Yeguada SK

Alla inlägg under mars 2012

Av Sara Karlsson - 29 mars 2012 22:28

Finns inte många hästar som kan mäta sig som Pinturero är i mina ögon, han är vacker inteligent, han har helt enkelt Allt.

Idag var de stora spänningen för hans del då Anna skulle komma på besök om de ens gick att ha honom i träning så hon ville träffa honom mera. Självklart är de ju spänt man vet ju aldrig, hans humör skiftar men han är ju aldrig elack, nipprig kan vara men tror mkt av det kommer ifrån att han är rastlös.

Innan Anna kom på morgonen körde jag och morfar ut hö till lösdriften, trodde det skulle vara slut men i helskotta heller, körde en rulle helt i onödan. Nästan fullt, men varför går de åt så lite, skulle ju aldrig tänka mig att lilla Femme tryck i sig så mkt. Jaja man ska inte klaga, ingen ser ut att rasa i vikt utan de är tjocka som små grisar.

Efter att vi kört höet såg jag att Anna redan dykt upp så var bara att snabba sig mot stallet där hästarna väntade.

Pinturero är som alltid en klippa, något tröttsam är han när de ska bitas när han är uttråkad.

Sedan va de dags för promenad, har inte gått med honom tidigare    kanske dags att börja med det. Där va han något spänd men lyssna hela tiden.

Såå redan på lördag ska han åka iväg, dock inte så långt bort tack och lov. Blir en lugn igångsättning med mkt promenader till att börja med. Spännande, längtar så och jag hoppas jag kan våga rida också men känner jag Anna rätt kommer hon tvinga upp mig hehe, någon som vet hur man puschar på medan jag gärna fegar ur.

Lite bilder från kvällskvisten:

     


Trött sputteplut, nog ganska nöjd med dagens aktivitet

    


Trakassera även Lugareño som numera är på annons, de är lika jobbigt varje gång jag fotar honom och vet hur bra han är MEN orkar man gå igenom temperamentet igen?! Känner ju alla till mina bekymmer med Joyero och alla som stirra illa när jag skrev att jag skulle kastrera honom, Ännu idag ångrar jag ingenting. 

Lugge:

           

Av Sara Karlsson - 28 mars 2012 16:04

Och när de regnar så sitter man ju inne lite mer och sånt är ju för jobbigt. Då rör de sig om i min hjärna och tankar går hit och dit.

Just nu är de lite försäljningar som jag funderar på, kommer iår ha ca 5-6hästar till salu. Alla är inte satta på hemsidan ännu då jag inte är hundra en heller.

Lugareño hänger på säljar listan igen, han är en häst som blir Huuur bra som helst och är grymt snygg MEN han är lite för tuff i huvudet för min smak. Sitter då och planerar för en ev annan hingst, dock kommer jag fundera över egna avkommor, har ett perfekt par och tänk om man fick ett hingstföl efter dom 2   

Dock med Lugareño känner jag mig lite egoistisk, om inte jag ska honom som hingst, varför ska då någon annan ha det, haha jag vet jag är koko. Ventarrón har ett temperament jag söker, men kommer bli för stor för mig och helst vill jag ju inte ha skimmel. Undrar om Nabrisa bara lämnar skimlar. Hmm.


Under em sitter jag i godanro vid datorn och tittar ut å ser då en vit häst springer runt följt av 2 grabbar. Suck. De är såklart kvar i hagen men Damon är på lille Virre som inte vill leka och tar då skydd runt Nabrisa som i sin tur får schasa iväg Damon. En jäkla cirkus på dom där.

Dock passade jag på att fota ltie och hoppsan råååkade bara jaga på dom lite. Speciellt Damon (alias Bamse) och Olimpia, de båda va sååå himla fina, men jag får inte med det på kameran, vet inte hur men de ser inte alls lika fint ut som i verkligheten. Irreterande. Här är de iallafall några på Bamse och Olimpia:

                   

Fast, man har ju hela tiden vetat om att båda har fantastiska gångarter.. Solt matte och uppfödare 

Av Sara Karlsson - 27 mars 2012 22:32

Jodå nog allt va de en bättre dag idag och alla skötte sig bra. Förutom Pinturero han är i någon fas så nått grannen gör eller håller på med är det döläskigt men alla andra skumma saker som händer runt i kring är inget alls, men just upp mot grannen, hmmmmm. ÄVEN fick jag mig en chock när jag släppte ut honom i hagen och ser hans svans, totall försörd uppe vid roten   Hans fin fina svans.... Undra va kliandet har kommit ifrån..


Nått pucko har även ställt en trasig hösilage bal precis utanför stalldörrarna och sedan lagt en pressening över, kan man tycka ska vara skräckinjagande för de flesta, speciellt när de blåser. Ja kan säga att travarna sket nästan ner sig medan PRE hästarna anföll den stackars balen, MAAAAAT. Lugareño gjorde tappra försök med att göra fler hål på den eller ha den som tuggumi vilket gick sådär, får nog allt nöja sig med maten han får inne. När Putte gick förbi så tyckte väl han de såg ut som ett sto och skulle genast flörtas och försöka komma till, stackarn fick inget svar..

Jaja snart startar väl säsongen. Sålänge han sköter sig förstås.


Varmt och skönt har de vart idag så antar de är därför hästarna vart lugna, (väldigt skönt). Mätte Damon vid insläppet också, 153cm och 5e april blir han 11 månader, ojsan pojsan. Faktiskt tror jag nog lillbrorsan blir större, Kanske bara.

Alma blir garanterat minst. Fast ändå inte såliten, hennes halvsyster hos seglinge mättes till 169cm, med dessutom mindre mamma.

Nehep, jag vägrar ännu att lägga undan mina vinterkläder, jackan få hänga med bra länge för de lovas tydligen kyla och SNÖ!!! dock kan jag försöka se de posetivt med att då kanske, bara kanske att dessa odrägliga kryp Dör.

Hehe

God natt

 

Av Sara Karlsson - 26 mars 2012 19:30

Även natten har inte vart vidare heller, sovit illa och vakna imorse med rejäl verk i båda armarna. Hur nu det gick till.

Ut med hästarna gick väl bra trots allt, Lugareño har väl som vanligt bråttom ut och man måste ha diskution Om varför medan han tycker att han kan springa själv han hittar juu. Pucko hästen.

Virre va istället trött och tyckte inte alls att han behövde kliva upp trots att jag satte på honom grimman.


Under fm har sedan syrrans hästar vart helt knasiga och sprungit runt som illrar samtidigt som de gapat på lösdriftarna som stått på framsidan och gapat. Sånt gör mig lite småstressad.

Lugna dock ner sig men lösisarna gick inte iväg och de brukar betyda något. De har haft hö kvar lääänge nu så jag kände de va dags att kolla läget. Hann gröpa runt i hö och de stinker mögel, stackrarna fått dålig hösilage. Dock tyckte dom de helt plötsligt va helt ok att äta och gluvsa glatt i sig medan jag försökte schasa iväg dom, men försök stoppa 6 hungriga hästar. Ringde efter morfar så han kom med en ny rulle och den smakade genast mkt bättre.

Såklart får man dåligt samvete.

Gjorde klart stallet och så va de dags att ta in hästarna. Egentligen för tidigt enligt mig men morsan ska iväg och plaska i dammen så då är de ju även tidspress.

Putte hade såklart då en dålig dag och skulle absolut jävlas och jag blev bra sugen på att ställa in honom i hagen och låta honom sura där en timme till. Dock efter utbråttet gick han så snällt. hmmmm.

Sist på tur va stona och fölen. Såg ut att vara lugna TILL Virre sätter sprutt och han är sällan den som börjar. Han va på allt och alla och då fick han såklart igång Picarona av alla hästar. Så hon va sur jaga runt på honom och sedan bralla och stolla. Så mitt gäng (alla förutom Picarona) gick in sålänge vilket gjorde henne mer vild, och alla andra förutom Nabrisa och Olimpia. Jag kände att KUUUL de här blir.. In med Nabrisa och Olimpia i sina boxar och så föl tametusan överallt, den ena värre en den andra. Hjälpte ju inte heller att Picarona börna i hagen heller.

Till slut kom Alma i hundra knyck och så kunde jag stänga in henne i boxen vilket inte blev populärt i denna röra och stojjelse. Så passa på henne (boxar utan galler såkalrt vilket ska bli ett inköp SNART).

Såklart tyckte ju då att Virre att de inte va kul längre och såg ut att han skulle hoppa In i boxen istället. Hjälp hade man ju inte heller för morsan var ju och försökte få tag på Picarona.

Tack och lov till slut så dök mamma och Picarona upp och vi kunde peta in rätt häst dit de skulle.

Behöver jag säga att jag är trött nu?


Man har ju dåliga och bra dagar och detta va en av de dåliga. Fast de är ju aldrig elacka men fulla i bus. Grabbarna skulle jag gärna se på lösdrift ganska snart men brist på transport gör de svårt. Min är ju inte här fören maj.

Imorgon får de banne mig vara ute länge vare sig de vill eller inte. Oftast är de Nabrisa och Olimpia som tycker de är dags att gå in, tur man har lite duktiga hästar.


Nu ska jag njuta av min ensamhet och slappa på soffan.

Azora på bild, snart 2år, jösses vad tiden går:

 

Och så en bild jag tycker lite om, jag vet inte varför men Alvstjärnan tycker jag har blivit riktigt pigg och ser så glad ut (kanske inte på bilden men förövrigt):

 


Av Sara Karlsson - 25 mars 2012 22:36

Läste faktiskt nånstans att ställa om klockan kunde orsaka hjärtinfarter så var försiktiga. Jag hade en riktigt mysig sovmorgon idag så va jobbigt att ta sig upp från sängen ändå, hade nog lätt kunde legat kvar hela dagen.

Kan väl tycka att helgen har varit lugn men ändå en hel del att göra. Vilket då inte blivit så mkt bloggande.

Verkar även ha vart en hel del aktiviteter i helgen och jag missa alla, trist men har inte stora möjligheter att dra mig iväg även fast de bara är över en dag. Men så snart alla är på bete och avel säsongen är över ska jag ta mig lite semester, eller ja, hade faktiskt tänkt åka runt lite mer i Sverige än å bara sitta hemma och uggla.


Ja, idag också även Femme, Hur konstigt som helst och fort gick de med. Igår svara jag på en kommentar att jag hade ju ett sto som passa till sällskap, och vips så ikväll åkte hon. Putsades lite på em dock fick de motionera en stund så hon passade nog på att göra gyttje bad igen. Manen ser gräslig ut men jaja.

Så om ni undrar ör hon bara utlånad, mestadels som sällskap men vågar man så hoppas jag att hon även blir riden. Så trist för henne att bara gå i hagen och inte göra någonting, hon är bland de bästa travare jag har setat på. Så lätt på alla vis MEN många egensinnade idéer.

Lastningen gick såå himla bra, trodde de skulle va lite sådär men hann bara upp med fusklinan så trampa hon rakt in.

Hon är en duktig liten häst.


Nästa helg åker ju Pinturero, så snart är de ju tomt på hästar. är ju BARA 17st nu.

Nä nu ska jag sova hade jag tänkt, nya äventyr väntar imorgon och se hur lösdrftarna har de utan Femmsan.

Bilder på deras bus:

                                 

De är förövrigt oredigerade, ska ta och fixa det imorgon så får vi se om de blr några fler bilder

Godnatt

Av Sara Karlsson - 23 mars 2012 13:54

Åter igen skiner solen och hästar står och hänger mestadels hela dagarna. Kan förstå att de är lite jobbigt just nu med pälsfällning, speciellt för dom som ser ut som björnar.

Jag själv försöker även ta de lugnt lugnt ute i solen men får tyvärr väldigt tråkigt och sitta still bara sådär är inte min grej, meeen kunde pressa nästan en timme idag så får se vilken stilig räka jag kommer att bli.


Eftersom de även varit bra väder så har dagarna vart fullsmockat med saker att göra, så hästarna har inte kommit in fören vid åtta på kvällen, några bryr sig inte medan andra har sura miner.

Så 11 timmar har de fått vart ute de här två dagarna irad vilket jag tycker är skönt, normalt är de ute 10 timmar men ju längre desto bättre. Så de har vart riktigt trötta, även på mornarna står de och gäspar.


Träningen för Pinturero närmar sig, lite oroad är man ju om allt fungerar men även skadan, lite läskigt om den "rivs" upp igen. Men enligt veterinärerna på SLU att de man får pressa helt enkelt för att se vad han klarar.

För er som inte vet så är ju min underbara fuxkille skadad därför rids han inte. Tyvärr blir han aldrig en stor tävlingshäst men hoppas att han klarar lättare ridning åtminstonde. Skadan är Inte ärflig, den har uppkommit av något slagsslag och då skadat hans strålben. Har hört med både tyska och Svenska veterinärer. Finns såklart alltid något att göra men är riktigt dyra ingrepp som säkert itne blir bra iallafall. Satsningen hoppas vi istället göra på hans blivande avkommor.

SEN klarar han nu träningen hos Anna är tanken att han även ska ställas ut på PRE riks på Strömsholm i Augusti.

Har även Lugareño som är blivande tävlingshäst, nu hoppas vi bara hitta en perfek ryttare till honom, han är ju en tuff kille. SÅ nån som vet hojta till. Just nu är han ju bara 2år så tid finns.


Nå nu ska jag ut i de fina vädret innan jag somnar, vart helt slut känner jag men tror jag vaknar till liv så snart jag är ute och jobbar lite.

Extra bild på Alma:

 

Av Sara Karlsson - 21 mars 2012 22:47

Äntligen kom värmen och jag kunde inte låta bli att jaga lite hästar, fick bli de största latmaskarna, stona med föl.

Även dom tyckte att de faktiskt varit varmt så när de kom in va de alldeles "burrade" med torkad svett. Dags att dissa vinterpälsen. Har nog inte så mkt annat att uppdatera faktiskt, lugn och skön dag har de varit:

                                       

Inga på Nabrisa, hon ser fortfarande eländig ut trots att hon bli i proppad en massa mat men en fördel är nog om Virre sluta dia. Hoppas de kan åka iväg tidigt på bete, fullt med jämnåriga kompisar.

Av Sara Karlsson - 19 mars 2012 22:59

Eftersom vi inte är vana vid den här hemska blåsten fick några st av hästarna vara inne. Kändes som att de inte var värt att prova ifall de gick bra att ha de ute eller inte. Oftast brukar de va lugnt i hagarna men därimellan är de som värst.

Stona fick dock gå ut normalt, de bryr sig sällan om de blåser eller inte så vad de en är för väder får de oftast gå ut, Kan hända att de står inne lite längre men de ryker nog ut.

Även idag hade vi livat i deras hage, några ryttare red förbi och de va riktigt spännande. Gick bra första vändan men så kom samma ryttare tillbaka Igen och då bröt de loss för mina hästar, de blev för MKT. Alla 6 körde järnet runt om i hagen och ja, man hade hjärtat i halsgropen och såklart halkar Nabrisa i höet och tippar ikull, dock fin landing och TACK OCH LOV reser hon sig ruska lite och kutar vidare, PUH   


Nåväl, helgen har vart rätt lugn den med, förutom att morsan lyckades köra fast med traktorn i stohagen så fick be morfar om hjälp. Jaja, nått hon hon väl lyckas med också, oftast är de ju jag eller morfar som kör men vi har lite filisofi här att LÄR DIG SJÄLV. Hon har lite lätt att nääää de går inte, gö de du.. Typiskt henne.

Lösdriftarna verkar vara pigga och glada dom med, även Alvstjärnan som tidigare vart lite små seg kommer susande förbi titt som tätt och ibland får igång andra gänget för börnouter i hagen. Så knasiga mina hästar men himla kul att se dom röra på sig, verkar lite glada. Tidigaer år fick man ju jaga massor för de skulle visa upp sig nu behöver man komma med en plastpåse och prassla lite så visar dom gärna upp sig. Mina små stoltheter.

Vi planerar även inridningar, står mellan mor och dotter just nu men har inte bestämt mig för vem en och vilka de är tar de en annan dag    Annars är de några jag hoppas Anna har tid med i höst.

Så visst finns de att planera :) Man lider aldrig av tristelse men detta är det roliga med jobbet.


Bjuder på en bild hur de såg ut för Exakt 1år sedan då vi faktiskt hade snö kvar, nu kräks man ju om man bara ser en stackars liten snöflinga:

 

Härligt att rulla sig i snön tycker Pinturero

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards