Yeguada SK

Alla inlägg under augusti 2014

Av Sara Karlsson - 28 augusti 2014 17:02

... stirrandes på kaffekoppen med en kaka brevid. Kankse inte är så konstigt? Skit irriterande iallafall, men nu kommer hösten, hästarna ska in snart å då är de bara börja arbeta. Eller ja, nu gjuter jag stallgång dagarna i ända. Imorgon hoppas jag är sista dagen för gjutning och sen vill jag inte se skiten något mer. ( på ett tag iallafall)


Igår kom äntligen lite hö, normalt har vi hösilage men ibland är höet så mkt lättare att ha å göra med så de bjuds till stona nu när deras bete är så magert. De verkar nöjda. Problemet med stora hö i rundbal är ju att dom kan ju inte ligga ute. Inte inne i stallet heller trots bra med uttrymmen, DE KAN JU BÖRJA BRINNA.. Ja då letar man andra stället, finns faktiskt en hel del. Men där är det fordon parkerade, gamla rostiga bilar som inte rör sig än meter något mer, kärrer, ja lite allt möjligt.

Såklart kom bonden lite för snabbt, skulle kommit imorse men kom igår kväll, då hade inte hunnit flytta ut bilen. Tänkte att ja men de gör ju fort, jo hej du. Stendöd.. Jahapp. Jaja backa ur min bil och rullade in balar där, men de fick såklart bara plats för 10 st. Resten fick köras in på vår stora fina skulle, jo vi har en sån. Givetvis stod morfar fordon där. Men men.

Ja, efter rullat runt och parkerat 15st balar var vi nöjda och gick in.

IDAG var de andra bullar, såklart kunde ju inte höbalarna stå där de stod. Var bara flytta runt på allihopa. Nu är jag ordentligt mör i armarna och handlederna skriker av smärta. Men bara vila upp sig med kaffe å kaka för sen ska Tacita få jobba lite. Nu är de bara enkel longering och jag hinner tröttna efter max 7 min.


Förhoppningsvis finns ekonomin till att få Tacita avelsvärderad, hon är ju inte min häst så mestadels på min syster ansvar. Att bara få henne visad går ju ann men jag vill gärna ha lite extra hjälp av Anna. De blir liksom lite bättre då. Strömsholm är inte att tänka på i år. Men är hon avelsvärderad kan de ju vara kul att få henne visad i vår istället.


Tacita är så hygglig att arbeta med. I förrgår fick hon longeras för första gången på 2 mån. Haft skön sommarledighet men nu får de nog vara slut med det.

Nog allt hade jag räknat med lite bus eftersom vi ändå var på en äng helt utan staket. De brukar ju kunna passa på. Men icke då, hon lyssnade och man kan inte alls tro hon vart på semester. Visst lite mer fart i ena varvet men ändå.

Avslutade med en promenad och hon hängde med snällt, funderade men hängde med. Dock fick hon syn på morsan i hagen längre bort, ropade och fick såklart svar. Lite snack men följde lika snällt med tillbaka, kompisarna kvar i hennes hage blev lite upprörda men inte mer än att de gnäggade efter henne.

Fina duktiga Tacita, gillar verkligen att jobba med henne, men visst jag är lite lat och bekväm så nog allt önska jag att hon var färdig så man bara kunda hoppa upp och skritta iväg. Nu tror jag faktiskt inte det är större problem men dumt att chansa.  


Av Sara Karlsson - 23 augusti 2014 11:48

Efter 3 ganska intensiva dagar med mycket tankar och funderingar har man landat. Dock kräver de en fortsatt väntan på kanske bättre svar, iallafall något svar.


I onsdags drog jag äntligen iväg för att filma Lugareño under ryttare. Carina som tränar honom hade fått skritta honom några få minuter längre innan jag kom. Vilket hade påverkat honom REJÄLT. Hann få några varv i trav innan han storknade och tvärvägrade gå. Svetten rann på honom och helt slut, UTAN att andas häftigt. Hjärnan hade sagt ifrån.

De va riktigt jobbigt att se honom i det skicket. Ändå bara jobbat kort pass på kanske 10-15min. En frisk 4åring ska inte bli så trött.

Tidigare misstänkte vi ju riktigt starkt att han blev så trött då han bråkade mkt som hingst, han är ju drygarne själv så man är ju inte förvånad. Efdter han åkte ifrån mig hade han hingstat på sig rejält.


I maj röntgades han inför aveln, tyvärr var de ju då lösa benbitar. Kastrerad och sedan tagit de rätt lugnt. Nu har hingsthormonerna lagt sig mer å mer så han bråkar ju inte längre. Så hans kollaps kan ju inte bero på trötthet för han bråkat. Mycket tyder ju på att han har ont, kan lika gärna vara från benbitarna som rör sig men han reagerar endast bara med ryttare. Veterinär klämde igenom rygg utan reaktion.

Så hela torsdagen gick åt att ringa veterinärer, de var inne på muskelsjudom då symtomen verkade stämma in. Blodprov togs, muskelvärden var normala, ingen infektion, hjärta och lungor UA.

Planerade operationen för lösa benbitar avvaktas med då de inte känns ok att skicka in en häst i detta skick.

Den 4e kommer en annan veterinär som har bättre utrustning och ska gå igenom helt och hållet. Då kanske många undrar men åk till klinik, nja inte såå jätte enkelt. De är en bit å dra iväg och gör gärna inte det själv. Veterinärer som nu förtiden kan komma ut har riktigt bra utrustning och hästen ändå är på hemma plan och behöver inte stressa upp sig i annan miljö osv.


Så i detta skede är jag riktigt glad att han inte blev såld. Många kommer säkert viska och prata men för min del är det en lättnad att man fick se detta innan en försäljning. Efter bud och några som nästan velat köpt honom över telefon så har de slutat med ett nej. Från båda parter. De har liksom inte blivit rätt. Och vad jag tror har en mening med det.

Dock är det riktigt jobbigt att inte veta, man har inte ens en väg att börja i. Ja, så håll tummarna för denna fina lilla häst som inte är så liten längre:

 


Så under onsdagen så fick jag istället chansen att fota och filma min vackra pärla Pinturero. Carina var bussig nog att visa honom. Annars har jag sällan någon vettig fotograf eller någon jag litar på som kan hålla honom. Ja jag har lite problem med mitt kontrollbehov.

Gladeligen följde han med ner till ridhuset. Han har ju inte haft riktigt lätt för sig med sina ston. Besvärliga damer som vart griniga och betett sig knasigt. Å då va ändå Picarona den bussiga av dom, konstigt men skönt det iallafall att hon inte lider av hingstskräck nå mer. Nu är hon inte kollad ännu, Måste göras men boxarna är inte klara, förhoppningsvis imorgon.

Nu sista stoet ett fullblod kollad, damen som ingen trodde skulle vara dräktig, strul med brunster och inte vart sugen att träffa hingsten. Å gjorde ju inte bättre att Pinturero hellre stod å titta sig själv i spegeln och beundrade vyen.

Hon visade sig iallafall dräktig. Hurra, Pinturero presterar. Synd bara att det andra stoet inte tog sig. Nu satsar vi tidigt nästa år. 4av 5st ston kollade, 3 dräktiga, bara Picarona kvar.

Som ni förstår älskar jag ju denna häst mer än något annat, glädjen och även gråa hår. Min fantastiskt vackra drömhäst Pinturero:

                     

tyvärr är han inte alltid lätt att fota då han för ofta ser ut såhär

 

Och fick kommentaren varför longerlinan satt direkt i bettet, ja. Han fick jobba 7 min, bettet rörde sig inte runt i munnen så nej han tog inte skada. Skulle han jobbats ordentligt så hade han inte haft linan så. Bara trött att behöva förklara när man ändå fick in så fina bilder på honom.

Nåväl.


Igår blev det en tidig morgon, jag är inte byggd alls för att gå upp tidigt. MEN vad gör man inte för att se världen lite ;) Det var dags för premie. Många spännande raser skulle  dyka upp. Själva åkte vi med Nordsvensken Randi.

Ett sto som ska bo hos oss i början av oktober.
Hon gjorde ett bra körprov och på rasbedömningen fick hon 39 poäng. Förtjänade såklart mer men men bedömningsport när den är som bäst.

Roligt att se så många varierade hästar, när man är van att bara spana på PRE hästarna. Nu känner jag mig ändå att ja de är PRE jag vill hålla på med. De andra raserna kan vara riktigt fina men man får inte den här WOW känslan man sååå lätt får över PREn.

Mamma agera till viss del hästskötare, jag fick sköta fotningen:

   



Av Sara Karlsson - 15 augusti 2014 14:09

Efter 3 dagars pyssel med ny sommarhage och fixat klart lösdriften (sitter ihop) så fick ena gänget äntligen flytta.

De har gått på en plätt sedan april så misstänkte att de börjat ta slut på gräs, speciellt när man ser fetknopparna kravla i dikena för att nå grästråna på andra sidan ^^

Skulle egentligen ha flyttat över dom i förrgår men då hade jag ingen hjälp att flytta över dom så blev igår igen.


Konstigt, känner mina hästar allt för väl. Hade bestämt att Nisse och Freja skulle ledas över så skulle resten haka på, dessutom så ingen drog iväg i hundra knyck innan alla var över. Risken är ju stor då att de fjantar runt på vardera sida staketet.

Så de leds fram till grinden men då de är en stooor öppning och dike nådde ju inte mor att öppna och hålla i hästen. Varför kunde hon då inte gett mig den då så jag stått med båda? Nä smartskaftet släpper Freja som tycker skit på er jag vänder. Så såklart går resten iväg å där står jag med Nisse. Ja nu gick de ju inte så långt så fick Nisse leda över gänget istället. Joo men som jag då kände på mig var inte alla jätte sugna på att kliva över, en stackars Gulan vågade inte, med resten for iväg. Nu höll jag Nisse som är en snäll gammal häst som inte brydde sig över gamla kossorna som blev 10 år yngre. Tack å lov kom Freja tillbaka så fångade in henne så kunde gruppen vara lugn till mamma ledde över Gulan. Inte lätt å vara yngst. Dessutom ingen hopphäst.

Lite roliga va dom ett tag iallafall:

                             


Skiiit ett dike, Freja och Nisse kunde hoppa men Alvstjärnan, Tacita och Gulan envisades med att springa runt, inte ens vatten i ;)

 


Skönt nog slapp vi oväder igen, men snygga moln:

 

Av Sara Karlsson - 11 augusti 2014 13:13

Inte trodde man att man skulle längta så mkt efter regn som man gjort i år. Och för alla andra som gnäller över regnet, bosätt er på landet med egna brunnar och hästar/djur överlag ska ni få se hur kul det är. Spara på minsta lilla droppe i hopp om att det inte ska ta slut. Gräs som blir gult, minsta lilla kan starta en skogsbrand. Nää era gnälliga människor skärp er.


Nåväl alla projekt går trögt, men boxarna är redo för gjutning MEN nu ska jag bara lyckas övertala morfar att vänta så vi kan få hjälp av syrrns man. De är lite skillnad på ork, kunskaper och ännu mera ork, tänkt er själva 29åring vs 81åring. Själv har man mest bara frågetecken över huvudet och nickar för att de ska se bra ut, att man kanske är LIITE med i gamet. Ja man gör så gott man kan.


Istället hoppas jag att vi äntligen ska få upp den sista sommarhagen men eftersom de är stooora ytor som ska fixas tar de tid. Men äntligen fått hem endel stolp så kan alltid hoppas att de räcker. Då ska ena gänget få lite mer gräs innan de är dags att fodra med hö. Stona hoppas jag klarar sig några veckor till innan de är dags att komma in på box. Då ska lilla Llovizna hanteras lite sen får vi se om de åker ut på lösdrift.

Var ut och gosade med Cubanita och lilla Luvan i fredags när de från ingenstans blir rädda och Cubanita är alldeles för seg för att lyfta huvudet och ger mig en härlig smäll så man förlyttas en halvmeter. AOSCH.

Huvudvärk och stelnacke, SKOJ. Så haft det kanske liite lugnt i helgen med bara fönsterfix, in å ut och lite galej såklart.


Grabbarna Lugareño och Pinturero kommer nog hem inom kort. Kollat och har kommit fram till att operation av Lugareños lösa benbitar ska göras på Solvalla. Tyvärr är det kostsamt och när man måste hosta upp allt ur egen ficka så gäller de å spara in på alla möjliga deslag. Jäkligt irriterande.

Pintureros sto var tyvärr inte dräktig andra gången heller, hon hade fullt med vatten i livmodern (om jag förstod allt rätt) vilket inte är någon idé att fortsätta, tidigare hade hon stått med infektion.

På´t igen nästa år börjar TIDIGT så säsongen för Pinturero startar redan mitten på april. Då ska stoet kontrolleras mkt någrannare innan.

Så tråkigt när de säkerligen blivit ett sånt fint föl och när man väntat så länge, men men. Nätsa år kör vi 100%

Uppfattar att iallafall Pintureros ston vart lite tröga med brunsterna, han har inte vart jätte imponerad alls att vilja betäcka. Mina 2 första ston Nabrisa och Cubanita tog sig direkt och dom var han väldigt förtjusta i. Picarona är kvar att kollas. Man får nog lita på att han faktiskt har koll på hur stona står till, han jobbar ju helst inte i onödan ;)


2 Ston kvar att kollas, håll tummar.


Något besviken att det förmodligen inte blir någon Strömsholm i år. Hade gärnat visat Tacita som är den ända som Kan vara redo att visas. Hon är ju egentligen intie min utan syrrans ansvar. Men nästa år hoppas jag fröken Gul växt till sig så får hon ställa upp. Se rrätt gräslig ut nu men ÄNDÅ :P Hon rör sig ju hyggligt.

Längtar till man får komma igång och träna lite hästar igen. Får se vem som blir utsatt i år. Ska försöka med Pinturero, ev får han åka på bootcamp :)

Tack å hej    


Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards