Yeguada SK

Alla inlägg under juli 2014

Av Sara Karlsson - 29 juli 2014 11:51

Projektlistan blir läääängre och läääängre. Jisses, inte hjälper det med denna värme heller, dör efter en kvar.

En box är iallafall skurad, resten får nog se ut som de gör för vattnet är dåligt av. Visst har reserv brunnar men än då. Stonas blir också skrubbade för dom boxarna måste gjutas om, ännu ett projekt. Viktigaste projektet i min mening,.

Men förmodligen de tygnsta också, ska göras Super rent, sedan måste gruset rensas eftersom de legat ute. MEga suck.


Fullrulle, huset får bytta fönster och personer är överallt in ut in ut. Upp å ner. Bra blir de nog i slutändan.


I fredags drog vi åt Anna för se Azora tränas igen. Vilka framsteg de gör varje gång. Otroligt roligt att de fortsatt att använda samma tränare trots de har en hygglig resa att åka. Azora är fortfarande väldigt unghästig, ganska kantig i formen. De är så duktiga som kämpar på:

 


Igår var nästa projekt, lasta ena hästen för avfärd till sin fodervärd. Syster har bestämt sig tidigare att låna ut Kusen på foder, inte mig emot då just Kusen kan bete sig som mer hingst än någon av mina riktiga hingstar. Men också skönt för honom att få fullt med pyssel och omsorg som han sålänge saknat, nu kommer han bli sååå bortskämd. Var lite oroliga hur de andra hästarna skulle reagera och även hur Kusens humör, eftersom han är bossen och nyfunna kompisar med en hage full av brudar, visste vi inte säkert hur han skulla vara.

Nu var vi full av personer så alla kunde hålla sin post. Jag hann knappt med.

Kusen följde med snällt men tvekade vid transporten men inom 2 min var han inne. Han är så lätt i släpet så märker inte av honom.

Den ända som var riktigt bitter var gammelman Nisse, han blev upprörd över att inte får följa med in. Trött på utelivet. Dock planeras de inte att dom ska få komma in på ett bra tag. De ska snart byta hage och gå i anslutning till lösdriften. Ska bara Orka dra ner stolp i den gamla sommarhagen som ligger 2mil härifrån.

Sedan påbörja i den nya. Efter avverkningen i våras ligger allt huller om buller så för göra om hela vinterhagen för vill inte ha mina hästar bland sly.

Jo tack jag har å göra, så samlar energi med kaffe så ska jag snart ta tag i ett projekt.


Tyvärr blev det heller inget av med Lugareño och spekulanten, med en viss känsla som också stämde in bra. Hade förövrigt passat bra ihop men vi kom inte alls överens om pris. Då får han helt enkelt stanna ett tag till.

Sedan dess har en massa oseriösa hört av sig så känns hopplöst med denna vackra häst.

Klart man känner att vore roligt att spara men för en annan som bara är en hobbyryttare plus fegis, han är värd mkt mer.

 


Av Sara Karlsson - 23 juli 2014 12:42

Ibland känns det som jag är den ända, har alltid strumpor på mig. Men när man är mkt i stallet tycker jag det är sååå obekvämt utan strumpor å alltid nått skit som ska ramla ner i skorna.

Nuuuu med denna värmebölja får man helt enkelt lufta tossingarna och gå ständigt i foppatofflor, snacka om semester.


Lider med hästarna i denna värme men ett gäng har åtminstonde rätt hyggligt då de håller sig i skogen hela dagarna, där är de svalt och skönt utan massa bromsar. Stona står där det är som värst såklart, önska man kunde ha en vattenspridare åt dom. Stallet är under totall renovering så dröjer några veckor till innan de kan komma in.

Måste gjuta om golvet i deras boxar, snacka om ångest när man ska göra själv men aja man måste ju. Grejer är fixade så göra rent och ta tag i det.

Nu spolas några boxar och målas för fulla muggar, tyvärr måste vi vara sparsamma när de råder brist på vatten i brunnarna. Alltid lika roligt. Hästarna har iallafall men man vill inte slösa Ifall de tar slut.


I helgen hade Lugareño besök av spekulanter. Han skötte sig bra och visades upp lös i ridhuset. Tjooohoooo. Mycket roligt att springa fritt. Tyvärr har han sparkat i framknäet och var inte helt ren så får helt enkelt avvakta.

Givetvis mycket frustrerande då man gärna vill ha honom såld till ett bra hem. Funderar på att ta hem honom igen men inget sällskap och fortfarande jobb med stallet. Så får se, Pinturero har damer kvar så han kan ju inte tas hem heller.

Denna väntan, den är inte rolig.


Så vi rultar på med saker att göra. Planen in för hösten har jag nog löst. Hade plan på att få in 2 nya innackorderingar men den ena har ej svarat så tyvärr blir man då bortpetad. Jag kan ju lätt fylla mitt eget stall så det är inga problem ;) Istället får vi in en nordsvensk dam som jag hade tänkt får sällskapa Tacita så får hon ha kvar sin egen box. Hur det blir med hennes träning återstår att se. Kommer förmodligen inte visas på Strömsholm i år, känns för rörigt. Inte mitt beslut dock.

Stona kommer kanske åka ut och bo i lösdriften, känns fånigt med 3 hästar därute då gammelman Nisse mår nog bäst på box. Gulan vill nog gärna ha roligare sällskap än tråkiga tanter som Avlstjärnan och Freja. Då har hon Llovizna kanske att leka med :)

Tåls å klura lite på.


Mina ston är färdigbetäckta för i år, Picarona har inte kollas så får se om vi lyckas göra det snart. Tyvärr var Pintureros andra sto inte dräktig, hon strular med brunster och nu är prover tagna för att se vad som kanske felar. Jätte trist och hoppas de kommer iordning innan säsongen är slut.

Ett fullblodsto har anlänt också för någon vecka sedan, ingen brunst ännu vad jag fått rapport om. Så får Pinturero jobba lite mera i värmen snart hoppas jag.

     

Den vackraste av dom alla <3

Av Sara Karlsson - 13 juli 2014 12:50

Att de ska behöva ta 4 år innan alla hästar är ute på bete? Jo så är det, nu är förstås inte grabbarna Pinturero och Lugareño på bete men de står ju inte hemma.


Picarona hämtades hem i fredags, hon blev betäckt onsdag kväll, den enda gången hon ville. Ett språng, tyvärr är jag skeptisk eftersom vi hade ju ingen aning om ev ägg. Så håll massa tummar.

Fredags började med att Nabrisa och Cubanita fick gå ut på bete, de är inte alltid så medgörliga när de kommer att byta ställe. Med bråttom hade dom på promenaden ner. Bara innan för grindarna så drog båda ner huvudena för att äta gräs. Jag tyckte att här kan ni ju inte stå, schaaas.. JÄKLAR VILKEN FART DE BLEV. Fullrulle på de både, men när Nabrisa lugna ner sig, ja då startade Cubanita. När de var klara ställde de sig vid grinden, titta på oss jahap, vi är klara nu får vi gå tillbaka?

Nu tycker jag de allt att de ska få gå ute men bittra ston (Nabrisa och Cubanita) har inte riktigt gillat läget att få vara ute nattetid men fått accepterat det.


När dom iallafall var kollade så lastade vi på släpet och drog vidare till Valskog för att hämta Picarona och fölis. Snacka om CHOCK när jag såg en fläckig fölunge. Jo tack ja vet de tappar föl päls MEN jag hade räknat med att hon skulle ha samma färg som Ternero tex, eller som sin mamma ljusbrun. Näe under den pälsen var en mörkbrunt/svart rumpa?!

Gissar på att hon blir en färgskiftare som sin syster Alma, mörkbrun/brun. Vill ni då förstå att jag är super sugen på att spara denna lilla fölunge? Några spekulanter har man haft på henne men ja, just nu går det att tinga henne. MEN tar de lite längre tid kommer hon få stanna här ett tag. Istället kommer man få tinga nästa års föl, (kanske inte om det blir ett fuxsto men visst tingar man nu så kan jag inte ångra mig). Färger som kan väntas Svart, fux, brun och skimmel.

   

Picarona den största tjockisen på denna planet gillade verkligen idén av att gå på bete. MUMS.


Nu när det är tomt i stallarna börjar rensning, måååånga grejer har man. Å så blir man ju så sugen på att ha en ridhäst att peppra alla dessa grejer på. Hmm aja får nog sno Tacita :) se sedan i höst om Pinturero skulle sättas igång igen. Usch avskyr att vara så feg, men också kontrollbehov och vet inte om jag törs någon annan rida honom heller förutom mina tränare. Svårt, möjligtvis får han åka på fatcamp ;) Men nu är han inte så tjock längre, grabben fått arbeta, men har inte tappat höll för han stressat, men tugnt att ha så många brudar. Speciellt när man är så rädd om sig att man knappt går nära stona. Knasbollen, men kan inte klandra honom, förra året fick han en smäll av Picarona så han är rädd om sig.

I år var Picarona jätte duktig, inte i början när hon fick lämna fölet men sen när hingsten kom, då kunde hon till å med hjälpa till. Så vad som hände förra året undrar jag. Hon var såååå rädd för honom.

Engångstillfälle.

Nähep, ta tag i penseln och måla lite kanske. Ha de fint!

Av Sara Karlsson - 9 juli 2014 12:44

Dagarna rullar sagta men säkert på framåt. Värmen har ju äntligen kommit men fyyyy vad jobbigt det är att vara förkyld på det. URK.

I fredags var jag över till min syster för att äntligen hälsa på, få gånger man tar sig tid och dra iväg men nått man har nu är ju lite tid över.

Ny studsmatta hade inhandlat men tror nog de var mer för de vuxna än till barnet som snabbt blev bortflyttad och inte fick vara med ;)

Under helgen har jag mest fått sköta allt själv, men fördel med få hästar är ju att allt går ju mkt lättare. Så har trosat omkring hemma själv och pysslat om de hästar osm fortfarande är på box. Men på fredag åker de ut på bete, se vad de kommer tycka om det, gräset mums men inte får komma in sedan, ja blir spännande, små divor.


I lördags passade vi på att köra iväg Picarona, hon Skulle vara i brunst men som de ser ut nu har hon väl korkat igen.

Lastningen gick trots allt bättre än väntat, hade nästan inte räknat med att komma iväg då Picarona kan ibland sura ihop och skulle behövt en till för att stänga flyktvägar för fölis.  Men backade transporten så nära stallportarna de gick.

Picarona var duktig och klev rakt på värre med Llovizna som väntat hittade en annan väg, mellan dörren och transporten, inte bred alls meeen en liten fölis kunde såklart smita. Sprang sedan runt i hagen och undrade varför mammsen inte var med som inte är lika smidig att ta sig igenom små små luckor. Jaha, stänga transorten och plocka upp Lluvan igen som dansade runt, sååååå fin.

Stängde till dörren så samma väg inte kunde tas men ännu större flyktväg fanns på andra sidan.

Där stod jag för att försöka stoppa igen, men då surade Picarona till att nää där ska inte du stå så då vägrar jag. Suuuuck.

När inget hände fick vi byta taktik innan vi gav upp. Ställde mig bakom för att mota på lite, vilket funkade på Picarona, Lluvan som avskydde den lilla luckan var himla osäker, men var bara att vänta lite och smacka liiiiite såå tog hon sats och hoppa in i släpet med dunder å brak ;)

Eftersom det inte var krav att de skulle åka iväg behövde vi ju inte stressa, även fast de bråkades så va de ytterst lite och ingen behövde kampa eller känna katastrof. Skönt att de trots allt gick bra.

Väl på plats så kunde vi lasta ut och Picarona fick jätte bråttom, stackars rampen på mitt släp som fick smacka på en stoooor dundrande Picarona som fick brådis att kolla vart fölis tog vägen.

Picarona kände dock igen sig och kunde installeras i sin box. Nu hoppas vi bara hon brunstar, för jag vill sååå gärna ha en till lika fin fölis.

Verkligen super nöjd med de föl jag fått.


I måndags var de dags för ett dräktighetsundersökning. Cubanita stod på tur, liiite tidigare kanske än borde om man ska räkna från sista betäckningsdagen. Hon var såklart DRÄKTIG. Nabrisa kollades igen för att utesluta tvilling.

Tyvärr kunde man inte se nu heller, eftersom de ligger i samma påse. Kan lika gärna vara en cysta men den var hyggligt stor enligt veterinären. Vill verkligen inte behöva att ev avsluta dräktigheten för att klämma tycks inte gå. Så håll en tumme för Nabrisa.

Dräktighetsundersökningarna går nu i ett, för nästa vecka väntas nästa koll på ett hbl sto. Extra nervöst för det är ju inget av mina ston, och mina vet jag ju är fertila. Nu är det verkligen upp till Pinturero att leverera. Hoppas såklart på det bästa.

Han hade vart helt slut när hon skulle betäckas för då hade Cubanita precis blivit klar också, desstuom ett större sto. Sedan var de ju ingen PRE dam så skeptisk hade han vart den lilla taskmörten men han gör iallafall sitt jobb ;)

I år har han haft som mest ston så nu har han verkligen fått jobba. Ev kommer även ett nytt sto om någon vecka, men var osäkert.

Ska bli såååå roligt att se hans avkommor 2015.


Igår kom årets första rejäla åska hit mot stan, var inte Jätte nära men osäkra avstickare gjorde mig as nervös. Några på bete har sett åskrädda ut och springer undan men finns inte en chans att ta in dom. Visste att de kunde bli så gjorde mig förberedd med att börja i stallet men hann knappt innan de började mullra. Jag är en sådan som följer blixtnedslag och försöker se vart åskan är påväg. Men nu startade den alldeles i närheten. Så folk som säger att kolla väderrapporten, Nej man kan inte alltid veta. Isf ska hästarna stå inne dygnet runt.

Mina ston satsar jag först och främst på att få in, de står under högkraftledningar, en ledningar som går över deras hage och vart tror ni dom parkerar sig när regnet öser? Jo just under ledningarna.

Tyckte jag var smart och skulle ta hjälp av morfar att plocka in dom Innan regnet kom, så fick de äta lunchen inne. MEN morfar körde såklart med traktorn upp på skullen, snett ovanför boxarna. Paniiik, eftersom stona brukar inte bry sig men vill de verkligen gå in när traktorn syns ovanför huvudena.

Drar för snörena och skyndar mig ut för att ta in de själv iallafall. De kommer såklart i galopp men i samma veva så kommer regnet, med tappra försök att locka in dom med godis rör de sig inte en fen, UNDER LEDNINGARNA.

Blixtarna går i ett, visst på lagomt avstånd men molnet ovanför såg ytterts läskigt ut.

Med hjärta i halsgropen sprang jag ut i hagen, fångade Nabrisa som travade efter och in i säkerhet med Cubanita i släptåg.


På äldre dagar är jag väldigt faschinerad av åska, roligt att följa den och spana blixtar och räkna hur långt bort den är. MEN med hästar kan jag inte vara lika intresserad, då är också stor räddsla att något ska hända dom. Åskväder kan komma lika fort som de ger sig iväg. Min trygghet när hästarna står i sina boxar och jag är innomhus.


Så en lång uppdate såhär på en stekande het onsdag, se när nästa kommer.

Ha de fint alla vänner!

   

Vackra Llovizna


Av Sara Karlsson - 3 juli 2014 12:19

Jag har fått mig en ordentlig tankeställare och något som man grämer sig över. Många gånger undrar man varför hände detta, varför just det, varför just då?!


Som några vet specielt i Arboga så omkom 2 fiskare för några veckor sedan. Druknade efter vart ute på sjön och vittjat nät (vet inte riktigt hur de stavas). Yrkes fiskare.

Nu kanske ni undrar vad har det med mig att göra och en hästblogg. Jooo, jag mötte en del ledsna människor, hörde otäcka saker om just olyckan. Anhöriga som blev ensamma. 2 barn blev utan sin fader, sin farfar.

Jag på ett sätt hoppas många ska få sig en tankeställare när de kommer till säkerhet, dessa yrkesfiskare hade förmodligen ingen flytväst, vilket hade gett störra chans för dom att överleva.

Själv har jag viftat med handen när jag inte använt hjälm, som jag tidigare alltid vart noga med. Nu när jag dessutom rider in en häst. På ett sätt ville jag visa vilken trygg häst det är, för hade hon vart tendens till fundersam hade jag aldrig chansat men iallafall, en häst kan så lätt bli rädd. Något oförutsett kan hända, även fast du bara skulle sitta upp för en kortis.

Med detta inlägg vill jag bara be folk att tänka en gång till när ni lämnar eran hjälm i skåpet. Om du inte är rädd om dig själv, tänk då på dina anhöriga som du i värsta fall lämnar ensamma i sorg.

Jag tänker inte sitta och peka finger på fb och påpeka om hjälmen, jag hoppas du själv är medveten vilket du garanterat är.

Va rädd om varandra, jag tycker bara att man inte ska behöva få en tankeställare när en olycka har skett.

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards