Yeguada SK

Alla inlägg under april 2013

Av Sara Karlsson - 29 april 2013 16:44

April närmar sig sitt slut och imorgon är det redan valborgsmässoafton (tror jag de heter). Kan inte direkt säga att de är speciellt vårigt. Ganska kallt och ständigt blåsande, men Rejäla byar. Kan tycka att max 15m/s men nu drar de på 18-20m/s och de är Lite väl.. Hagarna är ju ioförsig torra nu men ändå..

Maj kommer bli en ganska skrämmande månad, men Massor av innehåll. SKulle kunna få ihop en bok av inplaneade saker. På fredag är det redan besiktning på g, ska bli spännande.

Lugareño har även påbörjat sin utbildning som ridhäst. Mycket attityd på herrn uttryckte Anna sig men en hel del att ifrågesätta. Trött blev han iallafall.


Även checkat av med Carina på Valskog gård, Pinturero flyttar dit om några veckor. Eller så snart första stoet är redo. Mina tar några veckor till så då kan han lika gärna stanna hemma ett tag till. Skönt att anlita bort betäckningarna så slipper man dessutom ha fullt med hästar hemma under sommartid. Nu är det rätt skönt med förhoppningsvis tomma stallar under sommaren.

Bete ska annordnas och vi har inte så det räcker och blir över till alla. Så letar ev åt mina valacker. Mycket att stå i vill säga.

Lugareño förresten är ju numer också anmäld till Mälardalens championat den 25e maj, kom gärna och hejja på oss då. Hoppas det bara blir av den här gången och att de inte blir som med Åstorp.


Även snart fölningar på g, men rätt lugnt ännu, inga fyllda juver så kan sova gott ett tag till. Ska upp med kameran alldeles snart, skulle gjort det idag men fick oväntat besök, tur de är en dag imorgon :D


Ska planeras in med hovslagare igen också. Veterinärer ska dyka upp. Ja de är en hel del.


Mitten/slutet på maj Kommer det vara den tuffaste biten men förhoppningsvis ett avslut, Hur de än kommer att gå så känns som äntligen kommer ljuset. Slippa blicka bakåt och äntligen köra på framåt. Har haft tunga år men nu lutar de äntligen lite åt de bättre. Kan gå egentligen hursomhelst men, ja de får man ta tag i då.

Hoppas på det bästa och vi ger inte upp utan en strid. Håll tummarna.

Kommer bli otroligt nervöst men ja jag hoppas man överlever det, tuffaste dagen i mitt liv, den saken är klar.

Nej nu måste jag ut och arbeta, blev sent, aaldrig hänt förut ;)

         

Av Sara Karlsson - 26 april 2013 11:44

Äntligen känns det som man börjar se ljuset i tunneln (förhoppningsvis att ljuset inte är ett tåg) hehe

Igår fick jag ett glädjande besked om fröken A. Anna har nu haft sadel på och fantastiske hästen sköter sig galant, trots sparsamt hanterad och levt på lösdrift. PRE är riktigt hästar det ;) otroligt roligt att höra av en duktig tränare bra saker om sin häst :) :) de finns hopp!

Det känns äntligen kul att blogga igen då de inte är samma sak att skriva längre. Äntligen hästar på träning osv. Jag ska även ta tag i min ridning också. Nu var det längesen man faktiskt red. Tog en tur på gammeltravaren i somras, mer än så har varken tid eller ork funnits. Energin börjar dock öka lite smått.

Jag har väldigt lätt att gå för fort fram, och får man möjligheter drar jag iväg i 110 men försöker lära mig att bromsa. Allt ska inte behöva ske på en gång. Tex inridningar, var bra sugen att även skicka iväg 3åringarna men får faktiskt avvakta. Räcker med dom som är iväg redan. Istället tänkte jag lugareno, han står ju hos Anna redan, van vid lina och visas så vi gör en liten kombo. Så förhoppningsvis kör vi inridning även på honom. Så anmäler jag honom nog till Strängnäs också :) spännande.

Igår var kameran med ut också. Dock sitter jag med mobilen då någon i detta hus snott min internetkabel till datorn.
Åå ja just, igår tränade jag Virre för första gången på lina. Märks man är ringrostig men de gick faktiskt ganska bra för att vara första gången. Han blev visst kissnödig och hungrig så fick ge upp å gå in istället :) jag var nöjd trots allt.

Så, bild istället på stoora tjejen:

Av Sara Karlsson - 23 april 2013 23:36

Fartfullt blev det idag också, och det blev inte kväll fören klockan blev 20.45 Liite sent för min smak men jaja hästarna fick var ute länge, några mindre glada. Alltid lika roligt när man ska ta in dom och varenda kuse kör race, PLUS att de blåser stormvindar. Tack och lov brukar de oftast gå snällt in.


Idag kom Coronas nya matte förbi och hälsade på. Alltid kul när de nya ägarna vill bekanta sig med sin nya häst. Kan säga att Corona njöt i fulla drag av uppmärksamheten. Jagar alltid bort någon annan inkräcktare som försöker ta ifrån borstaren ifrån henne. När de åkt hem var de bara titta på klockan och inse att de blir lite sent idag, ooops. Få i sig lite mat och sedan ta tag i stallarbetet. Jag är ju aldrig tillräckligt smart och ser till att ha sådant klart när jag får besök.. Lär mig inte heller   


Plockade in hästarna och Pinturero var som väntat Jätte kul. Igår var jag riktigt stolt över min fina hingst men idag tog han priset. Efter att surat ute halva dagen och de var dags att gå in så var de Spöken Överallt. Vet inte om han är extremt bakrädd och speciellt uppmot grannen, Där händer läskiga saker. Han håller sig på mattan men går som en spänd fiol och får ryck titt som tätt så jag smått tröttnade ltie på hans påhitt. Bestämde mig att ja då får man väl backa in då, hela vägen in i stallet så fick han backa. Men de gick utmärkt de också, kanske lite bättre än framåt. Lite svårt att förstå när han även skulle in i stallet MED men det gick också hehe. Jobbigt, men en liten tankeställare fick han nog allt, matte har blivit fullkomligt knasig.

Tanken var att jag skulle lasträna Virre imorgon men tror jag stryker den idén, starka vindar väntas även imorgon så de känns som att utmana ödet liiite mer än vad jag normalt gör..


Märks även nu att värmen kommit. Brunster hej vilt. Stona är högljudda, En åtminstone. Det är stans(läs landets) märkligaste häst. Varje år blir jag inte klok på den hästen. Hon vrååålar så grannbyn hör henne långväga. Så normalt brunstar ett sto mot en annan häst. Inte den här, kommer en människa in i hagen skulle hon lätt kunna våldta den stackarn. Du kan nästan visa dig intill hagen så har du en häströv i ansiktet. Jag Avskyr verkligen den hästen under dessa årstider. Låter hemskt men efter att levt med detta i ett antal år blir man rätt less för hon går boksavligt talat över en. Ger sig inte heller. Brunstar veckovis. Så till nästa gång ska jag prova munkpeppar och hoppas de hjälper. Detta är ett sto som inte använts i avel så det uppskattas Inte.

Tack och lov bryr sig inte Pinturero över hennes stim inne i stallet.


Åstorps utställningen blev visst inställd iår. Tack och lov så anmälde vi oss inte och la ut en hel del pengar för att få en häst i visningshick. Givetvis jätte tråkigt för dom som planerat att ställa ut. Vi hade ju gärna åkt om vi hade en häst i bättre form.

Istället satsar vi på ltie mer tid mot Strängnäs. Får se lite hur jag gör med den biten. Snålheten får möjligtvis bestämma ltie och ev blir det inridning trots allt för Lugareño. Kanske blir i visningsform ändå. Mycket är ju en kostnadsfråga.

Sitter även klurar på lite framtid. Hittat en sååån fin hingst, svart med bläs, bra stl och rörelse. Får se vad de blir, tyvärr verkar han ha en köpare ifrån Ryssland. Träligt. Jaja, hästar här hemma har vi ju ändå gott om ;)

Nu får de bli sova, gör mina försök att sova tidigt men de verkar omöjligt. Tack och godnatt

 

Av Sara Karlsson - 21 april 2013 23:43

Denne helg försvann i en rasande fart å jag som hade massor att göra men inte ett smack blev gjort. SOM vanligt när jag planerar. Fast det vart riktigt bra ändå med äntligen lite vårvärme, och hästarna har verkligen fått vårkänslor.


Helgen har spenderats nästintill bara med familjen, otroligt trevligt plus att man fick hjälp i stallet så all mockning blev klar på mindre än en halvtimme    Rekord. Hästarna var ute till 20.30-21.15 några rätt nöjda, andra lite hungriga men njöt i fulla drag av solensvärme. Fixade även ordning pälsen, LERA topp till tå wiiiiee *not*.


De har verkligen stormat tis-torsd men ändå kom hästarna ut och lite förvånad att det faktiskt gick bra, de brukar bli väldigt stissiga och nervösa. Hade ltie tur med grabbhagen då ett träd rasat men ej hamnat på hästarna eller kapat tråden. Puh.

I fredags trotsade jag och min syster vädret och for iväg till Anna för att hälsa på hästarna. Först ut var Lugareño som fått stått inne hela fm (vi blev skapligt sena :( ) så herren var skapligt pigg. Slog på stort med att ha sadel på för första gången under träning, longering. Han har promenerat mycket under vintern med sadel på men inte som på ridbanan. Riktigt spännande men de gick bra, några skutt blev de allt. Sån tur Anna förklarar och blir väldigt pedagogisk (sorry svenskan) så jag och Sophie har nu studerat och skapligt sugna att börja träna lite här hemma. Bara hitta den försvunna tiden   

Fota såklart massor:

                   

Nu blir de nog lite träning inför Strägnäs tävlingen som Region Mitt PRE arrangerar, spännande. Hoppas på att anmäla oss också.


När Lugareño var färdig byttes häst till den mest nyanlände finaste lilla damen. Stooora framsteg har hon gjort på så kort tid och vi var riktigt imponerade. Trodde nästan Anna hittat på när hon berättat att hon vart ganska rädd och nervös på nya stället. Nu helt cool, inte helt perfekt meeen hon har ju inte stått där knappt en vecka. Löslongering och oboy va fin hon blivit.. De här blir riktigt bra tror jag. Damen var bra nöjd att få egen tid med pyssel, förut fick hon ju slåss med 6 andra hästar om uppmärksamheten.

Fotade även här men eftersom det är inomhus är bilderna inte lika bra, filma även men väldans mörkt, nästan så mobilerna funkar bättre:

           


Nöjda och glada med en hel del insperation att damma av ridprylarna begav vi oss hemmåt igen. Tog tag istallet efter lite strul med att hämta sova osv osv. Lååång fredag blev det.

Lördagen bjöd ju på strålande solsken och man njöööt. Även här var listan lång men min syster dök upp igen, däckbyte fanns på hennes lista så fick bli det istället. Tog bra stund då bulten satt Fast.

Kanon dag avslutades med premiergrillning, sent meeen vad tusan, man bor ju på landet. Smaka fin fint.

Blev även barnvakt (mor blev) tack och lov märktes barnet knappt av hehe. Gammelmormor var sedan barnvakt imorse så jag fick hjälp ut med hästarna.

Så även idag blev fullspäckad med lite oväntad halmförsälning, och iväg på nå slags sminkparty. Tack å lov för gofika :P Annars har jag knappt ork med dessa idéer. Nästa helg är de ljusparty men då gömmer jag mig i stallet.

Hästarna kom in straxt efter 20. Jaja nu är de duschning sen faktiskt nattning för mig. Bättre sent än aldrig.


Joo just, fått bild av en som köpt en av våra avkommor, lilla Alma, som inte är så liten längre. Hela 2år gammal har hon hunnit bli och riktigt fin:

Pascua de Alma YSK

 

Foto: Terese Andersson och ägare Helene Artursson, U. Picarona S och E. Quarzo.

Avslutar även en liten film på Lugareño också:

Av Sara Karlsson - 17 april 2013 22:57

Usch vad de blåst idag. Jag som kanske inte är stans tyngsta person höll på å dra iväg i vinden. Tror de mättes över 21m/s och de är inte ofta de är så här. Jag trodde att de blev väl som förut när jag skulle ha hästarna inne så varenda kotte åkte ut. Några trodde jag skulle vara mer i luften än på marken men Oj så fel jag hade, mer sniglar idag. Blir inte riktigt klok på dom 3, helt hopplösa. Strålande sol har vi ju haft men man har inte direkt njutit när man fladdrar hit och dit, jagar iväg flygande höpåsar.

Imorgon ska de inte bli mkt bättre alls, regn och rusk dessutom. Wiiiieeee NOT.


Igår var vi iväg på liten roadtripp, min syster konstaterade ganska snart att jag va totallt sämst på roadtripp. Jag åker gärna med, men ska jag köra vill jag gärna ha ett slutmål, för att vända hem igen. Kul jag vet ;) Dock hamna vi i kända områden och stannade förbi Anna. De kommer bli ganska mycket Anna i bloggen haha, de händer ju inte så mycket hemma just nu och allt spännande händer ju hos henne. Pratade lite om Lugareño också, vart lite tunn nu under våren, mkt beror säkert på att han växt för han är ju inte särskilt hingstig och springer i hagen osv. Jobbar ju såklart om dagarna men det är mest menalt. Så nu ska han få lite maskmedel, lite extra foder köptes in i dag så får se om han kommer i form. Vill ju gärna visa honom nu i år men inte värt om han inte är i sitt bästa skick, hur surt det än är.

På fredag återvänder vi, kameran ska laddas så ska vi se de båda jobba lite. Beställt bra väder, ser mörkt ut dock.


Har lite funderingar över mina terrorister hemma, många kastrerar sina hingstar men va fasiken gör man åt stona? Hehe här hemma är det dom som styr och ställer till. Vill börja med 3 åringarna och gärna velat skicka dom till Anna med, MEN de är ju lite speciella fröknar. Mycket jobb även fast de är orädda att pyssla om så är de lite fulla i fan och håller i mycket påhitt. Morfar brukar alltid småsvära över just dom. Han har ibland jobbat lite i ligghallen för att få ordning på brädorna och då är Cereza först på plats. Bilen ranseras på grejer, speglar böjs, extralyserna ryker osv. Sist hade hon snott hans penna och dragit iväg och tyckt de vart super kul. 


Ena travarsto är nu omega brunstig och de är sååå himla jobbigt, de ska låtas, herjas och sparkas i väggar. Tack och lov (änsålänge) bryr sig inte Pinturero trots att de bara är några meter ifrån. Han brukar sällan stimma upp sig och hingsta men de händer ju såklart, han är ju trots allt hingst.

Grabbarna Nisse å Virre hade fnatt idag på kvällskvisten. Var lite oroliga inför insläppet pga vinden och allt som flyger omkring. De har vart helt coola i hagen hela dagen men så snart vi kom för att ta in dom satte de en jäkla fart. Lilla plutt Virre skulle stajla lite men misslyckades och istället gjorde en vurpa, kanske inte behöver säga att han tog de lite lugnare sen. Gammelman Nisse på 19 år körde travarstajl han. Puckon, tack och lov gick de bra att få in alla hästarna även fast många var på tårna.


Jag har återigen fotat lite dåligt, letat på några på Virre från ett litet tag sen:

 

Sen tränar lite hoppning. Har man inga hinder, hittar man på egna:

   

Av Sara Karlsson - 15 april 2013 22:41

Måndagar är alltid så speciella. Nästan varje gång vill man gå och lägga sig igen. Vakna upp på morgonen och solen lyste med sin frånvaro, istället blåsigt, grått och tråkigt. Som Gjort för att ha bekymmer med utsläppen.

Första grabbgänget gick utan problem sen till nästa gäng, DÄR började såklart problemet. Ena stod och såg spöken i varje hörn, den andra ska nafsa på grimman och dra iväg den någonstans å den 3dje står och brunstar å står å pinkar i en trekvart. SUUUCK. En annan som är lagom hungrig vill ju ha ut dom så smidigt som möjligt. MEN sån tur har man inte på en måndag, skrämmande barnvagnar och blåsande hösilage plats gjorde morgonen väldigt intressant.


Dagen har gått förövrigt ganska trögt. ENergin är inte alls på topp just nu och tar sig knappt egenom stalltjänsten. Man måste ju för hästarna väntar ju inte precis. Får iallafall i mig mat, även fast jag inte är hungrig så är man sugen på Allt men man borde ju inte äta så mycket heller. Jaja snart är man i form igen.


Var klara i stallet ganska skapligt och plockade in märrarna först. Stannade upp och tittade på Cubanita, heeeela magen gubbade upp och ner, hon var inte alls glad över att inte få äta sitt kraftfoder i lugn o ro. Riktigt liten buse och varje gång vi sa något skuttade den till. Sååååååå himla spännande och så nervöst. Jag väntar mig en kopia av Pinturero, vet inte varför men får den känslan att de blir en liten fux, m bläs ;) Hingst. Får stå ut och vänta i en och en halv månad till.

Fast första väntas om en månad, såå spännande, stoet är meega stor men verkar vara ett tag kvar.


Pinturero    Cubanita

 

     

Av Sara Karlsson - 15 april 2013 00:10

Igår kunde jag äntligen meddela köparen att hästen stod på plats hos Anna för inridning. Ska bli otroligt spännande och se utvecklingen.
Har tyvärr inte de flyt man hade hoppats på. Veckan har vart ganska stressig eftersom vi inte vetat om vi kunna kört hästen eller inte. Tack och lov dök hovis upp under fredags kvällen.. Puh..
I torsdagskväll kom mor hem med inte bra mage, när hon sedan inte får i sej kvällskaffet förstod jag att detta är inte bra. Mycket väl, hela fredagen gick åt att sitta på toa. Ett litet hopp var att hon dragit i sej något skumt bara men försäkerhetsskull så proppade jag i mig vitpepparkorn och sprita händerna som besatt. Fixade stallet och fick hjälp syrrans man.
Lördagsmorgonen kliver jag upp med orolig mage. Men jag brukar kunna vara det då jag har väldigt lätt att bli nervös vid dessa tillfällen. Mina hjälpredor kom och vi begav oss ut. Plockade den utvalde hästen som snällt följde med till våran förvåning. Resten blev såklart ganska oroliga. Själva lastningen gick sådär, bra men tog lite tid då hon vart nervös och hamna lite i spärr och satt fast i marken. Med lite hjälp med linor klev hon in. Stod snällt under resan trots att vi korsade vägar som var dränkta i vatten.
Väl framme så verka hon acceptera läget och bekanta sig med sin nya coola kompis. (Äldre travar valacker är väldigt bra å ha).
Vi hälsade även på Lugge, tyvärr har Anna rätt så vi får tacka nej till resan å Åstorp. Hoppas nu han kommer i form till Strängnäs den 25 maj.
Jag och min syster tackade sedan för oss och drog hemåt. Denna gång va varningar ute för översvämmade vägar, tss fjantigt tyckte vi når vi korsade första delen. Små log åt varann till vi kom fram till nästa, där åkte hakorna ner och oron växte- hur fan kommer vi över den sjön?? Tack å lov har jag skaplig hög bil som tog sig nätt och jämt över.
Väl hemma kastade vi i oss mat (kyckling m strips). Katastrof utropade min mage så för mig blev det soffan. Såklart kom jag inte undan, hela lördags em spenderades soffan till toan. Ingen maträtt fick stanna kvar. Försökte hjälpa mor med fodringen på kvällen men hann mata hästarna sen slog hjärta nog hårt och mådde så hemskt illa. Var bara traska in och lägga sig på sängen.
Har faktiskt under vuxen ålder sovit så mkt som jag gjorde igår, även hela natten. Fick även slumra till en stund idag också.
Nu mår jag äntligen lite bättre och har orkat med stallet igen. Men klen är man än, när man inte orkar bära hö påsarna är de lite illa.

Har även fått uppdateringar nu på kvällen av Anna. Har vart lite stressigt och gnäggigt men är en väldigt stor omställning för henne så ger de lite tid så har hon säkert kommit in i rutinerna.
Inga bilder, regn å rusk tappar man lätt fotosuget. Men ska besöka Anna lite oftare så då får kameran hänga med.
Nu säger jag god natt, nu väntar ny vecka och nya utmaningar! Tjohopp :) :)

Av Sara Karlsson - 9 april 2013 13:45

Det är inte alltid lätt. Jag anser mig kanske inte som en kort person men när jag står breve Ventarron blir jag helt plötsligt miniatyr. Han är otroligt högrest även fast han inte har så jääätte hög i manken (än).
Hitta lite bilder där jag står bredvid:

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards