Yeguada SK

Alla inlägg under augusti 2012

Av Sara Karlsson - 30 augusti 2012 22:41

Just nu har veterinären vart på besök Väldigt många gånger känns det som, visseligen har de vart posetiva saker förutom igår då förstås.

Ventarron har ju lyckats gjort nått och vad kan vi just nu bara spekulera i. När veterinären anlände igår så va det inte bara ett problem utan en hel del uttryckte hon sig. Ruggig päls, kliat sönder sig totallt och nu 4 svullna ben, febern hade dock gått ner. Så han fick lite smärtställande och en till spruta. Blodprov togs och idag fick vi svaret, en infektion. Vad detta kommer ifrån vet vi ju inte. Smitta, eller om nått kommit in i såren som han kliat sönder.

Nu ska han iallafall medicineras och hoppas blir friskare. Som sagt på lördags tas han hem, känns riktigt skönt att få fixa själv och inte känna beroende av andra. Mindre kul att behöva be någon att fixa eftersom man själv inte kan dra hur enkelt som helst.

Dock måste han hållas isolerad ifall att de är någon smitta, vill Inte ha något på mina ston. Så visst får man att göra.


Imorgon bär det av till Västerås igen då nästa veterinär ska komma ut, denne är dock från Strömsholm, normalt har jag från Hallsta veterinär station, tycker dom är riktigt bra och känner väl till mig vid detta lag :)

Besiktning står på schemat och hoppas innerligt att Damon går igenom med bravur. Fast man vet ju aldrig med dessa unghästar.

Får helt enkelt hålla tummarna allt som går. Nu ska jag hoppa i säng, så man kanske tar sig upp i tid, Jag är nervös.

Av Sara Karlsson - 28 augusti 2012 15:47

Det är så himla typiskt. Förra veckan hade jag en skapligt lugna dagar med lite småpyssel och bra att göra saker. Denna vecka hopar sig alla möjliga problem.

Gammel travaren fick tillbaka rötan efter det hemska regnet och blev halt. Sedan ringde stallägaren som har unghingstarna att Ventarrón gjort sig illa och hade 2 svullna bakben plus feber.

Eftersom jag inte kan åka iväg hur som helst bad jag henne ringa veterinär, som inte svarade, heller inte ringde upp.

Tack och lov verkade han må något bättre.

Kände mig lite halft tvungen att åka dit, under måndagen (igår) för att se läget men typiskt kommer morfar på morgonen och säger att vi ska laga staket hos lösdriftarna.   Älgar har såklart sprängt halva hagen typ och morfar har bara lagat provisorist. Då mina hästar är rena terrorister på Alla fordon som passerar hagen är det ju bra om man är 2. MED redigt dåligt samvete sa jag att jag var tvungen att dra iväg mot Skultuna för hästen var dålig.

Han förstod och menade på att visst kan han ju själv, men tror ni det känns bra när ens 78årige morfar håller på och sliter själv??


Plus i kanten var väl att jag fick åka fin bil, min gamla skrutt är inte i toppform och vobblar en hel del när man åker, inte riktigt ok när man åker 110km/h

Väl där möttes vi av en trött och rätt hängig Virre, normalt är ju han terroristen men nu va de Damon som hoppa och for på stackars brorsan. Tvättade rent såret och tempade, jo lite feber än men gått ner iallafall. Veterinären ska komma ut ändå och titta till honom. Så får vi se vad som kan ha hänt.

Han är ju till salu men känns absolut inte rätt att ta emot spekulanter så vi avvaktar till han är frisk igen och då är han hemma i Arboga igen.

Tog iallafall lite bilder på grabbarna:

       

Nog inte är dom de vackraste åringarna jag sett men lär ju bli :)


Av Sara Karlsson - 26 augusti 2012 15:02

Planerar för fullt nu och mycket är på gång den kommande veckan, speciellt i slutet. Hagar ska göras klart foder måste nu börjas beställas in.

På fredag ska en häst besiktas och hoppas såklart de går bra för att sedan åka på lördagen. Pinturero kommer även att komma hem lördag eller söndag, beror på hur mkt vi får att göra under lördagen. Även Ventarrón kommer hem Om han inte lyckas säljas under veckan, jag hoppas verkligen det då jag inte vill ha en till hingst hemma. Så blir han inte såld bokar jag tid för kastrering, riktigt synd MEN jag har ju hingstar så det räcker.


Lösdriftarna har nu fått börja äta hö igen, de har stått på framsidan och sett ut som fån och då brukar de betyda att maten är slut. De får fortfarande under veckan kunna gå in i sommarhagen men vi stänger den så småningom, hoppas att nytt fint gräs kan växa upp igen.

Med detta eviga regnande har nu Nisse blivit värre igen :( han var mkt bättre och haltfri, till i fredags då allt regn kom, halt och denna troligtvis röta vill inte ge med sig. Inväntar hovslagare som får titta, detta är helt nytt för mig så vill ha ett utlåtande från en som vet. Så antingen boxvila eller gå ut till sommarhagen längst bort, dock utan kompisar så får se hur de blir. Han ser stona men ja, återstår att se..

Bara han blir frisk så blir jag nöjd.


Ska snart ut till stallet igen och göra klart, de verkar aldrig sluta regna, Suck..

Av Sara Karlsson - 23 augusti 2012 22:57

Imorse tog jag en liten extra sovmorgon, regnet piskade mot fönstret så va inte alls sugen på att kliva upp och släppa ut hästarna. Hade turen att det slutade regna när jag väl kom ut, så pigga och hungriga hästar traskade ut.

Den som protesterar mest är ju Lavanda, hon har sån energi. Inte lätt att vara ensam fölis, och måste få sina utlopp ibland. Har lagt upp nya videon på henne på facebook sidan Yeguada SK som ni får in och kika på. Hon har bäst för galopp, men traven ser inte alls så pjåkig ut heller, blir nog en riktig pärla. Dock visade hon även attityd idag, Ville fort in då hon blivit kall och blöt av regnet, det är inte alls poppis för lilla fröken så fick ha en liten dispyt, men hon är väldigt rolig att "jobba" med och förstår otroligt fort.


Fick även höra att våran lilla plutt Lugareño var med i tidningen, alltså lokal tidnigen så inga STOOOORA nyheter: se bild här

 

Förstås ska de ju stå Anna och Lugareño men alla vet ju vet det här laget att de är hon som tränat och visat honom så bra :)


Idag har de blivit lite små mickel med att möjligt. Fixat och boka in tid för häst besiktning för nästa vecka och sedan pysslat ute i stallet.

Sedan sitter jag och planerar ev fler tävlingar för Lugareño, blir antagligen inge fler iår men kanske kan bege oss längre bort i vårkanten, sålänge det arrangeras fler tävlingar förstås. Nu när man fått lite smak på det och har en chans att vara i topp. Alltid roligt, även att bara delta och träffa PRE folk. Jag har ju oftast problemet att lämna hemmet, när man har så många djur är det svårt att bara åka och någon måste juvara hemma och vakta. Så mkt planering krävs.

Annan glad nyhet är att han även står kvar hos Anna och får träning och stimulans han behöver. Har svårt att hinna med. Har sagt att han ska vara våran satsning såå många pengar får läggas ner och än sålänge är det verkligen värt det. Nu äntligen lever jag drömmen jag velat, efter att haft en REJÄL uppförsbacke börjar vi äntligen sakta rulla neråt igen. Man kan inte annat än å bli glad.

Får som en helt ny energi, nu är det förstås fler som ska bli klart innan man helt kan pusta ut, men snart där. Får kämpa ett tag till.


Eftersom jag inte fotat så många andra så får Lavanda stå för bilderna idag också:

 

Lortgris som hon är..

Nej jag ska hoppa in i duschen sen sova.. God natt.

Av Sara Karlsson - 22 augusti 2012 16:28

Ja äntligen känns de som att det börjar hända lite grejer på försäljnings fronten. Har fått flera spekulanter på några hästar så känns kul och hoppas de blir något mer av det.

Har ju en hel hope hästar till salu just nu så bara in och kika hemsidan om vilka de finns.


Själv har jag faktiskt nu kunnat ta de lite lugnare igen och passar på att njuta av stillheten, snart kommer ju alla monster hem, hingstar och syrrans vildar. Då är det slut på friden. Fast Lugge hade jag hoppas kunna stanna hos Anna, han lever som en prins. Börjar redan känna dåligt samvete för att han ska komma hem, osäkert om jag kommer hinna med och träna honom. Han är ju bara 2år men behöver en hel del stimulans annars blir han sådär odräglig igen.

Å Så kommer ju kungen hem, Pinturero, som jag saknat honom. Nu hoppas jag bara att han är en skötsam hingst som han var innan han åkte.


Igår tränade vi Lavanda med lite hovlyftning, hon är såå himla duktig. Otroligt rolig häst att jobba med. Känns som man är mer sto människa än hingst. Får bättre kontakt med stona på något vis, iallafall unghästarna.

Så kommer de lite bilder på fröken också, växer så de knakar:

 


Nu ska jag ut och göra klart stallet, ska dra iväg mot syrran och häcka där ikväll.. Dock verkar hon har jobb på g, såå lite lätt tveksam på att åka. Hmmmm

Av Sara Karlsson - 20 augusti 2012 23:25

Dagen som tänkt var att chilla ner sig lite och smällta allt som hänt i helgen, detta är ju liksom nytt för oss.

Dock gick telefon varm och hann bara svara på några st, så de som ringt, hör av er igen isf, kan ha missat något.


Hann ta de lite lugnt vid lunch men blev avbruten. Ofrivillig hagbygge väntade, sista sommarhagen ska göras så ska stona få gå där och beta ner lite innan de tas in för vintern. Har tjatats om den hagen hela sommaren så nu va det väl dags enligt morfar som stod i farstun och stampa. SUCK.

4 hela timmar?! Plocka ner ena sommarhagen så tråden skulle räcka till den andra. Vid fem snåret kunde jag släpa mig in och äta den efterlängtade lunchen. Tur man tog en ordentlig frukost. Sedan gick Nabrisa larmet som inte vill vara ute längre och då va de bara att ta tag i stallet.


Lösdriftarna tycker det är skönt att vara tillbaka till gamla hagen där de står alla 7 i lösdriften för att fly ifrån ohyra. Men de verkar ju inte lida. Trivs bra därinne.


Lugareño lever som en kung hos Anna och blir så bortskämd. Han lever livet. Och jag med, helt underbart har hela helgen vart och ja även Pinturero som har lyckats att få sina 2 ston dräktiga. Lycka! Vi är nöjda med våra fantastiska hästar, varenda än.

Fast lite skönt är det att slippa ha hingstarna hemma, men snart kommer dom en efter en. Blir spänt att ha båda på hemma plan nu när de haft såna äventyr. Och jag hoppas Lugareño kan fortsätta gå med Nisse, men man vet ju aldrig med små hingstar.

Å hade önskat att åka med Lugareño på fler tävlingar, men så himla långt att åka och med så många hästar hemma blir det tufft. Funderar gör vi iallafall så Kanske kan vi åka iväg i vår. Nu när man fått lite smak på det vill säga.

Sedan ska han ridas in också, ska bli sååå kul att se honom under ryttare, tror jag han blir ännu bättre. Tänk om man vore rik så kunde han gå kvar hos Anna på träning och sedan tävlas. Ja, tänk :)

Här är också en film som Anna på gjort på Lugareño:

Av Sara Karlsson - 19 augusti 2012 23:05

Nu är äntligen helgen över, fast vi haft det såå himla roligt. Träffat mkt nytt folk är alltid lika roligt.

Vi kom ju dit med förhoppningarna att han iallafall skulle komma 2a i sin klass, de va liksom det vi hoppades på. NU kom han 1a av 4a st (inte jätte många men ändå) men Faktiskt godkända betyg rakt igenom, inga under godkända. Tyvärr fick han lite nedslag på hans ärr meen inget vi grinar över. Gångarterna då, JO väldigt höga med hela 21 poäng, om nu unghästarna och äldre räknar lika mkt ligger han delad andra plats allt som allt.


I stora hel heten skötte han sig perfekt. Super lugn och lyhörd. Var liite sådär nervösa att han skulle bli lite lat istället.

Så idag var de ju "bara" titlarna vi var ute och tävlade om. Efter att stått inne på box i 2 dygn och heter Lugareño är det TUFFT att hålla sig på mattan. Så pigg blev han. Lite svårt att hålla traven och under värmningen blev jag riktigt nervös efter att sett 3års hingsten röra sig som han skulle tävla mot plus 2 andra ston.

Gick in som nr 2 och njaaa, spänd va han och svårt att koncentrera sig men skötte sig hela tiden. Sist ut va deras hingst, meen i mina ögon såg faktiskt Lugareño bättre ut. Vilket än dommaren höll med om och gav Lugareño titeln MEJORES MOVIMIENTOS Jóvenes, alltså bästa gångarter unghästar 2012.

Vi är såå himla glada över den titeln. Går inte att beskriva.


Han skulle även tävla om bästa unghingstar också, men där var det redan en given vinnare Tanteo MAC. En liiiten förhoppning var ju isf reserv champion. Men vi såg att 3åringarna var mkt bättre "form" än Lugareño. Så vi är inte alls missnöjda där. Vi har gjort allt vi kunnat för att förbereda oss och gick såå himla bra.

Dock efter ärovarvet som Lugareño fick han en rejäl ego boost så kaxa till sej rejält, valde därför att han fick åka hem till Anna igen. Träna lite lydnads övningar å vila upp sig i hemma miljö. Ska bli en ny miljö här hemma så var de bäst att han kunde vila upp sig med de rutinerna han är van vid.


Vi har som sagt haft en underbart kul helg, stressigt men såå värt det och inte kunnat fixa detta utan Anna. De bara inte hade gått. Äntligen fick vi visa vad vi kunde. Å Anna fick super bra respons också såklart, riktigt bra handler. MEN HON ÄR BOKAD ÅT VÅRA HÄSTAR I FRAMTIDEN SÅ NI FÅR INTE LÅNA ;)

Tänker inte byta hur många förslag jag än får. Vi är så nöjda. Betalar hellre fler pengar och får ett toppen jobb än billigare med en massa slarv.

ÅÅ framtiden lyder, Lugareño är ju såklart inte till salu, MEN hoppsa hitta en rätt ryttare åt honom, allra allra helst boende i närheten.

Han måste få jobba, han tröttnar annars och blir en stökig unghäst igen. Så kräver arbete så är han nöjd och glad.


Kan även säga att de var en väldigt nöjd Lugareño som vi lämnade ikväll.


Jag lägger ut fler bilder senare men här är 2 av mina favoriter:

   


Imorgon tar jag tag i lite mail jag missat.. Så ni som skrivit, jag har inte glömt (kanske lite) men mest bara inte hunnit med helt enkelt.


Ha en trevligt fortsättning!

Av Sara Karlsson - 16 augusti 2012 21:24

Största höjd punkten är nu nära, alltså championatet, vårt största hopp för dagen är ju Lugareño. Han är den som just nu är finast att visa upp. Även ha en chans bland höjdarna, hoppas jag iallafall. Nu är mitt mål mest att han iallafall klarar topp 2 i sin klass sen är jag nöjd, redigt besviken om han kommer sist. Gäller ju förstås att han ska sköta sig också. Det är ju prio ett.

Vi åker dit imorgon redan med honom eftersom han är så tidigt i sin klass, även fast vi har nära kan de vara skönt att ha honom installad redan.


Så idag blev det puts av transport, faast blev snarare nedsmutsning med vatten fläckar så får nog skrubba med tvättsvampen imorgon. Skulle ha lastat och åkt iväg å hämtat hö buntar plus halm men då tyckte bonden att de va dags att ut och åka med husbilen, trots att vi ringt under dagen att vi ville komma och hämta. Dessa bönder, finns ingen pli på dom längre :) Fast de är väl bra å ha ändå..


Imorgon plockar jag även iordning lite saker som ska med, jag har ju turen och slipper bada häst, de fixar duktiga Anna. Jag är sååå himla nervös nu inför tävlingarna, men är väl mest oron hur han kommer att bete sig. Man vet ju aldrig, alltså han är ju hur cool som helst med nya miljöer osv, men så många andra hästar på en och samma plats??

Spännande.

Vi närmar oss mållinjen. Jag vet inte om jag hinner uppdatera bloggen något under helgens lopp men, allt hamnar ju på fb så kika in Yeguada SK, jag vet jag tjatar men det uppdateras mest där.

 


Tränade även Lavanda att lyfta hovarna, hoon är så himla duktig. Hon står så snällt utanför boxen medan mamsen är inne och äter. Så står hon snällt medan man lyfter och kratsar hovarna, duktig liten. Visseligen kräver hon en massa beröm, annars får de vara   

Har tyvärr inga nya bilder:

   

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards