Yeguada SK

Alla inlägg under mars 2013

Av Sara Karlsson - 27 mars 2013 22:55

Nu känner jag mig riktigt bortskämd med all sol men de behövs. Man får helt ny energi och nu börjar planerna sprudla hejvilt.

Går allt vägen nu så kommer första hästen straxt åka på inridning för att sedan åka till sitt nya hem. Alla bitar ska bara falla på plats först och främst.

Men de är roligt när det händer lite saker. För sedan i sommar åker (hoppas jag) 3åringarna på inridning också innan det är dags för försäljning. Virre ska jag Snaaaart träna lite smått, tänkte börja lastträna lite.

Han är en skojig häst som har många idéer för sig. Idag hade han fått tag på en ihop rullad tråd på en sån där rulle. Har tidigare lagt den där då jag tyckte de va synd att kapa av den ( ja vet dumt tänkt). Nuu har herren tyckt den vart såå smaklig och grejat och donat, till den flög iväg, och in i Puttes hage. Hmm tyckte Putte, vad nu detta? Intressant. Ja såklart tyckte han den va lika skojig. Fick ta mig i kragen och ta bort den innan någon skulle lyckas fastna.

Virre fick ganska snart fnatt, ja jag kan möjligtvis ha jagat på honom lite. Dock har har han lätt att tröttna på mitt stim och kan snabbt vända på klacken och gå efter mig istället. Nyfiken tittar han på mobilen och ser nästan ut som han undrar om de blev nån bra bild/film, om den faktisk gjorde honom rättvis. Charmknutte.

Inte nog med det, vid intaget så skulle han gosa med katten, som kanske inte var lika överlycklig att ha en häst som sätter fart efter en. Kunde inte sluta skratta. Stackars misse fick gömma sig på stenmuren.


Mornarna känns nästintill som de går i rasande tempo nu. Timme tror jag så är jag klar, skönt att slippa täcken då alla går nakna. Pinturero kommer alltid in som en lerhög, älskar att rulla sig ute..

Skönt att de även är ljusare längre på kvällarna. De är tyvärr långa, igår var vi tidiga men idag var vi inte klara fören kvarti nio. Bilen hade inte startat för mor imorse så jag fick ladda batteriet för att dra iväg och hämta hem henne. Som dessutom jobbat över. Imorgon kanske vi är mer i tid :) Plötsligt händer det.


Cuban går nu bra ihop med de andra och verkar trivas med sällskapet. Nu är de inte långt kvar till fölningar.. Ååå de är så spänt. Ja ja lite tjat.. Alltid mer speciellt när det är sin egen hingst. Min favvo hingst dessutom.. Älskade Pinturero. Ju även dags med betäckningar. Kommer stå på samma ställe som förra året.


Nä nu är det dags för sängen. Tog några bilder på Virre idag men ligger på mobilen :D

God natt!

Av Sara Karlsson - 25 mars 2013 22:43

Ojoj idag har det känns som värsta semester dagen, plus strålande solsken med riktigt vårvärme. Fingemang enligt mej som mer än gärna njöt i solen     

På morgon kvisten dök min syster upp för lite stallhjälp. Min mor skulle handla på IKEA efter jobbet så hon skulle bli sen hem. Inte dumt alls för stallet blev klart så gott som vid 12 och då var de bara att gå in och få i sej lite mat och kaffe.

Hann sitta inne och jiddra en stund sedan ut och fodra och göra klart det sista. Sen hade jag hela em på mig att inte göra Ett skit, nästan. Ja lite tråkiga räkningar men ändå.

Tyvärr blev vi ju inte tidigare i stallet för det men bättre än vad helgen har vart och var inne en timme tidigare.

Pinturero är inte överförtjust i att vara ute sina timmar, 5-6 timmar skulle nog han klara sig bra på. Men han kör lite självmotion så de är ju bra :)


Märrarna verkar gå bra ihop nu och Cubanita kan hålla sig nära de andra 2, så det är lugnt och skönt tack å lov.

De fäller nå så förbaskad så man blir att se ut som en isbjörn efter att klappat dom.


Får se vad morgondagen bjuder på, funderar på att ta med kameran och bråka lite med Virre    Han är så full i bus så kan nog bli bra bilder. Kanske kan prova ha träns på. Hmmm   

Inga bilder idag alltså, håll till godo!

Av Sara Karlsson - 24 mars 2013 12:58

En helg lider nu åt sitt slut och den har vart fullproppad med saker att göra. Skönt iallafall med bra väder och har nog råkat bränt ansiktet, vart knallröd ett bra tag nu, hehe.


I fredags var de besiktnings dags på lilla Lavanda. Väntade å väntade på veterinären och vart mer å mer otålig. Valde att ha de inne då jag trodde hon skulle komma under fm men så fel jag hade. Träligt.

Efter lunch dök hon upp och Lavanda skötte sig bra Till de va dags att springa. TJOOOHOOOOO jag är fri tyckte hon och satte en jäkla fart. Jaja hon Visade sin fantastiska trav igen och man snyftar lite för sig själv.

Jag vet att jag gjorde helt rätt beslut ändå med att sälja henne, dessutom till riktigt bra köpare som jag verkligen tror kommer visa detta sto. Känns bra att hon hamnat i ett sånt bra hem, även fast det blev i ett annat land :)

Lördags fick hästarna gå ut som vanligt var Ventarrón på topp. Jösses va pigg han var vid utsläppet så jag undrade vad han tagit. Eftersom han va så het på gröten fick de bli en liten uppfostringspromenad. Han är otroligt lätt att korigera även fast energin toppar humöret. Promenaden gick prima och Pinturero var med och spanade.


Jag själv har gått och vart lite nervös, jag har skakiga nerver och när saker inte är som de brukar blir jag lätt orolig (dålig kombo å va hästsäljare då). Oftast är det under väntan som man blir lite nojig men så snart man är i arbete så går de bra.

Efter lunch så dök köparna upp till Lavanda. Snabbkaffe och sedan göra redo för avfärd. Lavanda skötte sig strålande tyckte jag, hon har humör damen men efter 6-10 minuter stod hon i transporten. Dock va det inte lika roligt när mamsen inte var med som såklart stod inne och blev ledsen.

När de for iväg tog vi in de andra och till min förvånig va Cubanita helt lugn igen. Lite mat och godis var hon nöjd.

Lavanda hade vart riktigt påhittig under transportturen, men jag är inte speciellt förvånad. Hon har många idéer och Otroligt påhittig.

Nu står hon med sina nya kompisar och på bilderna ser hon ut att verkligen gilla läget. Äntlgien någon att leka med.


Hann få i mig lite mat och snabb pause dök spekulanter upp för 4åringarna. Tyvärr kändes de lite att visa upp dom då de verkligen är i behöv av verkning. Nu har jag tvingat ut hovis så till påskhelgen ska de få sig en omgång.

Kändes som hon blev seriöst intresserad av en utav dom så nu väntar vi besked. De andra småttingarna visade sig också och Hallååå titta på oss också. Dessa hästar behöver man inte oroa sig för att de gömmer sig när de kommer besökare, de 4 unghästarna är alltid först fram och slåss om uppmärksamheten.

Tur de var ett helt gäng med så de kunde dela upp sig ;)

När de va nöjda med titten så blev de lite häst snack och fika. Pratade även bra om tränaren Anna så hon kommer få lite jobb nu till våren med en hel del inridningar. Hoppas bara hon har tid över, hehe.

När vi tackade av de trevliga hästgänget var de bara att bege sig ut till stallet och göra klart. De tog sin lilla tid, damerna skulle ha mat ständigt.. Svårt att låta bli att ge de lite godis när de tigger.

Kl 21 var vi äntligen klara och både jag och mor nästan låg och halvsov på soffan. Rätt utmattade efter dagens äventyr. Behöver jag säga att jag sov som en stock och va inte ett dugg sugen på att kliva upp imorse? :D


Idag fick Cubanita gå ut med de andra damerna, de har ju gått intill varandra men inte ihop. Cuban är en liten enstöring, gärna va ifred men vill ändå ha kompisar så inte lätt att sätta ihop henne med andra. De har än gått bra, Picarona var såkalrt nyfiken men hon går iväg påengång och då tycker Picarona de inte är nå kul och maten lockar mer. Cuban har pratat liiite efter Lavanda men inget allvarligt. Nu hoppas jag de fortsätter gå bra, för nu är det 3 månader till hon och Pinturero bebisen ska födas, ett fuxigt hingstföl har jag beställt ;) (kommer dock va till salu, men är det ett sto då vette tusan ;) )

Nå nu är det snart dags att ta tag i mockningen, blir lite mer hos märrarna nu när de stod inne hela em igår.


Räknar med tidigt ikväll men de händer kanske lite sällan, ska få syrran på besök med en liten Silje så då måste man ju vara social. Snart väntar en ny vecka med nya besked, så nu håller vi tummarna.

Ha de fint mina vänner.          

Av Sara Karlsson - 20 mars 2013 22:57

Som rubriken lyder, brrrrrrr, jag läste på en vädersida att mars månad 2013 är den kallaste på 26år (alltså mars).

Jag vill ju ha vår, varmt å skönt. Nåväl, intalat mig att det åtminstone är myggfritt.


Jag fortsatte mitt snurrande att få allt orginiserat till helgen. Om Cathrine läser detta: Lavandas pass är på g, just nu på posten i Stockholm, kan följa det hela vägen och Förhoppningsvis kan vi hämta det imorgon kväll    Puh, ett problem mindre. Föreningen lär ha tyckt jag vart lite kocko, men när man väntar flera månader på ett pass då vill man ha det så snart de anlänt till Sverige speciellt när en köpare väntar att få hämta sin häst.


Idag så fick hästarna stå inne en stund, varningarna över kraftiga snöbyar gjorde att jag tyckte de fick stå inne. Jag har ju inte hjälpen att akut ta in dom vid ruskvädret utan att riskera kallibalik. Men tji fick jag, klart det blåste men inte så mycket som jag förväntade mig. Hästarna var dock nöjda och glada. På em kom jag på att nääe de håller inte de får gå ut iallafall. Såklart när alla hästarna var ute tog vinden fart och en härlig snöby dök in. KUL.

Nu blev de inte ute lika många timmar som de normalt blivit, 5-6 timmar jämnfört med 10-11 timmar. Fast hästarna var nog fasiken mer lugnare nu än vanligt. Ja inte Virre, där sprudlar energin. Som vanligt snäll att hålla på och pyssla om och leda men sen när han är lös går han fram som en ångvält. Han behöver motioneras men har fortf. trälig hovspricka. Förhoppningsvis får vi ut hovis nästa helg då de är långledigt. Har fler som Måste tas, inte kul att behöva vänta men men.


På lördag kommer man verkligen känna av att man lever. Först på fredag, besiktning av Lavanda sedan lördag ska hon åka till sitt nya hem. Sedan ska vi hinna med att ta emot en spekulant på 4års stona. Ingen annan dag funkade så fick klämma in henne under kvällen. Hoppas lastningen går smidigt, inge kul att behöva stressa iväg dom heller. Spekulanten vet dock om situationen så :) Ibland skulle det var fint att ha en klon till hjälp.

För redan på fredag är de ont om folk, skulle behöva lite hjälp med besiktningen men syrran ligger hemma med magsjuka (bannad härifrån) och mamma får inte ledigt, har vi tur kanske de blir lite senare på em.

Inte lätt att vara själv om dagarna, morfar hjälper mig i mån han kan men stackarn fyller 80 år i år så han kan inte ställa upp på hur mkt som helst.

Nå man har att göra och är sysselsatt. Stonas magar växer nu och Puttes första föl väntas redan om 1 och ½ månad. Såå spännande, extra nu när det är ens egen hingst dessutom.


Ja de får duga med dagens uppdatering, Här är bilder från mars 2012, lite annorlunda väder:

               

Av Sara Karlsson - 18 mars 2013 16:29

Typiskt när man trodde att Virre äntligen kunde få busa och ha de fint efter kastrering drabbas han av hälta istället.

Just nu står jag och river mig i huvudet om Varför. Ja jo ja vet varför han är halt, en Stor hovspricka. Han är ju nyligen verkad så kan inte bero på att dom vart för långa.. Stackars liten, har kollat med hovis och hoppas verkligen hon kan komma snart och titta till honom och även fler andra som Verkligen behöver verkas.


Det har gått i rasande tempo sedan jag skrev sist och kanske inte jätte mkt saker har hänt, men fort går det. Har förberet för Lavandas avresa på lördag (om vi inte störs av de dåliga vädret). Så veterinären är bokad och hoppas nu innerligt att passet hinner skickas från föreningen.

Spännande och se om man har flyt eller ej. Kommer bli sååå himla tomt utan Lavanda men hon lär garanterat bli Norges finaste PRE sto (eftersom hon är Sveriges finaste;) )


Nu inväntar vi de dåliga vädret med SNÖ och starka vindar, kanske inte lika mkt som södra sverige men Ändå jag vill inte.. Haft skönt med sol hela veckan fast de har vart isigt kallt. Vill verkligen inte ha snö nu, speciellt inte blåsigt. Pinturero är redan uppe i luften och då blåser de inte speciellt mkt idag, bara tänka hur han är imorgon. Den hästen Tål inte blåst. Hade småfnatt i hagen tidigare och de händer typ aldrig under tidig em, utna han har sina race senare på kvällen. Så fick ta på honom täcket, Inte jätte poppis men nog blev han till slut nöjd med lite värme. (även fast han aldrig skulle erkännat)


Har inga nya bilder heller, har inte fotat.. Får se till å jaga någon häst snart tror jag :)

Nu ska jag ut och göra det sista i stallet, skulle tydligen va tidiga idag, se hur bra det går. Normalt är vi inne efter 20.00, men men såånt är livet.

Ha de bra !!!!

Av Sara Karlsson - 13 mars 2013 13:02

Ventarrón fick sin sista penicillin kur igår. Han har vart en riktig pärla under hanteringen och fått spruta. Inte

ett ryck när man sticker in nålen och står snällt med bremsen. Duktig häst.

Man har märkt på morgnarna att han är pigg och fräsch igen, allt ska gå fort tycker han. Så man måste ju höras i boxen så inte matte glömmer bort en. Sedan blir han jätte snäll så snart han är i grimskaftet, knas.

Nu hoppas vi att det håller i sig och att det förtsätter att gå åt rätt håll, han är ännu svullen men har gått ner rejällt. Bra det :)


Våra vårkänslor spolades bort igår, snööööön har fallit och jag går och sträcker ryggen när man måste parera då man halkar STÄNDIGT. Jag rekomenderar att undvika stövlar, de är snooorhala.

Nästa vecka ska det tydligen komma mera snö, jag som verkligen inte vill ha mera snö nu, till och med jag tycker att vintern kan trappa ner nu och återkomma slutet på november igen.


Idag har jag vart lite flitig och tagit tag i en del mail som blivit liggande, usch så slarvigt. Men nu är det gjort och kan återgå till att försöka planera. Förhoppningsvis ska en häst åka på inridning snart, tyvärr håller inte ekonomin för sådana utgifter men är ett måste då 4åringarna måste komma igång. Först ut blir Corona. Blir spännande, hon blir nog en super fin ridhäst.

Uppdatering kommer, de ligger väldigt lågt till i pris just nu, nästan pinsamt men de är dags att de får egna uppgifter här i livet än å rulta omkring i lösdriften. Så tråkigt att se sådana hästar bara gå men min tid att sätta igång dom finns inte. Därför man har den bästa tränaren Ever, Anna såklart :) Tar hand om min fina Lugge, som mer är hennes egentligen. Han lever som en kung därborta och blir bortskämd med en massa kärlek och pyssel. Hur bra som helst.

 

Av Sara Karlsson - 10 mars 2013 22:48

Nuu är helgen över, bra eller dåligt.. Dagarna är nästintill detsamma men denna helg blev lite körig och rörig framförallt.

Efter veterinären vart ut till Virre så skulle vi ju såklart hämta ut medicin så när mor kommer hem ringer hon och frågar har vi sprutor hemma eller fick du av veterinären??? EEEH nää de brukar man ju alltid få med när man hämtar medicin.. Har jag fått tidigare, hur har de vart för er?

Tack och lov hade jag kvar från Lugge var dålig (såklart inte använda och låg i sina paket). Dock inte så de skulle räcka under helgen.

Sååå kan lätt konstatera att lördagen gick åt att jaga grejer. Iväg för att hämta min syster och unge, såklart var Jag i tid (händer kanske för sällan) men inte dom. Kom iväg halv 2 och alla affärer stänger kl TVÅ!!!!

Kom till apoteket, frågade om sprutor och alla stod som frågetecken.. VADÅ sputor.. Som jag vore koko.

Allt var restprodukter tydligen och inget nytt skulle komma   Hmm apotek utan grejer?? WHAAAT.

Hitta kanyler och de har passat men ändå.. Sprutorna räcker iallafall men snacka om irriterande.

SÅKLART va även kraftfodret slut men de tog överdrivet lång tid att tjata till sig sprutor så granngården hann stänga fem minuter tidigare än vi var där.. SKIT,,

Virre som äter fenadyn i sin mat...

Tur nog fanns de så det räckte till några av hästarna, resten fick äta frukt.. Inte så poppis men what to do.

Såklart är ju allt stängt söndagar så har funderat hur fasiken man ska lösa det. Så iallafall ringde vi och kolla med en ny butik som säljer hästfoder, YEEEAY han var där.. Åkte dit fort som attan och fick med oss en säck, plus en ev ny affär att handla foder.. Stallprodukter, in och kika..


Helgen har bara sagt SWOSH och vart över. Jag trött som ett as och sovit fåtal timmar hela helgen. Min mor var bestämt barnvakt åt en suuuuuper grinig unge. Allt har blivit extra rörigt när man har en knodd med sig och jag har inte fått lika mkt hjälp. Idag fick vi avlastning av syrran som satte grepen i boxen, fort gåre.

Silje hann sova under tiden men sen vakna hon och Jösses.. Blev riktigt, riktigt tyst när de åkte hem.. Ssssh men de var ganska skönt. Silje är en störtskön unge (systerdotter) meeen hon har vart redigt gnällig så inte det lättaste när man har en massa hästar som tar tid, hjälper det inte med en unge som tar Ännu mera tid.


Till själva rubriken.. Såklart Virre, han är idag iallafall friskare och har återgått till sitt bus.. Satte fart precis när de va dags att gå in. Typiskt, kul med en vilde som man sedan ska spruta och försöka tvätta sår. WOHO.

Skulle precis låta de va för att ta in de andra gänger så lugna han ner sig skapligt och tog chansen att ta in dom.

Vilket såklart gick hur bra som helst. Jag Avskyr brems, sällan har jag lyckats fått på den och hästarna har vart redigt hemska. Inte Virre, han låter sig snällt dra åt snaran runt näsan åsen står han där. Kanske inte Heeeelt prickfritt MEN absolut inge stora saker. Så går galant att ge honom spruta, inte en blink eller ryck. Bara jag som blundar och trycker in nålen i halsen (Skojar såklart).. Har båda ögonen öppna men jag gillar verkligen inte att ge spruta, uuuuäk.
Nu på kvällen så visar han normal temp igen så imorgon ringer vi veterinären och berättar läget. Fortfarande rejält svullen i skapet så fortfarande lite oroande.


Kylan har slagit till. Soligt men shit va kallt. Nu på kvällan är det 13 minus och nja ja vill ha min soliga vår.

I veckan hoppas jag de håller sig åt de lugna håller, men förmodligen inte, man är ju hästägare..

Attans, ja som skulle sova tidigt idag, se hur bra de gick. Jaja bättre lycka nästa gång.

Natt natt på er

 

Av Sara Karlsson - 8 mars 2013 14:41

Jag hade det lite på känn att detta med kastreringen av Ventarrón inte riktigt skulle gå solkklart. Givetvis inte

att någon gjort fel eller liknande men så lätt hänt.

Virre har ju vart ganska slö och trött i hagen och inte alls velat röra på sig som han borde. Vi har givetvis motionerat honom men tyvärr så gick såret igen för fort.

Så igår kväll när vi började tempa så var den hög, Inte feber direkt men över de normala. Idag behövde jag bara komma in i stallet så märkte jag direkt att någon inte var bra. Vi alla har ju våra rutiner och nu va de gaalet, nej men Virre stod och sparka i boxväggen. Han brukar göra lite oväsen av sig men inte så tydligt.

Tänkte jag slänger ut Pinturero först så tar jag tempen på Virre sedan. Inte det lättaste att tempa själv men han skäter sig bra ändå. Behövde inte stå länge alls innan termostaten visade 40grader    stackars Virre.

Var bara ringa Strömsholm och tack och lov var deras ""bil" ledig och skulle komma på em. Nu hann jag bara ut med

de andra hästarna så ringde de upp och sa de var på väg redan under fm. Puh.. Behövde inte vänta sålänge.


De var som vi trodde att de såret gått ihop för fort och blivit ingfekterat. Va en lätt prosedur och inga stort krävdes men nu är det Massa medicin. Jag avskyr verkligen att spruta, har blivit för många gånger nu.

Hoppas han kryar sig snabbt. Veterinären som var ut tycker jag är ävldigt bra, hon talar om ALLT. Även fast jag vet det mesta om sprutningen osv så tar hon inte det förgivet utan berättar och varnar om vad som kan hända.

Väldigt pedagogisk osv så det tycker jag är kanon, jag är väldigt frågvis för jag vill kunna lära mig om varför saker händer. Hur man ska förebygga vissa saker.

Nu är Virre ute igen enligt doktorns ordination. Fick mysigt täcke på sig för första gången, Inte blinka han heller. KAAAN bero på lugnandet men får ändå en känsla att han skulle inte brytt sig speciellt mkt även om han var 100% frisk. Nu spanar han va de är han har på sig men inte mer än så, duktiga häst.

Nu ska jag ut och luncha, blev sent och allt blivit förskjutet då alla hästarna kom inte ut den tid de brukar. Sånt händer :)

Ha en trevlig helg och ta hand om er!

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards