Yeguada SK

Alla inlägg under januari 2012

Av Sara Karlsson - 30 januari 2012 19:43

Brrr va kallt det har varit idag. Tror -13 hade vi nog allt när jag klev utanför dörren imorse.

Dagen började väl skapligt bra ändå, blir rätt irriterad på Lugareño vid grinden, han tvärvägrar gå på "fel" sida, så vi hade en extrem överdrivet lång diskution. Till jag tröttna så då fick han banne mig gå in i boxen igen, men de hade jag en lite plan för att reta upp honom lite. De är inte speciellt populärt att va inne själv, speciellt när man inte har mat så han började leva lite rövare. Vill ha honom lite uppretad för när han inte förstod alls vad jag vill av honom stängde han av helt, och stod som ett fån. Det av nått gör att jag har dåligt tålamod. Så istället för att bli osams så fick han bara bli sur och inte jag men jag kan säga att de funkade fint fint.

Jag blev iallafall uppvärmd och klar. Var de bara att ta ut resten, Kusen och Tacita fick vara "nakna" för solen sken ju så fint men tror jag ångrar mig lite för de verkade gasnka frusna när de kom in. Så får se termometern imorgon får nog fryslortarna ha täcke på sig.


På eftermiddagen var jag ner och tittade till lösdriftarna och de fick en hörulle inkört. Går alltid och känner på deras hull, och jag tycker faktiskt de ser helt perfekta ut. Alvstjärnan är på väg åt rätt håll nu, lite till så. Unghästarna ser riktigt fina ut, inte tjocka och inte smala.


Känns som man gjorde stallet på noll tid idag men min stallhjälpare ska leka fisk så var bara att snabba sig. Vilket jag ångrar lite nu, fast hade säkert hänt ändå. Iallafall vid insläppet kan jag tycka att alla skötte sig bra, Pinturero var lite extra taggad men skötte sig snällt ändå.

Sen skulle vi ta in stona och fölen, hade det inte vart bråttom hade jag nog mer än gärnat stått utanför hagen och vänta för grabbarna var Totallt uppspelta. De va överallt på varandra och skulle slåss (leka). Tiden fanns ju inte och jag gormar åt morsan att vara försiktig när hon plockar Nabrisa.

In, kom vi iallafall, får in Ventarrón i boxen då Nabrisa Vägrar vara i samma som honom får hon vänta utanför. Jag hinner precis in med Olimpia, minns inte om jag hann få in Damon eller hur de var men skulle just stänga boxdörren då jag ser en laddad häst rumpa som verkligen tar sats och slår, inte lite heller. Hemska va nog att den verkligen var riktigt mot en också, Sånt gillar jag INTE... Då allt går i inslowmotion så känner man hur man bara trycker sig emot boxdörren för att skydda och glimtar verkligen hovarna. Jag visste de va nära men morsan hade till och med hört jack träffen, usch den gången blev till och med jag skraj.

Hade man bara vart Liite ouppmärksam och gått ut ett par cm hade det vart ett perfekt slag mot huvudet. Fast de va väl lika bra att de va mot mig, oftast (peppar peppar ta i trä) klarar jag mig undan, men hade det vart morfar eller mamma hade de garanterat fått sparken.

Nej fy, de va en riktig obehaglig känsla och de värsta var ju att man hade de på känn redan när man skulle ta in dom..

Jaja nu klarar jag mig ju precis utmärkt..

Nabrisa fick komma in sist den här gången, hon va till och med påväg in till Picarona (som är hagens chef) så osugen va hon på att gå in till sig. DÅ är de illa. Hon avskyr att bo med sin son.. Stackarn, han va nog lite upprörd över att vara själv men tror nog de hade gått bra så snart de lugnat ner sig. Och han åt snällt men for runt någon gång bara.
SÅ vi har planer att ganska snart försöka göra en egen box till Nabrisa.


Nehe nu ska jag faktiskt häcka en stund i soffan. Inga bilder idag men bjuder på en jag gillar på Tacita, även hon är humörig av sig men SÅÅÅ fin, Nabrisas älsta dotter på 4år, E. Jaquimero:

 

Av Sara Karlsson - 29 januari 2012 23:15

Har väl inte så mycket att skriva om idag, motionera lite hästar idag så blir att bildbomba istället:


Först ut har vi Lugareño och hans polare Nisse:

           


Sedan har vi Kusen och Tacita som var roligare att fota, synd bara de har täcken på sig:

                             


Av Sara Karlsson - 26 januari 2012 22:53

Tror de är lite dålig planering på mig för allt ska då ske samtidigt.. Hmm. Idag blev jag Dessutom sen med att släppa ut hästarna. Dock fick jag lite hjälp av en joggare så ston och föl for ut i hagen snabbare än någonsin. Och OJ vad snygg Ventarrón blev, han är inte den som drar upp svansen och stilar, de är han för cool för men joggare sätter nog sprätt på honom. Riktigt fröjd för ögat.

När alla hästar var ute så kunde jag käka lite frukost och ta en kort pause sen va de bara ut och göra klart stallet. Veterinären skulle komma kl 15 istället för 14, typiskt. Jaja vid 15 kunde jag trycka i mig en snabb lunch och sedan ut.. Såklart var veterinären ltie sen så Anna han komma ut före. Tror vi till och med hann ta husesyn innan veterinären dök upp vid 16 tiden.. Jaja, vaccination för Lugareño och kolla tänder och vaccinera Pinturero. Trodde dock han skulle bråka liiite med tänderna men skötte sig exemplariskt, min underbara plutt hingst. Fick till med kommentaren över hur snäll hingst han var men han är ju såklart en P.R.E Dock hatar han sprutor men kunde sätta för ögat så märkte han ingenting.

Gick ganska fort så när veterinären drog vidare så blev de lite fika och trevligt prat med Anna och för er som inte minns är de ju den duktiga tränaren till Joyero som även ska ta över ansvaret för min lilla röda Pinturero. Ska bli sååå kul

att se honom riden.


På lördag ska alltinf vara också, är bjuden på käk hos min syster men även utgång med lite partaj, jag är ju sällan ute på galej så man brukar passa på medan man är bjuden men då såklart är de ju käk hos syrran som man bestämt sålänge. Typiskt eller Sara i ett nötskal.

Jaja nu ska jag sova, ny tag imorgon. God natt (ursäkta mina felstavningar men tagnent bordets segare och datorn hackar, woho)

Av Sara Karlsson - 25 januari 2012 21:37

Dagen började lite fööööör tidigt då min syster ringer och säger Öppna dörren!!! Upp från min säng som alltid är super varm och skön när man ska kliva upp, släpper in syrran men går sedan upp och lägger mig igen    trevligt sällskap jag är va? Jag vägrar lite smått att gå upp sålänge det är mörkt.

Dock blev de kort power nap så tjöt min klocka och dags att upp och släppa ut djuren. Hade 2 st som tyckte jag jobbade extremt sakta, Lugareño och Tacita. Lugge som numera är super dryg, vet inte hur många kamper vi ska ha för att gå lugnt och sakta in till hagen. Antar att de är en Stor tonårskris som ska testas till järnet men jag gillart inte speciellt mycket.

Nabrisa har även stökat till det en hel den nu på kvällarna också och jag har en teori, Hon är super duper trött på sin gangstriga son. Så hon istortsett tvärvägrar att gå in i sin box. Han har så mycket energi så han flyger och far överallt så inte många som vill gå in dit men så snart alla har gått in i sina boxar står han lugnt och stilla men jag känner att de skulle passa bra och flytta honom ganska snart, problemet är bara vart???   

Boxarna som vi planerat till dom har vi inte fått upp, inte ens nerplockat från det andra stället heller som skulle gjorts för ett bra tag sen. Men i skrivandes stund kom ja på en sak, pik till min syster, karlsloken din är ju ledig moahahahahahaha.


För de som missat har jag alla 3 fölen födda 2011 till salu. De är något extra allihopa, men vi har så många framtidsplaner så vi måste få ner antalet och har tyvärr inte plats för så många unghästar. Eventuella bud kan mottages men tar inga skambud. Ventarrón kastreras nog närmare vårkanten om han inte flyttar, ska ha utkik efter lösdriftplats till han och Damon. Alma är ju lite lättare med eftersom hon är sto.

Så hör av er vid intresse, jag är ju här :) Vi har massor med plats att göra inne i stallet, men ingen mark, därav en massa planer. All mark vi har nu är arrenderat.


Förövrigt tycker jag de går bra, de mesta rullar på som det ska. Hästarna är pigga och glada. Har ännu ej fått bukt på Cerezas envisa sår, verkar klia något så enorm. Skabb? Morfar hade hittat en halväten hare i hästarnas ligghall igår, urk..

Ska ha veterinären ut imorgon för vaccination och tandraspning så ska fråga henne då vad de kan tänkas vara.

Nu ska jag kila ut för nattmat av tokhästarna. Hörs!

Av Sara Karlsson - 23 januari 2012 15:00

Har inte bloggat men berott på att jag haft helg, haha. Lunkat på med det vanliga och har väl inte haft något nytt på g vad jag minns.

Hade väl ett bra inlägg jag tänkte skriva nu men har helt glömt bort vad jag skulle skriva. Nog därför de inte blivit något nu under helgen heller.

Jo, så var de ja, har börjat låst vårat stall nu, tyckt det vart riktigt otäckt då morfar sa igår morse att han sett någon med gått med tex ficklampa i stallet ungefär kvart i elva på kvällen. Hoppas, hoppas verkligen han såg fel men hästarna har ju vart lite underliga ett tag nu. Inget har vi sett blivit stulet eller vart borta. Man känner sig väl lite otrygg, tycker man haft många konstiga bilar åkt omkring här, visst en endel kan ju bero på att grannhuset vart till salu, men vissa gånger har de vart sent. Och så stannat precis vid vårat hus, istortsett alltid kvällar och helger. Vi sitter och hittar på orsaker vad detta lyse kan komma ifrån men svårt att få en sådan vinkel på en lampa om man inte vart inne istallet. Usch!

Såå nu är stallet låst, vi är väl dock bekymrade över brandrisken som finns. Hoppas få tag på brandgubben som ska fixa vårat icke fungerande brandsystem. Brinner det i stallet så ska de pipa även hos mig och hos mormor och morfar men nu känns de bara som han satt upp vanliga brandvarnare. Dessutom betalat ganska många tusen på att ha något som är så viktigt att de fungerar, suck..


Nåväl, hästarna verkar iallafall må bra och är Väldigt pigga och glada, nästan allihopa kör sina bus race. Picarona har nog vart värst, lörsdags morgon attackerade hon stackars hörullen. Den satt väl så tight i ringen så hon stegrade på den och slog med frambenen, hihi, väldigt smidigt för att vara så stor och grov. Min stora cirkus princessa, hon brukar även leka struts och get, samtidigt. Benen står som ihop, ni vet getter brukar kunna stå, sen stoppar hon ner huvudet så långt de går i hörullen så det inte syns. Är en väldigt rolig syn och tyvärr får jag ingen bild på detta, men ska göra mig ett smygande försök.

Lugareño har vart Väldigt pigg och busig. Så häromdagen var kameran med ut, dock hårt underlag så han rörde sig som en kråka:

         


Lugges sår, ca 6 veckor senare

  


Tuggkalas, eller nån som dragit ett roligt skämt..

      

Av Sara Karlsson - 20 januari 2012 22:23

Vet inte hur många gånger som man säger (iallafall till sig själv) att nu ska jag hinna göra det, nu ska jag göra så bluttan blä. Typ! Aldrig blir de som man tänkt, jaja blir lite roligare så värsta är bara man får slita häcken av sig på kvällen när man Inte mockat tidigare, typiskt.


Det har vart en bra dag idag kan jag tycka, dock vart väldigt trött men solen har skinit och solade mig faktiskt en stund.

Tyvärr får man väl inte njuta allt för länge för de varnas om blåst IGEN och snö.


Hästarna har vart snälla på morgon rutinen, numer går jag bara med en häst för de är fortfarande glashalt. Hoppas de ger sig snart. Putte ogillar fortfarande täcket, har ingen aning om vad det är men han blir bara skum så fort det kommer fram så nu när han täckas får han sitta fast och då är de nemas problemas, hmm.

Har annars inte så mycket mera att rapportera, va ner till lösdriften och motionera mig, hundarna och såklart hästarna. De är såååå fina så fort de blir lite uppspelta men tyvärr händer de lite för sällan men att ha en hund med gör susen:

                                   

Gäääääsp vad jobbigt det är att jaga hästarna, helt färdig för dagen.. eller minuten! power nap sen good to go..

Äntligen lite bilder att glo igenom.

Av Sara Karlsson - 18 januari 2012 19:38

Hästarna har blivit rena pesten vid morgon rutinerna så jag börjar fundera på vad de gör om nätterna egentligen. Igår blev jag så fruktansvärt irriterad så jag gick in igen och åt frukost, kunde de va där och sura.

Olimpia börja med att näpp jag ska inte ha grimma på mig, vilket gör mig ganska så irriterad, nehe tyckte jag skit it då. Så lämna det gänget och tog nästa istället. Varav Putte har blivit jätte stökig när de kommer till täcken, vet inte alls vad som hänt med honom men far runt i boxen som en tok och ibland beter han sig lite som foderstrupsförstoppning då han helt plötsligt lägger sig och rullar och små hostar då och då.

Idag fortsatte han igen, räcker med att man bara hänger täcket på boxdörren så börjar han, men kör nu med att jag väntar ut honom. De är för mig den bästa taktiken, vill Inte in och fightas med en snurrande häst. Efter en stund fatta han grejen och få på grimman är ju som sagt inga problem och när han väl far "fast" så stod han som ett ljus med täcket. Så förstår ingenting vad han  börjat med. Givetvis ska jag kolla upp så han inte har ont, ska kika på tänderna hans, gissar på att det iallafall är dags för tandraspning. Ute påväg till hagen sköter han sig alltid (om han inte ser tigrar).

Mycket tror jag att man har glömt bort lite med honom efter som han vart så snäll, så börjar han väl passa på nu att ev testa om de är hingsthormonerna som spökar och desstom har en konkurrant (Lugareño).


Iallafall imorse skötte sig märrarna ändå tyckte jag, hann med att köra ut en hörulle åt dom. Putte var ju som sagt något stökig MEN den värsta idag var Nisse, min 18årige travar valack. Jag är ju lite smålat och tar Lugge och Nisse samtidigt och de brukar gå skapligt bra, gäller man har ögonen på Lugge hela tiden. Idag var Nisse hur hemsk som helst, han kan titta på en isfläck, eller halka ytte pytte lite så får han PANIK. Totall stopp i hans hjärn och blir bokstavligt talat bambi på hal is, och då behöver de inte ens vara speciellt halt. Ni vet ju hur en spänd häst fungerar när de är lite halt, Inte alls. Så han var PRECIS över allt. Stackars Lugge hängde med som en liten vante och fattade ingenting.

Eftersom flera varv snurrande överallt fick jag in dom i hagen så släppte jag Lugge så var det isträning med Nisse, och då gick de såklart mycket bättre men han passade väl på när jag inte hade 100% på honom.

Känner mig Riktigt jäkla mörbultad. Puh vilket pärs.. Hoppas på en bättre morgon.

In på kvällarna går de såklart mycket bättre även fast de flesta har ganska bråttom så håller de sig på mattan.

Har börjat med lite små ledarskapsövningar. Tycker de kommer till hands, man har väl slarvat tidigare.


Passade på att vandra ner till lösdriftarna för att kolla in skabbhästarna    nej då så illa är det inte. Tyckte redan nu att de blivit bättre på de flesta men jag smörjde på med en ny salva så får se om det blir bättre. Tycker Cereza är jätte duktig, hon gillart inte men står still snällt. Duktiga lilla häst.

Azora hade jag med mig som en liten svans idag också, hon lämna mig inte ur sikte, den där salvan var ju riktigt mysig. Måste försöka träna dom där med något, de är blivande 2åringar så vad kan man hitta på? Hmm. Ska fundera lite.

Kanske börja vid bättre underlag också. 

Nehe slut rapporterat, jag och min halvtrötta kropp ska kasta oss ner i soffan och titta på efterlyst


 

Jag och Nisse augusti 2009, på den tiden man "bara" hade 4hästar   

Av Sara Karlsson - 16 januari 2012 22:46

Tror nog de här är den värsta vintern genom tiderna, sammanlagt har vi haft snö kanske i 4 dagar. Får snö en dag men dagen efter regnar bort. Jag vill så gärna ha snö pga hagarna, Lugareño är ju en gris som rullar sig mer än gärna och såret ska inte bli smutsigt. Han har ju inte vart den snällaste att tvätta sår på och droga honom i dagarna ända är Inte bra.

Så idag hade vi regn, Såklart, hade ju fått snö i söndags. Pinturero hade bestämt sig att han skulle Inte ha täcke och jag är inte den som ska jaga runt honom i boxen så då fick han va utan, får se hur han reagerar imorgon. Han har vart riktigt sur den senaste tiden, han gör inge elack men han har haft värre humör än mig och då är de illa   

Eftersom jag tycker de är så kul att ha över veterinärenerna så är de dags att slå dom en signal igen. Dels för att kolla Pintureros tänder om det är något som stör honom i munnen, därav hans bitterhet och så ska även Lugareño få sin andra vaccinationspruta.


Det är ju ganska mycket på gång nu, speciellt i vår då våran Pinturero ska iväg till Anna för träning. Ska bli riktigt kul att se honom riden, han är så vacker och tänkt se honom under ryttare och arbeta. Tar de i lugn takt och håller oss tills vi har lite bättre underlag. Vill inte gå för fortfram pga skadan, vill ha en hållbar häst sålänge de går så därför vill jag ha mjukare underlag. Så nu är jag lite i sadel jakt, dock fått flera bra tips så nu vet jag lite vad man ska kolla efter, problemet är bara priset, har haft de relatift lätt att hitta lagomt dyra sadlar. Jag tycker de känns konstigt att kasta ut flera tusen på en sadel, alltså multum på en sadel som sedan måste bytas ut. Klart man vill ha en bra och passande sadel, men priset behöver ju inte va skyyyyhögt.

Så påtal om att han åker iväg är priserna nu lite annorlunda så kolla in hemsidan och under betäckning 2012. Har nytt med bokningsavgift men de är så vi bättre kan ha koll på hur många ston och vart vi ska vara osv. Han kommer (om allt fungerar) vara stationerad Frövi/Lindesberg under april fram till juni, kanske om allt fungerar vara kvar säsongen ut men de har vi inte pratat om så sssssshhhhh   

Även priserna för betäckning kanse vissa tycker är lite dyrt men jag vill hålla lite högra för kanske lite högre standard på ston, helst vill man ju ha renrasiga men tror även han passar väldigt bra in till korsningar. Han är ju Otroligt vacker. Även hålla lite begränsade antal då de hans första år i avel. Finns ju egentligen inga garantier.

Mina stona ska han betäcka, och de ska först ut såklart. Måste bara bestämma mig när, mina ston de här året har brunstat ständigt känns de som, milda vädret säkerligen. Dock om man börjar tidigt och tar sig direkt så man får super tidiga föl känns kanske inte jätte kul men jag vet ju heller inte om han har hög, mellan eller låg fertilitet, mina ston har alltid tagit sig på första försöken, både semin och naturligt. Så jag har en hel del att fundera på men är ju ett tag kvar.


Många planer är det det kommande, vilket är jätte roligt. Men känns som de blir ett dyrt år   , iår ska vi försöka ut och visa oss och hästarna så gott det går. Har hållt oss lite gömda under 2011 då vi hade ett riktigt jobbigt år men diverse olika saker så nu har vi en massa satsningar.

Hoppas även fler annordnar utställningar, ni kan räkna med oss som deltagare sålänge de är på rimligt avstånd. Tyvärr är jag en väldigt dålig arrangör men hjälper gärna till.


Oj vad klockan springer iväg, aldrig är man i tid så nu ska jag hoppa isäng och sova. Bild på fina Lugareño

     

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards