Yeguada SK

Alla inlägg under mars 2011

Av Sara Karlsson - 30 mars 2011 21:18

Nej jag kan nog inte låta bli iår, Pinturero får nog betäcka 4 av stuteriets ston iår. Ev blir de då att vila dom nästa år så det inte blir allt för mkt hästar, jag lyssnar inte speciellt mkt på mormor som gormar på mig: Nu betäcker du inga hästar.

Ptts skaffar ju inte en vråsnygg fux PRE hingst för att titta på, lite nytta ska han ju göra också   

Var taxichauför idag också så min syster kom på besök, har tjatat på henne att fota mina hästar, hon har lite bättre kamera än jag och så är de inte lättaste att fota profilbilder själv. Så Pinturero fick bli utpyntad idag med showgrimman, måste införskaffa mig en till som jag kan ha till träning, fruktansvärt bra att ha.

Fick gå i padocken för första gången, har inte jobbat honom tack vare skadan men idag såg vi ingen hälta alls.

Bildbevis då: Ursäkta för han är lite smutsig, hade bara en vanlig borste och han hade precis innan gotta pälsen i en bajs hög

                    Några iallafall. Hoppas på fler bilder när de är mer grönt, så tråkiga färger ute nu.


Solen har skinit och vart kanon väder Utan blåst, yeeeay, de tar sig. Har nog inte gjort så mkt mer idag än haft besök av syster. Hästarna fick komma in sent idag vilket jag tyckte inte skada alls men de va lite muttra.


Har planerat nu lite med Putte, sålänge han är bra i benen hoppas jag att ställa upp honom på diverse olika evangemang. Alltid kul att visa upp honom.

Så får se lite vad planerana blir.

För Joyero går det bra, ev kommer en spekulant ut till Anna och provrida honom snart. Så får hoppas de kan vara en match, annars skulle de va super kul att se Anna tävla honom i hoppning vilket jag nu håller fast vid, ska hon nog allt få bevisa :)

Nehej, glutta vidare på dumburken och försöka låta bli att ta något som innehåller socker, men popcorn och saft lockar nå så otroligt.

Av Sara Karlsson - 29 mars 2011 18:28

Planeringarna är stora och de är mkt pågång. Avelssäsongen börjar närma sig och håller på för fullt att planera vilka som ska betäckas. Ska jag ta Alvstjärnan i år eller vänta nått år till. Då platserna kommer vara begrensat, men kanske.. Hmm jobbigt de vart. Har funderat på att alla hingstavkommor ska stå på stall medan ungstona ev blir kvar på lösdrift. De har vart rätt drygt för morfar och de vill jag inte ha igen men den envisa gubben får man inte stopp på. Så kanske investerar en som där värmekar eller vad de heter, de är inte så billiga men hellre kasta ut pengar på sånt än att morfar sliter.

Stona som ska föla får hållas inomhus, de är dags de vänjs vid det och hanteras oftare.

Tur fölen faktiskt har vart lätta att hålla på med, de är lite skumt, oftast har fölen var lättare än deras mammor hehe.

Så får se hur de blir med betäckningarna, några måste de ju bli nu när jag har Putte men vilka, Nabrisa och han är en spänande kombo och tänkte ta Picarona iår igen, hon är snällare dräktig    Ev då kanske Olimpia får vila och kanske rids in, hon har vart väldigt osäker och blyg så sådan hantering skulle nog bara göra henne gott.

Alla föl som kommer iår efter Quarzo planeras att säljas, men de kommer vara skapligt dyra så de lär inte gå så fort(räknar jag med) trots att de är väldigt välstammade.

Så ja endel att fundera på.

Har tänkt ta över mormors ladugård nu snart så blir de bygga av och ev då kan ha 11boxar ev några fler. Sen är de bara mark kvar som måste ordnas.

Kanske tar emot innakorderingar om intresse finns annars fyller mina hästar upp stallet lätt :) Försäljningshästar kan nog också tas emot men sånt blir nog inte klart tidgast i höst.

Läget är Otroligt bra där iallafall, knappt 3 km till stan och kanske 1km till seminstation om ens det, man ser den från gården.

Jaja nu ska jag tänka vidare, ha en trevlig kväll!

Av Sara Karlsson - 28 mars 2011 20:29

Blir de inte en hingst på Olimpias föl blir jag riktigt fundersam. Hon har betett sig riktigt underligt under de senaste månaderna av dräktigheten och idag tog de priset då hon brummade vilt och sedan klättrade på stackars lilla Cereza. Knäppgök, så de är väl hormonsting ab just nu. Både hon och Nabrisa har vart väldigt "snackiga", vilket inte betyder att de väntar hingstar men jag får mina aningar, vore kul om man hade rätt. Om Nabrisa får hingst så har hon haft varannan, först sto sen hingst, sto och nu hingst, lite kul faktiskt.

Picarona som vart väldigt lugn och stillsam får nog ett sto eller 2 ;) hehe hon är lika stor som ett hus.


På förmiddagen så kom en fotograf ut och fotade på huset vårat som är till salu. De är en alldeles för liten gård för mig och min mor vill bo inne istan så varför hålla kvar det. Synd när de vart i våra ägor kanske 20år men men livet går vidare.


Under eftermiddagen när jag var hemma igen så fick Putte ett knäpp och for runt, han och hunden sprang kapp. Kameran va i farten men fick inte in någon waow bild.

Men men, lite fin är han :

           

Av Sara Karlsson - 27 mars 2011 21:46

Ja Picarona vet då inte när man ska knipa inte. De har kommit ner snö och jag hoppas att de Inte kommer någon fölis än. Är exakt( om jag räknat rätt) 4 veckor kvar.

Fick lite bilder på juvren, så vad tror ni, dags att vara nervös?

  


När hon väntade Corona va hon iallafall 2 veckor för tidigt, mer vet jag liksom inte då Corona inte är född hemma hos mig.


Bråkade lite med stona idag och när tiden fanns så knopade jag ihop en liten film på Zander. Tänkte göra en på Aurora imorgon. Men värsta var att de va lite halt och de sprang inte riktigt som jag ville.


Nu får de vara nog, nipprig nog över de är skit med pannan så den kokar och de är något som gör mig tokig. Varför har man inte en karl som tar hand om dessa problem? Hehe.

Av Sara Karlsson - 26 mars 2011 21:17

Igår vart de ingen bloggande då dagen gick åt till allt annat. In till stan en sväng vart de också inte för att jag gjorde något vettigt.

Grabbarna fick komma in tidigt då jag skulle iväg och köra häst så visste inte när jag skulle vara tillbaka och tur va väl de då naturligtvis ska de inte gå snabbt och smidigt.

De va Nabrisas äldsta dotter Tacita som skulle iväg på tur, jösses vad den hästen har blivit stor gissar lite snabbt på att hon är 163cm minst och bara 3år gammal.

Hon skulle byta stall och tydligen är jag den ända chaufören, Tacita fick en verkning så skulle vi ge oss iväg. man vet ju aldrig hur de är att lasta, men en knuff så gick hon in och stod där. Så skönt med lättlastade hästar och då är de ändå 3dje gången hon åker transport, iallafall med oss sen har hon ju åkt lastbil några ggr.

Efter Tacita var urlastad och installerad på sitt nya hem drog jag vidare till min syster och satt och gluttade film framåt halv 2 på natten, trötta ögon satt i bilen hem sen.

Inte eldat på hela dagen i huset så varmt och skönt när man klev in kunde man ju bara drömma om, suck. Tur man har elpatroner så fick lite varmt men de får man ju betala sen.


Idag så har de äntligen inte blåst sååååå mkt men visst vind har de vart. Kallare också.

Var ut till stohagen och Picarona är som vanligt stor som ett hus, blir nog så att slita som djur nästa vecka för hon och Olimpia får nog komma in senast nästa helg.

De gottar sig fint i leran nu och inte någon var i sin orginal färg utan äckligt gråa.

Bildbevis:

Picarona väntar femlingar   

           

Av Sara Karlsson - 24 mars 2011 11:14

Hmm funderar starkt om Arboga har förflyttats sig neråt där de blåser hela tiden. Envisa blåsten tycks inte ge sig, jag ogillar starkt blåst och man kan inte göra något direkt även fast solen skiner.


Fick uppdatering av Anna igår om Joyero. Hon har stooora planer för honom och de låter verkligen toppen. Han har otroligt mkt humör och visar tydligt om de är jobbigt eller tråkigt, unghäst fasorner lugna Anna mig med hmm.

Har provat att jobba honom i galoppen och de hade gått jätte bra. Hon planerar även att när han är lite starkare att börja hopp träna lite, går det bra ska hon även ställa upp i en hopptävling, hur kul låter inte det? Ja jag tror Joyero har talang även för hoppning, kanske inte 140 hoppning, men skulle nog med träning såklart komma upp till 120cm. Smidig och lätt, tvekar inte en sekund. Ska bli jätte skoj att se, såklart måste hon förvarna för då ska vi verkligen dit och ta kort.

Hon hade även tagit nya bilder på honom men jag har än inte fått dom, ska såklart lägga ut dom så snart hon skickat.

Lilla guldgossen.

Har jag sett rätt bilder så Joyeros pappa Velero IX tävlat i hoppning eller har jag bara sett tokigt? Någon som läser här kanske vet.


Idag ska jag komma ihåg film kameran, se om de är lika roliga idag som igår men antagligen inte, suck. Skulle vara kul att filma till salu hästarna, Aurora rör sig super fint. Zander också, vilken trav, han kan verkligen öka utan att bredda bak, fått verkligen de bästa från föräldrarna.

Vill de ska hitta egna hem där någon kan älska dom över allt annat, mest för Zanders del, han behöver nog en familj som har honom i centrum, bara massa Zander. Han är så go och söt. Verkligen gått åt de bättre hållet efter kastreringen.


Nu ska jag fylla på kaffe tanken sen ge mig ut, med lite tur kommer de filmer ikväll, dock tycker inte min dator om det och gärna lägger av.

Ha en trevlig dag allihopa

Av Sara Karlsson - 23 mars 2011 18:48

Fy tusan va jag är osmart. Vill bara boxa till mig ibland. hehe nej så illa är det inte men blir irreterad, Igen missade jag kameran när Corona och Aurora hade en rejäl bus attack igen. Båda var super kul och titta på och visade glatt upp sig, men jag undrar var denna energi kommer ifrån? Eller är de bara bortblåsta hihi.

IMORGON ska jag försöka komma ihåg att ta med både film kameran och vanliga. Men då kommer de säkert stå som såskoppas och inte göra ett smack. Skulle de göra något lovar jag att batterierna tar slut. Eller att timmarna på film kameran är full.


Dagen har stormat, hästarna vilda och fulla i tok. Picarona är större än någonsin, juvren fylls på mer och mer. Fortfarande tycker jag att hon kan vänta ett litet tag till åtminstonde.

Lite bilder på Putte som också var full av energi idag:

     

Av Sara Karlsson - 22 mars 2011 19:36

Värme rekord här med vad jag tror 13plus grader ute. Dock förstörde blåsten nöjet med värmen, sååå onödigt.

Märks verkligen att våren är här då man har otroligt mkt hästtrafik som rider förbi. Mina brukar inte bry sig så värst men idag brumma båda hingstarna upp sig och Putte vart så förtjust i en liten vit en så han höll på att missa lunchen, sån Miss gör då inte Fjant.

Åkte ut till stohagen på em för att se hur morfar hade det i stallet där bygget fortsätter. Han är så fruktansvärt flitigt.

Jag skulle hjälpt till men jag var så oroad för jag såg hästarna gick längst bort i deras hage och man vet aldrig vad de hittar på då.

Tur va väl de för efter att gått och tittat lite ser jag något misstänktsamt, hmm jodå en stolpe låg ner.. Suck. Var bara ringa morfar så han kunde komma med en hel stolpe och slå ner den. Tur bara hästarna gått ut, men de är ett rätt stort dike så förhoppningsvis är de rätt skräckinjagande.

När stolpen va bytt och morfar åkt så totall flippar Corona, thooohooooo. Far runt som en riktigt buse och ska få igång sina kompisar som tittar snett på henne. Till slut fick hon med sig Cereza, så dom 2 busa runt, hopp och skutt. Även Zander fick busryck. Sååå roligt att se dom leka så, dock var jag lite halft rädd att de skulle halka, och klart de gjorde också. Plums så låg Corona platt på backen, men fort upp igen med radar av bocksprång.

Tyvärr som väntat så va inte kameran med för att visa upp dom. Stållarna!


Efter bus racet fick de ny höbal inkörd, de fanns kvar men tydligen dög de inte och jag tog de säkra före osäkra med rymningar. Vägrar jag hästar, det som är skrämmande nu med vår, vilda djur går igenom staketen, gräset lockar på andra sidan. Men förhoppningsvis är de lite mindre hästar som går i lösdriften.

Hoppas går ju :)

Nu är de film dags, ha de fint

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards