Yeguada SK

Alla inlägg under juni 2013

Av Sara Karlsson - 30 juni 2013 16:31

Denna vecka har bara sagt tjoff så var den förbi. Idag avslutas juni, jösses vad de går undan.

Picarona har under veckan blivit betäckt, tyvärr blir hon fortfarande rädd för hingsten så hon säljs fortfarande. Hoppas bara hon blir dräktig.

I tisdags fick jag besök av Johanna S, såklart blir det en massa hästprat med kaffe och fika. Å nog allt hittar de flesta en favorit när man är här ;) Så får se vad de leder till.


Sedan har det vart ganska lugnt men allt ska givetvis ske samtidigt. Igår va de dags att göra sig klar, dra på sig lite finkläder vilket händer sissådär sällan men man passar på när det är sommar. Dock skulle man passa telefon, svara på frågor om diverse saker, åska kom och hälsa på med störtskur så hästarna skulle in. Ta emot folk, och ja man träffar alltid nytt folk hela tiden och gillar inte direkt att man blir påhoppad när man inte har en grund eller hur man ska förklara det. Fick till slut förklara så aha då ramla poletten ner. Suck.. Ja ja sånt är livet. Fast ibland funderar jag på att stänga av min telefon under helger, just så de inte ska störas men jag vet inte. Kan ju vara bra å ha.


Kör riktig söndag idag och maskat mig egenom heeela dagen. Trött efter gårdagens men de va riktigt roligt, kunde kanske slutat bättre förstås men nästa helg kör vi igen. Puh.

Min mor har dessutom semester nu så min semester är slut, kommer vara en pain in the but ;) Ska ta tag i stallet, grabbarna får gå ut i en av gräshagarna i några veckor och så bygger vi ut till stona också. Kommer bli lugnt så snart kan jag nog till och med ta tag i resorna   

Jahap, inte fotat nått så tack å adjö för mig

Av Sara Karlsson - 24 juni 2013 22:55

Planerna går inte riktigt som jag tänkt, suck.. Den här gården har den största nackdel inte ha en endaste markdel. Bara en tomt, visseligen en förjäkla stor gräsmatta att klippa. Så jag hade hoppats på att fråga grannen om vi kunde låta stona beta ner gräset som går intill deras hage, passar perfekt. Idag såg vi han var hemma och blinka lite fint men förgäves, han tyckte hästarna trampade upp för mkt. Efter allt regnande har inte mina hagar vart speciellt fina, dock när hästantalet inte är så många belastas inte hagarna lika mkt längre och tar igen sej. Men tyvärr så fick vi inte den marken, suck. Stona får då ta hagen som jag tänkt ha grabbarna på, ganska magert så får stödfodra dom. De positiva i det hela är att vi verkar få otroligt mkt hösilage iår. Trot eller ej, har 250 rundbalar tingade men så har även syrrans man agerat bonde igen så ev hade även han hö att sälja.. Mkt märkligt att alla bönder vill sälja hö till oss, kan det bero på att mina hästar har under denna vinter dragit i sej 24 st i månaden?!   


Igår skulle ju projektet få in lösdriftarna för verkning men jag hade sovit max 3 timmar och låg som död med hemsk förkylning, IGEN. Fick tyvärr avblåsa det hela, känns inte bra men hade ingen ork någonstans. Får tänka om.

Istället till lösdriftarnas stora lycka gå över till det större betet. De har tydligen hängt i ligghallen hela dagarna (förmodligen skydd från ohyra) men den ska nu få stå tom. Trodde vi skulle få de liiite kämpigt åtminstone då de måste ta sig över ett dike, kallbloden i täten. Alvstjärnan tycker Inte om att hoppa så henne ledde jag mot diket men mot min förvåning var hon så taggad så kunde släppa henne direkt och alla skutta över. Tyvärr blev de inga bilder.


Sen är mina hästar totallt sämst på att vara ute länge... Halv sju började de herja och ska in men där sa jag stopp. fick allt stå ut till kl åtta. De va inte alls poppis någonstans men asch..

Nähe imorgon ny dag att fundera lite på, planera, se om de är någon ny plan som går åt pipan.. Kanske ska sluta planera och ta dagen som den kommer??? Hmmm ;)

Godnatt på er

Av Sara Karlsson - 22 juni 2013 17:42

Var det inget av här iallafall. Klart det är lite tråkigt men asch finns andra helger man kan fira. Har inte direkt vart på topp dom senaste dagarna, har en förskylning som verkar komma smygande.

Å problemen känns som de fortsätter med lilla Picarona, och ja jag tänker tillbaka från förra året varför jag inte använde henne då. Alltså hon är ett kanon sto som lämnat riktigt fina avkommor och har bra stam, rörelse och ja nästan allt. Tyvärr har något hänt för hon har nästan blivit värre med åren och börjar bli lik sin storasyster. Jobbigt är det och jag har hamnat i en sits då jhag inte riktigt orkar med trassel, de ska vara enkelt när man håller på.

I torsdags kom veterinären ut för att spruta igång och kolla henne, jopp en gulkropp fanns. Dock hade Picarona blivit upprörd över något och kastat sig bakåt å därmed fått med sej ULmaskinen. Så bara be till han däruppe att man inte får en saftig räkning. Sedan hade hon fått lite lugnande och sedan gick de bra, men första gången hon kollades så hade de ju gått bra.. Såååå just nu är hon billig, jag orkar inte riktigt hålla på, jag har mina 2 gå före ston som jag helst använder och dom måste jag ju avvakta med till detta sto är klart. Jaja, får vänta till nästa brunster.

Förövrigt rullar de på, fölen växer så de knakar och jag skulle lätt kunna sitta och titta på dom i timmar och bara njuta, så fridfullt skuttar de omkring.

Jag är såå himla sugen på att spara Ternero, han blir något extra... Fast de blir ju Zac också, som jag tror liknar sin far allra mest. Lugn i sig själv, slappar mer än gärna men kör sina race mellan tupplurarna. Ternero är de fullt ös på mest hela tiden. Ternero är väldigt lik sin storasyster Lavanda, vattenkusar.. Trodde nästan att Ternero skulle hoppa ner i badkaret, läskigt och hoppas verkligen inte han överväger att göra det..


Imorgon är planen att vi ska ta in lösdriftarna för verkning. Alltid ett projekt, för många hästar och för lite folk, som dessutom har insjuknat, kul.. Dessutom sista gången vi får ut våran vanliga hovslagare, nu börjar jakten på en ny, men har fått tag på strömsholm har så får ringa dom..

Sen till hösten hoppas jag att vi får ner hästantalet, har för många och orka med en vinter till, puh. Jag vill dessutom komma igång med min ridning igen som under flera år blivit lagd på hyllan. Orken och tiden har inte funnits. Nu är ju planen att Pinturero ska igång i höst, men helst vill jag ha en färdig häst. Så får se vad det tar vägen, drömmarna är många men ack så långt bort. Visseligen lever jag delar av min dröm och vara uppfödare är det bästa jag vet, när man dessutom får så fantastiskt fina föl.

Jag var igång med kameran häromdagen igen, fölen är i fokus:

               

Av Sara Karlsson - 19 juni 2013 22:50

Ja stoet står kvar hos Pinturero och vi har missat veterinär tiderna nu hela veckan, smaaaart. Ringde dock i fredags men då sa de att en annan veterinär var ledig men var ju inte det. Så försvann en massa tid. Min stackars plånbok börjar svida nå enorm men gör ett nytt försök med Pinturero, har en reserv hingst som står på semin utbestämd. Kanske blir lite chock för några men ibland måste man tänka lite framåt.

Stona med föl kommer åka till Pinturero igen också, som sagt är så nöjd med de 2 ja fått så kör samma igen. Nästa år har vi förhoppningsvis Lugareño i avel och dessutom semin så får han ev några st.


Fölen "rastades" på kvällen också, vi tar korta stunder såhär i början till de är vana och man ser de kan vila ute. Blir lätt mkt spring och mamma häst kan inte riktigt slappna av. De är fullt ös på de båda grabbarna och Zac är såå nyfiken på lillebror. De får tyvärr inte gå tillsammans än, skiljer så mkt i ålder så risken är att Zac är lite för nyfiken och Cubanita blir lite sur. Kommer förmodligen bli ett riktigt radapar dom 2.

Planerna är ju många, och dessutom valt att Ternero är till salu också. Ute och jagar mitt dröm sto så då får man prioritera om lite. Är ju lite det att tänk om man kunde spara alla, men de går ju inte så nu finns chansen för fler att skaffa sig en riktigt drömhäst.

   

Av Sara Karlsson - 18 juni 2013 23:17

Det är alltid läskigt när de är ny hingst som man har i avel dessutom sin egen. Nu har jag 2 riktigt läckra hingstföl efter Pinturero :) båda rör sig dessutom med lätthet redan. Lilla Ternero ser ut å få en riktigt bra galopp.
De har vart riktigt rörigt nu och ja har farit runt överallt. Nu när man inte behöver vara i stallet 24 7 så hinner man ta igen de man skulle behövt gjort. Så nu börjar vi renovera mitt nya sovrum.
Nu är ja lite för trött för å skriva så bjuder på mobil bilder på Ternero som fått vara ute <3

Av Sara Karlsson - 16 juni 2013 15:15

Vi var ju faktiskt säkra på att de skulle bli föl och en liten hingst. Nog allt fick vi rätt :) jag har sprungit som en jojo för att bevaka och eftersom inte monitorn fungera inne fick man springa ut.. De gick ju men ändå. Sedan ringde min mor och ville hem, var ju lite tveksam då jag sett cubanita börjat greja lite. Skulle ju bara ta några minuter så stack iväg.. Men då hade hon en kompis med sig som skulle hem. Ahap men visst Arboga är ju inte så stort. Nu va de ku bara det att hon skulle långt utanför.. Gaaah!! Jahaa var bara åka å köra som en biltyv för å sedan komma hem till ett fölande sto. Jodå hon hade hunnit fått ut honom och allt.
Resten blev ganska tufft, han ville inte alls dia, sprang mest runt å lajja.. Efter 1,5 timme dåå äntligen började han dia. Gick sedan tillbaka vid 3 för att se så han kom upp å dia själv vilket han gjorde. Då tackade ja för mig å sov som en liten gris. Dock var de bara kliva upp då Hovis kom. Blev vara Nisse och Virre idag men kör heldag nästa söndag ;)

Lite bilder på söta Ternero (kalven)

Av Sara Karlsson - 15 juni 2013 16:42

Denna vecka har bara runnit iväg, vet knappt alls vad jag pysslat med. Jo det har vart ganska lugnt förstås förutom tankarna hur jag ska göra med Picarona som är på betäckning. Fick inte ut någon veterinär i fredags. SUUCK. Så synd för hon lämnar så fina avkommor, meen hon är till salu. Ev gör vi nya försök att spruta igång henne.


Igår så packade vi familjen och drog vi iväg till Anna. Dags att säga adjö till vår fina häst som vart såld nu ett längre tag men stått på inridning hos Anna. Hon skulle nu åka till sitt nya hem i Lidköping. Lastningen funka fin fint och kändes så bra när jag slapp lasta och Anna fixade det där. Jag är fortfarande skakis sen sist, puh.

Fått rapport att resan gått bra. Känns så bra, väldigt kul att följa dom 2 :)

Gamla bilder sen sist:

       

Nu väntar vi även med spänning. Jag trodde det skulle bli en liten midsommar bebis men tror faktiskt Cubanita fölar tidigare. Imorse släppte mor ut dom (sköööönt med sovmorgon) och missat gjort rutinkollen. Så jag gjorde mig en glutt vid lunch, gåå hängde allt 2 st grumliga mjölkdroppar. Kaaaanske inatt men annars söndagnatt alt senast måndag    Så nervöst och pirrigt.


Sedan har jag satt ut flera annonser på hästarna, känner ju såklart att de är svårt men jag vet till hösten kommer ångest och orken. De bäst dom 2 går komma igång och jobba. Anna är förvarnat och beredd på att ta emot utmaningar ;)

Imorgon kommer nästa ångestattack, hovis ska komma. De som står inne går ju bra men lösdriftarna, det blir ett riktigt projekt. Olimpia står utan grimma så blir ju kul åse om hon vill med in. Tänkte annars blinka ltie åt hovis å tycka de kan stå kvar ute hehe. Förhoppningsvis ska vi hinna sen kolla in grannens marker, hade tydligen någon plätt hästarna kunde beta lite på. Det är vi tacksamma för, så kul att bo här med schysta grannar när vi inte har mkt bete själva.

Nu ska jag ut och rigga om kameran lite, se så den funkar med förmodligen inte så lär få springa ut. Snäääälla rara Cubanita, se till å föla tidig kväll eller liknande   

Ha en trevlig helg

Av Sara Karlsson - 11 juni 2013 23:08

Ja har haft en sån där bra dag idag. Även fast man lätt blir så rastlös nu när hästarna är på bete. Men morgonen började sissådär då Virre AVSKYDDE verkligen sprayen. Stackarn och jag som inte gav mig heller, sluta med en trasig vattehink. De är tur att han ändå är så snäll så han stod och skaka i ett hörn mest och önska han kunde försvinna ut i intet. Men det gick skapligt trots allt.

Sedan på em var de dags att ta med kameran till lösdriftarna, hade hoppas de var nere i beteshagen och inte i lösdriften. Tur i oturen stod dom där meeen hann bara busa någon sväng med dom så kuta de ju givetvis upp till lösdriften igen. Blir inte lika fint. Puckon :) Har tyvärr trassel med min kamera så tror den skulle behöva renjöras, därav den mystiska svarta pricken. Men lite bilder:

               


Sedan traskade jag till Zac och hans mor. Han har ju hunnit bli 3 veckor nu och jaa det märks, nyfikenhet tar över och står gärna å pratar med Cubanita. Som växer och gror, tror nog allt det är ca max 1½ vecka kvar. Sååå spännande.

     

Se vad som händer imorgon, drar förmodligen och terroriserar min syster lite. Som sagt man blir lätt rastlös när man är van att slita hela dagarna. Nu är det nattis   

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards