Yeguada SK

Alla inlägg under april 2014

Av Sara Karlsson - 30 april 2014 18:00

Idag åkte täckena på efter låååååååång stund utan. Mina får istortsett alltid gå utan om det inte vankas regn eller annat oväder. Idag skulle regnet dala (yeay, behövs verkligen) så hann få på några täcken och ut med dom.

Hinner lagom in, starta kaffekokarn så skiner solen, värme 15grader. SKIT.. Den som fick värst var nog Pinturero med sitt outdoor täcke som är lite tjockare :( Usch vad jag kände mig taskig.

Hade hoppas träna Tacita under dagen innan de där regnet skulle dyka upp men min syster som lät på skulle komma och hjälpa till hördes aldrig av.

Jag vill gärna inte träna unghästar själv, IFALL något skulle hända. Men men, så blir nog vila idag med. Attans.


Igår fick hon tog tränas efter 2 dagars vila. Tänkte köra en kortis bara med öva tygeltag igen. Men de var en taggad Tacita som var full i spring. Ja, då kände jag mig inte så sugen på att köra den övningen. Så gjorde en fuling och longera lite i grimskaft, de är lite längre. Men inget man kanske ska göra varje dag. Känslig och framåt behövde jag bara vinka lite med armen som fram, ptroo som stopp. Visst bromssträckan var väl lite längre än tänkt.

Efter hon fått jogga och springa lite så öva vi med tyglarna igen. Jisses så snabbt hon fattar även fast humöret skiftar lite å hon tycker jag är skitjobbig.

Tänka sig, hon är en häst i min smak trots allt. Visst hennes mamma Nabrisa är min vackraste, bästaste märr så kan ju dottern inte vara långt efter. Hade förväntat mig att träna en seg surig dam som inte ville nå alls.

Nu är energin på topp, lagomt känslig utan att hitta på hyss. Humör och säger till att nää nu är de jobbigt, ska ju inte vara för lätt. Duktig är hon iallafall den lilla damen. Okej då, stoooora damen på närmare 165cm.

   


Picarona har numer fyllda juver, men spenarna är inte fyllda så tid tack och lov finns kvar. Tar in henne akut om jag måste men vill gärna tänka ut en plan. Vilket jag hoppas ska vara klar till fredag.

Nog allt är hon smällfet lilla Piccan, undra vad som väntar därinne. Jag är ju så nyfiken så jag dör

 


Fröken numer kallad Klant (Guapita) har lyckats rivit upp bogen och såklart fått ödem. Jag såg det imorse och ja det är utmärkt när man kan sms:a veterinären en bild så ger de tips och råd. Skönt nog hade jag grejer hemma. Dessutom har hon fått utskrivet Hippotrim för snorandet så nu får vi se om det hjälper. Men är väl skeptiskt.


Pinturero hitta jag liggandes i sin box imorse, han är alltid öppe på morgonen och väntar när man kommer. Nu var han riktigt trött så han har väl väntat oväder. Fast jag var tvungen att tempa utifall att. Hahah jaa måste kolla så nej ingen feber. Bara en väldigt trött Putt:

 

Nu hör jag regnet faller, skönt. Torrt och dammigt har de varit men jag gillar inte kylan, dessutom varnas de om SNÖ. De vill jag inte ha.

Nä nu ska jag ut å få mig en dusch, ha en trevlig Valborg, min firas hemma med en fet chipspåse!!

Av Sara Karlsson - 28 april 2014 16:14

Betäckningssäsongen drar alldeles snart igång och till dess ska de planeras en hel del. Dock är det ganska lugnt för som det ser ut nu kommer nog inte första stoet fören mitten på maj. Mina egna hoppas jag redan ska kunna dra iväg till helgen. Iallafall en.

På fredag ska jag över till Carina och Lugareño för att kolla till läget, bestämma lite om platser. Så gäller att man bokar i god tid till någon av våra hingstar då platserna kan vara ganska begränsade. Skulle någon dyka upp tidigare får de ta mina stons plats, vi kan ju alltid vänta. Även fast jag gärna vill ha de klrat så vi ganska snart kan tömma stallet.

Mina vackraste grabbar:

    

På fredag kommer även veterinären för att kika på L, dags för Cem-prover och DNA-typning. SKulle gjorts tidigare men den veterinären hade inte tid tidigare, attans. Detta var ju bestämt sedan tidigare. Så ska han även gå igenom besiktning så han är helt frisk och fräsch.

Tyvärr kommer han inte visas i sommar. Jag gissar på att herrn kommer ha fullt upp med damerna iallafall så han behöver mera tid för att klara av ett ordentligt ridprov, även fast jag så gärna skulle vilja ha honom bedömd nu som äldre.


Helgen rullade på i hagbygge, med sommarvärme och gassande sol blev man helt bränd. Igår kväll gick det riktigt riktigt tugnt att göra klart stallet. För lite vatten, de märktes. Men klart blev de å i igår fm fick lösdriftarna byta hage. De är ju inte mkt gräs alls, men de har lite att plocka med och eftersom de alla 3 är överdrivet tjocka så tyckte jag det var utmärkt matar sätt. Vi kör istället ut under kvällen hö som de kan äta på så de inte går helt hungriga. De får ingen hel rulle. Mkt mer arbete men får ta det då de har oroat mig bra länge nu.

Så nu har jag öppnat en rulle och delar den med stona som går inne om nätterna med lösdriftarna. Vill gärna ha så de kan äta mera men en hel rulle blir förstörd påengång. Nu när de varken rä dräktiga eller föl vid sidan behöver de ju inte så mkt heller.

Iallafall blev lösdrifarna överlyckliga att komma ut i ny hage med gräs, mkt bättre underlag dessutom. Stackars fölis i Picaronas mage lär hoppat runt som en flipperkula därinne. Men värmer i hjärtat och se dom så lyckliga.

Värre med stallhästarna, de såg på håll och alldeles gröna av avvund. Men allihopa hoppas jag ska ut på bete i juni åtminstone. Härligt :)

P lär dock inte få njuta sålänge till, hon måste tas in ganska snart men sålänge det inte ser akut ut får hon faktiskt gå därute. Hon brukar ge tecken ganska snart så då får hon komma in. Alt i helgen om bara ett av stona åker iväg.

Sen ska lösdriftarna få gå tillbaka till sin hage men sålänge de avverkar skog så har vi tagit bort all tråd, så ännu får de gå kvar. Röknar med en vecka

 


Tacita tränades även i fredags och lördags. Såå duktig hon är, även fast hon var vrång till en början släppte det mer och mer. Tygeltag fattar hon direkt trots bara grimma. Bromsen behöver nog övas lite xtra på bara.

 


Hade så gärna velat visa Tacita i Strägnäs men hon måste ha blivit avelsgodkänd först, så himla typiskt. Får se om vi satsar med henne på hösten, även Lugareño. Hmm.

Nä nu ska jag ut och ta rätt på de sista i stallet, så man kommer in tidigare. Se om de blir lite träning av T också. Orken är sådär idag..

Av Sara Karlsson - 25 april 2014 22:59

Blir ett litet blogginlägg såhär på kvällskvisten. Men de går segt, fastnar redan lite överallt.


Fortfarande skiner solen och dagarna är av klarblå himmel. Det är inte dumt alls.

Så dagarna har gått. Tränat Tacita och hon går framåt hela tiden. Fröjd att träna och hon vill göra rätt hela tiden även ffast de finns lite humör då å då :P

I onsdags hämtade jag syster för hon fick hjälpa mig i stallet. Så då fick hon även vara med och hjälpa till med tränignen av T.

Har dissat sadeln och använder istället longergjorden för att lära in att spänna åt runt magen som vart de jobbiga. Flaxande sadelkåpor är ju inte alls läskigt. Knashäst.

Igår fick hon vila och tog tag i arbetet idag. HOn var riktigt pigg och framåt så kände att idag blir det inte sålänge. Tänkte testa hur hon var med styrning. Eftersom jag inte fått till det här med bett och Tacita är så känsligt (dock inte överdrivet). Så satte dit tyglarna i grimman å se på fan, med bara lite rörelse förstod hon precis. Kanske inte perfekt men ändå. Sååå duktig. Å syrran som var skeptiskt, eftersom jag tänkt tömköra. Men de får nog vänta, nu tog jag bara vanliga tyglar och hängde över men då hon nästan är lika hög som jag var de inte det lättaste, tur man har långa armar ;)

 


Imorgon ska vi göra sommarhage. Lösdriftarna lär bli överlyckliga men kanske inte till det som ska ske med deras hage. Trodde de var lugnt men på måndag kommer skogshuggarna för att ta delar av skogen i anslutning till deras hage. Tur man fick helgen på sig iallafall. Alltid något.

Picarona går ju där och hon är ju smällfet och skulle egentligen behöva komma in i stallet. Men får nog vara Ute ett litet tag till.

Japp helgen är räddad, nu ska jag sova

Natti natt  

Av Sara Karlsson - 22 april 2014 17:14

Efter en helg fullt med pyssel och don är vardagen återställd. Vad lugnt och skönt det blev. Solen skiner fortfarande och njuter av värmen. Men kräks en smula på alla humlor som invarderar stallet, mindre kul om de bosätter sig i halmen. Dessutom får jag ingen ro till att mocka ifred. Lite lätt fobi, fast värst är getingar, hua...


Hästarna dras till de gröna gräset. Klandrar de inte då de bara går på torkad lera. Usch, vill ha gott och grönt gräs i deras hagar också. Jaja kanske blir tidigare bete i år än vad de någonsin har varit. Fasiken vad skönt.

De flesta hästarna får riktigt lååånga nosar när de sträcker sig under staketet, rena gympapasset.


Inridningsprojektet går än sålänge riktigt bra. Tacita gör ett utmärkt arbete precis som jag förväntat mig. Hon är ju välhanterad och är med på noterna. SÅ vi har kunnat spänt fast sadeln, dock fortfarande väldigt löst då hon tyckte de va hemskt. Så det får vi träna på till hon anser det någelunda bekvämt. Men ska få en kort pause, men tar nog ett träningspass idag också. Tar inga långa stunder utan kör max 15 minuter åt gången, sen är hon trött och riktigt svettig. Så får hon en förtjänad borst och då står hon helt lös i stallgången. Så duktig så. Syrran kan ju glömma att hon får rida sen.. OM de går som planerat men de hoppas jag, annars får Anna ta över :)

Fotade lite igår, blev inte många bilder innan kameran dog:

   


Picarona har idag passerat 300 dygn, vilket säger att de är 30 dagar kvar till beräknad nedkomst. Tror stort på en brun hingst med bläs, 3 strumpor, lik sin fader fast brun. Ååå hålla sådana tummar att det är en frisk och kry en. Visst hoppas på sto, kanske de är något man sparar på.

Nu ska de bara planeras. Ska jag ta in Picarona till de andra stona, eller ta in henne när de ev åkt på betäcknig och ta in alla 3 ifrån lösdriften?! hmmm. Blir så trångt och bökigt inne i stallet. För annars måste jag boka in stona på betäcknign en längre stund. Vilket är onödigt. Nabrisa har jag koll på men Cubanita kan bli lite svårare. Kanske dumt att ta alla ston påengång till Lugareño.

Han kommer ev får ta Pintureros utomstående ston :( ev får Pinturero börja en senare säsong i år. Tråkgit nog men vi får se hur smittan ser ut. Ska diskutera med veterinären. Pinturero har ju ingen symtom, men vill gärna inte chansa utan att pratat med veterinären. Så typiskt. Han har ju fått några bokningar.

Visst inge som helst fel på Lugareño..

Som vanligt, lite att fundera på :)


Fotade såklart Pinturero också igår. Så tråkigt att fota honom i den hagen och de blir sällan bra. MEN Pinturero är ju vackrast i världen ändå:

               

(Jobbigt att springa å visa upp sig ;) )

Av Sara Karlsson - 20 april 2014 15:09

Inte riktigt hemma med å skriva från mobilen men gör ett kort försök.

Dagarna har verkligen gått i hundra knyck men har vart underbart väder med värme å sol!
I fredags var det inga ledigheter, Ternero skulle flytta till sitt nya hem i Skåne. Pga tidspress åkte vi dit för att avlasta stallägaren ifall de skulle ta tid.
Vi trodde vi var sena men icke, till å med före! Väl dags fick Ternero gå med sin nya ägarinna som han inte gjort annat. Lastade från stallet och se så bra de gick. Rakt på och inte ens storebror Zac brydde sig. Så skönt att de gick så bra och även resan hade gått utmärkt.

Igår var de ös med ved och man blir påmind om varför man borde ha bergvärme. Svett på alla tänkbara ställen, urk. Ryggen känns nu kan jag säga. Men fanns ingen tid till vila. Tacita skulle tränas å nu ha sadel testat ryggen :)
Idag så njuter vi av solen och lugnet!
Glad påsk på er alla
(Bild kärringen Silje)

Av Sara Karlsson - 16 april 2014 21:24

Dagen började med ett jäkla halå. Kommer ner från trappan och får se hunden lyckas fått tag på MINA KAKOR?! Katastrof. Alltså hade de vart en valp eller unghund som hållt på med detta är en 7årig schäfer.....

Behöver jag säga att jag inte var särskilt glad.


Ut med hästarna och hinner precis komma in och plocka fram frukosten så kommer det en bil och parkerar, hoppades att de bara åkt fel med nää.

Miljökontoret anlänt. Anonym anmälan inkomit då någon av motionererna stört sig på våran dynga. Alltså? Seriöst.. VÄljer man att gå runt ett stall, som är privat område och inget motionsspår så får man väl för fasiken stå ut? Eller?

Nu får vi se vad som måste göras om eller inte. Mega suck. Kan inte gnällkärringar hålla sig borta?

Bra sugen att lägga hästskit längs hela vägen. Gärna mitt i vägen också men visst, grannarna anske blir lite upprörda istället.


Resterande var väl hygglig iallafall. Försöker få tid så vi hinner se Lugareño tränas också. Han får hänga med ett tag till och någon färdig ridhäst blir det tyvärr inte. Så hoppas hitta en perfekt fodervärd sålänge, som kan ta han vidare. Men får också se om han klarar av betäckningarna och stona brunstar nu redan så hoppas de ska kunna åka under nästa brunst. Spännande.


Igår kväll bestämde jag mig för att ta tag i Tacita. Hon är 6år nu och sån fin häst och synd hon bara står och går. Hon är inte mkt arbetat innan utan gott små korta pass. Knappt.

Hon longerades för första gången seriöst igår och ja, lite bus och protester men allt som allt var hon jätte duktig. Krävdes inte särskilt mkt innan hon för trött så räckte med 10min.

Nöjd pålle klev sedan in i boxen.

Idag var de nya tag, men trodde att de skulle bli ett jäkla dra idag med bus hopp å skutt å massa protester. Bara 2 min innan de togs in körde alla hästarna ett jäkla race.

Dessutom hade det börja blåst ordentlig, så räknade med det värsta. MEN hon slog mig med häpnad och gjorde sitt bästa pass någonsin.

Så syrran får skylla sig själv, får vi till Tacita som ridhäst får hon hålla sig vid sidan av, för då blir hon min ridhäst ;) Så går det... Men vi kör på å ser hur långt vi kommer. Ev sitter in henne så får Anna ta fortsättningen i höst. De beror alldeles på hur mkt hjälp jag får.

Tyvärr hade jag ingen mäster fotograf då hon står ju såklart å hålla i häst nr 2 som inte gärna står still.

   

Törs man prova med sadel nästa vecka också? Hmm :P

Jag kommer iallafall sova som en prinsessa inatt. Natti natt folket!

Av Sara Karlsson - 15 april 2014 12:32

Ibland är det riktigt jobbigt att behöva fatta alla beslut själv. Ingen kan riktigt förstå hur man tänker och hjälpen finns liksom inte där.

Som vanligt är det Lugareño som är mitt största bekymmer, inte för att han i sig hittar på dumheter. Men just problemet runt honom. Tyvärr finns inte möjligheten att ha honom på träning efter avelssäsongen. Så innan dess måste jag fattat ett beslut, sälj/hitta den perfekta fodervärden/kastrera och ha hemma. Börja rida honom själv är bara inse eh nää. Jag är långt ifrån en sån ryttare han behöver och skulle stoppa honom i hans utbildning.

Men att sälja en sånhär häst är inte lätt heller. Han är ju bra, riktigt bra men han är heller inte Pinturero som alltid är number one.

Just nu är Lugareño långt ifrån tävling enligt nya ryttaren. Klart man funderar passar de ihop, är det bara Anna som duger? Är det en svacka han går igenom? Går det åt rätt håll eller blir han vrång när han börjar betäcka?

Tänk om man hade svar på allt. Hade gärna velat visa honom på utställning i sommar, men han ska ju vara ridbar också. Visserligen sa jag att han inte skulle visas som 4åring då de är så onöidgt på nå vis. Men eftersom vi inte har någon annan att visa så är han högst på listan.

Har pratat lite med Anna och låter som hon skulle kunna ta tillbaka honom för träning inför championato Mälardalen.

MEN de kostar ju såklart, sen ska han åka dit, för att sedan åka tillbaka ifall något sto dyker upp. Fram å tillbaka.

Lite lätt tokig. Kan inte någon bara säga vad jag ska göra?

 


Ett bra besked är att de verkar lugnt med avverkningen av skogen så betet blir kvar och grannarna undra varför vi inte skulle ha dom där i år. De tycker et är så mysigt. Hehe. Så eftersom syrran inte vill ta hand om sina kusar i sommar (eller nu heller) så får hennes gå med Nisse och Fröken Gul.

Nu är det heller inte så jätte långt kvar till föl, eller ja, månad iallafall. Spännande.


Redan på fredag ser det ut som lilla Ternero åker till sin nya familj i Skåne. Han åker en låååång väg och jag förstår de vill ha hem honom. Klart storebror Zac kommer bli väldans ledsen. Men han har ju 2 andra kompisar att leka med.

Ska bli kul att följa dom.

Å i maj så kommer Azora upp till Anna för lite hjälp, å visst ska de bli roligt att se dom och med det, JA jag ska dit med. Så den fredagen blir fullt upp, Lugareño ska besiktas och kollas igenom.

     

Hur söt får man vara ? Ternero YSK, inte ens en vecka gammal!

Av Sara Karlsson - 11 april 2014 20:42

Ibland blir man allt lite stolt i uppfödarhjärtat <3


Imorse fick jag pallra mig upp en hel timme tidigare än normalt. Fullt med grusögonen fick man gno bort, ta på sig kläder och släppa ut hästarna. Trodde väl allt de skulle vara lite tröttare men icke. De titta nyfiket, ÅFAN, du redan här. Grattis (typ).

Snabbt som attan var de ute.. Hundarna rastades snabbt å givetvis så dök en polisbuss upp som stoppat en bil ståendes hos grannen, snokan själv kunde ju inte låta bli att titta.. Med det så ja, kom väl iväg lite senare än tänkt.

Dessutom är varenda snigel ute å kör.


Veterinären hade redan anlänt. Dags för lite besiktning av båda grabbarna Ternero och Zanquilargo, även Zac skulle få sitt chip och äntligen inskriven i stamboken. Tveksamt hängde de med in i stallet. Zac fick stå å vänta i boxen men de var mindre poppis. Ternero skötte sig på stallgången medan han kontrollerades. Hästbyte och Zac tyckte d ar bättre att stå på gången än inne i boxen. Ganska snart dök nålen fram, först togs blodet, han höjde huvudet och titta ltie förvånat men inge mer. Sedan den hemska sprutan som jag verkligen förstår att hästar lackar ur på. Men inte ens där gjorde han nå hyss. Så duktig. Även veterinären var riktigt nöjd med hans uppförande och gav honom omdömet utmärkt i uppförande och hantering. Hon berömde även hans typ och tyckte han var jätte fin. Givetvis båda killarna var jätte fina. Ternero är väl den som faktiskt är mer stabil, lite modig men Zac är lite lättare att styra över. Ternero har lättare att sura ihop och näh ja vill inte.

Fick sedan gå ut igen, visa lite gångarter och ja, de var inga problem där heller. Duktiga pojkarna.

   


For sedan hem för att ta tag i mitt eget stall. Men hemma möttes jag av en hemsk doft. Jo såklart hade hunden blivit rejält dålig i magen och skitit ÖVERALLT. Med lite flyt hade mormor dykt upp före mig ( ja hon är här Varje dag), hon hann dock precis torkat upp skiten så hör man harkel. Jo såklart spydde hunden upp frukosten, de är ju ingen iten hund heller å inte ätit särskilt lite heller. Kul. Ett antal lass senare hade jag redan hunit smitit ut till stallet, hästarna skulle ju ha lunch.

Sen hamna jag visst i solen med min kaffemugg, inte illa. Å då var dessutom däcken på transporten bytt, morfar vart i farten så haft flyt idag ;)               


Passar på kvällskvisten att träna Tacita lite. Dags att ta tag i henne, så övade lite longering. Inget fansy direkt utan i grimskaft övade vi gå runt. TÄnka sig, nemas problemas, även fast hon sura lite då å då men inget hyss. Duktig så. Nu hoppas jag inridning kan ske ganska snart. Vore kul att hon kom igång någongång.

 


Min vill ha häst kommer förmodligen hinna säljas innan jag får tag på min plan. Otroligt synd. Tittar på många hästar men sällan faktiskt man får någon man riktigt fastnar för. Men men.. Sponsor vore ju inte så tokigt hehe.                                 

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards