Yeguada SK

Alla inlägg under oktober 2011

Av Sara Karlsson - 31 oktober 2011 22:18

Tror någon speciell liten herre börjar göra sig hemmastadd, gått från att vart super lugn och still till en riktig vilde. Lugareño har alltid visat sig på sin bästa sida men nu börjar gangstern i honom visa sig, men busig unghingst som han är så är han ju inte elack men hyss har han då hittat på, dock oftast när de kommer till mat.

Lilla Virre var en bråkstake igår igen men idag en riktig klippa, gick in och stod snällt i boxen medan hans mamma var på egna äventyr, fast han blev lite ledsen efter en stund men skötte sig bra trots själv.

Kommer bli en bra häst de där, med mkt humor.


Lösdriftarna så går de åt oändligt mkt hö så funderar starkt på att vänja om dom till hösilage, kanske inte går åt i samma mängd.

Förövrigt har de rullat på idag, jag var klar i stallet redan vid 14.30 och satte mig då vid datorn och gjort om lite med hemsidan och uppdaterat lite nya hästar till salu. Någon som är ny är väl Picarona, men räknar väl egentligen inte med att sälja henne heller, satt ett högt pris och ska hon säljas så är de den summan jag vill ha, gör absolut inget om hon är kvar.

Olimpia och Aurora söker ev fodervärdar, ska dock vara super bra hem. Men jag har lite svårt med Olimpia. Hon kan va riktigt svår att ha å göra med till att vara en riktigt klippa. Hade lite piskträning idag, som vanligt tror hon att man ska ge henne stryk men va faktiskt liiiite skönt när pisken klia na på halsen.

Har med pisken vid intag av dom som en förlängd arm, slår ju absolut inte utan räcker man petar lite, inte kul att peta med vanlig arm och få sig en känga av en busig fölis. Här går de vilt till ska ni veta, hihi.


Sen för att få en ganska kaxig och tuff hingst(enligt han själv) till att se vek och tyck synd om mig look, är att antingen klippa av honom svansen eller smörja ett ytte pytte sår.

Häromdagen fick jag klippa av endel av Pintureros svans, full i lera som hängde och slog mot benen. Han såg helt förskräckt ut när han titta på svansen sin, stackarn. Lika idag så smörjde jag ett sår han fått och OOOOOJ så synd de va om honom. Så kul att se när djuren verkligen visar känslor.


Trots kanon väder idag så har jag inte fotat ett dugg, har haft antingen fullt ös eller egen tid, får passa på ibland.

så bjuder en bild på bus grabbarna:

 

Damon är en get, ser ni hans huvudställning, precis som en get har när den stångas    Annars är han en helt vanlig Prinskorv. En champion har många namn *host*

Av Sara Karlsson - 29 oktober 2011 19:59

Jag undrade idag på eftermiddagen vad hästarna ätit till lunch, Kusen och Tacita for omkring i deras hage som de hade en geting i häcken. Lite kul att titta på, tyvärr hann ja inte ut med kameran till de sluta så fick köra igång dom igen hihi.

Så när vi ändå var i farten livade jag upp Nisse och Lugareño också, lite svår flirtat där men till slut så, bildbevis kommer.


Imorse dök halm leveransen upp, 15 halmrullar lastades av, synd man inte har lika mkt hö, har smått räknat vad de går åt i veckan så de vågar jag inte ens skriva, fruktansvärt mkt och fattar inte vart de tar vägen, feta hästar?

Visst ingen av dom är väl smala, borde nog dra ner på matnivån för hinner ju bli ruinerad om de fortsätter i den här farten. Tugga halm, hihi de har vi ju nu gått om.


Jag tar förresten tillbaka om jag skrivit  tidigare hur duktig Ventarrón har blivit, idag var han ett riktigt vilddjur. Vid insläppet va nog de allra flesta väldigt hungriga(tyckte de kunde städa upp sin utspilda hö rulle). Iallafall så skötte sig de flesta till sista biten, då va de nästan att Alma och Virre hoppa igenom grindhålet, hallå??? Väl inne i "stallet" sprang de tametusan överallt, Alma kan man smacka på så springer hon in till mamsen. Medan Virre, Damon och Nabrisa levde rövare på hela logen. Nabrisa börja tugga hörulle, Virre DÖK ner i våran halm vi har som ett berg, sen DÖK han in i hörullen å la sig och rulla sig i den???!!! Han var precis överallt och eftersom ja inte kunde släppa Olimpia fick mamma försöka få tag på honom, till slut gick iallafall Damon in i rätt box så kunde hon släppa och så va de kamp mot Nabrisa och värsta Virre som till slut tack och lov gav upp. Behöver jag säga att de blev att se ut som ett bombnedslag?

Nötskal.

Hoppas han är mera skötsam imorgon.

Här är iallafall dagens bilder;

                         

Av Sara Karlsson - 28 oktober 2011 22:01

Börjar äntligen komma in i lite rutin på allt, istället för att göra Allt på eftermiddagarna har jag börjat mocka 5 boxar redan på morgonen. Jaja ganska lätt att komma på men jag är väldans seg på mornarna och blir dessutom väldigt hungrig men nu när jag upptäckt att de är såå drygt att ta allt påengång. Funkar dock ganska bra och får in en väldigt bra tempo.


Stona har även kommit på att man ska gå in om kvällarna så nu inväntar de snällt. Borde igentligen köpa en foderring till dom också för usch va de snuskar sig i stackars hö, bortkastade pengar. Någon som vet hur sån här foderring från Profarma funkar för ston och föl? Mina dyker in i hörullen och använder den som en kli maskin, suck! Borde kanske köpa en sånhär rullande borste man har till korna? De borde ju funka till mina hästkor   


Ska man prata väder har de väl inte vart överdrivet kul, när hagarna äntligen börjar se Ok ut kom de massa regn och alla ser ut som leråkrar förutom stonas då de inte hunnit trampa upp där än. Dimmigt och tråkigt, inte ens liite kul att ha fram kameran heller. Fölisarna är alltid roliga att hälsa på numera, nu när de är inne om nätterna har de lite mera energi och leker oftare, kan lääänge länge titta på dom busa.


En mindre kul grej har Corona troligtvis drabbas av en hovböld igen, fast nu på ett framben. Var kommer alla dessa bölder ifrån? Har Aldrig någonsin haft hovbölder men helt plötsligt dyka upp som på löpande band, visseligen på samma häst men ändå. Tur de ändå är hon för hon är snäll att hålla på med dock blire samma procedur igen :( Tråkigt.

Beroende på vart den sitter ska jag mixtra själv, annars får Carola dyka upp. Bara så du vet(tror hon läser bloggen ;) )


Nehe nu ska jag vila maten, jösses så mätt jag blev, pizzan satt riktigt fin en dag som denna, tyvärr tappade mor min den så får tyvärr inte äta resterna imorgon   

Trevlig helg

 

Av Sara Karlsson - 26 oktober 2011 20:48

Då var de dags för en liten herre att växa upp. I 3 dagar har vi fått haft grimskaft på då de ska fjantas så dant in.

Fick för andra gången ha grimskaft på sig i måndags och var ju lite tjafs men gjorde ingen grej av de men han fattar snabbt och förstår vad jag vill av honom, kloka häst. Igår va de bara lite dragkamp då han Inte skulle gå rakt fram men till slut så. Idag då skulle jag vara smart så Damon och Virre fick ha hängande grimskaft eller liggandes över ryggen.

Gick jätte bra TILL Picarona bestämt inte skulle in, de hade ju mat ute (fick fri tillgång) så då försvann hela gänget i full kareta, fram och tillbaka. Man blir ju lite less då 5 andra hästar är hungriga och ska in. Tack och Lov för den underbaraste Nabrisa, finner inga ord hur hon är. Bara bäst!! Fler såna tack! Efter att Nabrisa infångats gav sig Picarona också, då va de bra tyckte hon och stod som ett fån, - ja har inte gjort nått typ med en gloria runt huvvet och glittrande ögon, SUCK!

Då vi oftast har Picarona och Olimpia i grimskaft så får Nabrisa gå lös men nu var ju hon fast så gick tänka om.

Bad mamma försöka få tag på Olimpia, vilket var dumt, mamma är livrädd för den hästen även fast hon inte erkänner de så vet jag om de, så hon fick inte tag på henne. Bad då henne ta över Picarona och Nabrisa som stod jätte snällt

så fick locka lite med tramsiga Olimpia.

In gick skapligt bra, grabbarna tycker de är super kul att vara på egna äventyr medan mammorna är i boxen och äter.


Damerna kom ut lite sent idag då höbonden skulle ha kommit igår men dök aldrig upp men skulle komma idag kl 09 men kom inte fören halv 12. Så de fick stå inne, kändes sådär kul men vad göra, de hade iallafall fått ätit bra med frukost.

Värre med dom andra som fick dela på några kg.

När väl bonden vart över så rulla allt på och känt som man hunnit med de man ska. Fölen är jätte duktiga med att få på grimma, nu är de bara sitta fast som är de värsta. Ska gå   

Lite bilder på sötisarna:


Observera en traskande Alma 

 


Alma herjar på Damon att skärpa till sig, måste hjälpa bröder i nöd  



Snacka om att se belåten ut, ondskefulla Alma   

  


Usch vilken stor jobbig grimma  

               


Grabbarna leker vem som är längst leken


Fina Alma börjar bli stor, inte alls lik Corona vid den här åldern

      

Av Sara Karlsson - 25 oktober 2011 19:44

Men ack så tugnt de går. De flyter inte riktigt på som jag vill att de ska göra och hela allt känns sådär. Lite deppig..

Inte nog med att min syster har problem med sin graviditet så rymde de förbaskade stona idag också, pricken över iet.


Dagen börja dimmigt, även ute, inte bara ögon fyllda i grus.  Trött klev man upp och kasta ut hästarna.

När man sitter inne vid datorn såg jag att lösdrift hästarna glodde något enormt och de brukar betyda problem, hinner ut och hör ett jäkla liv, gnäggningar hit och gnäggningar dit. Vid backknixen möter jag Nabrisa som travar med sin unge i själv "hagen" vi har när vi tar in och ut dom.

De andra 4 var som bortblåsta. Kastar in dom i hagen igen ihopp om att de andra kommer tillbaka och Nabrisa stannar kvar men hitta ett grimskaft. Efter mkt om och men så får vi in de andra också och kan stänga för.


Sååå ja de va antagligen ett föl som tagit sig ut, eller hästarna kan bråka något enormt och då är de Nabrisa som hamnar i kläm, inte ute efter att rymma utan staketet var för nära. Va de nu ett föl som rymde(antagligen Alma) så berodde de på att jag inte haft ström på understa tråden och de är ju så gått med gräs.

Nu är de såklart ström på understa med och alla har hållt sig ifrån tråden.

Så jag vill INTE ha uppläxning, jag har hållt på med hästar istort sett hela mitt liv och JA ibland händer det att dom tar sig ut. De är inte perfekta, absolut inte jag heller.

Men nu är jag sur och bitter på alla kommentarer som är gör si gör så.. Har redan för mkt att tänka på en sådan uppläxning. JAG VET REDAN!!! inte född igår.


Ska gömma mig ett tag och tycka synd om mig själv och min fina syster dotter.. SOM bara ska bli bra..

Av Sara Karlsson - 24 oktober 2011 13:04

Sitter och funderar, borde egentligen vara ute i stallet men där är morfar och jag ogillar sällskap i stallet.

Dessutom huset fullt i hundar, man vart visst hundvakt också usch.


Till rubriken då. Jo, igår va de lite trassligt med fölisarna och intag, båda grabbarn var inte ett dugg sugen på att gå in i sina boxar, speciellt inte Ventarrón och Damon följer sin bror vart han än går. Olimpia är ganska hönsig så blir lite orolig när Damon inte syns men inte nämnvärt. Nabrisa bryr sig inte ett skvatt längre, visseligen om de är oroligt runt om i stallet vilket det inte varit. De drygar sig odramatiskt vid intag.

Så har funderat om de ska få bo i egna boxar snart, fast de kanske bor tillsammans. Känns dock så tidigt, Ventarrón är idag 5 månader och Damon blir 6månader 5 november.

Nu är ju inte bygget klart men funderar lite, ska nog ta på grimman på Ventarrón så de går lite lättare att få in honom, sålänge han går in kommer Damon också.

Imorse hade även Virre rullat fast stackarn, men klok nog låg han still när jag drog ett grimskaft runt benen och kunde dra loss honom. Gick bra, och han hade inga skador, lite chockad men väl ute sen så var de fullt ös och leka med brorsan igen.

Ja nu måste jag nog sluta lata och traska ut och se om man kan göra lite nytta.

Tjengeling!

Av Sara Karlsson - 23 oktober 2011 20:16

Ingen rast ingen ro. Man säger att idag för man en tidig kväll men är inte inne fören halv åtta iallafall, blir lite trögt när man vart ute precis hela dagen.

Igår så fick stona komma ut straxt efter lunch och de va riktigt uppskattat, de va på en äng där hö slagits så de har ätit sig riktigt mätta. Va fullt ös och man blev lite nervös att de skulle braka igenom staketet.

Dagen spenderades i stallet, tar så pass lång tid av att mocka och plocka iordning allt, dessutom blir man ju själv hungrig mitt i allt.

Fotade en massa på mina underbara små fölisar och är så stolt, och såååå dom rör sig. Bådar verkligen gott för framtiden


Idag fick mamma en förskräcklig syn, Putte tittade ut genom stalldörren imorse, hästfan har tagit sig ur boxen. SUCK!! Men som tur va har han bara hålls sig i stallet och inte gått iväg ut, eller hitta på annat. Men snacka hingst, tss, de han gjort de va ju att stå å käka..

Så har vi haft lite staket haveri också, så mormor ringde helt hysterisk att alla hästarna jagade stackars Nabrisa och tråden va trasig osv osv osv.. När vi kom dit stod de lugnt och betade, hmmf.. Visst staketet var trasigt men inge hysteri där inte.

Ja så nu är de väl inge mera att berätta, imorgon är en ny dag och har utsläpp alldeles själv så får se hur de går med alla mina odjur...

Skitsamma, slut tjatat här är bilderna, svårt dock att ta kort, de va så dassigt väder igår så blev de såhär: men nöjd ändå

                                   

Å vad gör du då???? Otroligt spännande tycker Virre, observera storleken på den bamsingen..

Av Sara Karlsson - 21 oktober 2011 22:16

Uek va hagarna ser ut just nu, snacka lervälling. Fast är ju ganska så vanligt vid den här årstiden så man får väl stå ut.

Ja har vart liite tystare än vanligt de här 2 dagarna men de är just för att de har vart proppat och jag är som död på kvällen, vissa tycker säkert de är fullkomligt normalt men jag har ju haft lååång semester och har numera 11st hästar inomhus.

Så idag har jag vart inne bara för att äta sen kliva ut igen för att bygga hagar och köra hö osv.

För er som inte hängt med sen tidigare så plockade vi in sto och föl på box igår och de gick ju sådär bra. Virre gjorde verkligen upp till sitt namn då han först inte hitta grindöppningen och alla fick stå och vänta. Sen inne i boxen tänkte han hoppa ut men möttes då av 3 st kutande människor och kom på andra tankar. Tyvärr räckte inte de utan vi fick även passa upp på Alma som heller inte gillade sin nya bostad.

Synd man inte fick som man ville men boxar och galler, men men vad ska man göra.

Fick sätta upp extra reglar så nu står de som fångar   

Jag själv som är ett nervknippe tyckte allt var helt galet så va ganska länge på dåligt humör och lätt fräste till, ooops. Mina nerver är oftast på utsidan när de är något nytt på g.

Iallafall så på kvällen lugna samtliga ner sig så va mest att proppa i dom massa mat så var de lugn, men måste dock ge en liten guldstjärna till Damon och Olimpia som fann sig direkt i sin nya box. Trodde jag Inte.


Idag har de 6 fått stå inne då deras nya hage inte hunnit bli klar ännu och jag var själv så vågar inte släppa ut dessa vilddjur. Då kommer väl frågan varför man tar in dom just då, JO för att de va enda gången innan helgen vi fick hjälp, att ha 80åringar till hjälp känns sådär alltså. Fast va ingen höjdare att låta en gravid syster hjälpa till, men hon fick ta den snällaste Nabrisa.

Tror dock inte damerna klagade såvärst på att vara inne heller, Så länge de fanns mat. Annars var de ett himla liv.

Även vart lite fundersam på vad dom i lösdriften har pysslat med, har tidigare fått köra ut hö varannan  dag men den här veckan körde vi ut i måndags och Idag tog de slut..... Fast jag klagar inte.. Dock hade vi en rymling, såg spår och under tråden till grinden var trasigt och små hästspår till synes, undra vem de va??? Kan Aldrig ha vart Cereza... Suck!


Annars rullar de nog på som vanligt kan ja tänka mig men sliten och trött är man på kvällarna när man kommer in och kastar sig i soffan. Hoppas de lugnar ner sig lite bara. Nu är de som de va i våras, häststopp, inga fler in utan nu ska flera ut istället.

Kanske låter lite hårt men de är för många och de mår nog bättre av där de får MER kärlek. Dagarna är för korta helt enkelt. De betyder ju heller inte att man älskar djuren mindre såklart.

Så de flesta som är till salu finns på hemsidan. Hade man letat sto och föl så vart Alma och Picarona Jätte billiga igår men idag är de inte billiga längre fast håll ögonen öppna, imorgon vankas utsläpp och då säljes väl alla för en krona, *Host harkel*.

Trevlig helg

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards