Yeguada SK

Alla inlägg under september 2011

Av Sara Karlsson - 30 september 2011 20:33

Fast denna rubrik kan jag nog bli mördad för:- Fast ja längtar nog lite till kylan.. Inte för att de är något fel på värmen, tvärtom, super härligt MEN mygg och knott har vi fullt av.

Å stackars Lugareño som inte har någon svans har de jätte jobbigt, stackarn.


Imorse fick jag kliva upp tidigt, fast var igentligen redan väckt då ena hunden som hade någon extra buse i snoken höll på å fräste å fräste men den envisa busen ville inte ut, naturligtvis störde detta mig då hon frästen PRECIS under min huvudkudde(fast under sängen). Fick till slut schasa ut henne från rummet då jag klarade inte av ljudet, å att jag har ett fruktansvärt morgon humör. När hon väl lagt sig utanför sovrummet kom kattfan och börja hosta hårbollar    Kan säga att katten vart inte långvarig utan fick sig en liten flygtur.


När klockan väl ringde så klev jag upp och raskade ut på engång, äta frukost är för mesar. Mötte upp hovis som skulle ta sig en titt på Corona. Kunde inte hitta något direkt heller men Ont de har hon ju. Hittade till slut ett ingångshål, och hoppas hon bara har ont över att de är ett litet hål och inte en pinne eller någon sten som fastnat I hoven. Vi skulle avvakta över helgen så nu går hon med lindad fossing.

Tyckte hon skötte siig riktigt bra även fast hon mer än gärnat kutat därifrån.

Naturligtvis fick vi inte vara själva heller, alla unghästar samlades som bin runt honung. Hovis Carola vart jätte populär med alla sina verktyg, Zander snodde en hovrasp och Cereza kuta iväg med bomullen i munnen- ta mig om ni kan!!!

Som sagt, de är tur dom är söta små liven.

Även så lever foderringen, men den får sig några slag titt som tätt när de är en häst som inte får i sig tillräcklig med mat.


Annars under dagen har jag faktiskt tagit de lugnt. Plockat äpplen åt pållarna, och små pysslat lite. Stona och föl såg ut att ha de bra, promenerade mest bara förbi då jag Faktiskt tog mig en promenad med hundarna.

Så nu har jag ätit mig mätt, tagit in hästarna och nu ska jag slappa framför tvn. Ha en trevlig kväll

 

Av Sara Karlsson - 29 september 2011 18:40

Ännu en härlig dag med strålande sol. Har setat ute nästan hela dagen och haft de bra, även fått besök av min syster och en vän till plus hennes barn.

Dock när man får besök blir de lite gjort, fast hann ner till hästarna och kikade så de hade de bra. Nya foderringen har gjort ett mirakel och ÄNNU hållt för mina bråkiga hästar. Fanns dessutom ganska mkt foder kvar.

Fortsatte min hemma kur på Corona som fortfarande har jätte ont, men verkar inte fungera så bra så imorgon bitti kommer hovis för att ta sig en titt. Bättre erfaret folk kikar och kladdar. Har endast haft en häst tidigare med hovböld. Har peppar peppar klarat oss undan.

Förövrigt att allt rullat på normalt, fått min vanliga skopa ovett av mormor och morfar så man ska kunna bli arg om dagarna. Inte lätt med mor föräldrar. Men ändå väldigt glad att jag har dom.


Skulle ju tidigare visat vad jag pysslade med mina hästar i lösdriften, de är alltid lika roligt att utsätta dom för allt möjligt och dom tycker nog de är riktigt kul och spännande också. Speciellt Cereza, hon är Otroligt olik sina halvsyskon som är väldigt försiktiga av sig, hon själv är stallets diva och Älskar centrum, sällan rädd och väldigt framåt vid nytt folk. Henne undgår man inte när man intar hagen. Tur hon är söt för sååååå mkt som hon kan ställa till med.

Iallafall, här är tisdags bilderna:

                     Vaaart tog Cereza vägen.    Corona vart riktigt svartis när Cereza fick prova igen och skulle ha tröjan för sig själv.       Zander och Aurora fick också prova dock fick jag vara lite försiktigare och över huvudet skulle Inte ha fungerat. Såklart gillar jag mest mina coolingar som tar alla mina påhitt. Så om ni undrar kunde ja slänga upp tröjan över ryggen utan att de reagerar. Har även använt presenning innan utan reaktion. Cereza brukar alltid ställa sig på presseningen och kraffsa vilt. Älskar mina små stollar   

Av Sara Karlsson - 28 september 2011 12:58

Hihi inte alltid man ser detta men alltid lika roligt. Den äldsta i hagen som är mitt underbaraste. Hon är ett sto jag Aldrig kommer kunna skälla på, hon kommer vara den mest bortskämmaste hästen, värsta är att hon vet de också och jävlas gärna lite extra. Aldrig dum, men små hyss har hon alltid för sig men en sån ängla häst, bättre häst finns inte och denna dam ska få följa stuteriet till hennes bortgång om som såklart inte ska ske på flera, flera fleeera år. Hon är idag 8år(kan tro hon är 20 för hon är så klok och snäll). Har hos oss 4 föl, eller en blev såld i våras/sommras och en står hos min syster men kommer komma hit i oktober.

Nabrisa har cardenas stam med Ungido IV som far. Uppfödare yeguada Pedro Pons

Här är hon, OBS den vita hästen:

               Inget föl kom till skada, ser ut som hon bockar åt sitt föl men träffar inte och man ser att hon sparkar inte åt honom.

Av Sara Karlsson - 27 september 2011 20:08

Mina underbara små fölisar   . Idag va de en grimdagträning igen, fortfarande så vet Alma hur allt går till, Virre som bara haft grimma på sig fåtal ggr har även fattat grejer och står så snällt så. Damon får man ge tid åt, men till slut lyckades vi få på grimman utan större kamp.

Kunde inte låta bli att busa med dom. Och förresten, att Alma är till salu så har jag ångrat mig, de går inte att sälja den pärlan. Ser snart varför. Även Corona har jag funderat på att sälja bara för att de finns För många ston men efter idag går inte de heller, hon är så himla mysig och gosig.

Tillbaka till fölsarna, (imorgon kommer de nog ett inlägg om vad jag pysslade med dom i lösdriften)

Här är iallafall bilderna från dagen, Alla är Quarzo avkommor och jag är stolt över dom alla. Ventarrón har nog växt om alla och är störst, han blir STOR men jag har glömt att mäta, kul att jämnföra ltie med andra fölisar.

Damon blev inte med så mkt, de 2 andra snodde centrum platsen vilket är ganska ovanligt. Damon är den jag alltid brukar vilja fota men idag glänsde Alma och Virre:

           

                       

Så en liten bildbomb bara hihi

Av Sara Karlsson - 25 september 2011 21:00

Visseligen fick jag mig en trevlig sovmorgon innan jag klev upp för fms kaffe. När frukost och kaffe intaget klev jag ut vid 12 snåret för att dumpa hundarna hos mormor och morfar sedan hämta traktorn. Hästarna skulle fodras, tidigare va de bara ston och föl som fått höbal då deras bete är slut, nu får även lösdriftshästarna hö nu när deras bete tagit slut. Så på 2 olika ställen va de körning till, alla vart riktigt glada.

I lösdriften har vi haft väldigt mkt problem med stängslena nu, i morse hade de vart 3 stolpar som gått sönder och tråden nerriven men mina hästar är nog oskyldiga för hade det vart dom hade antagligen de inte vart kvar i hagen.

De är jakt så de har nog oroat alla vildadjur som drar igenom hagarna.

Så tyvärr fota jag inget även fast vädret var fint för när traktorn var parkerad va de bara traska till stallet för påbörja gjuta golv. Där va de fullt ös fram till kl 15 då de blev en kort fika/mat pause i kanske en kvar för sedan iväg och hämta en bättre cement blandare.

Så var de bara att fortsätta fram till 18.30 då cementen tog slut. Mindre bra beräknad MEN jag ska inte säga något för jag har inte betalat en spänn   

Ska få lite påfyllning hoppas jag, blir de lite bättre. Sen blir de lite mer pyssel, ska försöka planera in lite boxplatser. Ska få hit 2 nya hästar, är ju sååå kul. Host, harkel. Nej inge nyköp utan de är min systers hästar, därför jag kommer undan ganska så jätte billigt med att få bort foderbordet. Enligt beräkningar skulle de kostat 60.000-70.000kr, jag har än inte betalat en kr då jag fått cementen gratis och min systers karl har bilat "gratis". De jag får betala är hyrningen av bilmaskinen som kanske blir runt 700kr.

Liite bra ska man få ha det, dock förlorar jag 3000kr i månaden då min syster då slipper betala för sina hästar. Ioförsig maten till dom men jag själv får då arbeta gratis.

Nu är de en trött Sara som ska snart gå och sova men fastnar väl säkert någonstans. Här kommer dock bilder från stallet, kommer göra en hel före och efter men här är i mitten av arbetet, så såg de ut igår:

Inge snyggt alls och ett riktigt projekt. Önskar mig nya riktiga boxar, men får nog vänta till i vår/sommar. Ska även målas om men går ju inte så bra när hästarna är inne.

   Utsidan är mkt finare    Här bor vi  Kan nog bli riktigt bra om man lägger ner mkt tid och pengar.

Nu hoppas jag bara att jag får nya boxar till stona och föl, men ser än mkt mörkt ut men önska går jue.


Av Sara Karlsson - 24 september 2011 21:29

Ja igår skrev jag ju om hingsteri. Idag fick jag upptäcka den fula sidan på dessa hingstar, dock inte Putte som man kan förvänta sig detta av utan Lugge. Suck. Helt oväntat på väg in skulle han betäcka sin kompis Nisse bara det att jag stod i vägen, mindre kul att se hovar framför ögonen. Lite smått chockad och klarade mig lyckligtvis undan någon smäll så fick han en ordentlig tillrätta visning och för att utmana ödet fortsatte vi gå lite snett bakom Nisse för att provosera lite så det Inte skulle hända igen. Men visade inget mera, så undra lite va de där kom ifrån, annars väldigt lugna och snälla Lugge.

Annars har vi haft en bättre dag idag, solen har strålat    och varmt och skönt ute. Känner att jag måste ta med kameran och fota hästarna, fölisarna och unghästarna, känns som längesen nu. Hoppas på imorgon MEN då är de ju såklart dags för cement utblandning, har ingen aning om va de heter. Blir otroligt tight med tid då 3 hö rullar ska köras ut imorgon också, eftersom de är en liiiten extra bit att åka med traktor så tar de lite tid.

Annars hoppas jag att vi har lika fint väder imorgon som idag så ska jag hinna med att fota lite hästar, idag vart det Lugge och Putte fast på bild:

       

Av Sara Karlsson - 23 september 2011 23:09

Trodde jag de va som värst på våren och sommaren men Pinturero verkar ha kommit på att han är hingst NU. De har vart Otroligt skönt att köpt en lättsam hingst men hormonerna börjar härja även för lilla Putte. Ja nu är de ju inte så farligt förstås utan han har börjat små hummra lite på Lugareño som mestadels bara tigger äpplen.

Igår så va de Lugges tur att få sig en kärleks historia, idag var de stooooooora ögon som tittade från boxfönstret iväg mot lösdriftshästarna där en maaaassa damer gick.

Dit vill han gärna promenera ner till MEN som tur är så gör han inte speciellt mkt mer än att tittar. Oftast håller han sig på mattan men som de flesta hingstar, Humör och man får inte säga till för mkt då blir man sur.

Han är en hingst som jag tar nästan som valack, en häst jag litar på och är trygg med även fast han kan hitta på små tok. Hoppas verkligen han fortsätter vara en sådan hingst även efter han får börja betäcka. Han har betäckt tidigare vid 2 olika tillfällen, engång på bock (skulle testa hans sperma kvalité) och ett sto som han betäckte i Tyskland samma år.

Hoppas att man bara får sådana lättsamma hingstar.


Annars idag har jag haft en dålig dag, fortfarande är de en sak som jag tyvärr inte kan prata om även fast jag vill så bättre att vara tyst sålänge, som stör mig. Ååå blir så trött på detta som pågått i snart 2 år utan framgång, att man ens orkar hur man inte kan förstå att man drabbar andra. Några vet om vad jag menar.

Detta är något som gör mig Otroligt frustrerad, arg och ledsen men tyvärr får vänta.

Hoppas de ska bli lite ändringar på de, men Väntan gör mig tokig.

Även något riktigt stort också, som skrämmer mig ordentligt eftersom man inte vet vad som kommer att hända så otroligt läskigt att gåigenom detta men finns ingen utväg.

De här kommer ju ioförsig bli skriverier om i tidningar osv så kommer bli en liten nyhet av de. Just för att försöka nå denna person.

Mestadels blir jag arg på att Andra har lyckats fått tag på denna person men inte jag, varför får inte jag ett avslut??

Så en längre veriotion kommer väl att komma så småningom.

Ursäkta mitt ganska frustrerande blogginlägg, men Även jag har dåliga, tråkiga dagar.

Ha en fin kväll!

Av Sara Karlsson - 22 september 2011 21:08

Jag skulle ju kunna dokumentera de som händer i stallet med all dess byggnation MEN min telefon där jag har bilder har fått fötter och sedan gömt sig, hmmm.

Så de får bli en annan dag. De händer annars väl inte speciellt mkt nytt skulle jag tro, de är mkt som borde köpas in och man får prioritera vad. Ska införskaffa foderringar, någon som har en sådan och tycker dom är bra? Mina hästar tycker inte bara om att äta hö utan även använda den som en klimaskin och med då Picarona som ska klia röver på hörullen, hon lär ju sätta sig i den där byttan? Kanske inte den roligaste synen. Men tänkte prova iallafall för nu öser de ut höet precis överallt.

Dom i lösdriften har inte fått hö än men är garanterat snart dags.


Fler än jag som även har lervälling i hela hagarna, fy tusan så de ser ut.. Kan ju sluta regna någon gång. Får igen för sommarens torka.

Nähe, idag har jag nog inge mer att komma med så tackar för mig.

 

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards