Yeguada SK

Alla inlägg under oktober 2013

Av Sara Karlsson - 21 oktober 2013 22:34

Äntligen kan mina nerver få ta en paus, kort stund iallafall till nästa pryl dyker upp.. Söndagen på Strömsholm gick ju faktiskt ganska bra. Eller ja, hade ju egentligen inte väntat annat.

Stressade inte iväg utan rullade iväg lugnt å försiktigt. Hann med att se några ridprov och början av bästa gångarter unghästar. Hade en klar favorit där men nähep hade fel, nu var det ju ingen av dom som rörde sig dåligt.

Var rätt skönt att slippa vara med och slåss, men lite roligt ändå om nu herrn Lugareño visat sina gångarter och inte flamsat runt. 


Vi hade ju bara tid och gå in å kämpa över titeln, som vi var rätt säkra på att vi skulle få, alltså reserven. Pinsamt om ingen fick något hehe. Var tyvärr ingen 2åring med, så egentligen kan jag ju inte skryta över reserven MEN han kom ju inte sist och hade ju ändå 3 st till hingstar i sin klass. Så ja jag är himla nöjd över helgen. Hoppas nu bara grabben hinner tagga ner. Ska han ev ut fler gånger måste han nog få lite rutin.. Nästa år så är det dressyr tävlingar som gäller, ja klubb tävlingar, 4åring kräver man ju inte så mkt av.


Det var många fina hästar med iår på Strömsholm, domarn skrällde och de man trodde kom inte alls vidare. Han verkar vara väldigt förtfjust i smäckra och ädla PRE men kanske bara jag som uppfatta det som så?

Han spred då inte överdrivet med poängen.

Synd bara man missa en hel del när man hade egen häst med. Hade vart kul å se när hingstarna slog om titeln.


Nu är det äntligen över iallafall, Lugareño vet jag inte vad han tänkte på om han ville stanna på Strömsholm för han drog i bromsen vid lastningen. Han har vart super lättlastad innan och stått som ett ljus. Nu nepp. Visst tog väl 5 minuter men usch sånt onödigt trams. Å herr kaxfis var nog extra uppstudsig när han landat hemma hos Anna igen, tvungen att tala om för kompisarna vad han gjort.

När vi lämnat av honom var det inte alls kul att ta tag i stallet. Men men, nu tack och lov hade Syster yster gjort klart till sina hästar. Super skönt att slippa dom.

Idag har jag glidit runt mest och bara slappat. TYP, hade tänkt överdriva slapphet men som vanligt fick jag arbeta. MEN imorgon ska de regna så då gömmer jag mig inomhus ;) Jaja stallet ska göras men inga extra arbeten. Ska uppdatera lite på hemsidan hade jag tänkt.

Nä nu ska de bli dags å sova, lite bilder då:

Lugareño- Reserv unghingst champion- Subchampión joven

                   


Och så fina Armas Veleño:

   

Av Sara Karlsson - 19 oktober 2013 21:59

Igår kväll körde vi Lugareno över till Strömsholm så han kunde spana in anläggningen. Inga problem å få in honom i stallet och han blev överlycklig å få lite mat.
Kom hem riktigt sent och var bara börja ta in hästar, 22,30.. Nytt rekord faktiskt. Vart lite kaotiskt när inget var som de bruka men gick bra ändå.
Var bara in å sedan lägga sig för å sova.
Upp alldeles för tidigt och kasta ut hästar, som dessutom var oförskämt pigga.
Hann precis hem sedan var de bara dags att dra till Strömsholm. Tävlingsdags alltså.
Fick bara se när stona gick in sen var de bara att göra klart Lugareno för sin start.
Hade vi vart smarta hade vi gått in lite tidigare för å värma. När vi väl kom in blev de snart full proppat på hästar å släppa ut honom på lina fanns de ingen chans till.
Ja, laddad hingst kan man ju påstå.
När det var dags för hans tur så spänd å laddad hingst. Han visade inte någon trav alls, inte den vi vet han har iallafall. Föll in i galopp hela tiden å redan då kände jag mig besviken. Då blev de att få åka hem redan idag.
När de sedan ropade upp poängen hörde jag inte ett smack. Men tydligen fick Lugareno samma poäng som en till hingst. Han fick tydligen högst ändå?! Fast han inte visa alls, den andra var ju klockren. Fick bli en duell för vem som skulle gå vidare för bästa gångarter unghästar. Ja, samma där, ingen trav att visa. Något bättre möjligen men ett varv till kanske gjort susen.
Så när den andra ropades upp kom det inte som en chock, den skötte sig mkt bättre men klart de känns surt. Tänk om han bara visat sin riktiga trav, hade ju vart mer match liksom.
Hade vart kul å veta poängen. Men men.
När sedan total poängen ropades upp med vinnare osv. DÄR kom min chock, Tesoro först och vi 2a whaaat?! Jag hade inte alls räknat med att han hade något att hämta exteriörmässigt (just nu alltså). Långt ifrån färdig i kroppen.
Kul att Tesoro fick in en revansch i år, Lugareno slog han ju förra året ;)
Så imorgon blir det att fightas om unghingst titeln, eftersom vi är 2a så räknar jag inte alls å få den titeln.

Nu när jag sett poängen på stona som är med och slåss över bästa gångarter är jag rätt nöjd över att slippa slåss mot dom. Vilka poäng alltså.
Den största besvikelsen var nog de äldre hingstarna, fighten över äldre hingstar med gångarterna. Shit var armas veleno rör sig bra. Jag tyckte han skulle fått gå vidare, men tyvärr fick den andra den platsen.
Men vilka gångarter, kul. Armas veleno är ju far till 2 av 3års stona :)

Summa summarium är jag hur nöjd som helst. Imorgon blir en nu spnnande dag.
Go team sk

Av Sara Karlsson - 18 oktober 2013 12:54

Igår kom meddelandet att köparen på Ternero inte längre ville köpa honom. Vi blev i slutändan inte överens. Jag själv tycker att jag vart rättvis men man kan inte alltid tycka samma sak.

Det är en sak jag måste lära mig i denna branch att man kommer inte kunna anpassa sig efter alla andra, man måste helt enkelt köra på det man passar i själv. Jag har sällan svårt att säga nej (sålänge det inte kommer till familjemedlemmar), man drar i alla trådar så alla kan bli överens.

Men någonstans måste jag förstå att nä, känns det inte rätt så är det inte rätt. Så tackade för mig och vi letar vidare efter den perfekta köparen till Ternero. Då menar jag inte en perfekt person eller sådär, men perfekt hem för just honom.

Jag minns såväl vad Anna sa sist jag lämnade av en häst: -Att du lyckas alltid få så bra köpare och jaaa, när jag blickar tillbaka är jag faktiskt riktigt nöjd. Klart man kunnat gjort annorlunda på vissa men överlag känner jag mig så himla glad och stolt vart mina hästar finns idag. Jag säljer inte hundra hästar per år, eller har rullians men det går. Har just nu inte tagit in några hästar på försäljning utan fortsätter sälja uppfödningarna, eller lite äldre ston.

Picarona får nog hänga med ett tag till, hon trivs ute i lösdriften och kanske är glad att hon ska få bli mamma igen. Mening med livet :) Har endast satt ut henne på annons då det inte kändes som hon trivdes här, eller med oss, kom helt enkelt inte överens. MEN så nu verkar hon hittat tillbaka. Visst kommer rätt köpare är hon till salu, men just nu, är jag himla nyfiken på vad som är däri.


Som ni förstår är det mkt att tänka på. Å nervositeten är fin fin just nu inför imorgon. IFALL ni missat, championatet. Åker redan ikväll så uppdateringar under hlgen är jag tveksam till meeen man vet ju aldrig :)



Å just de, inatt föll årets första snö ner.. Himla underhållande att se fölen leka runt och undersöka, första gången jag sett dom så paffa. Zac å Ternero dundrade runt, tur man inte är diabetiker, hade smällt av diretk av den sockerkick ;) Såna goa föl.

Allt hamna uppdaterad på fb, så inga bilder :( Såå tjolahopp :P

Av Sara Karlsson - 16 oktober 2013 16:57

Den här halva veckan som gått har verkligen vart en funderar vecka. Inte mkt har blivit gjort och jag har hamnat i en funderar och tänka stirr.. Endel fortsatta beslut som måste fattas. Träligt aja men sånt måste göras också..


Igår var jag lite extra modig, vet att jag egentligen skulle jobbat Pinturero lite på "banan" först meeen usch de är så tråkigt. Så tränsade en kanske lite små sur hingst och gjorde oss redo för en promenad. Jo nog taggade han till, stått en vecka nu så fart blev de på han. Men alltid skötsam och göra inga dumheter men gäller att vara på sin vakt ifall han får för sig att hitta på bus. Tränade lite backar, upp och ner, men va nog tyngst för mina stackars ben.

Sedan passerade vi sönerna också.. Ternero blir alltid så till sig, så ibland funderar man ju om han känner någon koppling.. Mystiskt de där.

Pinturero blev lite på tårna, men när skrikande damer kommer springande så what to do what to do? Behövde bara ryta i lite granna att nix, vi tränar inge kärlekspromenad här inte. Då han upptäckte ahapp, då va de inte ens lönt att lägga en blick på dom. Såg skit kul ut när man ser hästen totallt ignorerar dom. Sen är stona aldrig särskilt bussiga.. Låter en passera, seeeen drar dom järnet förbi. Förvånad att Pinturero inte ens försökte hänka på. Är ju liksom reflex.


Hann under dagen inte med så mkt för bestämde mig för att följa med till Karlskoga, ja man kan ju undra egentligen varför. Skulle hälsa på och lämna papper på en hund. Sedan bar det av alldeles för sent hem så landa 20.30, vilket hästarna inte alls tyckt vart poppis, inte mamma heller för den delen som fått gjort de som var kvar i stallet klart. OOOOPS, tur de aldrig händer annars


Idag så har de väl inte vart några nyheter. Stona fick en hörulle även lösdriftarna. Matglada jäklar. Rullade även in bukfullerulle till syrrans 2. Då har dom något att pyssla med.

Så till rubriken, hade tänkt dom 2 faktiskt skulle äta det höet, och kanske bara få någon skvätt frukost. Sedan äta av rullen. MEN jo tjena. Medan ja mata Nisse och Pinturero hängde de efter och glodde på mig ända till jag fick ge med mig och kasta åt dom en skiva av de vanliga höet.. Suck.. Hopplöst.


Å snart dags för Strömsholm.. Nervöst i vanlig ordning. Kommer åka redan på fredag och ha honom parkerad där. Slipper man stressa lördag morgon.  

Hoppas ni kommer å hejar!!

Av Sara Karlsson - 13 oktober 2013 12:27

Nu har det verkligen gått undan  i svängarna och jag har knappt hunnit med själv på gott och ont   

I tisdags kom ett besked att trots allt blev en av 3åringarna tingad, var tvugna att agera lite fort då det ingår lite unghästhantering hos Anna innan det är dags för avfärd till sitt nya hem. Tycker det är så bra att göra så på de lite äldre unghästarna som inte gjort så mkt i sina liv. Då vet jag att de får korrekt träning redan från början.

Så de fick bli körning redan i helgen, eftersom nästa är det ju fullt upp på Strömsholm med tävlingar.

Ja min ångest klickade in direkt och gått hela veckan som ett vrak, matlusten försvann. Hatar att bli sån, men jag målar verkligen upp det värsta. Påett sett kan jag tycka det är bra, för Skulle det hända något, ja då är man ju ändå inställd på det och behöver inte drabbas av panik. Blev att köra ihop en plan och få ihop folk. Alltid en procedur att flytta häst från lösdriften. Men som sagt, jag har en tendens till att göra saker värre än vad det egentligen är.


Så hade under fredagen pratat med veterinär om ev hjälpmedel. Kom sedan fram till att fick prova en annan grej, inget som är receptbelagt eller något sådan utan ska göra hästarna mer trygga i sig själva och tycka livet är ganska ok. Hippie medicin ;) Om det fungerade kan jag ärligt talat inte svara på. Hehe.

Så lördag var de dags, hjälpredorna anlände, Sophie å Walle.. Mor är alltid oblikatorisk vid dessa tillfällen så jag kan lägga min altl för dåliga stress humör på henne. Snällt va?

Gick ut till lösdriftarna som såg nyvakna ut. Gavs lite av medicinen i näsan å sedan vänta ca 40 minuter.

När det gått en stund så plockade vi in de 2 som skulle med till stallet. Picarona fick agera barnvakt och ledare. Var liiite tveksam över häst valet men de vart kompisar och Picarona är relatift van i stallet. Dock tendens att nerva upp sig och tycka saker är jobbiga. Men hon fångades in så snällt, traskade superb upp till stallet, hitta lite godsaker i Pintureros krubba å mumsa sedan hö. Hon fick låna hans box så tror herrn vart sysselsatt inatt.
(ja hon stod ju inte kvar när han kom in sen)

Så påbörjades lastningen... Damen frös fast totallt, inget hände. Vi lockade provade gå runt, allt. Linor i rumpan men hade inge bra utrymme. Hon stängde av. Tänker inte alls slänga nå kritik alls på någon. Vi testa allt möjligt. Så till slut bestämde vi att höra med veterinären om "riktig" medicin. Dock hade hon andra ärenden och kunde inte komma på ett bra tag. Så tänkte jaja vi håller på sålänge. Tålamod blev testat för mig är det svårt att få ur en häst sitt tillstånd när den frysit fast och stängt av maskineriet.

Efter slitit i 2 timmar, hästen var slut, vi var slut men stod på samma ställe. Sedan kom vi på en ny tekning, ingen dragkamp med linan fram utan bara knuffa på bak. Så jag och mor tog varsin sida sedan jäklar i min skåplåda tog vi i. Hästen var coolugn och brydde sig inte alls. sista biten blev dock ett problem, dörrarna på transporten blev i vägen, ett bakben var inne men fattades ett. Men liite lirkande till så var hela hästen inne. Stod så snällt inne i släpet medan vi stängde och greja. KAn ha vart helt slut ja, som vi andra.

Vi kände att vi vill inte ge denna häst dåliga erfarenheter vid lastning, oftast har de gått bra eftersom vi tyvärr allt för sällan har tid att lastträna fören vi ska någonstans. Igår hade ingen panik, de va inte stressat och ja, de tog den tid de tog. Men hästen har åkt släp några ggr, som föl med mamsen. Jag är stolt och ändå nöjd över dagen.

Hela resan gick bra och urlastningen gick super bra, ingen brådska eller hoppa å for. Snällt stod hon på planen och spanade in nya stället.

Fick sedan in och träffa sina nya kompisar, 2 super coola valacker får bli barnvakt. Inget hets, bråk. Skit bra.

Kolla av läget innan de var dags att äta lite också.

Fått raporter att hon stått så snällt i stallet under natten och utsläppet igen gått lika bra. Härligt. De är ju ett litet mindre stall hon står i och står mittemot Lugge. Var lite fundersam hur han kunde reagera när det kom in ett sto. Men även han verkar vart lugn. Kul :) :)

Måste se till att ta mig tid nu att åka och hälsa på Anna igen. Så kul att se hästarna tränas av henne, shit vilket jobb hon gör. Å detta är ju en av mina uppfödningar så extra spännande.

Å Lugareño tränas ju inför championatet till nästa helg. Jag är dock yttest tveksam att de kommer gå särskilt bra i år. MEN sålänge de liksom känns bra, att han gör det han ska. Sen,, vad kan man kräva av en hormonstin 3åring?


Det har verkligen hänt mkt bara den här veckan så därför har bloggen stått tomme ;) De är kul faktiskt. Å i tordags fick Zac besök. Så får se vad det leder till. På den fronten känns inte brådskande. Vore dock extra kul om han hamna hos någon som hade PRE sedan tidigare. Spänningen fortsätter.

Sedan har de ringts lite på Picarona, men även där känns det inte som någon brådska eftersom hon är dräktig med Pinturero.. Spännande fölis däri.

Så egentligen så den sista 3 åringen kvar, En mkt speciell madam. Men får man bara till det från början så shit vilken häst hon kommer bli.

Bäst å passa på nu, för de börjar bli tomt i stallarna. På ett sett riktigt skönt att hästarna kommer hem till såna fantastiska köpare. Sånt är alltid roligt, när de är så rätt liksom. DÅ är det toppen att både vara uppfödare och försäljare.


Nu ska de köras hö lite här å var :) Hoppas på lite lugnare kommande vecka men de återstår att se. Ha de gött!!

   

Av Sara Karlsson - 8 oktober 2013 17:12

Fortfarande nervös över lugarenos deltagande på Strömsholm. Imorgon kommer startlistorna upp, tror verkligen det blir tufft. Visst, alltid kul med konkurrens, blir ju ingen sport annars.

Dagarna går, vi behöver fortfarande mer regn. De lilla som kommit dunstar lika snart de nuddar marken. Första gången liksom, alla våra tre brunnar vi har på gården ser dåliga ut med vatten.. Bara hoppas de kommer mer innan de sinar.
Ternero är förhoppningsvis tingad, man ska aldrig ropa hej ;) men ordnar med det sista. Nu ska han inte flytta fören januari så får tid att pyssla om honom :)

Mina bortskämda djur tvärvägra äta höet vi körde ut. Tre dagar "svalt" dom så fick helt enkelt ge upp och köra ut en original rulle.. Suck.. Inte lätt å mata dom där inte. Måste nog införskaffa sådana där nät. Fast då svälter dom väl igen eftersom de är för lata för å plocka igenom. Tur de har en hel del hull å plocka av :)

Idag körde jag lite med Pinturero. Blåsigt så han var på hugget men håller sig alltid på marken. Blir mestadels lina då idag kände jag de vågat att gå på promenad. Han verkar ändå rätt nöjd.
Sedan har systeryster vart här/är här så hoppas stallet går fort :)
Lite bilder på Pinturero taget av Johanna M, som fotade
Förut :

Av Sara Karlsson - 5 oktober 2013 13:17

Kan snart pryda ett riktigt halsband med alla mina pärlor i stallet. Inget skryt, jag är bara glad över de hästar jag har trots allt.

Igår kom veterinär nr 2 för inskrivning. Känt mig lite nervös för "Terror" (Ternero), han har en tendens att tröttna, väldigt fort. Allt för lik sin far, ska ha något att göra hela tiden, annars kan man räkna med bus.

Veterinären kom straxt efter nio och höll på att ta ut de sista hästarna. Typiskt. Dock skulle hon plocka iordning så hann ändå. Men min hjälpreda syntes inte till, nervöst.. Nå var bara att börja, Ternero var ytterst tveksam att lämna boxen. Mycket märkligt.

Efter tvekat några sekunder var han ute. Stod som ett ljus hela tiden trots att han funderade varför man var tvungen att vara still. Blodprovet gick också bra, sedan var de dags för chipmärkningen.. Aaaaaj, stackarn, den kändes men han skötte sig ändå bra. Vem kan klandra dom ändå liksom. Den enda som jag vet knappt har lyft ett öra är Lavanda, hon brydde sig inte ett skvatt.

Vi var klara på kanske tio minuter, sa bara tjoff.

Har vart en riktig veterinärdagar. Så nu är grabbarna vaccinerade, avmaskade o chippad.


Lösdriftarna har fått banta. Körde in en hörulle som var slaget sent. Inte sådär jätte poppulärt men då kanske de inte äter så mkt. De är tyvärr lite oroväckande runda om magen. Jag tycker det är så synd att just 3 åringarna bara står å går. Så hoppas de får varsin husse/matte snart. Så de får börja jobba på lite.


Fotat förövrigt lite med mobilen, grejat lite så dagens skörd ^^

     

Å systerdotter som älskar djur:

     

Av Sara Karlsson - 3 oktober 2013 17:29

Jag skulle kunna parkera i hästhagen och bara titta på dom. Ibland skrattar man ner sig, ibland kliar man sig i huvudet och undrar hur tänkte du nu?!

Igår fick jag mig ett gott skratt, alltid när jag tömmer skottskärran när jag mockar tittar jag ut över stohagen med fölen. Igår ja då kom Ternero som ett skott ifrån skogen (vart på äventyr utan mammor), gnäggandes och var väldigt upprörd. Zac syntes inte till. Efter att Ternero tagit ett varv runt mammorna så begav sig Zacs mor iväg för att kika läget var han var. Ternero smög efter, Cubanita däremot hon stod med huvudet ner i foderhäcken..

När Zacs mor inte längre orka bry sig över sin "försvunna" unge blev Ternero ännu mer förtvivlad, och dansade runt med svansen i vädret. Första gången jag sett honom så faktiskt. Efter ett litet tag kom Zac ut, Nästan, precis nästan kunde man se hans stora frågetäcknet ovanför huvudet. Undran varför lillbrorsan var så knasig. Sedan begav sig båda in i skogen på äventyr. De är så himla roligt att se deras upptåg, balsam för själen.


Idag har det blitt veterinär besök, NR 1. Zac har inte riktigt vart hundra i sitt ben. Har gissat hovböld men när veterinären var ut idag visa han absolut ingenting. Han har tidigare varken haft feber, svullnad eller värme på något ställe. Hon drog och streta i hans ben utan reaktion. Dock skötte han sig ju exemplariskt, stolt. Veterinären tyckte dte också, till å med bättre än hennes 1åring ;) Visseligen bara haft knappt någon vecka eller nå sånt.

Då Zac inte visade några större symptom passade jag på med Vaccinationer och skriva ut maskmedel. Båda små grabbarna rörde inte ett öra.

Ska försöka få ut hovslagare IGEN. Jag fattar verkligen inte att de kan vara så himla svårt. De man försöker få tag på svarar inte. SUCK.. Har alltid Strömsholm, men skit billigt när man har ett antal hästar. URK. Saknar min gamla vanliga....

Så på Veterinärens bedömnig trodde hon att han fått någotslags blåmärke efter att trampa på något, eller utläkt hovböld.


Imorgon kommer nästa veterinär för inskrivning, känns meningslöst när man haft en ute. MEN de får ju inte göra inskrivningar. KUL nog. Så imorgon kommer Tove, blir spännande att se hur Ternero sköter sig. Han har ju lite häftigare humör än Zac. Hon har inte tid att kolla någon hälta heller så därför vart det distriktaren idag.

OCH eftersom vi gillar veterinärer så kommer nästa till Anna för att göra en vaccination.. woho..

Å när vi ändå är igång har vattnet tagit slut i stallet, första gånger på hundra år, eller kanske någonsin... De här kan bli spännande.

To be continued!

 

En rätt söt Picarona fastnade på bild ^^

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards