Yeguada SK

Alla inlägg under april 2015

Av Sara Karlsson - 27 april 2015 16:27

Fredagens bravader slutade väl trots allt. Alltid många som väl läsa ens missöden, förstår inte riktigt. Men men, påt igen bara.

Helgen var det helt okej, bra väder förutom massa blåst istället men vart helt kravlöst. Passade på att ta en extra vård på lösdriftarna. Inte populärt tyckte Alvstjärnan som inte ville någon skulle lämna hagen. Freja tyckte de va hel mysigt att få sig lite pälsvård. När hon snart fick komma ut igen så la hon sig pladask, alltid så roligt. Sedan kunde jag inte låta bli att plocka ur Fröken Gul (hennes riktigta namn Guapita), hon var ytterst skeptiskt när jag släpade rnut på henne i hagen men utanför följde hon snällt med, även hon fick sig en pälsvård och stod så stilla.

Kunde inte låta bli att busa lite med dom innan så här är dom bilderna:

                     

Vart bara på Gulan och Tacita <3

Gulan var nära att bli såld men vi blev helt enkelt inte överens så nu har jag bestämt att annonserna ska väck och Gulan får alltså stanna. Ska bli spännande att de ska bli av denna söta fröken.


Sedan kunde jag inte låta bli att jaga runt på Nisse och Lugge:

     


Idag var veterinären här. Stona fick sin vaccinspruta och så fick grabbarna tänderna kollade. Pinturero tog vi lugnande på, han har ju vart lite skeptisk så kändes lika bra å känsliga killen behövde inte alls mycket innan han somna gott. Inget konstigt hittades, lite vassa kanter som slipades ner.

Lugareño stod som han också fick lugnande men han var snäll utan så han fick en guldstjärna av veterinären.


På fredag är kommer hovslagaren, helt gäng ska tas så blir ett jäkla pådrag. Alltid bökigt när lösdriftarna ska in på stall. Men de ska nog ordna sig.


Å fölkameran är nu uppe, bara hoppas att allt fungerar till de är dags. Behöver inte oroa mig att de är snart utan kan nog vänta. De båda har fyllt juver men inte jätte stora. Nabrisa går väl över och fölar väl samtidigt som Cubanita, med mitt flyt.


Mitt nya sto ska snart lastas, lite mer än en vecka kvar, så väldigt spännande :D Å på lördag vankas det träning igen. Hoppas Lugges sår på benet inte blir värre.
Ha de fint

Av Sara Karlsson - 24 april 2015 14:39

jag tror allt som gått fel, gick fel. Å dagen är inte ens slut än, hur ska resten gå?
Jag gör som vanligt, låter grabbarna stå inne och få äta lite hö. Släpper ut stona och gör sedan iordning Lugge för en ridtur. So far so good!
Lugge känns sådär, inte lika bra som i tisdags då vi hade årets bästa ridtur shit va bra de kändes.
Han gör super fina galoppfattningar och orkar nu hålla galoppen. Vilken känsla. Men traven kändes springig och stel. Efter galoppen kändes han super fin även i traven så avslutade passet nöjda P glada.
Fick mumsa lite gräs innan vi gick in. Alla grabbarna fick lite godis.
Så skulle dom såklart, jag måste alltid ta Pinturero först för jag måste gå igenom Lugges å nisses hage för å komma in i hans.
Pinturero visade tydligt att de hade han ingen lust med. Oftast brukar man bara säga åt honom att skärpa till sig så är de bra sen.
Inte denna gång, får på grimman precis när den kommer vid nosen kastar han sig in i ett hörn. Höll på ett tag men kände att tålamodet börja ge sig och skulle då inte vara till någons fördel.
I all frustration tog jag Nisse och Lugge å gick ut. Hur jag sedan skulle få ut Pinturero visar jag skulle bli ett stort bekymmer.
Hinner knappt fram till grinden så börjar både Nisse å Lugge fjanta. Jo då står grannen vid sidan av å grejar med något. De va döäckligt men släpa in 2 ovilliga hästar i hagen å så snart de såg att de va grannen, jaha men då va de lugnt.
Pinturero fick stå inne, han bryr sig väl inte men man vet ju aldrig, han tyckte väl att han vann för att han fick stå inne och jag tyckte jag vann för han hade sin mat ute.

Bad morfar att hjälpa mig att hålla i Nisse och Lugge när de gått ett par timmar så kunde jag gå förbi med Pinturero.
Han hade dock ingen plan att vara hjälpsam, han kunde gå efter snällt men så snart grimman syntes så var de samma sak.
Där kände jag mig istället väldigt stressad, morfar står med 2 godisgrisar som ser på honom som mensande fruntimmer på en chokladfontän.
Jag fick lirka med en grimma runt halsen så han kände att han satt fast. Då var det inga problem, på med vanliga grimman och började gå ut.
Hinner en bit ut och ser helvete morfar tappar Nisse och jag har ju lämnat grinden öppen för att lätt å smidigt komma in. Jodå, det upptäcker Nisse och pyser ut.
Faaaaaaaan, vilken även Pinturero ser som blir väldigt exalterad. Snällt som han är hängde han ändå med snällt in i sin box medan jag fick leta Nisse. Han är en luring och man vet aldrig vart han kan få för sig att ta vägen. Tack å lov inte så långt utan mitt på gräsmattan. Puh.
Bara fånga honom igen. Så fick vi göra om planen, bara ta in Nisse å Lugge å sen ta ut Pinturero.
Nu är de ute igen, som de ska.
Å så mitt i smeten när man ska fylla på vatten så går skiten sönder, flera gånger. Snacka om man blir vansinnig, plus att vattnet i brunnen börjar ta slut. Ge oss regn.
Nu har vi vatten i stallbrunnen så hästarna har iallafall.

Bra saker nu då. Igår var jag över till Anna för att hälsa på Azora som hamnat där på utbildning. Hon har haft lite hyss för sig så de tog hjälp av Anna, myyyycket klokt. Hur hon sedan sitter kvar när hästen kastar sig fram, sedan tvärnitar och svänger. Helt otroligt.
MEN jäklar va snygga dom var igår och vilka framsteg bara på 1,5 vecka. Azora fick massa beröm över hur lättlärd och härlig hon är att ridas på. Såklart det är ju en Nabrisa avkomma, dom är så bra. Med endel humör då såklart.
Laddar upp fler bilder en annan gång men dessa får ni se, azora och Anna
Sedan ficka stund med minigrisen Märta ?

Av Sara Karlsson - 13 april 2015 12:25

De är sällan lugnt här borta i Hamre. Igår kändes det som de var full storm så grabbarna fick vara inne till deras stora lycka. Stona fick gå ute då de är mer otåliga och inte alls sugna på att stå inne för länge.


Sophie och Silje kom förbi på fm och vi planerade för bakning, eller ja dom gjorde. Ja dreglade bara i tanken på äta kaka med choklad i. Mums.

Mamma drar iväg till mormor för att shoppa lite i hennes skåp, bra med mormor som har grejer. Kommer tillbaka helt hystersik. Skit tänkte jag nu är nån häst ute å springer, man hörde inte alls vad hon sa i hysterin. Till slut fatta jag, foderringen hade tagit blåsten i akt och dragit sin kos. Åt vilket håll stack han åt då? Ni kan tänka er våra resonemang om att fånga en jäkla foderring?

Däråt och pekade bort mot åkern. SKit, den har korsat en landsväg, bort mot en ännu större väg, med riktigt otur far iväg mot järnvägen, eller ut på motortrafikleden.

SNodde syrrans bil och stack iväg. Woho den har fastnat i ett dike ungefär en km ifrån hagen som den rymt ifrån.

Så är det bara att dra den hemåt igen. Vilken pärs då den fladdrar ständigt i vinden. Till slut blev den inlåst på logen och där får den vara ett tag framöver.


I lördags var det lektionsdags igen. Tyvärr var jag lite oförbered då jag inte ridit alls under veckan, visserligen har vi jobbat men vid hand. Jag har inte alls vart kompis med blåsten och hatar verkligen när de blåser.

Lugge gjordes iordning och lastades i ett naffs, fuskar fortfarande med att parkera transporten vid dörrarna just så vi vet att vi kommer iväg.

Nu behövs bara kom igen så kliver han på ett 10seks funderare. Nu hade fotografen (mamma) fått order om att ta fler bilder, hon hade vägrat då hon tyckte jag vart för gnällig på henne. Jag skulle j uha fin bilder bara, vilket hon uppfatta som ståstillåsefinutbilder. Lyckligtvis fota hon mer denna gång. Vilket jag tackar för, tråkiga istället var vädret, grådisigt, urk. Tur nog regna det inte eller blåste vilket hade vart värst.


Lugge är ju en häst jag tror dom allra flesta vill rida. Bra med energi, varken svår eller besvärlig men fortfarande känslig och kräver sin ryttare. Gör du rätt, gör han rätt, inget fuskande.

Slet för att ha min sits rätt. Nu var den dock bättre än sist, fy sjutton så jag satt illa men dra upp hålen i stigbyglarna gjorde en hel del. Lugge var heller inte lika sur då som förra gången, en gång drog han i bromsen men kom lika snabbt igågn igen. Han blir trött men inte alls lika trött som tidigare.

Jag trodde själv att aaha jag har fått bättre flås med, inget ont i varken ben eller nånstans, jo tjena. Några timmar senare fick jag knappra värktabletter, även nu sitter jag med smärtsamma ljumskar. MEN nöjd ändå.

Klart att när man ser bilderna så vill man sitta å räta till den där konstiga människan som sitter alldeles för mkt i framvikt. Varför fattar hon inget. Nåväl, jag vet oftast om mina problem, men ibland går de ur lika fort som de går in. Helt hopplöst.

Byt sittben är standard ord, fortfarande så märker jag ingenting.

Även denna gång tränade vi mer galopp. Inte en lätt match i ena varvet men fick till en super fin galopp, man sitter ju som en gud när han galopperar, shit. Andra varvet var mycket lättare å han jobbar på så fint.

Den som tränar mest är iallafall jag, Lugge är ju så duktig.

Vi jobbar på vidare. En mycket nöjd häst traskade snällt in i släpet på väg hem.

Såhär såg vi ut, när hästen såg fin ut såg puckot på ryggen ut som en skit, haha. Nej jag ser inte ner på mig själv heller, jag är stolt över mig själv som efter 6 års frånvarande med lite seriösare ridning. Jag blir aldrig ett proffs men jag har goda kvalitér också i min ridning ;)

           


Väl hemma så möttes jag av stans suraste hingst. Han har blivit alldeles för bortskämd den lilla rackarn. Vi skulle vara kvicka att kasta ut dom i sina hagar i det fina vädret som var. Jo tjena, Pinturero snosar på mig och stor tigger efter godis som han fått när vi kom hem sist från träning. Precis när jag ska dra på han grimman FLYYYYYYGER han iväg bakåt å vänder å ställer sig åt ena hållet. FÖR i hela friden pysslar du med, gormar man på honom. Sedan kan han komma traskande när man skällt ut honom en bra stund.  Givetvis fick jag en härlig smäll av kedjans hake på foten, blåååååååå och haltade ut med Pinturero strosande i släptåg, precis som ingenting har hänt.

Sådana mornar har man haft titt som tätt, lite lätt överskottsenergi och för lite godis (enligt honom). Mormor o morfar skämmer bort honom alldeles för mkt med både morötter och socker. Visserligen inte bara Pinturero, resten av skocken får sin skörd av godis. De har påsk varje dag året runt.


I veckan alternativ nästa så kommer jag åka till Anna igen, Dock utan häst den gången då Azora anlänt till bootcamp. Hon har haft lite extra bus för sig så blir de lite extra tränign. Klart man måste passa på att hälsa på medan hon är i närheten. Hoppas såklart kunna ta mig till Karlstad någon gång också :D


Nu är det skönt med måndag, lugn å ro. Har jag tur slipper lösdriftarna ha hö och klarar sig till imorgon. I helgen är de också besök på g, Pinturero ska få besök både lördag och söndag. Hoppas han visar sin braiga sida, inte hyss sidan. MEn de är tur han gör sina hyss med glimten i ögat å ber om ursäkt när han vet att han betätt sig tokigt. Inte alla karlar som gör det   

Av Sara Karlsson - 7 april 2015 18:02

trots härligt väder känner jag mig inte alls redo att ge upp långkalsongerna eller mössan.
Såklart kommer det en iskall vind å då fryser man ju på sig om man inte är rätt klädd.
Bilen och transporten har dock fått sommarkläder på sig så nu får vintern hålla sig borta.

Påsk helgen for förbi men skönt att den är över. Vart dålig stämning till å från så nu kan man äntligen vara själv å greja å dona.
Kom visst fram mitt nya inköp, även fast jag inte vart särskilt hemlig så blev de en iallafall med rött ansikte, gissa vem ?
Nya pärlan är ett rött sto, äldre dam som jag hoppas ger mig fina föl. Transporten är sen så hon anländer inte fören i maj. I samband med fölning, jätte praktiskt och vet inte hur jag ska lösa det.

På lördag är det tränar dags igen. Nu är man verkligen på g. Undrar hur många som tror att de håller i sig. Faktiskt förvånad själv. Men hoppas motivationen håller i sig, så länge man inte åker av å blir rädd.
Lugge hade dock en mkt konstig dag i torsdags, mötte 2 st ryttare från grannstallet, mye märkligt men gick förbi dom utan problem. Traskade längre på denna gång och de var inget särskilt. Men så skulle vi vända hem, nehedu tyckte Lugge. Titt som tätt stanna han, började bli nervös osv. Jätte konstig, såg spöken som han inte tänkte gå förbi. Givetvis fick han syn på andra hästar i en hage å dom skulle man gnägga på han blev så ensam. Knas.
Hem kom vi men trots skritt var han dyblöt i svett, såklart blev man oroad.

Fredags höll jag mig på banan istället. Där jobbade han på som vanligt.
Å idag blev de longering, galopp från skritt var nya utmaningen, inga problem.

Pinturero fick jobba lite på linan även han, fast i fredags. Pigg som en mört for han runt och skulle stila. Träna trick och ja, han är mattes goaste pärla ?

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards