Yeguada SK

Alla inlägg under november 2012

Av Sara Karlsson - 18 november 2012 13:39

Ja inte kanske vårbruket som bönderna pysslar med utan mer häst planering.


Funderat lite fram och tillbaka med båda mina hingstar som ska verka i aveln nästa år. Pinturero som de ser ut nu står nog endast via naturligbetäckning, de underlättar för mig tror jag, eller ja, de kvittar då jag har nästintill gångavstånd till både seminstation och hingstatationen så de kvittar. Lugareño däremot, vill jag helst satsa på att ha via semin, problemet är att han kommer inte avelsvärderas fören hösten 2013, känns såklart super trist så han tar ev bara emot andra raser än just PRE.

Har funderat lite även vilka ston som ska till vilken hingst och jag har nästan bestämt mig, till 90%. Sen får man kanske passa på lite om man vill använda Pinturero, de är inte jätte säkert han kommer gå som hingst så länge till. Han är absolut ingen stökig hingst och därför jag funderar på att kastrera utan de är för att jag så gärna vill jobba med honom, han är sålätt lärd och jätte kul men av personliga skäl så har jag lite problem att träna just hingstar. Hemma plan går såklart utan problem men jag blir lätt nervös på bortaplan och då är det ju inte jätte bra att ha hingst.

Fast jag har inte bestämt ännu, sålänge Pinturero funkar att ha hingst och vi får föl efter honom så får de gå ett tag till.

Våran satsning är ju framförallt Lugareño, han håller snäppet högre kvalité och han har ju nu visat vad han går för. Så han ska vi fortsätta ha i träning, ha lite i avel sedan är de tävling som gäller. Ska försöka ha honom ute på så många tävlingar det går nu när han blir 3år nästa år, sedan är det dressyr som gäller. Han är mer tävlingshäst än vad tex Pinturero är, som håller lite åt de akademiska hållet, Otroligt lätt för samling osv. Älskar att trixa också och gör nu super fina bugningar, stolt. Vill gärna lära mer men mina egna kunskaper brister lite. Måste få lite mer insperation och lärdom i jsut trickträning för de ser så kul ut.


Överdrivet mkt händer inte just nu, vi planerar som vanligt för nästa års säsong. Fler hästar till salu, nästan bara välja och vraka. Nej då. Men de börjar växa upp och saknar nog en uppgift här i livet, bara gå på lösdrift är ju sådär kul. Även priserna kan gå ner till rätt hem.

Vi har ju inte det bästa vädret just nu och det lider stor brist på energi så endel hästar söker egna husse/matte för att gå vidare i sin utveckling. Tveka inte att höra av er.


En annan kul grej, fick besök av Almas nya ägare, hon har haft det lite tufft sen hon flyttade ifrån oss i början av året. Nu hoppas vi att hon äntligen funnit rätt hem och får stanna, och de verkar super trevlig folk som tar vara på hennes talang som vi vet finns, bara lite nerver som spökar. Men inte alltid lätt för en 1åring som flyttat till sitt tredje hem på nästan bara ett halvår. Nu håller vi tummarna att detta blir super och de tror jag verkligen också.


Har inte tagit nya bilder så här är gamla på Pinturero och Lugareño:

   

Och så Lugareño:

   

 

Av Sara Karlsson - 5 november 2012 15:12

Ja vilken galen morgon. Upp tidigare en normalt, eller ja, en kvart men lite creedit vill jag ge mig själv. Annars brukar de kunna bli en kvart senare   

Hästarna såg måttligt roade att vilja gå ut alls men de fick banne mig gå ut. Inga konstigheter fram till vi kom till stona. Picarona bestämde sig för att bli pinknödig så hon skulle inte ha grimma på sig. Eftersom jag tycker sånt är Otroligt larvig så har jag lärt mig att andas, och skita i den hästen just då. Såååå rutinerna blev lite ombytta.

Då Lavanda ofta lever rövare på mornarna tyckte jag att det passade bra om de kom ut först. Joo tjena, Lavanda höll inte med, ALLS. Efter att släpa ut henne och Cubanita i hagen så satte hon full fart och gnägga, som hon vore ensammaste på hela planeten. Ja tänkte ju att hon lugnar sig så snart de andra kommit ut också men Nopp.

Den ända gången hon tystnade var när hon fick syn på mig, då vart de lugna gatan, men varför?

Så ja, hennes rutiner får man då inte jävlas med, då rör de om i stackars grytan.

När ingen svarade henne så till slut blev hon tyst och lugn igen så nu på em har de vart som vanligt. Så de kan bli.


Var även ner till lösdriftarna. De va fullkomligt ttokiga dom med. Visst de va ju roligt tok de hade för sig. Mycket bus o kroppen och häst efter häst kom i hundra 20 bockande. Roligt att se deras spektakel och man kan inte annat än å glädjas av att se hästarna Trots dåliga väder nöjda och glada. Visst kallbloden såg ju skapligt roade ut när PRE damerna satte sprutt, även Olimpia körde nå race men de var väl för att plöja vägen fram till de perfekta rullstället.


Nåväl, inget överdrivet nytt har hänt. Lite stoägare som visare intresse för nästa års betäckning, ska bli kul att visa upp Pinturero. Även hans blivande avkommor, väntar med spänning.

Lavanda som faktiskt snart ska flytta till Norge ska jag boka tid till veterinär och inskrivning. Brinner lite i knutarna då veterinären tydligen är på smällen, mycket tokigt.. Så hoppas hon kan komma snart.

Nej, nu ska jag ta mig lite lunch sedan ut och arbeta, igen. Förkylningen har återvänt så man går i halvfart, Woho.

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards