Yeguada SK

Alla inlägg under februari 2011

Av Sara Karlsson - 28 februari 2011 20:01

Var verkligen Joyero på idag. Han hade fått vart ute längre stund då jag varit inne i stan. Var dags för skifte när jag var tillbaka med de va han verkligen inte förtjust i utan for runt i hagen som en tok. När han väl lugna ner fick han gå in och äta lite mat, men inne va de fullt sjå med att stå och gapa, inget han faktiskt brukar göra.

Men piggelin idag med andra ord och tyckte de va dags att motionera själv.

Putte och Fjant skötte sig bra ut trots fått stå inne väldigt länge, känns inge roligt alls att ha dom inne så länge men imorgon åker Joyero till Anna på träning. Ska bli skönt att veta att han får jobba, då mår han som bäst, de är därför han va så knasig idag, full av energi.

Själv är jag hög på socker, till frukost vart de smörgåstårta och coka cola, middagen bestod av choklad tårta och kaffe... Inte hälsosam idag inte. Men åt vanlig mat nu på kvällen trots att jag inte alls var hungrig.


Hepp de här duger inte, ska stirra vidare i dumburken innan jag somnar :)

Av Sara Karlsson - 27 februari 2011 21:17

Mor min fyllde 50år idag, grattis lilla mamma, så de har kalasat lite idag. 4tårtor ligger i mitt kylskåp så man har lite att äta hehe, tur man motionerar så som man gör.

Dock väldigt besviken på mammas vänner som inte ens kunde lyfta häcken för att komma ut på en fika. Okej om man ligger i hög feber men mår man lite krasst bara så tycker jag man ska en alvedon och hälsa på en snabbis iallafall.

Men men min syster kom med sambo och en kompis, även mormor och morfar kom.


Helgen har annars rullat på som den ska, inga direkta krångelheter.

Imorgon är de bokning av veterinär, som ska vaccinera om Zander och sedan antagligen kastrering. Sedan om tiden finns göra ett CEM-prov på Putte och även DNA typning så han kan verka i almänna aveln.


Igår fotade jag Putte "naken" han vart lite frusen på kvällen och fick stå inne med pyjamas. Vart han glad. Han är verkligen super härlig och titta på honom är som att leva en dröm. En riktig mumma bit enligt mig.

Lite foton: är lite trött så blir nog inte så många

              

Av Sara Karlsson - 25 februari 2011 17:26

Vissa dagar går då bättre än andra just med hästjobben. Hade jag vetat om detta hade jag gömt huvudet under kudden och vägrat klivit upp.


Klev upp tidigt för utsläpp av de första gängt och sedan in å äta lite frukost, har hört de är bra när man ska jobba. Tänkte svara på mail samtidigt som jag åt frukosten( gillar INTE att sitta i köket och äta ska pyssla med något samtidigt) MEEEEN typiskt ska datorn göra en diskkontroll vilket då tar längre tid innan den startar, när den väl är igång 10 min senare så har tangent bordet slutat att fungera WIIIIEEE. NOT.

Kasta mig ut och kom då på att grimma ska med, tog då Puttes grimma stor nog tyckte jag.

Iväg mot hagen och möttes upp av praktikanten Ida och infågade kräken( ja idag kräk, kanske söta imorgon) Freja och Picarona. De skötte sig snällt iväg, MEN Cereza som är glömsk och lite lätt förvirrad tror att de är hennes mamma som går iväg och springer då igenom staketet och fjantar runt. Risk för att hela gänget skulle haka på va de bara vända och in med hästarna igen för att se så hon kom tillbaka, som tur va ja, in i hagen igen. Morfar gjorde en lätt lagning och vi bar av igen, denna gång höll de sig kvar.

Verkningarna gick bra så va de bara hämta de 2 sista, Corona och Aurora som trodde hela världen skulle rasa samman för att de va ensamma utanför hagen utan vuxet sällskap. Väl inne vart de nöjda över de som va inne.

Aurora(trodde ja inte) skötte sig jätte bra. Så typiskt, alla jag tänkt sälja sköter sig exemplariskt medan de ja tänkt behålla är rena monster.

Jo men Corona va inte så jätte dum heller bara lite fjollig.

Tillbaka hade v kamp igen, allt va super läskigt och tillbaka till trygga hagen ville man fort, man kan bli uppäten annars.

Nästa 2 ut, MONSTERS AB. Usch aldrig vart med på maken av idag faktiskt dumma hästar. Freja och Picarona vägrade att lysna och starka grimtag så va de bara att hålla i av glatta livet.

Till slut fick Picarona nog och ställer sig( inte så högt för feta kossan är ju så tung) sedan drar gärnet, jadu stoppa en häst på säkert 700kg, eller ett ton.

KUL...

Arg som ett bi gav jag upp att fånga in hnne, hon går ite ifrån flocken så. Bara se till så inte någon annan på insidan får för sig att dra ut. Klara oss från det och fick in stolliga Freja som inte alls va bättre.

Sedan efter några dikes körningar kom Picarona på vart grindöppningen så va de bara för morfar att öppna och släppa in henne med grimskaftet runt benen.


Fick väl gå igenom hela hagen för att försöka få tag på na då varenda kotte fick fnatt och sprag runt, även Alvstjärnan som annars alltid står och tittar på, lika så Femme, henne har jag nog aldrig sett trava så förbannat fort.

Puckon.

Kunde inte riktigt släppa Picarona så va de bara invänta att de lugnat sig. Till slut så kom hon på att de va ite så bekvämt så hon stann och lät mig knäppa loss henne. Fick verkligen bita mig i läppen för att inte göra något dumt.

Tollererar inte detta riktigt men de hade ju inte hjälpt om jag skällt ut henne då. Nästa gång er de då kejda som gäller så blir de en riktig kamp på 2 viljor.


Så nu kan jag lova att jag är alldeles mör i armarna, även benen är som gele. Skönt iallafall att komma hem till väluppfostrade grabbar, men vissst de kan vara på dåligt humör dom också.

Märks de inte långt kvar till vår nu, grabbarna börjar få lite känslor, märkt av de på Fjant, och även Zander. Så Zander lever verklgen i pudding hörnan, men planerar att få ut veterinär som ska "skära" honom nästa vecka. Planen är ju han ska åka hem men måste bli till vår då han växt till sig och jag vet elen tar på dom, snön isolerar för bra just nu.

Är ju ingen idé att spara på Zander heller, han kommer nog bli biffig nog :) Försöker ge bort honom till praktikanten Ida som sponsor häst hehe. Hon är en duktig dressyr ponny ryttare som snart dags att byta upp sig så tycker zander skulle passa henne utmärkt. Kan ju alltid hoppas.


Nej nu är de nog dags att tända en lampa, sitter i mörker. Även fylla på med lite kaffe i magen :)

Ha en trevlig helg. Själv lär jag ha ont överallt

Av Sara Karlsson - 24 februari 2011 20:32

Än kommer man inte undan den förbaskade kylan, fingrarna är som istappar, ännu engång. Imorgon dock ska de äntligen vara lite åt de normala, VÄRME kanske.

Dagen har rullat på som den ska, drog ut på mockningen så den fick ja ju såklart igen senare på kvällen. Pojkarna har faktiskt va faktiskt lugna idag även Fjant som står inne är lugn, frusit fast kanske hehe.


Hälsade på stona idag, äntligen. Tjockisar överallt strosar omkring. Kameran fick vara med och jag vart jagad av ungstona Överallt, men motion fick man ju.

              

Av Sara Karlsson - 23 februari 2011 19:30

Gaaaah kylan förstör inte bara elaggregaten utan även internet, något som gör mig tokig är segt internet.. Kommer knappt någon vart.

Ute halkar man omkring och sträcker sig lite varstans och då är de bara på snön, ingen is i syne förutom i vattenhinkarna, isar igen på 2sek.


-17 minus bara nu så jag tyckte de va dags att byta täcke på Putte, han har bara ett utetäcke och eftersom han står i utebox fick han extra pyjamas på sig. Fick Joyeros innetäcke och sedan Nisses ute täcke som vi snott av syrran ;)

Så går de när man lämnar saker här. Snodde även hennes fleece till Joyero inne, men de får lite varmare i stallet än i uteboxarna.

De ska ju dock ge sig och de hoppas jag verkligen, sjukt kallt.

Stona verkar må bra iallafall, trötta. Har inte varit där sen i söndags så morfar har vart ner och styrt upp de hela. Glad jag har honom till hjälpes.


Nog skrivet, här är lite bilder från dagarna:

                

Av Sara Karlsson - 22 februari 2011 19:39

Idag fyller Corona 2år, grattis på hon, varför de är så speciellt är ju för att hon är min första egna PRE häst, Nu kom hon ju med sin mor men jag ägde Corona före Picarona. Tiden går fort, känns som de va igår hon bara var en liten plutt, speta som hon va. Vart lite grövre än vad man kunna trott.


Just nu är jag grymt trött på denna kyla och snö, går mest och halkar omkring och fryser. Känns inge kul alls, behöver byta ut stolp i hagarna för att de ska komma upp en bit. Fjant kan lätt titta över och hans hormoner sprudlar nu så bra el och staket är inte helt fel. El tycker jag är bland de viktigaste, men även den har gett upp. Inte mkt går runt i hagen och de ligger inte i snön, flera som har samma problem eller gäller nytt agregat? Ska kika efter ett nytt och ska prova se om de blir bättre. Vill inte ha några lösa hingstar.

Vid utsläppet va de piggelinos på allihopa, Fjant är inte överförtjust att stå inne sålänge så jag har fått använda kedja, inte för att jag behöver slita i honom, men får han fär sig något så har jag 100% koll.

Putte sköter sig exemplariskt, fortfarande förundrad över hur vänlig han är, han nog aldrig känt mig så säker vid en hingst, som är äldre vill säga.

Joyero är också jätte duktig som får gå in tidigare, lugn och snäll i boxen, på kvällarna när resten ska in då börjar han rumla runt men då är de ju matdags. Mina små tjockisar :)

Filma Putte lite idag, får se om de är något att lägga ut men men, får se :)

Av Sara Karlsson - 21 februari 2011 21:08

Ibland får jag nypa mig själv så jag inte är borta och drömmer. Allt känns helt okej, må lite dåligt dock över J, han får inte vara ute "sina" timmar och få stå inne på em. Han verkar dock inte helt missnöjd, snackar lite då och då men gör inte så mkt mera.

Fjant är lite lätt hysterisk, han vill va ute, och ha koll på allt och alla å när han väl är ute är de fullt ös. Nästa vecka är de ju som normalt med fulla ute tider vilket är viktigt för mina pållar.

Själv har jag gått upp en timme tidigare, blir själv lite lätt inponerad och då va ja uppe och sprang mitt i natten för vattnet hade kommit och kranarna stod ju på öppet. Så inne i badrummet va de översvämning, 02.30, så jag va inte jätte pigg på att börja ösa vatten så jag lämnade det och hoppade i sängen igen.

Till min förvåning va vattnet borta när jag klev upp.

Så idag kan jag lova att de blir en lång varm dusch!


Har strosat omkring på gården och hållt igång nästan hela dagen, kom på att matintaget var ju ett måste. Man blir ju lite spänd med ny häst ute och elen inte riktigt är hundra. Dock har Putte respekt för den iallafall. Väldigt sugen på att gå igenom hagen och smaka på en halmbal som står precis utanför. Han är verkligen ett matvrak, har han inte hö i hagen så vill han in, där finns de gott med halm och smaska på. Tänkte ta hem stråhalm, eller va de heter, min ston vägrar äta de så kanske de här kan tugga lite på de som underhåll :)

Kanske man vågar snart ge sig ut och köra och ha hästarna ute, vågar inte ge mig iväg någonstans än.

Nog skriver, lite bilder från snöyran:

                 


     

Av Sara Karlsson - 20 februari 2011 21:37

Nu skriver jag faktiskt igen. Sitter och häckar framför tvn och hoppades på att vattnet kunde ge sig nu och rinna ut i kranarna.

Bara för man inte har vatten blir man hur törstig som helst och man stinker och känner sig blääig.


Tidigare idag så va de full sprutt. Vid lunch tid var jag över till stohagen, jissaness vad stor Olimpia är, ser ut som den kan komma när somhelst. Gissar på bamse bebisar. Alla såg ut att må bra, Aurora växer och är riktigt fin nu, förut va hon som en liten speta men blir en rejäl dam.


Hemma igen så fick Joyero gå in. Han va faktiskt lugn, men stackarn trodde säkert han skulle få arbeta. Hoppas vi kan åka iväg imorgon för lite träning.

Så fick jag hjälp med ustläpp av Fjant och Putte. Till min förvåning sköter sig Pinturero perfekt, så jätte snäll och lugn och går med vart han än ska. Först får han gå en stund på linan ifall. Sedan konstaterade vi att elen fungerade knappt. Herrejösses.. Hingsthage som inte har el, de får bara inte hända.

Vågade dock släppa lös Putte som glatt dök ner i höhögen. När den va slut spatsera han runt i hagen. Jaaaahaaapp här sjönk man ner i snön, vi traskar vidare. Hoppsan hör försvann benet i ett litet dike, jaja jag står här väl en stund då.

Så himla cool, till min förvåning. Undrar faktiskt om han gå på droger.

Dock va de värre med Fjant som va helt hysterisk. Så av med täcker så han skulle känna av den elen som fanns. Visseligen höll han sig på sin sida.

Eftersom jag va sen hem fick de inte va ute så jätte länge men några timmar åtminstonde. Men Putte va inte alls missnöjd över att gå in. Han liksom gör precis som man säger åt honom. Helt underbar, kan jag äntligen ha hittat min hingst?

Han är inte bara vacker, han har super temperament..


Man blir ju lite förvånad när man är van vid stollen Joyero. Men han är tuff, de är bara att inse det, inte dum alls men kräver mkt. Självklart underbar och vacker han också, på sitt lilla vis   

Nu vart de mkt text. Här är lite halvtaskiga bilder på Putte:

            

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards