Yeguada SK

Alla inlägg under september 2013

Av Sara Karlsson - 29 september 2013 17:15

Satans odjur vad trött jag blir. Hösten (om den inte regnar bort) brukar vara riktigt trevlig och vacker.. Men de jäkla knotten håller sig kvar å bits.
Det är ju slutet på september så vafasiken.

Usch å så närmar sig Strömsholm också, shit iår är jag nervös men de är riktigt många fina 3åringar med som kommer ställa till det. Lugareno har fortfarande mkt kropp att fylla så hans glansdagar var nog som 2 år. Givetvis kommer han ju vara riktigt snygg som 5-6 åring men då är det inte säkert han ställs ut. Nästa år hoppas jag han ska bli dressyrhäst.
Ja så mina förväntningar i år är lika med noll, nu är det bara hålla tummarna att hästen sköter sig och vi kan säga att vi gjorde allt vi kunnat. Sen är det jätte roligt att träffa alla PRE intusiaster (stavas?!). Nåja, Anna står ju för träningen så den biten är ett riktigt försprång.

Helgen har rullat på. Igår dök de upp spekulanter för att titta på fölen, mest hade det vart Ternero som lockat. Han är ju så himla söt så man avlider. Rör sig inte dumt heller. MEN den där andra rackarn stal nog uppmärksamheten så de sjöng om det. Zanquilargo drog järnet med steg som är waow. Vilken show häst han är, men ändå blir så lugn och sansad snart igen och älskar å få gosa.
Jag har sagt de förut och säger de igen, vill man ha sin egen drömhäst så finns chansen här, både med Ternero och Zac.
Jag inväntar svar där å se om Ternero får flytta söderut i januari :) spännande.
Zac funderar jag mkt över, de flesta som är härute har gillat honom massor.
Han blir nog svår att hålla kvar tror jag.

Har ju även ett par 3åringar som vill ridas in och börja jobba, men vill inte skicka iväg de på kollo fören de har nya ägare. Tyvärr är annars risken att de blir stående igen.
Kom å köp ;) hihi

Å igår hann vi även med att hälsa på en av våra första avkommor, Zander som är lusitano korsning. Å så han vuxit å blir en riktigt stilig kille. Han bor ju alldeles i närheten så konstigt att vi inte hälsa på oftare.

Å idag fick vi stänga för till lösdriftarna, de har fått gått i hela hagen med lite bete men de har vart förstört så många gånger nu så vill inte riskera att hästarna hamnar på utsidan. Nu när älgjakten börjar så rör det sig otroligt mkt djur å ska då spränga staket. Själva lösdriftshagen verkar klara sig bra.
Så har fått pyssla och dona även idag.
Imorgon är de ny vecka å nya tag, fölinskrivning vankas på fredag. Spännande å se hur grabbarna sköter sig.
Nu ska jag ta tag i stallet, kanske en tidig kväll??? (Förmodligen inte)
Bilder på fina Zander med kompisar:

Av Sara Karlsson - 27 september 2013 22:23

I veckan fick jag ett mail, jaja fått några st i veckan men ett stack ut lite extra.. Fick en sån där vill ha känsla och kliar i fingrarna.. Men allt går inte sådär fort jag vill att det ska göra, jaaaja drömmer en liten stund.

Imorgon kommer de lite besök till fölen, hoppas de charmar in sig även hos dessa besökare som fått åkt långt.
Spännande :)

Detta var de jag såg i min mail, är den inte söt så säg:

Av Sara Karlsson - 26 september 2013 12:59

Denna här veckan har gått åt kan jag tycka.. Hästarna har kommit in runt 20-21 på kvällan, kanske inte lika poppis. Märks att luften nu är Mycket kallare, hästarna är oförskämt pigga medan jag går omkring och huttrar. Men nej, klagar inte på hösten, speciellt inte när det vart så soligt och fint ute.


Men dagarna rullar på, måndags minns jag inte ens vad som hände ;) Men tisdags kom det besök för att kika på lite hästar, otroligt trevligt gäng och hoppas någon passar lite extra. Blev 2 favoriter så nu håller vi tummarna.

Sedan fått greja lite video på fölen, MEN går ju lite sådär när man är nyfikna snorvalpar. Så blev bara lite granna men de är så söta så hua.. Tänk om man kunde spara alla. Mini terror (Ternero) börjar växa till sig, vart väldans blyg mot andra hästar men med rätt uppfostran sååå står han och sliter i sin tålmodiga storebror i mankammen.

Igår var de på mörker äventyr längst ner i hagen Utan mammorna, när vi hördes och dags för ingång kom båda skriandes att glömm inte ossssss. Hihi underbara små grabbar.


Igår blev det också fullt ös. Nästan så man trodde man hade ett dagis, tack och lov vad mammorna med så jag slapp agera dagmamma, jösses, hur skulle det se ut?!   

Tur hästarna är ganska underhållande iallafall. Sedan vart de några timmars snack å prat, med goooofika, yum yum.. Hästarna blev dock väldans besvikna på lite sena lunchen men det kom välbehövt då de inte kom in fören runt 21. Ingen verkade dock så hemskt sur. PUH..


Idag började dagen med tandläkare, WOHOOO *NOT*.. Behövde ioförsig bara pröjsa 80spänn och fick beröm för mitt goda uppförande ;)) haha skoja ltie, för att ha så fina tandsingar, tur det.. Nånstans är de ju fint att komma undan billigt.

Så idag fortsätter dagen förhoppningsvis ganska lugnt, ut och dona lite i stallet innan jag somnar på mig..


Ha en underbar dag!

 

Av Sara Karlsson - 22 september 2013 14:18

När jag tänker efter känns det som mina tidigare blogginlägg vart lite tråkiga och deppiga. Tyvärr har väl humöret vart lite så under en tid. MEN nu känns det faktiskt himla roligt, och att man är glad, ganska taggad.. Klart det kommer ups and downs förstås.


I fredags hade vi våran fredagsritt. Tycker det är en väldigt rolig dag på hela veckan och jag hoppas vi kan hålla i den ett tag till. Min syster dök upp tidigare än vad jag först trott, fantastiskt. Kanske inte så lätt att vara tidig när man har små barn?! men va vet jag ;)

Straxt därefter dök Johanna upp som hjälper till med syrrans häst Kusen. Hästarna fått lite mat stona med föl har givetvis fått gått ut, de behöver ju inte stå inne och uggla. Sadlade och gjorde iordning travarna, jag på mina gamla trotjänare Nisse och Johanna på Kusen. ( Ja han heter faktiskt Kusen, rättare sagt Keldans Kuse).

Nisse var på topp även idag, hoppas kunna komma ut med honom iallafall en gång i veckan, bara uteritt. Han som vanligt spetsar öronen, ser överlycklig ut och kan absolut Inte invänta resten, fort ska de gå.. Men såklart så ska de ju bara skrittas. Begav oss iväg och snackade strunt och hade de trevligt. Kusen var på Mycket bättre humör idag då vi gjort ett sadelbyte. När vi kom tillbaka hade vi ordnat paparazi, måste ju ha bevismaterial att vi faktiskt vart ute på tur, fler bilder ligger upp på fb:

     

Överlycklig, häst och ägare på tydligen galopp idag, gamla travare kan dom med:

 


När vi lämnat hästarna i sina boxar med lite hö fick det bli Pintureros tur. Han har vart lite halvknepig till och från, framförallt sett spöken. Vet aldrig vad som försegår i hans hjärna alla gånger. Oftast är han schyst att jobba med även fast han tittar på konstiga vedhögar.

Efter jobbat honom i lina en liten stund skulle jag hoppa upp. Han hade annat plan och for åt siden, tur man är snabb och hängde med runt. Dock hamnar man lite i en dålig sits, efter han kastar sig iväg så får han större panik då bettet rört sig snett i munnen på honom. Efter några varv kom han på att de kanske bättre man stannar då. Just precis så blir ju givetvis lättare i munnen för honom. Fick spänna tränset så bettet blir att ligga mer på plats, men han verkar som många andra PRE hästar ha det jobbigt i munnen. Gapar och grejar. När jag fick hjälp att hålla i honom så jag kunde ta mig upp så ja, då skulle man ju testa att komma undan med att göra surskutt. Va ju inga höjder att tala om. Så efter att tillrättavisa honom att du kommer inte undan.. Så gick han på.. De är jobbigt nu för honom, mycket i hjärnan att hålla reda på. Gick på lina en bra stund så allt satt. Sedan gick vi runt testa så styrningen satt, framförallt funkar bromsen riktigt bra, herr latmask.. Men det märktes att han var ganska trött så han går bara 15 minuter per gång. De brukar räcka bra. Ska förhoppningsvis få in en liten lektion hos Anna snart så vi vet vad vi ska ta vägen nu. Kanske är lite tidigt att släppa linan.. Som sagt, han är ju inte riden mycket innan han kom till mig, så man vet ju inte vad han kan och kommer ihåg..

Han är ju som sagt en pärla, fick stå ut med fotografering dessutom men han är sååå vacker. Snacka lite med brudarna som gnäggade så snart de fick syn på honom, han svara, EN gång, sen ställde han sig och sov.. Typiskt. Vill ju ha honom lite väckt vid fotografering. Nåväl, liiiite bilder, fast de blev ganska många bilder tagna ioförsig men några:

       

En Sara som svär över dessa linor, men visst, jag kanske inte ser särskilt arg ut ;) :

 


Igår fick vi lite besök. Ett trevligt par som skulle kika lite hästar, har lusitano sen innan och kikar lite på PRE med. Såg nog ut som de fatta tycke om en häst så nu gäller det bara för mig att tänka lite.. Så ja jag har som vanligt en hel del funderingar.

Under tiden vi var ner till hästarna så naturligtvis blippar telefonen nästintill non stop. På nå vis lyckas de alltid låta i den när jag inte kan svara. När de efter ett fortsatt trevligt samtal åkt bestämmer jag mig för att kika på alla de meddelande som lyckats ploppa upp.. Jo läser då ett mail, över en som är väldigt förtjust i Pinturero och funderar lite över betäckningar. Ja normalt behöver man inte bli så jätte exalterad men detta var inte vem som helst heller. Bara att få en förfrågan, gör mig skit glad rent ut sagt. Gick omkring med ett fånigt leende på läpparna, så här nää man behöver inte bli kär alls för att bli lycklig, en fantastisk dag på jobbet kan göra det alldeles underbart ändå.

OCH jag tänker inte berätta vem det var, ingen svensk person så ni behöver inte oroa er.

 

Tack å hej !

Av Sara Karlsson - 19 september 2013 21:29

Febern bara sakta gå ner igen.. Vet inte ens varför den existerar heller.. Men men de rullar på ändå kan jag tycka, en hel del på g så jag känner mig riktigt positiv.
Imorse svängde syrran förbi för lite hästträning, började med Pinturero som var laddad. Även fast de inte direkt märktes på videon som jag la upp på fb.. Han var väl mest ofokuserad och hade mkt att titta på.. Men han sköter sig oftast även om han är lite loj.. Imorgon blir det nytt försök, lite ridning då med..
Sedan vart de lite yngre förmåga, trasan fick tränas lite. Syrran gjorde ett bra jobb även fast jag fick visa större delen av tiden ;)

Ja nu kom jag faktiskt inte på nå mer att skriva, mer uppdatering kommermöjligen imorgon :)

Av Sara Karlsson - 18 september 2013 16:56

Hösten verkar även anlänt till lilla hålan Arboga :) i måndags kom äntligen regnet som vi väntat på, inte regnat på över 3 veckor och har inte vart i några särskilda mängder. Nu är det torrt igen. Inte själva regnet i sej å torrt i marken som oroa mig utan vattenbrist i våra brunnar. Inget kommunalt vatten här inte. Brunnen vid stallet har klarat sig i urtider men värre med den vid bostadshuset.. Men än rinner vattnet, hurra (känns lite som man skulle bo i öknen, hmm)

Den här veckan har jag passat på att ta de lugnt. I måndags upptäckte jag att febern låg å gnossade.. Typiskt.. Inte hög utan gör bara så man bara är allmänt sänkt och en ständig verk i kroppen. Idag sitter smärtan på revbenen å magmusklerna.. Inte bekvämt. Så träningen med Pinturero har blivit avställd igen :( vill inte hålla på för mkt när jag har feber, har de inte ofta tack å lov så gäller att inte överdriva så man blir mer sjuk, det har jag inte tid med.
Dock känns det lite bättre idag, den går åt rätt håll..

Har några spekulanter på g på några av hästarna å det ska bli spännande att se vad det leder till. Håller tummarna.
Nu ska jag försöka rycka upp mig och gå ut och göra klart stallet, delvis klart. Men mor är iväg och tränar så har lite tid att spendera på soffan till :)
Lite bilder på ridningen tagna av Johanna M och min syster:

Av Sara Karlsson - 15 september 2013 13:01

De 2 senaste dagarna har vart ren lycka. Äntligen känna sig glad, lycklig och framförallt riktigt stolt. Vet knappt vart jag ska börja men kör från fredag:


Min vän Johanna dök upp straxt innan tio då de va planerad en liten ridtur på de gamla travarna. Skulle dock invänta hjälp av ena hästens ägare (min syster). EN HEL TIMME SEN så dök hon upp och hästarna gjordes klara. Ena stoet ställdes in hos Pinturero så hon fick sällskap, vågat svar ja, men Pinturero hummade lite kika läget vem denna oroliga dam var, sedan fortsatte äta sitt allt för goda hö i lugn å ro.

Gamle Nisse vad på hugget, öronen spetsade och hann inte ens få över ena benet innan han kasta sig iväg som en galopp häst ur en startbox. Travarfasonerna sitter i. De andra 2 var inte alls lika pigga. Kusen var sliten efter dagen innans ridtur. Ömfotad förmodligen med. Skulle ta en liten sväng och jogga hästarna lite då min var överdrivet pigg, den andra behöver jobba bort lite fett. Bara det att den hästen hade andra planer och hittar på bus med och stå på bakbenen. Grrr, häst*****. Tack och lov hölls sig ryttarinnan kvar men tror hon tog död på 2 kärringar som motionera bakom, hehe, höjdpunkten på dagen... Nä fortsatte sedan i skritt en bit till de andra 2 fick vända och gå hem igen så skulle jag rasta av min Nisse. Han spetsade öronen, öka öka öka helt plötsligt blev de snabb trav men man såg lyckan över hela hästen, som han längtat. Han är ju travare och detta är de bästa han vet. Jag själv blev barnsligt glad med tårarna spruta av vinden.

Tog bara en liten bit och trava sedan ifatt Johanna och Kusen.


Eftersom jag redan var igång var de Pintureros tur, han kunde bara inte sluta äta.. Mmmmmm höö, när man skulle tränsa, ja han är ju tjock av en orsak ;) Planen var att endast longera men övermodig, hoppade jag sedan upp och red runt en liten stund.. STOR LYCKA.. Många tänker säkert nu, faaan vad barnslig du är, du har ju haft alla möjligheter att rida honom. Ja de har jag ju haft, men allt har kommit imellan, eller så har jag fegat ur. Men Pinturero är helt rätt hingst för mig. Är absolut ingen hingstmänniska men han är hanterbar hela tiden. Ända gången jag inte är direkt förtjust i honom är vid insläpp, då är han sur, hungrig och trött för att få vara ute mer än 4 timmar om dagen. Han är nästan lättare att hantera när han är hingstig, knepigt nog.

Ska försöka fortsätta nu och det är lite lättare när man faktiskt har sällskap i stallet, som hjälper en in och ut med hästarna när jag måste använda ena hagen, blir ett sånt jäkla projekt annars å de är inte roligt då.

Har även bildbevis på min lilla ridtur, MEN den ville inte laddas upp.


Igår (lördag) så var det dags för avelsvärdering på Seglinge gård. Jag var egentligen inte nervös, MEN de borde jag ha vart för dy tusan vilken dålig start vi fick.. På väg och ska släppa ut hästarna under morgontimmarna så kommer morfar med sitt ena fordon som han alltid har. Tänker för mig själv vaaafaan ska han jävlas med nu då, kan han aldrig hålla sig hemma nu för tiden (bor ju grannar). Bara det att han tutar och då får jag hejda mig som tänkte smyga in och gömma mig i stallet. Jooo då hade ju lösdriftshästarna som gått kvar i sommarhagen fått för sig att JUST IDAG (läs igår) skulle de spränga staket och hoppa in i vinterhagen igen....... Förutom en stackare, lilla Alvstjärnan som vägrar hoppa diken, PLUS en tråd som blev kvar på 20cm från marken. De blev för mkt för damen. Så var bara att rumla sig ner, fånga in henne som såklart jätte problem (skoja bara, hon kom gnäggandes mot oss plus 5 andra hästar). Skulle använda ena grinden som är längst ner i hagen för att få över henne igen. Såklart så var ju tråden av där med, men mor fick ihop den men kunde inte knyta, så fick ju släppa tråden för att spänna upp den igen så den blev längre. SÅKLART får Azora för sig att stackars lilla Avstjärnan ska ju inte vara själv i stora sommarhagen, och raskar UT igen, hoppar överdiket till oss... SUCK.. Tur nog var de bara hon, tråden kunde knytas och grinden öppnades, till mig och Alvstjärnan som snällt traskade efter. Ja Azora hängde på hon med.. Sedan var de bara kasta sig i bilen och åka hem. Lämna morfar som fick laga staketet så de skulle vara helt under tiden vi var borta. Kändes inte bra någonstans.

Vid denna tidpunkt var vi riktigt sena.... Såklart..... Var bara kasta ut hästarna, lasta på transport.. Tanka och dra iväg åt motsatt håll för att hämta Anna och häst..

Tack och lov är han lättlastad och klev rakt på trots att han inte åkt på över 1år. Dessutom aldrig såhär långt (bara mellan Spanien-Svergie resan).

Paniken blev påtalig när ingen direkt fatta vart vi skulle ju närmare Uppsala vi kom.. Tur svängde vi av rätt tillfälle, ett ex antal samtal till Johanna Spets senare så var vi äntlgien framme. På marginalen på våran tid som tack och lov blivit försenat. Men hann bara värma och sedan var de våran tur för mätning. Han stod som ett ljus för att vara unghingst och fick mycket bra beröm och bäst hittills av unghingstarna med att stå still.

Sedan skulle vi visa gångarterna, under värmningen så shiiiit va fin han visa sig.. NU Nix, knappt ett skrittsteg, bara takta, skrek och var helt förtvivlad över att vara ensam i ridhuset. Stressen blev för mkt, inte ens hans bra trav fick vi se, föll in i gallopp hela tiden, även den visades i obalans. Klart man blir missnöjd att få 6or rakt igenom när vi vet vad han kan, och vad jag har honom För. MEN jag tar på mig det felet, min planering skulle vart mycket bättre än var den var. Så 7a på rastyp, 7 på harmony och 6or på skritt, trav och galopp. MEN OCKSÅ godkänd för avel. JIPPI.. Ponnyn som blev mätt 160cm. Vet inte hur han gör men han ser fruktansvärt liten ut på alla bilder jag tar på honom, eller att Anna ser jätte lång ut, men hon är inte alls mkt längre än mig. Skumt.

Tittade på lite fler hästar och såg många glada miner, kanske en såg inte allt för glad ut :( Många var nog framföallt nöjda trots det nya avelssystemet de har satt in.


Tror vi satte oss i bilen runt 16 och började rulla hem. Lugareño klev ju rakt på transporten även hem och stod som ett ljus hela vägen.. Fina fina häst. OCH såklart, SUPER snälla duktiga fantastiska Anna som visar mina hästar.. Jag är som vanligt överlycklig att ha henne som tränare och vän.

Även min kära mor som stället upp och åker med trots mitt ganska dåliga stresshumör.

När vi väl fått tanka om bilen, lämnat av Anna och Lugareño kom vi hem. 20.00, till ett helt ogjort stall. SKIT, var bara tag tag i mockningen, hästarna har redan börjat larma över våran sena ankomst. Runt 21 kunde vi äntligen ta in dom, gjorde nattningen påengång. Efter kört bil i 4 timmar är man inte stöddig, plus fått i sej 2 mackor och en donut på en hel dag. 21.30 var de skönt att äntligen få relaxa i soffan. Jag somna och sov som en liten princessa. Nöjd och glad...


Jag är så fruktansvärt nöjd och glad.. Känns som efter allt slit så går de åt ljusare tider. Jag hoppas det, jag är nöjd över det lilla.

Så nu välkomnar jag hösten och förbannar alla knott och flugor som ännu än gett sig iväg.

Lite mobil bilder på Lugareños avelsvärdering, under värmning. Är de någon som fått bättre bilder på honom får gärna skicka:

             

Av Sara Karlsson - 14 september 2013 23:08





Med å få uppdatering för dagens/hårdagens händelser ;)
Nu är det god natt

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards