Yeguada SK

Alla inlägg under juli 2013

Av Sara Karlsson - 28 juli 2013 17:41

Tur nog är det dessutom söndag så de är fullt legalt att göra absolut ingenting. Himla skönt att bara glassa, inte ens in och fixa några annonser som jag annars brukar greja med när tiden finns. Nu har jag bara vart. Tyvärr får jag nog igen det, min mor har jobbångest och ska börja imorgon så hon drar fram som en tornado, trots att jag antagligen lyckats smitta ner henne med min hemska förkylning   oooops, my baaad.


I veckan ska jag förhoppningsvis hälsa på Anna och Lugge för att se deras framsteg. Tyvärr även göra lite uppdateringar, har satt ut annons på Lugge, och ja hade väl inte räknat med att få respons pga priset. MEN bra hästar säljs ju, dock mestadels utomlands. Tysk välkänd ryttare har visat intresse så får se vad det leder till. Tråkigt men Lugge säljs inte utan en plan, har funderat Mycket. Det är ju ingen häst som man bara säljer, utan har en baktanke. De är Inte för att han är dålig/skadad eller något liknande. Har fått välja lite på mina 2 hingstar och Pinturero går alltid före, han är verkligen MIN drömhäst. Lämnat 2 Hur fina hingstföl som helst, som jag är super nöjd med.

Å påtal om dom, så tränas De nu med lite grimma och grimskaft. Ternero visar lite humör, precis som sin storasyster, Zac är lite mildare och har samma ögon som sin underbart snälla mamma.


SKa även fortsätta projekt hitta en bra hovslagare, hoppas strömsholm svarar. Annars vettetusan, Ingen har tid och låånga veckors väntetider. Suck..


Har endast fått liiite regn idag, skönt det men behövs mer än ett par stänk. Givetvis passade regnet på när vi fixat pool. Nåväl, livet kan vara surt men även ha riktigt ljusa stunder. Blickar framåt, hålla huvudet högt och kämpar på. Snart rullar hästarna hem igen. Slut på det roliga, men faktiskt saknat min Pinturero som står mest på längta hem listan, de andra får gärna stanna kvar ;)

Nä, nu ska jag väl ut och visa lite engagemang. Ha en fin söndagkväll!


Av Sara Karlsson - 25 juli 2013 22:21

Här råder värme, borde inte klaga men för markernas skull så lite regn, eller mkt för den delen. Väntade lite oväder idag men såååklart går de runt, typiskt. Åska vill ja ha på håll men regnet.

Min vanliga tur så i tisdags morse vaknade jag med redigt ont i halsen, hes till en förbannelse. Kul så skulle man få besök som ville se PRE hästar. De gick bra ändå fast de måste ha trott att ja kom från gnällbältet å rökt i 20 år ;) de fann några intressanta trots att de varken skulle ha skimmel eller sto så va de nog en sån som fastna mest. Synd nog var inte hästköp riktigt aktuellt men hoppas man lyckats förvärva halvblods människorn till PRE människor :)
Efter de åkt så låg jag halvdö på soffan. Idag är jag mega förkyld, himla skoj.. Usch diggar verkligen inte att vara sjuk, speciellt inte i denna värme. Buu!!

Iallafall så små tränar små grabbarna lite, grimma är inga konstigheter å nu används grimskaft, väldigt knepigt tyckte Zac.
Fått även bild på lugareno från Anna, ser verkligen vuxen ut numer.

Av Sara Karlsson - 22 juli 2013 23:58

Sådär då har man upplevt semester efter sissådär 5år av ständigt arbetande. De var en speciell upplevelse måste jag ju säga, att ta de lugnt och slappnat av. Vilka problem jag hade, men de gick. Otroligt skönt att slippa tänka på allt som hände hemma, slippa oroa sig för morgon dagen. Bara va, de var det absolut de allra bästa och slippa vara hemma, kanoners.

Anlände dock hemma lördag fm, lite tidigare än beräknat men va skönt att få komma hem till hästarna igen, bara efter 2 dagar kände jag en saknad, mina små gulle djur.

Dock drogs man in i arbetet påengång och faktiskt sakna lite att vara iväg på semester. Aja de går sålänge de går, nästa år tar jag nog banne mig en vecka ;)


Flertalet spekulanter har hört av sej nu när jag precis kommit hem så blir att göra, första kommer kanske redan imorgon. Spännande.

Har vart fullt upp då jag och mor fortsätter att röja i stallet målar å grejar. flitiga små myror. Men snart kommer hästarna hem som vart iväg, Nisse och Virre saknar sina boxar och längtar att få komma in igen. De får dock stå ut någon vecka till.

Kort uppdatering, helt slut. Återkommer :) god natt kära vänner

Av Sara Karlsson - 17 juli 2013 23:00

Yes, imorgon bitti far jag iväg på en liten mini semester ett par dagar. Har inte vart ens iväg och sovit borta sen 2007, ett tag sen.. Ska bli skönt att komma iväg för ett tag men lämna kaoset hemma blir lite svårt.. Men hoppas de går vägen för lilla mamsen som får sköta allt på hemma plan :)
Så jag kommer inte kunna nås via telefon, maila så svarar jag så snart jag kan :) ha de så fint alla därute

Av Sara Karlsson - 15 juli 2013 17:12

OM jag nu har missat någon med att tala om att Picarona är dräktig med Pinturero så får de veta de nu   

Jag är riktigt lycklig att få veta att Picarona blev dräktig, Trots allt. Stod och diskuterade lite med Carina (som sköter om allt med betäckningarna osv) hur vi skulle göra Om hon inte var dräktig. Ingen av oss ville egentligen inte låta henne gå igenom samma procedur igen, kändes taskigt nog. Så ja jag tror Picarona ska Endast betäckas via semin, hon blev helt enkelt rädd för hingsten.

Jag begav mig iallafall ut till Valskog gård och mötte upp veterinären, som gav Picarona lite fina mediciner. Skötte sig sedan bra. Och jodå, visst var det en liten fosterblåsa, eller en ganska stor så veterinären gissade på 19dygn. TJOOOHOOO.

Sedan gick jag och hälsade på min fina fina fina älslings Pinturero. Han är verkligen en på miljonen, sådan sagohäst han är. Stod lugn och mumsade i sin lilla hage med ett sto framför och hästar lite varstans som snackade. Trots att hans haggranne som dessutom var ett sto fick gå in stod han tyst, kika lite innan han glodde på mig och undrade mest om jag bara skulle stå där. Klappade om honom och lovade att han snart får komma hem, planen är att han faktiskt ska sättas igång. Ska bli spännande, hoppas bara jag inte är en sån fegis.


En kort uppdatering idag, har setat och latat mig lite  för länge så känner mig lite smått rastlös. Men egentligen för lat för att göra något ;) Nä ska ut och plocka lite istallet där det dessutom röjs för fullt, målning tex. Fint, naae de får vi diskutera! Tack å adjö

Av Sara Karlsson - 12 juli 2013 17:26

När man får lite mer tid över hittar man på allt möjliga konstiga saker. Började uppvärmning med att mocka ur en Stor box, alltid kul när det är en bedd dessutom. Kändes fin fint i kroppen *not*. Fick sedan ett sms om jag var sugen och följa med på promenad, hmmmmmm. Inte mega sugen att gå men inte träffat denna gamla vän på länge :) Hästarna in och stack sedan iväg. Gick över en och en halvtimme och måste blivit nästan milen.. Kan säga att jag blev lite sliten i kroppen, inte van att promenixa direkt. Kom hem efter 12 på natten och jag sooov fint kan jag säga.


På dagen hade jag laddat kameran och gick ut å parkera häcken i stohagen. Blev inte sådär jätte bra då de flesta bilder blev såhär:

     

Närgångna va både Zanquilargo och Ternero, sötnosarna. Lilla Zac är så nyfiken på Ternero och vill ju så gärna leka men Ternero är inte riktigt redo än. Gömmer sig gärna vid mamsen.

Här är iallafall lite bilder från dagen:

                     


Fått även en rapport om Lugareño sköter sig riktigt bra trots att han inte rids konternuerligt som de flesta nyinrida hästar behöver. Men de funkar fin fint för honom och fick en film där han till å med trava, suuuper.

Så nu ska de planeras vidare så de går vägen för mitt lag, satt ut lite annonser igen på de som måste säljas. Gärna omgående ;) Blir så bökigt att få hem Picarona och ställa henne i en ny hage och flock, så hon får gärna säljas under helgen. De vore det allra bästa, meeen sånt flyt har man ju inte.

Iallafall trevlig helg på er :) !

Av Sara Karlsson - 10 juli 2013 20:01

Jag är ju en hemma människa och inte direkt den som far runt men de har blitt en hel del. Dessutom barnvakt åt systerdotter, eller ja delvis barnvakt. Denne lille unge är i åldern då hon är överallt å ingenstans. Blir väldigt intensivt för en som inte är van, tacka vet jag hästar :)
Igår blev det en halvdag på stranden, en privatägd strand så vi var helt själva, hur bra som helst. Brännan hälsa på också. Dock slutade dagen inte som väntat då syrran faller handlöst ner för trappan, tack godegud hade hon inte barnet i famnen eller skada sig värre än rejäl rejäl stukning. Otäckt var det. Så nu blir det att ta hand om en sjukskriven syster, inte riktigt som planerat.. Men hoppas hon friskar på sig omgående.

Idag öste regnet ner och stona fick stå inne ett tag längre. Då vi var tvugna att lämna barn å hundar så drog vi iväg. Bad morfar mata hästarna då de tog längre tid att än väntat. Snabbar mig sedan hem för att släppa ut dom men tamefasiken har han tagit ut dom själv. Snacka om jag blir rosenrasande på honom. Tänk om de hänt något och ja vart 2 mil bort med föl å ston överallt?! Nej tack å när han dessutom själv vet mitt svar om han skulle släppa ut dom. Skulle ni accepterat nå liknande eller är de bara jag som överreagerar? Möjligen snällt tänkt men sååå jäkla repektlöst.. Gah blir tokig på dom (morföräldrar) de är bra på att gå en på nerverna men jag vet hur jag ska ge igen..

Nya planer för i år är att vi betäcker inga fler ston än Picarona som är till salu. Dels för vi ska minska ner å sedan har jag kikat in ett nytt sto som jag ska plocka hem ;) men till dess måste några säljas, fyndpriser med andra ord. Dessutom är jag bra sugen att spara ternero som blivande ridhäst men tycker rätt köpare upp så säljs han också.
Så på måndag ska Picarona UL se om de är en fölis.
Hade gärna velat sålt henne innan så slipper hon transporteras hem, så förslag mottages.

Nu ska jag njuta en stund av tystnaden och lugnet hemma, inte en käft här. Hade så fint allihop!

Av Sara Karlsson - 7 juli 2013 18:52

Jag kommer tjata om min semester nu ett tag framöver ;) Men det är riktigt lugnt och skönt i stallarna så jag njuter av lugnet. De har tagit otroligt mkt på krafterna under vinter/våren de senaste åren och dessutom inte fått någon lugn sommar tidigare heller. Så jag stänger av mitt maskineri för ett tag. Även fast vi har forfarande en hel del hästar till salu så nås jag givetvis men skulle rekomendera via mail till en början.

Om ca 2 veckor åker jag ev på semester, första gången på flera flera år jag lämnar hemmet och dessutom sover borta ett antal dagar. Kommer vara konstigt.


Fölen växer så de knakar, och ack så vackra de är.. Stora fina grabbar båda 2.. Sedan sitter jag och smider planer, men de får bli en annan gång. Kommer upp en sån där vill ha då de damp ner ett mail igår men måååånga fina bilder. Drömmer mig bort en stund.


Förövrigt så kan jag tycka de rullar på, de är bara folk som man störs sej på istället. Jäkla herj på dessa forum så jag storknar. Går givetvis jätte bra att peka finger via en dator att si å så är rätt å fel. Ibland undrar jag varför folk ska lägga sig i hela tiden, anta saker och tro.. Ta reda på riktig fakta Innan man börjar peka finger. Själv blir jag bara så trött, de har verkligen inget bättre för sig? Normalt brukar jag inte lägga mig i vissa diskussioner men ibland kan jag inte låta bli. Vissa önskar jag att man kunde ruska om och Hallå hör du vad jag säger.

De är som sagt den största nackdelen med PRE hästar, de är inte rasen i sig men folket, de kan inte alla vara födda på denna planet. Nä nu ska jag inte gnälla, jag tittar istället ut och beundrar mina fina djur på grönbete. Harmonin sprider sig i kroppen. Har lagt tjafs bakom mig och vill folk tjafsa så varsugod, har man något otalt med mig, så ja prata gärna med Mig istället.


Jag har nog heller inte fotat några (gräver i arkivet).. Så tar några gamla:

 

 

 

Lite allt i allo :D

Adios amigos   

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards