Yeguada SK

Alla inlägg under december 2011

Av Sara Karlsson - 31 december 2011 12:17

Ja då va de nyårsafton, jag kan tyvärr som igentligen vanliga fall inte fira nått. Blir hästvakt eller ligga inne och krya på sig.

Har själv dragit på mig en hemsk förkylning så alla hästjobb gör de suuuper tugnt. Såklart var både jag och mamma ute i stallet till 21 igår kväll, båda va döslut. Lugareño gjorde vi en chansning på att byta bandage, skulle ha gjort de igår för om de inte funkade så skulle jag ringa veterinären under fredag morgon så de kunde komma ut och fixa.

Inte jätte viktigt han har bandage längre men då måste boxen vara super ren, Inte lätt att mocka till en ganster unghingst, som dessutom kommit på att han är hingst så de sprudlar hormoner i kroppen. Å såklart stått inne sålänge som han gjort. Passerade 3 veckor i torsdags, vart ute på få promenader men inte kunnat gått mer pga de dåliga vädret.

Igår och idag har de vart ett super tillfälle att ta honom ut för de vart kanon väder. MEN då såklart ska man ju vara sjuk och min kraft orkar nog inte med en ganska hemsk 1års hingst. Han är inte dum, bara kokar energi.


Nåväl igår kväll fick han en hel dosa domosedan, fått ordenerat att ge honom en halv till att börja med men de funkade inte alls. Och nu va de tvungen att bytas bandage och ville gärna inte ha honom utan under hela helgen. Dessutom sa veterinären att jag kunde iallafall inte ta dö på honom, utan risk va att han ramlade.

Efter att vänta så klippte jag bort bandaget och lät de luftas lite medan han somnade till ännu mera. De gick faktiskt Riktigt bra att byta den här gången, sparkade uppåt engång bara sedan stod han som ett ljus. SÅ fortsättningsvis blir de en hel spruta (gel i munnen).

Tycker de går åt rätt håll, men märks att de tar lång tid. Jag känner mig så frustrerad att ha dom inne. Och de gjorde inget om han kunde gå ut och faktiskt springa. MEN de får ju inte bli skitit så, den tanken har fått lagts undan eftersom de flesta hagar har lera upp till knäna. Nä så illa är de ju inte men mkt lera har de ju vart.

Så lite snö på de här är de nog inte helt omöjligt att han får gå ut. Problemet är ju bara att byta bandage, lär ju va ganska ofta men på honom är de inte såååå lät nu när han blivit vrång. Jaja, ska prata igen med veterinären senast torsdag så får vi se hur läget är då. Blir byte av bandage själva på måndag hade jag tänkt och tar hjälp av mamma, de funkade galant. Hon förstår iallafall vad man säger.


Ikväll får nog alla djur komma in lite tidigare och hoppas hoppas de håller sig lugna men min oro säger annat. Specieltl dom på logen och Pinturero har vart ganska så känslig för odjud, speciellt åska har han vart nervös för.

Lösdriftarna kommer nog röra på sig en hel del som förra året men tror de är ganska trygga i hagen och rymmer inte. Eftersom vi bor såpass nära stan så kommer de bli ett förjävla liv. Förra året lös hela himlen upp och vi var omringade av raketer. De är fint, och kan väl inte klandra de som har, men smällare borde förbjudas.

Har även en skotträdd hund så vi kommer ha de ganska så jobbig dag idag.

Men jag önskar er alla andra Gott nytt år, vi hörs nästa år. Sköt om er och var försiktiga med raketerna. Har sett många ambulanser ute nu när folk har tjuvstartat med raketerna..

Av Sara Karlsson - 29 december 2011 19:57

Börja med att vakna med blodsprängda ögon, super läcker jag vet. Tänkte eftersom de va kasst väder sov jag lite till, ingen bråska, skulle ändå passa på att ringa ett samtal vid kl 09. Bara det att de samtalet varade 1timme och 45 minuter. Inte riktigt min grej att prata i telefon sålänge men de va välbehövligt och mkt vettigt så nu ska jag hålla mig iskall ett tag, svår för mig som gärna blir liiite för frustrerad men kan alltid hoppas att de går åt rätt håll.


När klockan hann bli 11 var jag tvungen att springa ut till stallet, grabb gänget brydde sig knappt faktiskt och de fick lite frukost. Kastade ut märrarna, DÄR dock va de problem. Över energin på vissa (läs Ventarrón) tyckte att äsch gå ut i detta väder, mkt roligare att ha gatlopp och springa in igen, bara de att jag hade stängt för. Kabrasch säger de bara om tråden och stolp flyger hejvilt. Såklart blåser Huuuuuur mkt som helst så jag är nära att rasa ikull dessutom. Var bara att försöka få iväg oroliga märrar så inte dom skulle se hålet i staketet och dra iväg. Virre vid detta laget var kvar inne men när ingen kom vart de tråkigt och kom ut igen i full kareta.

Fick ner alla till hagen där de va fullt ös som de stått inne i flera dagar. Lugnade sedan ner sig och åt mat. Som vanligt.


Sedan dess har jag istortsett legat inne medan de stormat ute, grabbgänget fick hålla sig inne så de inte skulle falla träd på dom och tror nog inte de ville gå ut heller.

Har läst ut min bok hann jag göra. Lugnt och skönt då jag känner mig dålig, har dragit på en förskylning eller liknande med halsont, och nacksmärtor, dessutom strålar ut nå mysko kramper i ryggen. AJ.

Dessutom höll pannan på att koka (inte min panna utan vedpannan) bara för min morfar glömt dragit igång en spak men är väl tur han bor granne så fick komma och fixa.


När stallet var fixat tog vi in damerna som var Riktigt frusna. Räknade med tokar men var bara en toke vid namn Alma. De blev helt wohooo när de är blöta och kalla, när hon lugnat ner sig så kunde vi fortsätta med vårt.

Så nu sitter jag här. Inväntar bättre tider. Längtar absolut inte till nyår. Usch och fy. Firar sällan nyår, har kanske hänt engång, resten är jag hemma och vaktar tokiga hästar och även tokig hund. Gillar verkligen inte raketer,, men värst av allt dessa smällare, Hur kan de va ENS liiiite roliga? Underliga saker som pysslar med de där.


Så inga bilder nu heller, kameran samlar damm igen och jag ligger med huvudet på kudden dagarna långa, MORS!!

Av Sara Karlsson - 27 december 2011 19:48

Usch för detta blåsande. Haft stormvindar bra länge nu, tyvärr verkar de inte bli bättre då det ska komma tillbaka på torsdag igen.. Okej om de blåser men liksom 15-20 meter/sek är INTE kul. Så idag fick faktiskt pållarna va inne igen. Förutom märrarna då, de är nog lugnare ute med en massa mat. Knarrar och har sig väldigt mkt på logen så de hade vart riktigt nervös igår kväll vid matningen. Fast var ganska lugna i morse, iallafall när de fått mat.


Så har jag haft de lite latigt idag också. Hör å häpna läst en bok, eller gör väl de fortfarande, fick i julklapp så den va faktiskt lite spännande. När jag väl börjat läsa har jag svårt att sluta så mina ehum stall göra blir lite försenat, oops.

Jaja läser ju böcker en gång på 10 år typ.

Under dagen plockade jag upp min syster som hade det tråkigt. Tyvärr var jag nog inte mkt till sällskap då jag ganska snart fick gå ut till stallet för att möta upp veterinären. Jag tror ju inte att jag kan ta honom själv med mina "droger" så bättre med veterinärens. Blir dock dyrt. Såret såg väl sådär ut, hade behövt bytits tidigare men jag hade följt doktorns order. Visseligen var de mkt för att slippa ta ut dom på joure också.

Ska prova själv på torsdag igen och bara ge domosedan gel, dock i högre dos, hellre för mkt än för lite sa hon    väldigt svårt att ge en överdos.. Hoppas jag också.

Så får se om de går, jag är dock väldigt tveksam men hoppas går ju. Han kunde annars vara utan bandage under natten och ringa ut dom på fredag fm. Så får hoppas han är snäll.

Lite roligt va de att hon uppmärksammade Pinturero, väldigt snygg sa hon och tittade väldigt på honom. Alltid kul att höra om sin skönhet. Pinturero är ju den som faktiskt är snyggast istället och är mattes lilla stolthet, fast jag har ju många stoltheter, istortsett alla som jag inte är osams med, tihi. Och ju nu är jag vän med alla tottisar, lär väl märka imorgon då de är hökörning, brukar kunna va lite stök på dom då.


För att kolla framgången på såret så hoppas vi att de går åt rätt håll för alla börja tröttna på detta, byta bandage och framförallt ha honom inne, blääääää.

Precis hänt:


Skadan skedde torsdagen den 8e. Såhär ser de ut måndagen den 12e.

  


En vecka senare "olyckan"     


2 veckor senare ser de ut såhär:

  


Och så idag, inte riktigt som vi velat ha de dock. Mkt snuskit. Skulle behövt tvättats lite tidigare men inga infektioner eller så. Kanske kan slippa bandage snart och bara ha ett litet lätt. Snö ja tack

    


Nu ska jag faktiskt sätta mig i soffan och läsa vidare på min bok. Den borde va slut snart så kan jag återgå till tv tittande. Mors!!   

Av Sara Karlsson - 26 december 2011 16:01

Vi fick en väldigt dålig julklapp iår. Fast igentligen har julen vart helt okej. Har för första gången vart hemma hos oss, vilket var för mig ganska jobbigt men höll mig mest undan, inte störa arbetande människor.

När folket rört sig hemmåt, hästarna fått kommit in och fått sitt julgodis. Så sitter vi inne och märker att ena katten inte mår sådär jätte bra. Han har under en väldigt lång tid vart borta men för liten månad sen hittades han då han gått "hem". Han åt upp sig riktigt bra men nu har han fallit ut och man kände varenda benknot i kroppen. Tänkte mask så han fick ett piller men han blev aldrig bra igen. Såklart va de ju ingen veterinär station öppen, ett litet hopp fanns om att han skulle friskna till men inte. Stackarn blev aldrig bra igen så han fick avsluta sitt 7åriga liv i skogen. Han är en utekatt så de gjorde honom nog gladare än att få gå bort inne hos veterinären. Jätte sorgligt men vet att han har de bra nu, man behöver inte oroa sig om att han ligger skadad om han blivit påkörd eller så eftersom han rymmer.


Själv kunde jag ut och roa mig igår och hade en mkt trevlig kväll trots blåsten. Slapp ju veta att strömmen gått och var borta nästan 12timmar. Idag mår jag som jag förstjänar, baksmällan tog hårt. Man är inte riktigt van längre, för några år sedan var man ju ut lite oftare och levde rövare men nu, puh. Inte konstigt man dricker så sällan när man får ta sviterna dagen efter. Men är väl ett bra sätt att förbränna julmaten. Höhö.

Märrarna fick gå ut imorse medan resten faktiskt fick hålla sig inne efter stormen. Känns skönare så slipper man jäkta så mkt, även fast de blir lika mkt att göra om inte mer när de står inne. Inatt väntas de ju en ny storm men tror inte den blir lika illa men hoppas vi slipper bli av med strömmen och hästarna kan gå ut normalt imorgon.

Ska även ringa veterinären för att kolla in Lugareño så att allt går åt rätt håll, dessutom att han var så bråkig sist. Mitt eget köpta lugnande är slut så får bli bättre med veterinärens starka medeciner.

Nu ska vi ut till stallet och göra klart, min mage har gett med sig lite nu så rör mig lite bättre tack och lov.


Ha en trevlig fortsatt kväll

Av Sara Karlsson - 23 december 2011 12:56

Julafton närmar sig. Nu är väl jag en sån där tråkmåns så jag orkar inte Riktigt bry mig. De är väl för oss ingen större tillställning utan oftast är de bara jag, mamma, syster + man, mormor, morfar, morbror med fru och kusiner. Inte så många alltså. Maten är väl heller inget jag hurrar för, köttbullar å prinskorv får de bli hihi. Är väl mest synd om dom som får laga maten, vill säga mormor och mamma.

Sen är de ju bara de vanliga att ta hand om hästarna. De får ju alltid lite extra godis.

Fast jag längtar inte till nyår, jag och hästarna plus hund går i ide sålänge. Rädd över just märrarna, de hör ju såväl därinne och tidigare har de vart ganska så tramsiga på ljud. Så för mig och några till blir de inget direkt firande utan vakt av häst.

Jag får dock faktiskt (om jag inte lyckas bli sjuk) ut och roa mig på juldagen. Ska bli kul att göra lite annat.


De har hänt mkt de här året, jobbiga saker men också många väldigt bra saker. Jag hade möjlighet att köpa min absoluta drömhäst, fast de va nästan att de inte skulle bli av för andra gången. Min underbara Pinturero.

Under våren sommaren blev de lite tävling med Joyero som sedan vart såld och flyttat till Vara. Även Aragorn fick ett eget hem.

Fick ju också 3 fantastiska föl alla efter Quarzo. Riktigt guldklimpar som är Otroligt speciella och har glimten i ögat.

Hösten köpte jag min andra drömhingst, kanske lite bättre men i mina ögon slår han intet Pinturero, Lugareño. Var inte så mkt till världen när jag såg honom första gången på bild, tanig liten rackare. Såg nog liiiite för mkt på färgen. Nu när han vart hemma börjar han verkligen likna nått, han rör sig KANON bra och äntligen växer i den kropp jag vill de ska ha. Barock typen.

Tyvärr är han ju nu skadad och har boxvila MEN de lovar gott att han ska bli helt bra igen fast de tar tid. Tråkigt men sant. Hoppas dock att han är helt återställd till de är dags för utställning, annars har jag ju flera andra att satsa på.


2012 ska bli ett riktigt spännande år. Men vill helst spola fram till 2013 för att se Pintureros första avkommor. Grämer mig än för att han inte betäckte iår men var nog lika bra med tanke på hästantalet.

Vi ska försöka minska ner där vi känner att tiden räcker för alla hästarna. Några blir lite undangömda. Så ska vi börja planera betäckningar och för eventuella tävlingar.

Kommer även satsa på att bygga om ladugården, kanske ridbana osv. Planerna är stora, hoppas bara de går att genomföra. Jag vill gärna ha lite för bråttom och har svårt att hitta bromsen. Man lär sig väl. Kan man tycka.


Sådär. Nu får vi se om de kanske blir uppdate på ett tag men tror de flesta kommer att sitta och mysa med sina familjer och äta god mat. Kommer iallafall jag göra. Så med det sagt önskar jag er alla:

 

Av Sara Karlsson - 20 december 2011 20:49

Dagen började med att man blev väckt alldeles för tidigt då min syster kom på besök. Skulle sedan vidare till läkaren (inte jag). Hann dock sova igen mig lite ändå. Så va de bara utsläpp av hästar, valde att släppa ut märrarna iallafall, kändes onödigt att ha dom inne sålänge för nått som går ganska fort.

DOCK var min hjälpreda inne istan och kom hem ganska sent, så ja stressad var man. Å naturligtvis skulle hon också dra i sig kaffe medan jag satt och gunga å stirra på klockan. Till slut så gick jag ut för att förbereda och fånga hästar.

Precis när jag fått tag på Picarona så hade veterinären dykit upp, lite påpekande där om lortiga ben.

Tyckte de gick ganska bra, Alma var väldigt orolig inne men skötte sig bra. Veterinären tyckte vi skulle ha brems på men Jag tycker inte riktigt de hjälper, speciellt på så unga hästar, blir bara fläng av allt så provade utan. Blodprovet gick kalas bra, de märkte hon inte alls, MEN chippet därimot, de va inte kul. Taskig som hon är ställer hon sig och såklart mot veterinären, MKT attityd i den lillhästen. Rädd var hon ju inte. Tyckte även att avläsaren va riktigt onödig.

Vi slapp iallafall lugnande och allt sånt där, å skadad veterinär fick vi ju inte heller.


Under förmiddagen så fick lösdriftarna hö och sedan lite påfyllt med halm så hoppas de använder ligghallen mer nu än att de håller sig i skogen.

Lugareño håller sig "frisk" hann tyvärr inte ut med honom idag då de blev väldigt sent. Imorgon hoppas jag ordningen är återställd och inga mer förseningar. Hoppas går ju

Bild på finaste Alma som Tyvärr blir registrerad mörkbrun, fast tycker hon är mer svart (tråkmåns till veterinär hehe)

     

Av Sara Karlsson - 19 december 2011 23:06

Yes då va de dags igen. Imorgon kommer veterinären Tove för inskrivning av föl.. Så märrarna får att stå inne under dagen, förhoppningsvis kommer hon tidigt. Vill gärna inte chansa att släppa ut dom så har de ingen som helst plan på att gå in. Lite pinsamt.

Lugareños sår går väl åt rätt håll. Jag bytte bandage själv och ja de känns nog allt säkrast när veterinären gör det men man måste ju lära sig. Han är iallafall väldigt snäll men gjorde det inte lätt för en när man skulle lägga på kompressen.

Passade även på att motionera honom lite. Behöver man säga att han va pigg efter 11 dagar på box. Så hoppas inte hans tur drog upp något olämpligt på såret. Kedja och lina satt fint på plats en dag som denna.


Pinturero fick låna Nisses och Lugareños hage en stund på morgonen och behöver man säga att han blev riktigt glad? Hans hage är Väldigt lerig så han har känns sig lite nere när hans kompisar dessutom står inne på box.

Jag hade faktiskt kameran med mig så har klippt ihop en liten film. Och nej jag är itne proffs, tröttnar fort:


Filmade även Alma idag men hann bara ladda upp en, de går ju inte direkt på 20secunder. Så, Tack å bock för mig, imorgon väntar nya spännande uppdrag, tjooho

(ÄNTLIGEN HAR SNÖN KOMMIT; SARA ÄR GLAD IGEN   )


Av Sara Karlsson - 18 december 2011 19:55

Hade vill inte planerat tillökning men visst blev de så.. För Nabrisas del alltså, igår kväll fick hon allt en till son. Vid namn Damon, som igentligen är Olimpias son. De va dock väldigt bråttom in vid insläppet, tilloch med Picarona lät sig fångas påengång. Alla föl hade bråttom in i sina boxar och den ända som va öppen var ju Nabrisas. Så när vi skulle stänga igen stod de 3 st hästar i en box. Hmmmm  . Roliga va att alla 3 tyckte de va fullkomligt normalt och brydde sig inte alls.

Fast vi hade ju andra åsikter, hade blivit liiiite för trångt med så många i en box. Damon totall vägra att gå ut och tyckte vi var riktigt hemska, till slut fick vi putta ut honom och in i rätt box. Jösses.

Alla va nog inne i boxarna rekord snabbt. Brukar ju vara iallafall lite mera stök men de va väldigt blöta och kalla.


Både igår och idag har de snöat massor (NEJ NU KLAGAR INTE JAG) MEN de gjorde ju inget om de va liiiiite kallare så de inte var så blaskit. Fortfarande en jäkla massa lera.

Så igår fick Pinturero, Tacita och Kusen komma in redan vid 16 tiden, alla va kalla och frusna. Idag fick de allt vara ute lite längre, alla hade täcken så fick inte komma in fören vid 18.

Damerna va inte alls lika snabba in, Picarona och Nabrisa stod vid höhögen medan fölisarna hade första plats vid grinden, duktiga pållar som vet att man ska gå in om kvällarna. Tänk om resten var det.


Har tyvärr inte fotat något idag men bjuder på en gammal, på den tiden då de va lite kallare:

   

Bilder på Aragorn och Joyero. Båda är ju numera sålda. Saknar faktiskt de båda grabbarna men vet ju att de har de kanon.

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards