Yeguada SK

Alla inlägg under maj 2011

Av Sara Karlsson - 31 maj 2011 22:20

Dagen började redan med besök av veterinär, de va dags för lille Fjant att gå igenom en häslobesiktning. Om ni undrar varför så har han troligtvis hittat ett nytt hem, skriver troligtvis för ibland kan allt hända men hoppas såklart att de går vägen. Ska invänta lite kontrakt från jurist för vi är så speciella hehe. Iallafall så gangster Fjant vaknat på sitt kanske inte bästa humör utan visade sin busiga sida, lite bestämda också då han banne mig ville gå ut och äta sitt hö. Jaja allt gick vägen och jag fick springa som en dåre då han inte förstod alls varför han skulle trava runt i en ring, tokiga matte. Till slut så fick vi lite fart men mina ben vart till spagetti, gjorde inge böjprov då veterinären tyckte han va lite för ung.

Allt annat vart helt UA vilket vi är glada för såklart. Sedan vart de lite papper för inskrivning också, 2år och inte gjort, SUCK. Förklarar engång till att han inte är min häst i ägo men jag ser ioförsig honom som min egen men men tyvärr inte.

Väntade mig med fasa hur han skulle reagera med sprutan då han var lite vrång men inte en min, knäppgöken. Sedan kom Therese som ska köpa denna guldklimp att hmm vaccination, han är ju inte vaccinerad så gjorde de också och Fjant rörde sig inte denna gång heller. Typiskt nog kom hon på, botulism spruta också så var bara återvända och ge honom den också men även där rörde sig inte    så ibland kan man bli snurrig på dessa hästar, bråkar med de lätta sakerna men sprutor som är läskigt bryr de sig inte om.


Nåväl, när alla hästarna var ute så gick jag och mina spagettisar in och tog lite frukost och kaffe. Hade även pratat med veterinären om Ventarrõns framben, han har fortfarande lite för korta senor så hon tyckte att han får gå ute lite mindre än de tider jag hade om han såg trött ut och inte vilade. Han va tog lite bättre idag men fortfarande inte bra så får se till att antingen han vilar eller vara ute lite mindre. Vill gärna ha mina hästar ute mkt men ibland går de ju inte.

När dom va vattnade och matade for jag ut till lösdriftshästarna, bete för dom väntade och min morfar kunde då inte vänta tills jag var klar utan hade istortsett gjort klart hela hagen själv trots mina stränga order att vänta SUCK. Solen    gassade brännahett så man är ju rädd om gamla gubben som konstigt nog fyller 78 år(tror jag).

Vi bestämde dock att vi väntar med att köra badkaren och batteriet å tar de en annan dag(står såklart i samma hage) men i själva lösdriftsdelen. STOOOOORhage.

Hästarna vart överlyckliga när de fatta att tråden var borta, tog gick de 2 meter innan de dök ner. Kul och fota dådå!! Till slut så vart de fart och bilder kommer HÄR:

                                  Även tjockisar kan springa såde så!

Av Sara Karlsson - 30 maj 2011 21:53

Äntligen har sommarhage påbörjats, dock är det inte mkt till gräs men en bra början innan de ska gå på mkt bättre bete. Är väl lite senare än vanligt men har inte allt för mkt bete och väntar så vi får bra bete åt dom. Dock är de bara dom på lösdriften som får nöjet. Stona med föl får vänta ett litet tag till så Ventarrõn får bli lite äldre.


Min kropp är just nu helt förstörd efter helgens allt slit, mockat ur Olimpias box och endel ur Nabrisas, PUH. Sedan hållt på med sommarhagen som inte är allt för liten.

Idag fortsatte vi med sommarhagen men fick en hel del avbrutet och hade kunnat hinna klart om inte allt annat dök upp i vägen. Även fick de bli lite barnridning då mamma lovat min kusin att hon skulle få rida, perfekt*not* så blev att leda runt henne ett tag.

När vi väl vart klara va de bara ta i tu med stallet som vart ännu mera försenat då Picarona och Olimpia blev helt tokiga på varandra och stod på vardera sida och skrek å sparka. Nötter, så fick kuta in i hagen med sten för att kasta på dom, vill inte ha några föl sparkade eller ston som sitter fast i staketet. Så höll dom på ett tag tills jag kasta in mini lite hö åt dom, då vart de lugnt igen. Kunde då gå in och göra klart.

Så de fick komma in lite senare än vanligt, inte fören 19.30 var vi klara men sen va de bara hem och göra klart till grabbarna. In sent kom dom men men ibland blir de så också. Nu bjuds de på lite bilder istället:

  Snackpåsen Davve spanar in lillbrorsan 




     

      Imorgon är det lite äventyr för Fjants del. Mer om det imorgon. Nu är de sussa dags. Nattis

Av Sara Karlsson - 28 maj 2011 22:04

Såklart börjar dagen med fullrulle, ut med hästar och mata den sen bar de av till Lindesberg. Trodde jag var väl förbered med karta via Iphonen meeen min codriver var verkligen inte med. Vet inte hur många u-svängar, omvädningar vi fick göra. Svor som fan han själv och när vi väl fick rätt på kartan och kom fram, då va de som vilken Liten gård som helst. Bilarna fick till och med parkera på vägkanten, liite sådär höm men men. Framridningen skedde även på samma bana som man red så ca10 min innan sin start fick man rida fram. Joyero skötte sig exemplariskt ännu engång och jag är så stolt ägare, sålänge Anna rider och tränar honom såklart, annars är han inte min häst  

Första tävlingen efter Strömsholm så visst var man ju lite nervös över de skulle gå och dessutom LA:1. Själv hade jag trott någon lätt klass som lc eller LB åtminstonde. Fast de va som Anna sa att de är ju dumt när han ändå är mer utbildad åt LA så what the heck. Han va såklart lite spänd vilket visade sig i prottokolet men vad jag tyckte väldigt bra procent iallafall trots fel galopp på sina ställen. Inget jag tänker hymla om utan han fick 57.63% Många fina kommentarer också. Han är ju en häst som drar blickarna till sig och Anna fick några frågor och beröm av åskådare. Alltid lika roligt att tävla sålänge jag själv slipper rida såklart, blääää.

Slut snackat å bildbomb på finaste ekipaget:

                                             

Av Sara Karlsson - 27 maj 2011 21:51

De har vart två slitiga dagar då min hästskötare ännu engång åker iväg och roar sig. Visst är de tugnt att göra allt själv men de går, vila får man ju göra när man ligger i graven. Hade igentligen tänkt ta de lugnt i helgen men de är ju full proppat, bygga hage, ev få besökare och på tävling.

Så papparazzi gänget är redo, min kamera är laddad, ska nog byta objektiv bara, jag har bokat min syster med sin kamera och morsan får filma. Ja om ni missat som jag gjorde så är det imorgon Joyero ska tävla, inte på söndag så ni får hålla en tumme för oss.

Förövrigt så kunde jag äntligen få hjälp med att släppa ut damerna, stressad och nervös var jag i vanlig ordning, de brukar kunna vara som vilddjur så fort de kom ut och nu var de dessutom 2 nya hagar de skulle ha. Efter lite borttappning lugna bruna damerna ner sig så fick Nabrisa och Ventarrõn gå ut för första gången. Trodde vi ännu engång skulle trassla med fölis men icke, lärde sig på engång med staketet, en stöt sen uuuusch va otäckt. Värre med Damon, noll respekt för tråden så funderar vad Olimpias avkommor pysslar med, Aurora dock drar inte egenom men de andra 1, herrejösses. Skulle ta in dom och tyckte dom kunde gå sist så helt plötsligt gormar Ida något och jag fattar noll, trodde Alma gått lite vilse, men nehej då vänder mig och ser full kutande hästar. Får skynda mig in med Picarona och Alma å i dörröppningen möter jag full galopperande Olimpia och Damon. Var bara backa och se till så de inte kuta rakt fram utan till sin box åtminstonde, halt va de också så Damon kom in med en brak och landar på rygg. Som tur va ingen till skadad, tror nog han sov lugnt och skönt i sin box sen.

Då hade han liksom hoppat rakt in i staketet och fortsatt till allt ramla ihop som domino medan Olimpia inte ens vågade kliva över de fast alla trådar låg på marken och sonen på andra sidan Hmm mysko.

Jaja nu så lite bilder:

                 

Av Sara Karlsson - 25 maj 2011 20:50

Ja om man ska summera fölningarna vart de 1sto och 2 hingstar, vilket var ganska väntat. Känns på ett sätt bra med 2 hingstar då har de varandra att leka och busa med.

Stona är ju inte så Jätte roliga att leka med.

Fått döpa om Nabrisas fölis, och lutar att bara heta Ventarrõn-Storm då de tidigare namnet vr för långt. Jag tyckte inte han va riktigt hundra för att gå ut idag så på em släppte jag ut Olimpia och Picarona och tyckte jag kunde få mocka och göra fint i deras boxar MEN de vart som tokiga allihopa, Nabrisa sparkandes inne och de andra 2 springandes utanför.. De 2 lugnade ner sig iallafall till slut men Nabrisa va som tokig, SUCK. Kunde till slut med hjälp av mormor byta box(efter mockat och gjort rent i hennes). Därifrån kunde hon se dom ute så vart hon nöjd iallafall men Olimpia stod mest vid grinden och ville gå in igen.

Fick vara ute några timmar ändå men blåste så mkt och inte bara jag som hatar blåst utan även fölisarna som står med rumpan i vinden med svansen mellan benen.

Men ååååå vad jag längtar tills hästarna är på bete, SEMESTER!! Slippa ha dom ut placerade i olika hagar. Dock måste Ventarrõn få bli lite äldre först och klara av att vara ute dygnet runt. Längtar..

Inga bilder idag tyvärr! Tjohopp


Av Sara Karlsson - 24 maj 2011 22:10

De märks att de är sista fölet, tror jag endast fått endast ett grattis till fölisen. Tidigare fick man iallafall fler.

Iallafall så imorse ringde mamma och de första jag hann tänka va att hästarna hade rymt men som tur va Inte. Nabrisa i sin vanliga ordning Kan själv och visa inga som helst tecken på att föla men jodå imorse hittades en hingst i Nabrisas box. Allt hade såklart gått bra. Dock hade han lite svårt med bajseriet och hade tidigare fått tips om Microlax, fungerade väldigt bra i början och stackarn va jätte hård i magen. Hade stenkoll på honom men fick åka hem en sväng och mata och släppa ut grabbarna. Möttes av Fjants hunger och den är inte rolig, sluta med att jag fick en kedja slagen hårt i bakhuvudet, AAAAAOCH!

Åkte och tittade till fölis igen och bajsa när ja kom men fortfarande hårt och jag hjälpte till lite på traven igen. Inte riktigt hundra under kvällen men sen så verkade komma igång självmant och han verkade må bra. Märkte att de inte va kolik då han inte hade speciella tecken.


Sedan när allt annat gått riktigt bra och dagen roat mig väldigt med allt strul så när jag är påväg in med Putte så ser jag en på tomten, hmmmm lite skrämd om vad denna gjorde där, hade hört att i omrde de blivit inbrott. Men in med Putte och kuta ut igen, ser då en förbannad orjenteringslapp, precis i hörnet på huset!!!!!! Jag hatar orgenterare(ursäkta) men de har liksom inga begrepp alls här, de springer raka vägen över hagar tomter och allt som kommer i deras väg men de här tog priset, vem fan vill ha folk springandes runt husknuten, någon måtta måste de väl ha?? ELLER? Detta gör mig riktigt arg, jag gillar mitt privat liv och vill verkligen inte ha en massa spring, vill liksom inte tänka på att behöva koppla mina hundar på min egen tomt/gård... Detta har de inte ens frågat om lov. Fine om de är på ens mark, jaja okej, men precis utanför huset. Jag va/är så arg så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Min ilska gick ut på den stackars lappen som inte fick sitta där länge, utan för flyttades BORT. Sedan sitter de även en sådan där lapp lite längre ner så antagligen har de planerata att de ska springa RAKA vägen genom gårn, utanför huset.

Hade jag träffat på den där som satte upp den hade han fått hört ett och annat de är jag då inte blyg om. Skälla ut folk är bland de bästa jag vet. Höhö.

Nej får sluta å tänka på de där, min shäfer lär ju ha riktigt skoj om de kommer hit, älskar och jaga folk. TJooho å hej, lär ju gå undan här förbi...


Slut tjattrat, fölis bilder på otroligt söta Inesperado Vintarron-oväntad starkblåst/vind

           

Av Sara Karlsson - 23 maj 2011 22:07

Jösses vilken blåst de vart även idag, tyckte helgens blåst var för mkt men detta tar priset, är de blås sommar man ska få stå ut med?? Inte bara jag som ogillar blåst utan även Alma, usch så hon ser ut å lida så fort hon är ute och de blåser. Regn gillar hon inte heller usch då är de synd om lilla kickan. Förresten så har jag bestämt klart namn till henne nu, Pascua De Alma SK, får tacka Johanna och Sophie för namn tipsen, de betyder Påsk själ vilket passar in på henne. De märks de börjar bli äldre, ska kollas in allt runt om innan man kan gå in i stallet så nu har vi satt upp trådar in till stallet, har en ganska skymd väg precis intill vägen där det ibland kan gå lite fort så då har vi valt av säkerhet att sätta upp insläpps trådar.


För att komma till rubriken så kände jag mig lite ond, då jag med glädje gav stötar till Cereza Moahahahahahahahaha!! Nej kanske inte så glad men imorse sa morfar att han fått lagat staketet då de antagligen sticker ut huvudena på understa tråden som inte har el sen går de så långt så de når mellan tråden och får sig en stöt, säkert fastnar och drar med sig stolp. Något jag riktigt ogillar när de är så nära tråden och inte har respekt så då är mina djävulshorn utväxta och jag gör så de blir ström på understa och såklart är Cereza där och ska trycka sig ut, jäklar vilken smäll och jag står och fnissar ont för mig själv och gnider mina händer och mina ögon lyser eld   

Sen råka jag visst ge Zander en stöt också men va tusan, lika bra att ge dom allihopa, haha. Jaja, lite ond får man faktiskt vara.

Såklart har jag vart ute och tagit lite kort, fölisarn som är roligast:

         

Av Sara Karlsson - 22 maj 2011 22:20

Nu tror jag/hoppas den värsta stressen är över. Hela helgen har vart skrämmande mkt, då de faktiskt vart bröllop, därav bloggtorka. Fredags va de vanliga rutinerna med hästarna som såklart skulle ha sitt, men på kvällen när de va inne så va de bara åka iväg till Götlunda för hjälpa till med lokalerna inför den stora dagen. Halv 1 på natten va jag och mamma äntligen hemma och de va bara kasta sig ner i sängen. Upp tidigt på morgonen, mina stallskötare är de ont om så de va bara att sköta allt själv, såklart hjälp av mor min. Klockan ticka och vi skulle ha de flesta klart innan så inte mamma skulle få åka hem på kvällen och de va allt kvar å göra, men de vart tufft. För att hinna äta satt jag och skaka av stress men jag hann iväg i tid iallafall.

Ombyte och hjälpa till att fixa till bruden(min underbara syster). Själva sermonin va otroligt känslosam och riktigt häftig då Sophie valt säckpipa som introlåt, flera flera gånger höll jag på att brista och bara gråta, av glädje såklart.

Därefter rullade det mesta på och vi hade super kul hela kvällen och va sedan hemma samma tid som på fredagen, fruktansvärt trött somna lätt som en plätt och skulle nog inte vakna om de bomba huset.


Fick en härlig sovmorgon och mådde bra, som tur va inte bakis men hade druckid med måtta(tydligen). Åkte iväg för att släppa ut stona och där mötte jag av mindre roligheter, Nabrisa ett riktigt fult sår över nosryggen och som tur va hade jag salva med. När de väl kom ut såg jag Picarona i gräslig form med hälta och inte alls såg bra ut.. Vad är detta? Kände igenom men kunde inte hitta något specielt, inte varm eller svullen. Men de är samma ben som hon råka skada sig innan jag köpte henne, då stod hon på ett stuteri i Skåne och lastades iväg med ett riktigt fult skärsår. Om de nu har någon betydelse vet jag inte. Har inte sett någon tidigare hälta men om hon kanske står inne länge och blir stel för när hon gick in såg jag inge hälta alls.

Fölisarna växer och frodas, redan börjar iallafall Alma tappa fölpälsen och ser riktigt gräslig ut. Damon blir sååå ståltig och vilken skönhet han är, verkligen skiner utstrålning om honom. Nu syns inte de riktigt på bilderna men i verkligheten MUMMA.

Så här är lite blandade bilder:

      Står lite udda!  


Å så nästa helg ska de bli roliga saker på g. Joyero ska äntligen ut på dressyrbanan, han ska ställa upp i en LA.1 Jag är såklart hejarklack och Anna sköter ridningen. Ska bli sååå kul.

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27 28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards