Yeguada SK

Alla inlägg under april 2012

Av Sara Karlsson - 30 april 2012 23:27





Alldeles för många gånger har jag ju skrivit om knasiga hingstar. Idag va de stonas tur att halft reta gallfeber på en.

Eller ja, i början va de rätt kul.

Skulle som normalt göra stallet och ser då först Cubanita står vid grinden och vill in, men travar sedan iväg för hon tror Picarona är nära, bara det att det startade deras stora upplopp. Tjoooohooo vad de gick, brall, galopp..

Hopp och skutt på varenda en, Nabrisa, Picarona, Alma och ja, tjockisen Cuban. Rätt underhållande att titta och FAAAAEN för att kameran inte var med, längesen man såg Picarona stila med svansen i vädret, tror nog jag aldrig skådat detta De är iallafall glada, hoppas jag och busade till det, dock så vart de livat då även lösdriftarna satt fart, grannen höll på att elda så jag vet inte om de trigga igång dom också. Såklart fick då Nabrisa syn på dom och de blev ett jäkla stim med gnägg hit och dit, hon känner ju igen polarn Olimpia, som såååklart kände igen Nabrisas vrål. Liite sådär stress moment men lösisarna försvann så vart de lugnt igen.


Har även beslutsångest inför betäckningsäsongen, vilka ska jag ta, ett är redan bestämt (hemligt ännu) men så står valet på Picarona och Cuban. Synd att Picarona ska gå tom igen, och skulle gärna vilja se combo med Cuban och Putte. Men 3 föl nästa år? om han nu är fertil, de vet vi ju tyvärr inte.

Hoppas några säljs under sommaren för fler vill vi ju inte ha men nått som jag väntat på är ju en avkomma efter Pinturero. Vi ska förhoppningsvis ha träning, ska peppa mig själv att ta tag i det, med en bra couch ska de gå. Pinturero är ju absolut inte dum, har aldrig vart men måste påminna om diciplinen vid press, de är där vi inte är överens.


Imorgon bitti blir de lite hästpyssel och promenad hade jag tänkt. Blir ingen lång direkt men lilla rundan vi brukar ta, får hoppas shan är på glatt humör.

Nej nu ska jag in i duschen innan sängen kallar, nya tag imorgon, där grillning står på schemat.

Bilder från igår


      



Av Sara Karlsson - 29 april 2012 22:56

När man har strålande sol, varmt och allt börjar grönska så kan man inte annat än att känna sig glad. JAAA förutom att va tvugna att laga stallet, Putte har haft kli kalas så hela hans boxvägg har förflyttats sig, hur nu det går till   Fyskbygge??

Fick mig en liten sovmorgon idag, hehe oops, så mor fick ta hästarna alldeles själv, vilket hon brukar göra helger.

Hagarna har förövrigt torkat upp från de värsta men tyvärr ser de ut som plöjda åkrar. Såå himla trist men om några veckor hoppas jag vi fått mer grönska och hästarna kan gå utan skydd (för de i lösdriften) så släpper vi ut dom på annat bete. Lite också för att slippa ha dom ibland på framsidan, kan bli väldans rörigt när de drar igång och gapar.

Damerna som ännu går inne som jag även Hooooppas betäckas kommer även få lite gräs, har ju de gående i en mindre plätt så ska utöka den. Så även göra en fölis hage till Cuba.

Blir nog iallafall att dra igång kameran ganska snart, hon fyller juver fort och verkar rätt grinig. Borsta magen va iiiinte poppis.


Var ner till lösisarna också och där råkade jag jaga på dom lite, hihi, min kamera var med så de måste ju motioneras.

Dock har jag inte laddat upp dom ännu så gör det imorgon. Har liksom inte riktigt tagit tag i det.

Här är iallafall en bild på slitna hjältinnor:

 

Av Sara Karlsson - 28 april 2012 21:13

Har vart en sån där funderar dag igen och en tanke har slagit mig att inte ha Pinturero i aveln förutom på mina egna ston iår. Har väl egentligen inte velat haft honom till allmän avel med som de flesta som har hingst vill man väl kunna tjäna en kr.

Tanken var ju att han skulle stå hos Anna på träning men pga ekonomi och tvugna att betala ännu en stallhyra för unghingstarna fanns de ingen möjlighet att skicka iväg honom dit. Hemma är de ju även fullt på hästar så finns heller ingen rum att ta emot nya ston. Jag personligen blir nog aldrig en hingsthållare, jag är nöjd med tillvaron att hantera dom dagligen men utsetta mig för mer njae. Mkt är nog fortfarande är för att jag är lite bekväm, inte att jag är rädd för mina hingstar, absolut inte. Pinturero har heller inte ställt till med något utan har vart snäll som ett ljus sen vårat tjafs, till och med Lugareño har taggat ner soms vanligtvis retar gallfeber på en.

Pinturero hoppas jag kunna betäcka mina egna ston, hoppas kunna komma på en lösning med sto och föl då jag gärna vill betäcka Cubanita med honom. Även Picarona men hon är jag inte lika säker, hoppas få 3 ston men ska bara lyckas övertala mor min.

Eftersom vi ska ha lite ny start så måste vi minska ner hästantalet, mina avelston är liksom klara och har de 3 inne. Dock ungston kvar, några ska säljas några behålls till framtiden.

Unghingstarna Virre och Damon hoppas jag verkligen blir sålda, de behöver komma till ägare som vill satsa. Saknar dom jätte mkt men vet att de har det bra hos Therese.

Lugareño blir nog kvar han med, han ska vi ha storsatsning på och VILL så gärna ha honom kvalificerad godkänd så han får jobba ordentligt. Tänkte visa honom på Strömsholm iår så ska blir spännande, han har blivit suuuper snygg.


Med nya stoet Cubanita tycker jag det går riktigt bra, hon är så snäll men har kommit på våra rutiner så in ska gå FORT, inte alltid man hänger med. Hon har närmat sig flocken men håller sig undan om de närmar sig, å lilla Alma är ju så nyfiken på Cuban så hon nästan spricker. Har gjort alla möjliga knep för att se om hon vill leka.

Cubans juver har växt något sen hon kom hit, men tippar på att de är Minst 2 veckor kvar, men gissar på 4 veckor kvar innan de är dags. Så svårt att veta då hon är förstföderska. Ska kanske snart dra upp kameran så man har de klart, lite för bra på att göra allt i sista stund.


Ååå just ja, igår va de ett jääävla väder, första åskan för iår men vi fick värst med blåst, hagel och massa regn. Många frusna hästar kom in.

Idag har de vart rätt blåsigt men man ser hur fort hagarna torkar upp, MEN med värme kommer även hemska flugor. Som dessutom täntke äta upp hästarna, trodde varenda kotte skulle dra iväg med en och in i stallet.

Putte han jag precis få av grimman så kasta han ner sig i halmen och rulla.

Nä nu är de rörigt i min lilla hjärna, här är dagens bilder:

Lugareño

               


Pinturero:(skönheten själv)

     


Alma och Pickan:

   


Och så Cubabuba. hehe hon har många namn:

   

Gissar på att hon väntar sto, meeen vad har ni andra för tycke?

Av Sara Karlsson - 25 april 2012 20:00

Otroligt röriga dagar har de vart nu så glömt bort hälften och hjärnan går på högvarv, hehe. Inte lätt med många bollar i luften.

Skulle ha skrivit igår men jag och mamma var inte klara i stallet fören halv nio så vi var helt sluuuut.

Dagen började med att jag va dö nervös, som jag alltid är. Vet att jag vart nervös tidigare men nu har de bara blivit värre, kan få som lättare ångest och frossa, jag vet jag är kooko med vissa saker, även därför jag drar mig för att träna hästar. Är jätte nervös när jag planerat för att träna någon men när jag väl är igång så är jag lugn. Konstigt de där.

Nåväl gick ut iallafall och grabbarna fick som normalt gå ut till sina hagar medan Trasan och Kusen plus stona kvar inne.

Så tog vi Olimpia och traskade ner till lösdriften, gick rätt bra föturom att man hörde Nabrisas bankande i boxen långt ut på åkern.. Olimpia skötte sig väl bra, va inte jätte sugen på att lämna kompisarna men kände sen igen sig och gick på.

Väl där så möttes vi av 6 nyfikna hästar och så snart jag släppt Ollan for de iväg i full kareta.

De gick ganska bra förutom att hon fick 4klister lappar bakom sig, 2 är ju hennes döttrar och så Azora och Corona. Freja vart så trött så jag trodde faktiskt nästan hon skulle få en hjärtattack. Medan Alvstjärnan höll sig på sin kant, smart häst.

De lugna ner sig så vi passade på att gå in och äta lite frukost.


Hann sitta inne ett tag så ringer telefon, då är nya hästen på väg. Vid halv ett så dyker hon upp, kliver snällt ut släpet och följer med in i stallet. Stod sedan i boxen som hon inte gjort annat medan Nabrisa tyckte wooho kompis. Picarona såg inte så mkt så hon trodde väl Olimpia va tillbaka.

Detta sto är då 6år, escalera stam och svart är hon med liten stjärn, super sött ansikte och barock typ, så som jag vill ha dom ;). Hon är även dräktig med svart hingst.

Cubanita som är hennes namn var väl en ren slump, jag skulle ju inte ha fler hästar så när denna tjej som faktiskt var och provred Joyero fråga om jag skulle köpa henne fnissa jag lite för mig själv haha nääe de hade jag ju inte tänkt.

Men så läste jag mailet igen. Svart, bra typ, dräktig hmmm. Jo men visst vi kan väl se lite bilder på henne åtminstonde och oooooj va fin hon var. Dock hade hon hunnit fått spekulanter innan jag sagt bu eller bä som tittade och de blev såkalrt förtjusta i henne så jag räknade ju med att de inte blev något. Allt har sin mening liksom.

Sedan ringer Nina och talar om att de "sket" sig med de andra så jaa här är Cubanita   

I samma veva som hon kom så var de intressenter på Alma som faktiskt visade sitt bästa humör. Stod snällt på gången men råka visst visa sitt "humör" med att hörrö sluta in klia nu, så slår hon med ena frambenet för att få uppmärksamheten igen. Så faktiskt är då Alma såld. Hon blir kvar här några veckor till men flyttar sedan till huvudstaden Stockholm och ska bli dressyr häst.


Idag har de vart fullt upp så tänkte korta av med att Putte fått promenad, gick skapligt inge dumheter men man känner att han är på spänn.

Haft hjälp av praktiant, vart barnvakt, hundvakt. OCH så utsläppet av de nya stona. Gick ganskra bra, Picarona vart rätt snopen när hon inte fick svar så hon gav upp att jaga Cubanita, medan Nabrisa gjorde tappra försök att bli kompis.

Men hon vill vara lite för sig själv men hoppas de släppet snart så de går ihop.

Har faktiskt fotat ltie men heeeemska lera. Usch tyckte så synd om dom när de kuta runt med plaskande lera...

Men fina är deju fast de blev skitiga och ändrade färg:

       


Alma vet hur man kan se gräslig ut, liksom 5 cm överbyggd, stiiligt :)

       


Picarona vart så trött så hon va tvungen att sätta sig och vila lite. Hehe, för att vara så stor kraftig rör hon sig väldigt lätt

                


Ooo mat alldeles för mig själv, toppen

    


Spanar in staden Arboga, är rätt schyst utsikt därifrån.

    

Av Sara Karlsson - 23 april 2012 22:05

Morgonen var ju som vanligt, surt och bittert. Va liite senare ut till stallet en normalt men inte såvärst, möts då av att Lugareño rivit ner fönster gallret, suck..

Möter sedan morfar som kommit med traktor så körde vi ut en hö rulle till stona som straxt därefter fick gå ut, eller ja, KUTA ut.

Så var de bara resten som ska ut, börjar som vanligt med Pinturero som jag märkte va på sitt "fina" humör, jävuls humör så skulle äta mina fingrar varav jag blir arg. Då är han en sån som aaaaaaah hjälp hon dödar mig även fast man rytit lätt.

Kom väl ut och där börjar han genast bråka, vilket han aldrig gör normalt så in i stallet igen, moooorr mutter skäll..

Ut igen, så tyckte jag att nu ska du gå bra och lyssna så använder Lugge och Nisses hage och de va INTE poppis, så till slut brakar de loss, varav jag tappar balansen och plums rakt ner i geggan, men tur det för då stannar han åtminstonde.

In i hagen och ja jag var inte en glad människa... Fick sedan fortsätta i hans lilla hage att han allt skulle visst gå på volt runt och lyssna vilket han till slut gjorde.

När iallafall alla hästarna var de bara att pliski plaska över till lösdriftarna för att ge dom käk, har flyttat ner dom en bit i hagen igen för tror de va dom som vart "synliga" och gjort Pinturero kär, eller nått.

Såklart vart man genast på mkt bättre humör när man kunde mysa med knasbollarna.


Under dagen har jag vart ute och åkt, faktiskt skönt att komma iväg hemifrån men blev ltie senare än tänkt. Men hade besök av syrran och lilla Silje. Så stallet och hästarna blev inte klara fören halv nio.

Kan säga att den lilla röda vid namn Pinturero gick som ett ljus in, inte en min, stanna jag stanna han, backa jag backa han, otroligt följsam. Den vanliga Pinturero vi är vana vid. De roliga va/är att inte en käft skrev en kommentar på fb då att tex de gick bra, men så fort jag skrev att vi haft dilemma så genast hade jag en hingst som måste uppfostras osv.

Jag är tacksam för tips och råd, men i teorin kan jag och vet hur jag ska göra men en helt annat sak i praktiken, så får gärna visa. Jag är öppen och Vill lära mig. Och hoppas nu under vårens kant att gå lite kurser osv.

Men som sagt i teorin vet jag ju.. Jaja vi får se hur morgon dagen ser ut,


Så imorgon är de nya tag, en hel del ska hända. Olimpia ska vi försöka få ner till lösdriften utan bekymmer och så snart hon är där kommer hennes box bli upptagen av en Ny häst. Den får en egen uppdatering så snart den är här, hemligt..

Av Sara Karlsson - 22 april 2012 13:16

Med detta jääävla regnande, man sjunker snart ner och förvinner i denna lera. Igår fick även jag smaka på hur hästarna har det, boskavligt talat, tvipläh.. Skulle ut med Putte då han trampar i ett surhål och stänker ner hela mig med lera, heeeela ansiktet och fick spotta grus i en halvtimme, NICE..

Som vanligt när de kommer till mig och min mor så går alla planer i stöpet, eller så krockar allt. Hon skulle ha ljusparty hemma och en massa folk skulle komma. Jag själv är inget fan av en massa folk utan mår prima i min ensamhet med djuren men detta förstörde min sinnesro. Jag kunde dock stå ut, MEN så hade mamma såklart tagit på sig Jobb med uppgradera nå system eller liknande vilket bara skulle ta en timme, Jooo tjena, nästintill 6timmar fick hon sitta och knappa på datorn och vi alla börja känna stressen när hon inte var klar och klockan närmade sig 18 då folk skulle komma.

Å mormor som är våran granne var ju mer hysterisk och for runt som en virvelvind, tjata på mig över hur dumt och tokigt allt blev medan jag Sket i det hehe.. Inte min fest och inte min huvudverk (snällt va?), jag har mina hästar att sköta så jag gjorde stallet istället.

Tack och lov fick mamma sluta med jobb samtidigt som folk börjar ramla in och jag sprang upp på ovanvåningen och gömde mig, tur man bor i ett väldans stort hus.

Festen blev dock lyckad, jag fick in hästarna vid 19 och kvällen slutade för dom vid tolv slaget. Men tyckte det var kul att det kom så mkt folk till mor ändå, vi har sällan fester, eller alls. De är liksom inte vår grej. De hade iallafall kul och idag ser de ut som ett bombnedslag. Som sagt, inte min huvudverk ;)


Idag hade vi förövrigt planerat att flytta ner Olimpia till lösdriften, alla ska dit så småningom men Picarona ska förhoppningsvis betäckas i maj så hon får stanna inne med sällskap av Nabrisa.

Men vi avvaktar med att flytta ner Olimpia till tisdag ändå för var alldeles för trött för att stiga upp. Om ni undrar så är de inte bara allt flytta häst, är en bit att traska och kanske inte så poppis för alla..

Så nästa vecka kommer det hända en hel del grejer som jag tar då. Håller de hemligt ett tag till för er nyfikna folk får vänta.


Bilder jag tog tidigare i veckan på syrrans knasiga hästar:

               

Av Sara Karlsson - 20 april 2012 23:40

Allt känns som igår även fast de va över ett år sedan lilla Lechuzo el Divino lämnade jorden. Minns allt, fölningar osv. Första meningen jag sa när han var på väg, ååånej inte NUUUU!! Mitt på ljusa dagen, hade precis släppt ut de andra fölen då jag ser Freja ligger i lösdriften fast mitt i höet och trycker. Varför jag sa ånej va just att jag var väldigt trött, haha, vakat nätter och så ska han liksom komma mitt på dagen. Tur hade jag min syster med så vi kunde ta in Freja till boxen.

Där gick de tugnt och vi ringde förstärkning (Sophies man Walle), han har vart med en hel del, fast med kor så de alltid bra att ha en support när man själv inte riktigt tänker klart. Till slut var han ute och var snabbt på benen. Lechuzo var redan från början en charmör, riktigt egen och gick precis dit han tyckte, sällan rädd för något. Sån skillnad på psyke från han och hans mamma som lätt blir stressad medan han själv var så himla cool, hans far var ju en PRE, säger ju allt.

Ludde som han kallades såldes ganska snabbt men bodde kvar såklart till han var 7månader.

Redan efter 2 veckor råkade han ut för en allvarlig olycka med en sena som var av och inflamerad, stor risk att han aldrig skulle bli bra, och aldrig kunna bli en ridhäst. Där slutade hans unga liv. Jag tror allt har sin mening, hur tuff den än är.

För året där efter, 21 april 2011 fölar Picarona ett svart stoföl Pascua De Alma, de är så lika på många sätt. Pascua De Alma betyder påsk själ, hon föddes på påsken och för att hedra Lechuzo fick hon det namnet.

Så hon betyder Otroligt mkt för mig, för oss alla här på stuteriet.

Imorgon alltså fyller även Azora och Alma, Azora hela 2år och Alma 1år, tiden springer iväg.


Bilder på Ludde, den fula lilla ankungen som skulle växa upp och bli en ståtlig och vacker häst:

 

E. P.R.E hingsten Bonic U. Kallblodstravaren Freja

Av Sara Karlsson - 18 april 2012 18:10

Idag har väl vart en väldigt effektiv dag och mkt har blivit gjort, vilket är ovanligt när de kommer till mig. Gör oftast de jag ska sen blir allt tråkigt och trist, oftast för att man är slut efter stallets tuffa liv.

Men idag börja vi med att slänga ut stona, praktikanten Cicci fick äran att öppna boxdörrarna och släppa ut märrarna. Jag själv stod längst ner i hagen med filmkameran. Order av att filma lilla Alma, bara det att halvvägsi gången blir de dö rädda för mig och tvärvänder och påväg in igen, puckon. Tack och lov för Nabrisa som klart blir lite upplivad hon med travar förbi en utan problem med Picarona och Alma som dragplåster. Sist och långt bak kommer Olimpia, hon ville tydligen inte alls gå ut, de va ju spöken därute..

När dom var motionerade var de bara att ta ut resten, vet inte om de märkte av sprattel märrarna för Putte hade tydligen tigrar i häcken och va spänd som en fiol och stutta omkring. Lika dan va han igår, lika många tigrar då med, jag undrar bara var dessa tigrar är. Hmm. Nu va de inte bara han, Lugareño som har faktiskt skötit sig nu i några dagar fick rejäla snedsteg och tvärvägrade lyssna, blir man inte nockad så blir man knuffad med bogen så sparkar han surt (dock så man inte blir träffad). Jag tål inte sådant meeen han lyssnar då inte. Så för att inte tappa tålamodet helt så fick han sura inne i boxen där de va ett jävla liv. IDAG ÄR HAN BILLIG!!!! KOM OCH KÖP TOPPKLASSAD UNGHÄST MED HUMÖR!!

Antingen säljes eller knipps knipps.


Nåväl syrrans hästar skötte sig men även dom var ganska så upplivade så kunde itne låta bli att ta fram kameran och låta Cicci jaga på dom, moahahaha, Några skojiga bilder fick vi med allt men de tar vi en annan dag.

Stallet blev klart i ett nafs så passade på att städa och röja istallet och så fint de blev, ska bli kul att se mammas reaktion. Dock är vi inte klara på långa vägar, allt ska målas och mer ska kastas ut osv osv.. Ska vi bli klara så bör man sätta lite fart.

Fler boxar ska byggas inne på logen för om alla märrar ska få plats.

Nu ska vi ta in alla odjur, se hur "snälla" dom är idag..

Alma fullt ös medvetslös:

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards