Yeguada SK

Alla inlägg under maj 2013

Av Sara Karlsson - 30 maj 2013 22:42

Sådär ja. Alltid vid den här årstiden har vi höproblem. Man vill inte köpa in något gammalt eftersom man snart ska släppa hästar på bete. Nå igår va de rätt ut sagt kaose. Mor var kvar i Västerås på bio och reserven tog semester.

Såklart ska då bli problem. Höet till lösdriften tog slut, bonden sa att han skulle svänga förbi med en dagen innan. Vänta, och vänta.. Nix ingen kom.. Fick göra en chansning, att slänge ut en mindre höbal till dom istället. De har ju egentligen så de klarar sig men en viss dam har tendens att alltid tycka gräset är grönare på andra sidan. Såå med det blev min sömn rätt utebliven. Vakna flera gånger för stirra ner mot lösdriften. Lite tur sådär hade de stannat kvar i hagen och morfar åkt ner för att klippa gräs åt dom. Nu hade vi dock fått hö men bestämde att göra klart hagen så de kunde få gå ut på gräs istället.

Så under fm byggdes hagen till (som morfar förberett) och hann inte riktigt klart så smet dom jäklarna. Ja in i sommarhagen. Hade inte hunnit tagit bort understa tråden på 20 cm som några PRE damer skuttade över ;) Kallbloden är Inte lika smidiga och lät sig väntas på att få dörren öppnad. Ja grinden då. Sen satte de av en jäkla fart.. Mums.

Jag drog mig in för att inta frukost och kaffe, tydligen var inte snickersen speciellt mättande.

Morfar skulle återvända efter hans lunch för att stänga klart. När han gjort det, jo gissa vilka som var tillbaka i lösdriften?? Suck.. Aldrig är dom nöjda. Så lät det vara öppet så får de ävl gå som de behagar. Gissar på att myggorna är riktigt hemska.


Pintureros sto som vi körde dit för 2 veckor sedan har inte velat brunsta. Suck, grabben får det inte lätt med sina damer. Förra året vart de Cubanita som knep och vägrade brunsta.

Får ringa veterinär för lite hjälp på traven.

Sedan kommer en stoägare som ska titta på honom. Hon var en av de som vann på gissningsleken. Hon har ett super fint sto så de kan bli en riktig spännande kombo :)

Imorgon får vi se om jag drar iväg och hälsar på Anna lite. Har inte riktigt bestämt mig än.

Hästar börjar åtminstone bli mindre här hemma. Hoppas på att i helgen så ryker syrrans på bete. Så hoppas hon läser detta och sätter lite fart   


Zanquilargo växer så det knakar, han blir nog en stor kille. Lever upp till sitt namn, långbent ;)

Har bara fotat med mobilen så ni får nöja er med gamla:

 

Av Sara Karlsson - 28 maj 2013 22:58

Idag har jag haft en sån där bra dag. Solsken, bra sällskap, ganska snälla djur. Sto och föl har vart ute rekord tid, funkar bättre och bättre. Få roliga rapporter under dagen, inridnings hästen har det äntligen släppt för och hon och Anna sköter sig kanon. Tummen upp.
Fler såna här dagar tack, slippa tänka på måsten å bara vara. De behövs :)
Ja tappa tråden lite så får avsluta, trött men härligt trött.
Så god natt på er :)

Av Sara Karlsson - 27 maj 2013 12:20

Den här veckan har vart full proppad med saker att göra och tänka på. Allt har gått tungt, ett besked kom i torsdags som vi sett framemot kom som ett ännu avslag. År av kamp att få komma vidare men blir kvar i samma tung kvicksand där det känns som man bara sjunker djupare ner.

Tack och lov för lilla Zac, han har fört sån lycka med sig så man får verkligen annat att tänka på.


Sedan blev det snabba beslut att Corona skulle åka till sitt nya hem på söndagen (igår). Corona är för mig en väldigt känsligt ämne, ingen häst jag egentligen velat sålt, alls. Men av olika omständigheter var jag tvungen. Jag vet att hon behöver komma till någon med tid som har möjlighet att jobba henne.

Så igår rullade transporten in. Det är Från början ett riktigt projekt att ta En häst från lösdriften istället för 6 st. Gäller att man är snabb och taktisk. Efter snart 4 år med mina hästar känner jag de väldigt bra. Kan jag tycka. Tog med min självklara utrustning som jag har. De visade sig att den inte uppskattades. Vilken för mig är bara en simpel kedja och lina. Hur man lastar sina egna hästar hemma struntar jag faktiskt i, det är upp till var och en. Kedja har inte jag till för att ha som våld mot en häst, "stark" utrustning blir Alltid fel, i okunniga händer. Jag har aldrig kedja på mina hästar som straff, de är vana och jag behöver inte rycka och slita när jag varken har kedja eller ej.

Jag vet dessutom vilka som klarar kedja och inte, vissa blir sååååå känsliga och flyger i luften istället, där kan man givetvis inte ha de på. Därav kan jag istället ha den på, så hästen lär sig att kedjan inte används som bestraffning.

Så enkelt är det för mig, men när det faktiskt kommer till ohanterade hästar, de får Inte göra som de vill som säkert många tror, är jag i hagen har jag regler och det vet många av mina hästar om. Sedan har vi ungdommarna, dom har vilja av stål, där de ska testas heeela tiden. PRE är så smarta djur, ett fel tag, vips, hyss är inlärt.


Nåväl, jag lät de åtminstone ha lina på, simpelt grimskaft har du inte en suck om hästen väljer att backa ut och du står på fel sida bommen. Början gick det bra. Jag själv hade ingen aning om vad de pysslade med men tänkte aja, de får hålla på. Kan säga att mitt kontrollbehov blev ordentligt uttänjt. I bakhuvudet visste jag precis vad som skulle bli av när tiden började traska iväg. Inget hände, hästen börja ledsna, ingen som helst komunication om vad hjälpredor skulle göra vilket jag anser som en självklarhet, den som håller i hästen ger order till de bakom som ska hjälpa till. Detta sluta tyvärr med det jag gick och väntade på. Hästen slet sig, först engång, sedan igen. Bara där visste jag att japp. NU har vi problem, hon kommer inte gå en meter till. Sedan blir givetvis även kedjan meningslöst och hon slet sig även för mig. Under den tiden gav den andra tjejen upp, varför ja de vet nog bara dom och jag är fortfarande chockad över beteendet. Inte hästen, de går inte att försvara. Tack och lov kunde jag och nya ägaren diskutera hur vi skulle fortsätta, bolla idéer. Jag fundera över vilka hästar kunde följa med och vilka som inte funkar. Valde sedan Olimpia, hon är oftast skötsam och går med även fast hon är spänd och ovillig.

Lätt som en plätt. Lät de lugna ner sig i boxen och backade intill stallet istället. Där kunde hon ju inte ta sig loss.

Hon skötte sig riktigt bra och efter tio minuter stod hon i släpet, jag var Väldigt tydlig med Hur vi skulle göra, att den andra bommen får vara öppen. Stor chans att hästen kastar sig ut Igen. Corona har under tiden snappat upp påhitt där hon visste hon kom lös. Det sista gjordes luckan stängdes och så va de bara den översta klar. Vips var en till person inne i släpet, börja sedan dona med den andra bommen där vi hade blivit överens att den skulle vara öppen. Själv har jag lärt mig, stå aldrig framför hästen i släpet när luckan ska stängas, tack och lov satt de kvar, steg åt sidan. PANG, får Corona spel med att stegra sig, kämpa för att komma lös. Står du I släpet är du fan inte kaxig. Dessutom har en till instängd längst bak när hästen nästan lägger sig. Jag hade ren tur att jag kunde ta mig ut oskadd. Även den andra tjejen kom ut hel. Efter en stunds kamp kom Corona på att attans, hon var fast. Stod sedan som ett ljus hela vägen. Denna häst har åkt släp innan, kasnke inte många gånger men endel utan ens i närheten av vad som hände igår. Men saker går fort, hästen snappar upp felbetende påengång, tyvärr.

Jag är väldigt öppen till folk hanterar sina hästar, men på mina vet jag ofta vad som sker när man inte har tydlig komunication eller tydligt ledarskap vilket inte fanns från någon. Då blir det farligt. Även på stans snällaste häst som Corona faktiskt är. Hon vann engång, hon tog sedan över kommandot, enkelt.

Så som sagt, man kan även bevisa på mig att sina metoder funkar, men jag vart inte alls övertygad, skeptisk och känner mig lurad om jag vart på kurs. Sorry. Jag är dock glad över Rebecka, henne har jag kontakt med och jag vill gärna förklara Hur jag gör. Hon lyssnade och vi kunde öppet tala om hur vi skulle fortsätta.

Men jag var SÅ rädd när de åkte. Med en person som setat i gräset, surat (jag vet inte) som hjälp. Det gjorde mig skräckslagen. Aldrig känt mig så hjälplös att skicka iväg en häst. Under kvällen fick jag sedan rapport, hon hade stått som ett ljus hela vägen, sedan backat snällt ut kollade omgivningen, lugnt och stilla som vi vet Corona är. Mumsade godis inne i sin nya box. Nu är det mkt jobb, damen har attityd och kommer inte hålla något inne när något är jobbigt eller krävande. Idag har hon fått gått ihop med sina nya kompisar och verkar gått bra det också. Puh. Så glad att man får rapporter. Jag har som sagt stort kontrollbehov, alla hästar som lämnar min gård lämnar alltid ett stort tomrum. Vissa går lättare, andra grinar man över.


Virre funderar jag nu att ev börja träna lite mer på. Jag hoppas kunna få hjälp av den bästa tränaren som finns, gissa vem, jo Anna såklart :) DÄR, blir jag verkligen bevisad hur metoder funkar, utan att behöva dalta runt med hästen, tydligt kroppspråk och dessutom ledarskap redan från början. Talar alltid om hur och varför hon gör på det sättet. Man lär sig själv något nytt hela tiden och jag vill alltid lära mig mera. Jag säger aldrig, nääe så gör jag aldrig hemma för de har pappa sagt, TEX. Följ din egen väg och lita på dina instinkter. Man kommer då långt. Lyssna inte alltid på babbeljabbel, men även känna att man ska kunna ta hjälp, av en erfaren duktig tränare. De ska man aldrig vara rädd för, eller bli för stolt att jag kan själv.


Lugareño hade jag satt ut på försäljning, de va såå tråkigt beslut men han är För bra att ta hem men för dyr att ha borta. Att lita på någon annan som fodervärd, njaa. Man ska ha riktigt tur isf. Nu har vi förhoppningsvis en plan framöver som minskar kostnaderna, men han får vård och pyssel, ridning och bästa av allt, han kan möjligvis stå kvar hos Anna, Perfekt.


NU till nått jag sett framemot, visa bilder på underverket. Lilla Zanquilargo, son till Pinturero:

         

Och så Cubanita börjar bli rund å go, en månad kvar till beräknad ankomst:

 

Av Sara Karlsson - 23 maj 2013 13:14

Den här gången var det Inte lätt att få fram ett namn. Många förslag, några njaa kanske men ingen satt perfekt. Har aldrig namn färdiga utan måste hållt på endel med fölis så de passar inte rätt. Jag och Sophie (syrran) har kastat namn åt varandra men när jag tyckt jaaa men den här skriker hon i högansky NEEEEJ, ja har gjort samma sak när hon kommer med något som hon tyckt vart passande. Namnet skulle ju vara perfekt, den här gången va de svårt. De andra har känt så rätt och säkra på. Men idag, morse kom Sophie med äntligen ett bra namn, långbent ;)


Igår fick herr ostabil långben traska ut för första gången. Han har sovit såå mkt, pigg och allert när han är uppe och går med gör inte många knop innan han somnar igen. Så jag tyckte att ja de här blir nog den lugnaste fölisen hittils, borde gå bra. Ut i hagen sa de bara swooosh så var han borta i ett sträck. Mamma häst fick fullt shjå att hålla koll på herr rangelben. Även vi fick passa upp å ja som tänkt gå in och mocka. Ingen lugn stund alls.

Så bara efter en kvart fick vi ge upp, han hade inga planer på att sagta ner tempot, ingen stress utan full av levnadsglädje och öööös   

Svettiga och trötta fick de gå in men nääääää ja vill inte in dit.. Klart, efter att ha vart ute i ljuset blir stallet rätt mörkt. Tvärvänder och traskar lugnt å fint iväg. Till slut fick jag och mor byta häst, jag fick brottas med fölis. Som bestämt inte skulle in, nästan så han satte sig bara för att. Men heeela tiden lugn men inga planer på att ge upp ;)

Efter att nästan lyft in honom i boxen så va vi alla 3 helt slut. Mamma häst, fölis och så jag.

Cubanita vart lite ledsen, men gräset var ju så gott, nå ja står ut att vara själv ute en stund till. Sedan fick även hon gå in. Hon är en super duktig sällis häst som snällt står kvar inne som sällskap.

Hämtade hem över 60buntar hö i tisdags så nu är kroppen skapligt mör. Min vänsterarm är urfunktion. hehe bra å vara vältränad ;)

Sååå nu färdig tjatat, bilder förstås, Välkomnar Zanquilargo YSK(alias Zac), E. Pinturero LXI

       

Och så söta snälla Cubanita, som väntar på Pintureros andra avkomma, sååå spännande:

   


Stoet som vi körde till Pinturero straxt efter honom har inga planer på att släppa till. Vet inte om brunsterna stannade av nu när regn och kyla kom. Bara dom ute i lösdriften som verkar brunsta hej vilt å de ska ju inte betäckas :)

Ne slut på rasten å ut och arbeta, tjenixen.

Av Sara Karlsson - 20 maj 2013 21:28

Ja men nog allt är det typiskt. Nattade hästarna runt halv tolv och då störde stoet. Men hon har gjort så de tidigare kvällar. Nå satte upp spaningen. Skulle sova tidigt då skulle iväg till Örebro. Fick order att se till å vara pigg och alert.. Mm väldigt lätt.
Kolla monitorn flera gånger men inget syntes. Tittade sista gången 04.48 utan några tecken på föl.
Då vi skulle åka tidigt fick hästarna stå inne så straxt innan sju fick de frukost. Stannade upp och fundera, njaa bäst å titta in i boxen ifall att. Jooodå nog allt låg de ju en fölis där. Typiska märr ska alltid lura en, detta är 3dje gången hon lyckas.. Suck! Nå en pigg och alert hingstföl blev det, såå söt!! Funderar nu på namn, nått på i är tanken :)
Blir en lite kortare uppdatering, drygt å skriva från telefonen.
Bilder på underverket:

Av Sara Karlsson - 18 maj 2013 13:02

Jag har satt upp en ny tävling för er som tycker det är lite kul med gissningslekar. Denne lyder såhär:

Om du gissar rätt datum och tid som Pintureros första avkomma anländer så vinner man fri språngavgift på Pinturero.

Då gäller det ju att man har ett sto för att ta ut denna "vinst". Givetvis valfritt deltagande och man behöver inte ta ut sitt pris om man inte har ett lämpligt sto. Mest för skoj skull.


För att förtydla lite regler är att resten av avgifterna gäller fortfarande men vinsten är ju värde på 3000kr :)

Kolla hemsidan för priser och info om Pinturero www.Yeguadask.se eller fb gruppen som redan startat igång gissningar.

Kunde inte länka på nå konstigt vis. Men sök på Yeguada SK så borde det komma upp. Annars en kommentar här så ska den sparas Om inte det är någon tidigare som gissat exakt datum å tid, då får man givetvis en ny chans.


     

Av Sara Karlsson - 15 maj 2013 13:23

Igår kväll fick jag informationen att även Nävagården(minns inte exakt) i Strängnäs inte heller blir av. Klart man blir besviken, när man som i mitt läge betalar för att få en häst i form. Tack å lov valde jag inridning i samband eftersom han redan var tränad visning vid hand och är lydig. Bara vila igång formen till Strömsholm då, då jäkla bör han va ÄÄÄÄNNU finare. Lugareño har ju sett ut som ett litet ök ett tag, växtfaser hit å dit, fallit ur en hel del. Idag hitta vi den stora boven, MASK.. Fullt av dom tydligen, stackarn. Han är dock kollad för inte sålängesen och inte hade han mycket alls. Så måste ha kommit som ett brev på posten eller om dessa tester faktiskt inte är så tillförlitliga. Nå nu ser han som sagt Mycket bättre ut. Inte lika valpig utan börjar sagta hitta den runda fina formen. Kommer bli en riktigt fräck häst på dressyrbanan:

             

Lilla bebisen börjar bli stooor :) Dock var han lite trött när vi var och hälsade på, vi va heeelt ointressanta och han ville hellre stå å mumsa mat och sedan vila. Har nyss haft ett arbetspass så man märkte direkt att han var slut i kolan ;) förövrigt väldans social.


Har haft 2 intensiva dagar, mest bilåkande, i måndags till Örebro för att Silje ska få sitt blodprov, jag måste ju köra. Minsta lilla så tappar jag tempo å kvällarna blir sena. Igår fick jag inte mitt frukostkaffe fören 16.. Hungrig som en varg när man kom hem.. Bara dra i sig å äta sen ta tag i stallet.. Inge tempo så det blir klart 20.50 Puh.

Bara slita på, snart är det ju bete, längtar.

Har en fröken svart hemma som driver mig lite till vansinne. (en av travartanterna). Hon har kommit på att stol och bord som står hos grannen är DÖläskigt. Flyger i luften Varje gång. Idag tog hon morgonpriset, jag går i godanro, häst i ena handen, skottkärra i den andra (höpåsar). Och så blir hon "rädd", kastar sig på mig och såkalrt tippar skottkärran.. Hon får fnatt under sommartiden. Vinter halvåret lunkar hon på som världens snällasten, våren/sommaren förvandlas hon till en skräcködla. Så fick morgon övning med att gå runt de satans bordet men nää då va de inte läskigt.. Ville bara få tokfnatt..


Nähe, nu måste jag ut å fodra lunch.. Virre har larmat så jag är väl lite sen.. Tack för mig :D

Av Sara Karlsson - 12 maj 2013 16:53

... har jag konstaterat att det är väldigt svårt. Jag skulle behöva klona mig tror jag. Man ska vara där, köra dit, fixa det och fyyyy så stressande.

Längtar till det mesta är klart så man bara kan slå sig ner och ta igen sig. Maj, är extremt mkt att göra, hästar ska åka, planeras bete, fölningar de ena å andra. Förhoppningsvis får jag iväg syrrans hästar på bete, 3 mindre att oroa sig för. Sen är det ju bara resten som ska ha grääääs :) Dock är mina hästar rätt bortskämda och ska In under nattetid, trots massa massa gräs. Förra året körde de race om de inte fick komma in.


Har fått jaga sadelgjord, ingen tycks ha passat och får köpa nytt.. Känns faktiskt sådär att köpa grejer till en häst man sålt. Nog allt är man ett pucko. Nu hade jag tydligen 2 hemma men med min tur lär de inte passa eller så är de nå annan som är fel. Ränna runt.. Tyvärr åker med en bil som har pyspunka så säger väl bara pang snart. Oooops, ja ja det är också en sak som jag måste ta tag i.


Nästa vecka lä de bli en hel del igen. Pinturero lä kanske åka, samt hans första sto. Avvaktar lite till hon visar tecken på brunst och det lä bli ganska snart. Hoppas på nästa helg isf.

Se om de blir någon fölning snart också, känns liiite långt borta just nu, beräknad 14-16e.. Sedan hoppas på bra nyheter under veckan också men får säkert slita mig i håret ett tag till.. Frustrerad ab.

Nähep, nu ska jag ta tag i stallet, har inte hunnit det heller.. Igår fick jag hjälp av syrran, synd hon inte är med oftare, shit va fort de går och jag behöver inte mocka lite mkt längre. NICE   

Bild är på min fantastiske Pinturero,, han är en sånt där mmmm häst :D

 

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards