Yeguada SK

Alla inlägg under augusti 2011

Av Sara Karlsson - 31 augusti 2011 20:15

..men inte vilka hästar som helst, Utan flodhästar!!! Fick mig en underlig syn.. Azora är ju grå, ja jätte fint, typ.. Hon och Zander stod och plaskade i en vattenpöl, fullt normalt, typ.. MEN sen lägger hon sig ner raklång i vattenpölen??? Rullade och gåttade inte sig riktigt fint, så när hon väl ställde sig upp rann de om henne, precis som hon duschat.

Knäppgök men tydligen skönt. Så ganska ofta undrar man vad man har för hästar haha    Tur de är söta.


Idag gick åskan igen, va en bit ifrån MEN tog inga risker så får bli kallad fjantig men in fick iallafall Nisse och Pinturero. Vart inte så stora protester men när de fick gå ut en stund igen på kvällen trodde Nisse de va något igörningen och gick ut med stoooora ögon medan Putte var smått sur över att gå ut igen överhuvudtaget.

Nu blir de lite busbilder på Virre och Damon:

                                   

Av Sara Karlsson - 30 augusti 2011 21:15

Ja har nog aldrig mött en sådan häst som blir bitchig när han är hungrig som Pinturero. Ojoj såna diskutioner man får ha på morgonen och kvällarna, in och ätas. Häromdagen red några ryttare förbi och de va precis vid intaget och vägen går ganska nära hagen och hade de vart tidigare på dagen hade han nog gått dit för att spana. Men inte när jag står där med linan i näven, då struntar man i andra hästar, gå in och äta är MKT viktigare, kanske inte allt för normalt för en hingst under sommar perioden haha.

Igår stanna vi lite på vägen för att fota lite, Inte överdrivet populärt för Putte inte. Nu gör han ju inga dumheter men de är bestämt att han inte ska stå still heller. Tihi. Fick någon bild på honom:

Igår

  Pinturero som 3åring, hänt lite saker :)  

Vi jobbar vidare på alla planer som nu är stooora, har pratat med en bonde som äger mark runt om stallet, tyvärr finns de ingenting, har tillhört min mormor och henne släktingar tidigare men dumma som de är såldes ALL mark. Synd. Så nu får man stå med mössan i handen och betala dyrt arrende men vad gör man inte för sina tottisar. Så hoppas verkligen vi får arrendet, då har de mkt bättre hage. 

Flytten känns de som de står still men ska väl iallafall bott in oss i slutet på veckan. Hö planeras köras hem och även halm, fullt upp.


Idag lastades även nya svarta prinsen för hemfärd också. Ska bli spännande, se hur denna kampen blir. Är alltid oroligt med att importera, när de kommer från Tyskland som Pinturero så är de ju vana vid dessa väderlekar. Å detta är en liten plutt bara så hoppas han klarar resan bra.

 


Igår såldes även uteboxarna, jösses va de var eftertraktade. Fast de såldes åt en vän, de va ganska akut där så. Fick även en mkt trevlig kommentar över fölisarna som jag blev jätte glad över att höra, att inte bara jag som tycker det, man blir ju lite partisk ibland   

Så är jag lite fräck och höjd Damons pris, tror inte någon köper honom för de men han har Otrolig kapacitet. Längtar tills att se honom på dressyr banorna.


Nu ska jag trycka i mig lite ostbogar, ha en trevlig kväll!

Av Sara Karlsson - 29 augusti 2011 12:09

Har ett bekymmer med våra katter och flytt och undrar lite om någon har tips om hur man flyttar med sig gamla katter? Alla har bott i detta hus i 10år och de andra i 8år, jösses va gamla de är hehe. De är ute katter och hoppas de kan gå ute på nya stället, men hur??

Någon som har bra idéer för kissekatter?

Av Sara Karlsson - 28 augusti 2011 18:17

Inatt vid 3 tiden vaknade jag av att en katt höll på att låta inne i köket, eftersom huset är istortsett tomt ekar allt, man hör minsta lilla. Så när jag väl var uppe för att skälla på katten fanns de ingen där, nehep, tog ett glas vatten istället och la mig sedan i sängen och då hörde jag mullret, därefter en blixt genom fönstret.

Kan ni förstå hur nervös man vart?? Jag är själv inte rädd för åskan om den inte går raka vägen över men efter denna händelsen nere i skåne så kan jag inte annat än att bli rädd, när man har 2 av 16 hästar inne. Visst chansen är ju större med stallbrand en blixtnedslag.. Iallafall tänkte jag slumra om men chansade inte med alla datorer och modem i väggen så var snabbt uppe igen och drog ut precis allt. Tittade då ut, hela himlen lyste och hela tiden, små små muller hördes. Jag stod i fönstret i ren chock, Åhnej. Jag kan ju inte ha koll på mina djur. Satte mej ner i soffan med kudde och filt och väntade sedan tills denna åska var över men de va verkligen blixtar hela tiden, en smäll var precis här men sedan höll den sig på lagomt avstånd.

Väntade tills allt var över men kunde man sova, eh nopp. Blixtrade fortfarande i ögonen.


Innan natten och åskan så hade vi trevligt besök av min syster Sophie och hennes lortiga karl ;) hehe.. Vart smaskig tacos till middag, mums, blir lite hungrig nu faktiskt.

Idag så fortsatte flyttlasset, inte mkt kvar nu(inne) så hoppas SNART få vara klara.

Hästarna mådde bra, de såg dock väldigt trötta ut.

Men nu lite bilder som jag tog igår, får bli på lösdrifthästarna, fulla i bus:

                    Sophie tycker Azora är jätte ful, förstår inte vad hon menar    


Av Sara Karlsson - 27 augusti 2011 23:08

Mt den hemska förkylningen. Visseligen mått liiiiite bättre idag men usch och fy för att vara förkyld.

Har små pysslat lite med fltten som vanligt, inge nytt där och har tömt ännu ett rum.

Så nästa helg hoppas jag Verkligen hästarna flyttar in i sina nya hem också, eller de är ett Måste. Lägenheten är inte ens rörd än, SUck, visseligen är de bara en 2a så kanske går fort att tömma.

Var på em ut och gosade med hästarna och de va fullt ös på små grabbarna idag också, denna gång va kameran med men orkade faktiskt inte ladda upp dom så får bli imorgon. "lösdrifts" hästarna var de också fullt ös på och vad de växer nu under sommaren, bara efter några dagar känner man knappt igen dom. Mina underbara hästar, vet inte vad jag skulle göra om jag var utan dom allihopa   


Och så vill jag skicka en tanke till Pepino PRE, sorglig händelse då hennes hingst träffades av blixten och avled. Genast vart jag att tänka på mina när vi hade åskan gick över oss för bara 2 veckor sedan. Beklagar verkligen de som hänt.


 

Av Sara Karlsson - 26 augusti 2011 21:57

Ja lite uppdate på alla hästarna efter önskemål, de är ju några st så tar lite tid :)


Först har vi våran gamla travare Look Ahead(Nisse) som är 17 gammal och har vart i mina ägor i 5år numera, han får sköta sällskap åt alla ungtuppar.

 

Näste häst är Femme Tillit, 13årigt vblstravar sto. Håller koll på sto gruppen, kanske lite väl tufft ibland. Har haft henne i 3år.

 

Alvstjärnan ett 9årigt kallblodstravar sto som gått här som avelsto och har en super fin son efter sig Zander SK. Ägt Alvstjärnan i 2år

 

Picarona S är ett P.R.E sto på 6år, har hos mig 2 avkommor och verkar här som avelsto.

 

Olimpia S, 7årigt PRE sto, kom till mig hösten 2009. Har 3 avkommor här och verkar i aveln mestadels men planeras att ridas in.

 

Nabrisa är mitt allra bästa PRE sto. Född 2003, verkar i aveln och har haft alla hennes 4 föl hemma hos mig men 1 såld och en är hos min syster:

 

Corona SK född 2009, egen uppfödning kan man väl kanske säga. Kom till mig samtidigt som sin mor Picarona S 2009.

 

Aurora SK född 2009 kom också med din mamma 2009. Stort och trevligt sto:

 

Cereza SK vårat först födda PRE, född 8e april 2010. Modern är Olimpia S

 

Zander SK är också född 2010, vårt andra föl undan Alvstjärnan och har lusitano pappa, numera såld men står kvar till september slut.

 

Azora SK är PRE undan Nabrisa, föddes i hagen 2010. Planen är att hon ska stanna kvar och verka i aveln.

 

Pascua de Alma, PRE född 2011 efter Quarzo och undan Picarona S, svartbrun och planeras att stanna kvar här.

 

Damon SK född 2011 PRE hingst efter Quarzo och undran Olimpia S, till salu

 

Ventarrón SK PRE hingst född 2011 efter Quarzo och undan Nabrisa. Till salu

 

Pinturero är en fux PRE hingst född 2007 och köptes feb 2011 och är här som avelshingst. Ska små tränas lite men pga skada blir han aldrig någon tävlingshäst.

 

De va mina hästar de, hoppas jag inte glömt någon, vore lite pinsamt. Men andra hästar är ju Freja som är mammas häst så kommer de komma lite nytt senare.

Joyero och Aragorn blev sålda nu under sommaren.


Planerad flytt och kommer numera hålla till på en större gård där mina ston redan finns och ska flytta dit de 2 som fortfarande går hemma. SÅ slipper åka en massa, otroligt skönt.

Hoppas de dög, nu ska de sovas, natti natt!

Av Sara Karlsson - 26 augusti 2011 21:20

Igår och idag har jag inte mått något vidare bra och idag tog de priset, febern har legat i hela dagen och snoret rinner. Så har inte rört mig många knop alls.

Satte mig vid hästarna i solen och jösses va skönt de va med mina onda leder, mmm.

Men under kvällen kunde jag inte låta bli och åkte ut till mina tottisar på bete, där va de fullt ös på fölen och trodde de va något i äpplena som de fått.

Är ju inte van vid lekande fölisar då de tidigare vart ganska lugna men Virre och Damon va de fullt ös på, Alma for runt lite då och då men va inte inne i några när kamper.

De va riktigt roligt att se så jag satte mig ner i hagen och så kom Virre i fullt ös, man får passa sig lite när han är på sånt humör, man får vara på sin vakt och ganska hård mot honom, en riktig tuffing och kungen i hagen, märks långa vägar.

Tyvärr var inte kameran med TYPISKT så här är bilder från mobilen:

                                 

Av Sara Karlsson - 24 augusti 2011 18:50

Är väl inte så döförtjust i alla dessa gula nya hästar som köps in numera, verkligen poppis. Visseligen väldigt roligt för dom såklart. Jag själv håller mig till standard färgerna, ja nu kanske Pinturero sticker ut lite extra hehe. Men för att spräcka en liten/stor nyhet så "råkade" jag hitta en grymt snygg liten 1åring, Svart. De får inte va vilken svart som helt de är ju ganska vanligt utan de ska ha vita tecken. Denne kille ja hitta föll mig mor mer i smaken med stammen, YM/lovera. Så får se vad de blir av honom, släppte bomben för mor min idag och inte blev hon glad iallafall, ooops.

Bilder får bli när han anlänt, vilket blir någon gång i september. KANSKE kanske blir han till salu med vissa krav och såklart är han dyr. Han är släkt med Fuego så kan bli en riktig toppen häst.


Förövrigt fortsatte flytten idag igen. Tunga saker som skulle iväg så jag är hela färdig. Körde en hörulle till stona och föl då de är tunt bete. Mkt uppskattat, kanske inte att äta men att klia sig på, MKT bra tyckte dom, höm..

De är så underbara mina små fölisar, absolut i toppklass, kanske inte mkt till världen just idag men vänta bara. Längtar lite smått tills de är stora.

Har lite dåligt samvete då jag inte har tittat till dom andra hästarna ännu, självklart blir de tilltittade och får äpple å vatten. Så får försöka hinna dit imorgon och mysa lite men är väl dåligt väder då skulle jag tro. Bilder på fölisarna:

           

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards