Yeguada SK

Alla inlägg under april 2011

Av Sara Karlsson - 29 april 2011 21:48

Strålande solsken även idag    ja de blir så mkt lättare då.

Syrran va över med sin lite bättre kamera än min och lite kort vart de minsann så skriver inte något mera idag, är väl inge att uppdatera tror jag.

             

Av Sara Karlsson - 27 april 2011 21:43

Vet inte om ni mindes förut när Picarona nyligen betäcktes med Quarzo och jag skrev att jag hoppas en aning om att de kan bli en svart liten unge iallafall, båda har ju svart längre bak i ledet, Picarona har en svart farfar (vita föräldrar) och Quarzo har en svart pappa. Så jag tyckte att de behövde ju inte vara helt omöjligt, kanske lite mot oddsen då det inte blivit någon svart efter ett svart sto. Minns så väl kommentaren att jag va nästan dum som hoppades på en svart avkomma.

Nu ska vi inte ropa hej fören hon fält all fölpäls men de flesta säger att hon blir svart eller svartbrun.

Nu börjar snart vakningen över Olimpia, hon har fyllda juver, tyvärr har hon inte Alls samma tecken som Picarona, hon är lite blygare och går inte riktigt efter skolboken, men jag ska hålla ut lite. Jag är en sån som är lite försnabb, vänta liten stund när jag vill så brukar jag tajma in rätt :)


Dagarna är långa nu och man har massor och stå i och de är inte de lättaste att vara mega förkyld vara febern har nog släppt har inte vågat kolla och ingen ide att göra de heller. Lär ju inte ta de lugnt iallafall, hade jag vart riktigt sjuk hade jag ju inte orkat ett smack.

Jaha nehej inga bilder idag även fast jag tog nåra så får de vänta till en annan dag. Tjolahopp!

Av Sara Karlsson - 26 april 2011 21:22

Ja då har man drabbats av förkylning, jag som var så nöjd över att bara vart sjuk någon dag, lite snor rinn bara men nu fick jag allt igen det. Så igår kväll låg jag däckad i soffan efter vart ute hos hästarna en hel dag med 39graders feber,finemang.

När jag gick och la mig så tog jag en verktablett och den gjorde nog något bra för istället för att frysa ihjäl så spruta svetten under hela natten så man kan alltid hoppas att febern spruta med   

Vakna iallafall feberfri men inte under hela dagen utan den va minsann tillbaka. Tyvärr har jag inte fått ta de lugnt på soffan. Hästarna ska ju ha sitt så ingen rast ingen ro men har lunkat runt åkt hästarna har iallafall vart snälla med mig.

Lille fölis som just nu får heta Alma fick gå ut och hade hjälp av Ida som tog Picarona ut, Alma kunde gå själv heeeela vägen till hagen, innan har man fått visa vägen men idag gick de super bra. Hon har även lärt sig med eltråden och stannar fort 1meter innan. Vågade även åka ifrån dom en stund, visseligen hundra meter ifrån men inte fulla ögon på dom, även de gick jätte bra.

In gick väl kanske inte så jätte bra, Picarona va snabb in och lilla Alma tyckte ingången va super läskig, men sen utan att kuta iväg allt för långt och innan Picarona rivit hela stallet så skutta hon in.


Sedan håller jag på och tänker på betäckningarna för iår, nu har jag en super fin hingst i avel men har alldeles för många hästar och måste nog ha fått sålt några under sommaren innan de blir fler föl. Hårt att inse som uppfödare och fölis älskare. Dock har jag inte bestämt mig riktigt än så får se under sommaren.

Putte kommer vara tillgänglig för andra fortfarande.

Tyvärr inga bilder idag då jag inte direkt orkat.


Av Sara Karlsson - 25 april 2011 10:34

Mina PRE är inte bara till för dressyr utan även för hoppning. Corona hoppade ju ut från en utebox och sedan från hagen i våras förra året.

Därefter har även Joyero fått börja hoppa lite fast med ryttare vilket jag tycker är mkt bättre än när de hoppar själva   

Anna berättade i fredags att de hoppat och de gått bra, de började med en bom och tog den i både trav och galopp, sedan fick han prova ett litet hinder. Han hoppar väl mer än gärna fast tekniken behövs nog övas på, men han tycker det är riktigt skojsigt och har en riktigt framåt anda. Så fick bilder så bevis att han hoppat:

     


Detta blir lite bloggande om lite annat än lille fölis så tar väl upp lite info om Nabrisas älsta dotter Tacita.

Tacita är nu 3år gammal och vad jag hoppas så ska hon ridas in snart, hon är full av energi och skulle behöva jobba. Har tjatat på min syster om lite bilder så här är lite på henne.       Planerat att ha henne med på championatet så får se vad som händer.

Av Sara Karlsson - 24 april 2011 21:48

De känns som man har massor att göra men ändå hänger ingenting. Hmm inte lätt.

Idag sov både jag och mamma över tiden(trötta och slitna båda 2) så kom igång sent.

När vi väl satte fart så va vi ute från halv 14 till 21.15 så nu är vi riktigt trötta och slitna.

På em fick stona gå ut också(grabbarna va ju ute på morgonen redan). Lille fölis har redan lärt sig att inte vara nära tråden och stannar 1meter innan. De fick vara ute riktigt länge idag då jag såg att skrållan kunde slappna av och sova till slut. Värre med Picarona som snabbt hann bara äta nåra grässtrå.

När de väl va inne var de riktigt nöjda och glada. Nabrisa är överförtjust och vill gärna vara med den lilla bebisen och står på sin sida staketet och snackar med henne. Picarona är väl inte alltförtjust i detta.

SÅ klart va de en massa bilder tagna men orkar nog inte ladda upp de, någon ska vi nog orka med:

              Okej vart en bildbomb, har även massor fler att gå igenom men de här får räcka för dagen

Av Sara Karlsson - 23 april 2011 18:59

Ujuj de är inte lätt att vara en liten fölis inte. Idag gjorde vi klart deras hage, tyckte de passade bra med att dela hagen rakt av då vi inte har så mkt annat att välja på. Ut gick bra men sedan så fick lilla pluttan fart och hoppsan genom staketet, först fastna hon lite lätt så var bara att putta in henne igen. Andra ggr då hamna hon framför Nabrisa som genast sprang efter och vi livrädda, man vet ju aldrig, men Nabrisa genast börja tvätta den lilla som kom och va så söt tyckte hon. Snälla fina Nabrisa. Kunde lotsa tillbaka liten och in till sin mamma så fick äventyret vara över, hon lugna ner sig och fick vakta( som vi gjorde innan också såklart). Sen verka hon förstå att ahaaa man ska inte vara sånära de vita snörena. Fick vara ute en stund sen kunde jag putta in henne i stallet straxt efter mamma Picarona. Nu sover hon säkert gott i sin box. Nu ska jag göra klart i stallet åt grabbarna sen ska jag göra mig lite fin och börja dricka lite gott och roa mig lite idag, inte alla gånger de händer men idag så :) Kommer lite bilder på sötis:

                             

Av Sara Karlsson - 22 april 2011 16:08

Jodå, Picarona visade tyyydligt att de skulle ske idag och jag fick hjälp in med henne och Nabrisa. Laddade sedan upp kvällen att stirra in i tv apparaten där en dålig bild på Picarona syntes.

Teckena va så tydliga och runt tio tiden va lilla fölis ute när vi anlände till stallet 22.18

Allt har fungerat prima och de fått stått inne idag och får nog gå ut i hagen imorgon och spana läget. Tyvärr är de ont om bra hagar och jag får inte stänga in hela gårdplanen som ja vill    hehe konstigt va?

Nabrisa är inte överförtjust i denna plan och protesterar men tror inte heller hon skulle vilja vara ute själv heller så hon får protestera på.

Olimpia är inte ens i närheten av att sätta juver heller, suuuuck. Så hinner sova lite innan nästa vakning, den är nog värre. Picarona va de bara 2nätters vaka.


Nu ska jag sluta jiddra och visa bilder på underverket, fler som vill gissa färg? Vi är inne på svartbrun:

       

Av Sara Karlsson - 21 april 2011 11:46

Jag måste nog vara den sämsta vakaren någonsin, inatt fick jag sova hos mormor och morfar. Bädda ner mig i deras gäst rum och skulle titta på Picarona via våran kamera, den är totall sämst och jag såg bara myrornas krig, ibland kunde man skymta några framben. Redan vid 22 somna jag    men vaknade runt 23 igen. Picarona visade dock inge tecken på att föla trots att hon fått mjölk droppe på ena spenan och imorse va de på båda. Blir nog en påskfölis, nog de bästa påskägget jag någonsin har fått   

Om den nu vill komma vill säga men verkar nära :)

Olimpia MÅSTE in imorgon, då ska vi bemanna upp oss så vi får hjälp med minimonster.

Hon har dock inte fyllt på juvren såvärst så hon kan hålla tiden eller så går hon över vilket hon alltid gjort tidigare.


Igår fick jag även mitt första bråk med Putte bus, han började redan på morgonen men jag var då beredd och hade spöet med, om ni undrar så vill jag Inte ha en besvärlig hingst igen. Testade engång bara men behövdes inte mer än en tillrätta visning, sköönt. Dock va han igång igen vid insläppet, han kände troligen att jag var stressad och skulle rusa ut ur hagen, såklart och sedan backa mot de andra hästarna. Då tyckte han uuuuuusch gegga är äckligt och hade bråttom och passa då på att göra närmande till de andra men envis och dum som jag är får man ABSOLUT inte göra så.

Så in i hagen igen och då vart han sur och skulle pysa iväg men Tacka vet jag lina så efter släpats några meter stanna han. Påt igen bara, men efter de så skötte han sig prima.

Imorse va jag på honom redan från början, stanna, backa gå och inga konstigheter så även dom ska väl ha sina bråkiga dagar. Men med honom känns de tryggare då man märker hans respons, man behöver inte slita med kedjan eller verkligen va på honom hela tiden utan engång så är det bra sen. Oftast behöver man bara sätta upp ett finger och Nej innan han startat så är de OK sen. Fiiiiinaste killen.

Även Fjant har vårkänslig och blir så pigg och busig, trots att han bara är 2 så blir han så högrest eller hur jag ska förklara, så sträcker han upp sig så blir han riiiiiktigt stor skulle nog inte nå hans huvud.


De andra hästarna i lösdriften frodas och njuter av livet, ligger å steker i den härliga vårsolen. Jag är dock en taskmört så jaga på dom lite igår, eller ja Freja och småttingarna är de ända som sätter fart, taskigt mot Olimpia som spricker snart så henne jagar jag inte och hon rör sig inte en meter heller. Aurora är för "vuxen" för att busa så hon vänder rumpan till och varför ska JAG springa? Corona är bara ett enda klister på mig så henne får man heller inte igång. Zander är lättast och nu även Freja, Cessan satte dock också liiiiiiiiite fart igår då här är lite busbevis:

      Sen lite andra bilder:

       

Gåååå upp nuuu Azora, du kan ju inte sova bort hela fina dagen heller ;)


   

Femme, bra fölvakt, uppfostrar dom små gangstrarna, ibland liite för mkt så de blir som hon under brunst, bläääää. Femme är de jobbigaste brunststoet jag känner till. Ormen blir hon kallad för, hon kramar ihjäl sina offer ;)

Nehej nu ska jag ivväg och fölvaka. Ha en glad påsk!  

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25 26 27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards