Yeguada SK

Alla inlägg under januari 2014

Av Sara Karlsson - 28 januari 2014 13:11

Många är chockade över vinterväglaget. Ja ännu är det ju januari. Men jag själv kan inte påstå att jag är särskilt över förtjust i detta blåsande?! Igår å idag ligger vinden på allt för mkt, å hästarna gillar de nog inte heller.

Ja som sagt, mer snö och idag ville jag inte ens gå upp, när man titta ut genom fönstret med snön yrde omkring.

Samtidigt kom plogarn och jag kände att jag vill inte krocka med han å mina piggelinor till djur. SÅ väntade en liten stund men hade inte räknat med att han skulle ta sej en fika hos mormor och morfar.. TYPISKT blev han ju klar när jag skulle ta ut första gänget. Å eftersom han höll sig på gårdsplanen var de ju bara att vänta.

Ja nu fanns de ju att göra och hästarna mumsade väl i sig lite hö.


Veckan och helgen har gått i en jäkla fart nu igen. Otäckt jag hinner inte ens med å tänka så är det en ny dag.

MEN en liten grej som hänt är att imorgon väntas min nya lilla sötsak lastas och åka mot snöiga Sverige.

Stackarn. Nu ska jag bara försöka berätta det för mamma, hon har nog sina misstankar men jag har inte vågat sagt något. Jag kommer bli hängd ;) Nåväl, vid det här laget borde dom lärt sig att jaaa det här är sista hästen jag köper är rena lögnen. Nu måste man ju ha lite rörelser i stallet. Bara typiskt att man åter igen satsar på en liten plutt, jag som skulle ha en riden och trevlig valack. Istället blev det ett åring, då föl född 2013 men visst är hon Söööt?:

     


Ja nu får vi se vad som händer. Små killarna Ternero och Zac fick stanna hemma denna helg, de får åka vecka 6 istället. De behövs nog för de sprudlar energi i kropparna så de nog bra de får vara i ett grabbgäng och leka av sej.


Nu på lördag åker förmodligen Lugareño på lite träning, han ska sättas igång nu och det kändes lite akut med ny häst på ingång och han måste nog bli av med sin energi.Hoppas det blir bra och sen får vi se om vi kan hitta en annan ryttare åt honom som möjligen kan tänka sig att tävla honom. Det är ju det han är till för. Har alldeles för stor talang för att vara hemma, och med sin halvlata matte.. Men men, ridningen får man ta tag i någon annan gång.


Av Sara Karlsson - 20 januari 2014 21:39

Jag är ju lite åt en vintermänniska, den är äcklig leran är borta och istället kan man njuta av snö.. Solen har lyst då och då men kanske inte något att skryta över. Ja jag lovar att jag kommer få sota för det här, kommer svära över den jäääää**a snön sen ;)


Grabbarna Lugareño och Pinturero är inget bra sällskap till varandra. De smider hyss tillsammans och ja ibland är den ena värre än den andra. Maten är inte lika god som innan och Lugareño kör nästan rodeo innan Pinturero är inne.

Å våga störa Pinturero medan han kör sin vanliga rullning i halmen. Gjorde misstaget att skoja lite med honom och "råka" ropa att maten kommer. Nog aldrig sett en häst resa sig så fort och nästan landa i taket, var cm ifrån. Hehe klart man fnissa lite förstås..


Tjaa jag trodde jag hade endel å skriva om men tjaa.. Är väl att jag får förmodligen ta in min reserv plan med Lugareño, känner att han kan inte bara gå hemma å skrota. Rida själv finns inte på kartan just nu.

Då jag endast får erbjudande att betala hans uppehälle, kanske billigare än hos tex tränare men de känns ändå osäkert då att lämna bort honom flera mil ifrån. Så först tänkte jag kolla med min första plan, men då jag inte får direkta klara besked så blir det reserv plan nr 2. Plats fanns ledig till helgen så blir att få se hur det blir. Funderar lite till så får se, men ganska säker på att han får åka dit en stund. Till han ev hittar den perfekta ryttaren.

 


Å mina fina små grabbar också:

   

Av Sara Karlsson - 17 januari 2014 16:37

Igår var de en dag som bestod av allt. Överallt och ingenstans typ. Första passet började ju med givetvis att släppa ut alla monster tll hästar. Hacka is ur alla badkar/baljor. Usch så slitigt, ösnkar mig termobar i julklapp, har ju lyckas fyllt år redan.

När alla var ute var det inte tid över till frukost utan for iväg för att plocka upp min syster. Hungrig som en varg fick jag ialla fall lite å äta där och kaffe så man kunde sladda hem sen.

Väl hemma började nästa projekt, Sophie skulle ha ungen på pulka och skulle köra slut på en hund, mitt projekt, jaga häst och fota.

Först ut blev Lugareño. Han är ofta ganska svår att fota då hans image är å se sur ut. Å flascha runt i trav är inte riktigt han. MEN Några bra bilder kanske man fick in:

           

Dessa är jag som regierat, minimalt med skit program men jag är ingen expert, å skulle aldrig i mitt liv förstå mig på Photoshop.. Jaix.

I samma veva som hunden (min tyvärr) vrålar för att hon inte får vara med att jaga hästen kommer liksom sotarn å undrar vad jag gör med stackars hästlorten, samt hunden som låter som hon håller på å dör. Ja de som träffat schäfer vet ju hur de kan låta. Några bilder avvklarade tordes jag inte stå kvar, många fundersamma blickar.

Så drog vidare, till stona. Där är det en liten mindre hage som tanken var att Sophies hund skulle dra runt på barnet. Bara det att det blev mer plogning än bara dra barn i pulka. Men ungen var lycklig:

   

(JA hon ska sitta på en pulka, som är någonstans i snön ;) )


När dom tröttnat å konstaterat att det blev alldeles för tugnt passade jag på att fota stona och föl. Med hjälp av skällande hundar (läs min hund) så vart det genast mer fart på dom än räknat. Oftast joggar de runt som fånar.

Nu vart de mer ÖS. Cubanita kör sin singelrace. Bäääääääsar iväg, sedan när de går så fort gnäggar hon som en vilde. Sophie trodde de va en av fölungarna som ropa på mamsen eftersom de inte alltid hängde med, men Icke de va lilla Cubanita ;) Så lik sin dotter på alla de slag. Så under den tiden hade Ternero fullt shå att hänga med henne. Äntligen fick man se Bra gångarter på han också. Vart lite blygsam med sin gång och inte haft nått att skryta med som Zac tex. Växer till sig han å. Här är resultatet av den fotningen:

             


Under tiden dog batteriet på kameran så var bara att ge upp. Bara ta tag i en hund och kuta runt gården med ungen bakpå. Först en hund, sen blev de min hund, några varv senare höll jag på att dö. Shiiiit va jobbigt. Hundarna blev nog ganska trötta. Ungen med.. Å ja med..

Fodra lite och gick in, trötter.

Under kvällninngen så hade jag räknat med stallhjälp., de går ju oftast så mkt fortare då. Men straxt innan halv sex är de på väg för att dra. Jaaamen stallet då??? De skulle tas en annan dag?! ?! Vad hjälper de mig NU?

Suck, då var de bara att ta tag i HELA stallet på en gång. Alldeles försent. Dessutom var inte min vanliga hjälpreda hemma ännu. Hann mocka alla boxar som tog ca en timme, så kom hon. Fick kämpa som djur för att inte bli klara mitt i natten. Tyvärr tyckte inte grabbarna vi gjort ett särskilt bra jobb och gjorde så man fick bråka med dom Båda hela vägen in i boxen med en ursinnig och trött matte. DÅ var ingen av dom särskilt poppis.

Visseligen var de nog kalla då dom fick stå ute utan täcke, se om de är skillnad idag. Grannen bestämde sig dessutom för att sopa/skotta trappen 20.00 på kvällen. Sååå himla typiskt att han ska hitta på grejer vid insläppen. Å ja mina är riktigt tramsiga vid insläppen, utsvulltna liksom.. Hopplösa.

Så ja, jag sov som en liten prinsessa under natten och idag hade jag inga planer på att stiga upp. MEN fick rycka upp mig och släppa ut alla igen,. Sedan dess har jag setat inne mest å redigerat bilder å ladda upp några på fb. Skapligt nöjd över dom faktiskt. Men de är sådan skillnad på kvalité på datorer, om jag skulle laddat upp dom på min stationära hade de inte vart så grumliga. Men men..

Nä nu ska jag uggla ett tag till innan kvällspasset börjar, ha de fint, tjolahopp! 

Av Sara Karlsson - 15 januari 2014 21:21

Jösses vad det har snöat här hela dagen så nu kan jag nog känna att det räcker faktiskt. Hästarna blir ju mer puckon då ju. Har stått lugnt och stilla hela dagen men varje gång de ska in, helt plötsligt förvandlas dom till monster. Odräglingar ;)

Igår fick vi vänta in en envis Pinturero som helst plötsligt inte kommer till grinden längre, han tycker det är Alldeles för buckligt för en häst som han att gå på. Så han har gått över till sin lilla ö och där står han. Tidigare dagar har vi tröttnat att vänta och hämtat honom. Han vill som sagt man Bär honom in. Men igår tyckte jag att näää, vi tar ju samma väg VARJE dag så nu får han skärpa till sig. Lite paff blev han allt när vi klev iväg och gjorde annat. Tog en halvtimme å sen tröttna jag så istälelt för å hämta honom fick han en knuff i röven. Då kunde han stappla iväg, bitter.


Idag så var de blöta föl som skulle in, pigga å allerta. Lite väl kanske pigga kanske men sen så stackars lilla Zac blir lite skrämd å tappar balansen och sedan rasar ikull. Visseligen skrämde han alla andra som tvärvänder och är på väg ut igen. Ternero var snabb nog till mamma sin och Nabrisa kom nog på att de va nog inte så farligt. Men lille Zac vart lite chockad men klarade sig bra. Tur han har en rund å go så han landa mjukt.


Resten av gänget ja, de hade bråttom in. Brr tur vissa hade mysiga täcken på sig.


Fick ett halvträligt besked igår. När man trodde att äntligen har min fina Zac hittat en familj han skulle passa riktigt bra med, som handen i handsken. Tyvärr fanns det inte stallplats för sådana små hingstar, mkt trist.

Hoppas de dyker upp något passande så än ger vi väl inte upp hoppet :)

Tänkte busa lite med dom imorgon och kanske fota lite.

   

Av Sara Karlsson - 13 januari 2014 13:42

Då de är standard att jag inleder mina blogginlägg med väder sååå varför sluta nu ;) :


Nu i helgen kom snön och kylan pooff sa de. Kan inte riktigt påstå att de är fantastiskt, jag ville ju ha snö, men inte lera, snö och kyla... Det är fortfarande riktigt mjukt i backen och hästarna sjunker ner halvvägs ner i den iskalla leran. Så Pinturero har det riktigt tufft. Han får man hämta och visa vägen, men enligt han själv får man gärna bära honom också. Hackihäl går han. Den ända som står å väntar nu förtiden är Lugareño men de är ju bara för han är den största svältkommiten. TROTS att han nästan får mest mat.

Stona står vid sina öar vid maten, går runt, vill komma in meeeen usch sån hemkst underlag. Väntar å väntar.

Ternero blev igår snöblind å gick igenom avstängingen vi har mellan stall och hage. Vet inte riktigt hur han tänkte där. Så Ternero fått ett nytt smeknamn (Terror gäller fortf.) rallykalle, annars brukar de vara Korven, mini bla.

Kärt barn har många namn ;)

Så de flesta av grabbarna iallafall har vart lite halvt knäppa. Stona var på allerten imorse men nog inte konstigt, överlevt 16 minus. De står på kallstal så nästan lika kallt där som ute. BRRRR..


I fredags var stora dagen, jag fyllde hela 25 år så nu är det slut på ungdomsdagar.. Inte riktigt sett framemot denna dag. Visst har vart halvdöd med förkylning så inget har känt särskilt lockande. Tur nog fick jag min obligatoriska smörgåstårta av mormor.

Mitt 25års kalasane får jag nog ta nån annan gång.


I helgen väntas grabbarna köras till lösdrift åt Örebro. Känns konstigt, hade egentligen velat haft iallafall en såld. Men återstår att se. Så visst är man sugen på en söt fölis men inte har plats, har de varsin bokad plats på lösdrift.

De hoppas jag kommer uppskatta att kunna busa jämt, iallafall Ternero som är full i bus. Lika påhittig som sin stora syster Lavanda, jösses så lika dom är. Bara att denne gång blir iallafall Ternero lite bättre uppfostrad av sin mor jämnfört med Lavanda, taskigare föl mot sin mamma får man nog leta efter. Rodeon inne i boxen var sällan poppis. Men Cubanita får ju skylla sig lite själv som inte säger åt na, hade det vart Ternero hade han blivit intryckt i väggen. Inte på ett elack eller skadligt sätt men sätta ett klart tecken att bus är inte ok INNE.

Tokar. Tur dom båda är Såååå sööta.


Nä nu ska jag ut och fodra lite hästar. Mockning avvaktar jag med, med lite tur kan jag nog lura med ut någon till ^^

       

Bilder från januari 2013

Av Sara Karlsson - 9 januari 2014 17:06

Enligt rapport så kommer snön å vintern nu till helgen? Men utan käle i backen kan de ju bli spännande.

Mina hästar har gått med täcke å jag brkar aldrig få använda det så mkt som nu, men när det inte regnar väljer då hästarna istället för att rulla sig i den värsta leran de kan hitta. Sååå jag är faktiskt rätt bekväm å låter dom ha täcke på, även fast de inte riktigt är super sugna på det.


Tankarna är som vanligt överallt. Tiden är inte på min sida utan springer iväg för mig. Allt annat som jag vill ha klart tar istället Hur lång tid som helst. Ägarbyten tex, tar tydligen månader att fixa, SUCK.

De vill jag helst ha klart nu..

Många planer och tankar inför året, vad ska man satsa på eller inte. Är utställning till våren så hoppas man har någon häst redo och gärna någon som visar också. Inte så lätt när det är en bit att åka..


Igår kom de ett gäng för att se på fölen, trista var ju vädret och Pinturero (pappa häst) inbäddad i täcken. Fölen är ju som vanligt väldigt charmiga så man behöver sällan göra så mkt. Zac som ofta är lugnet själv taggar till å visar upp i en riktig show när man ber honom om det. Ternero glömmer man inte för han är överallt, han ska synas å höras. Som en liten hundvalp å sööööt som attan.

Jag hoppas deras långa resa var till nytta :) dock skulle fler hästar kollas på så inväntar svar.


Sedan idag kom ett tråkigt besked, kanske egentligen inte helt oväntat men våran granne som man känt sen barnsben gått bort. Inte direkt gammal heller. Usch livet kan vara så grymt och orättvist.

Tankar går till nära å kära.


Ja de var rätt tyst här i Hamre idag.

 

Av Sara Karlsson - 7 januari 2014 11:51

Hua denna helg drog förbi som ett åskmoln tror jag. Minns hälften vad jag ens pysslat med men känns iallafall som man haft en hel del att göra.


I fredags var planen att Cereza skulle flyttat till sitt nya hem men Cereza själv hade andra planer. Fick avbryta lastningen då klockan började springa iväg. Eftersom det gick så tokigt så erbjöd jag mig att köra hem Cereza, resan är ju inte överdrivet lång. SÅ jobbigt å se Sandra besviken när hon inte fått hem sin nya fina häst redan på fredagen.

Samlade ihop med standard gäng som oftast inte har så mkt att välja på ;)

Så igår drog vi iväg för att köra Cereza från Anna till Sandra i Laxå. Denna gång fick hon dos lugnande, använder det Bara på hästar jag känner kan ställa till det under körningen, nu kan jag säga att det inte är många alls. Nu har jag nog ingen kvar, bara bökiga ev vid lastning men står oftast snällt i släpet.

Nu tog lastningen kanske en kvart, men hellre det än stressa på och allt blir tok. Hade mina hjälpredor som lugnt å stilla putta på. Känns skönt att man har folk runt sig som man litar på, kan tala om si och så gör vi.


Vi började åka å de va lite vingligt men bara efter någon km var de lugnt bak i släpet. Jobbiga var när man visste att belysningen hade eget liv, gick som en diskokula. Skulle man blinka, blinka alla lampor. Nu vet jag inte om släpet krångla eller gamla Bettan (bilen).

Överlämnade Cereza till sin nya glada matte. Resan gick så bra och de var skönt att slippa köra dessutom. På väg hem började det spöregna å vindrutetorkarna hade tagit semester. Sikten var ja,,, NOLL. Spännande körning.


Kändes vemodigt att komma hem och ta tag i stallet kan jag säga. TACK OCH LOV hade min kära syster och lilla Silje ställt upp och gjort en hel del. Blev alltså inte så sena som vi hade räknat med. Men jag kan nog säga att jag somnade rätt fort.


Till rubriken blev jag avslöjad av Anna igår ;) Familjen hade nog misstankar men jag har inte öppet sagt något om mitt hyss. Men Anna hade vart inne på min hemsida och hittat en ny häst. Så jaaaa, ny häst alltså. Ett bayo föl född 2013 vid namn Guapita. Jag blev så förtjust i stammen att jag kunde inte låta bli. När det dessutom blev så tomt i stallarna. Hon står kvar i Spanien en liten stund men dröjer inte så långt tid innan hon är hemma.

MEN eftersom jag inte kan sluta ställa till det för mig själv fick jag ett kanon erbjudande, många har nog sett detta sto men mina kontakter håller på henne åt mig till jag har ett beslut. Sååå svårt för då måste jag allså välja. Stam och färg vs: färg och GÅNGARTER. Svårt..

Så om någon intresserad finns möjligheter att köpa (av mig) ett kanon föl, gulbrun för ett schyst pris :)

     

Samma fader som Seglinge PREs nya sto dessutom :)


Se hur långt tid det tar innan jag får mig en avhyvling men vid de här laget borde de som är runt mig vant sig ;) haha. Rätt opolitlig med mina hästköp..


Nä nu fortsätter jag ta det lite lugnt, förkylningen har tagit ny fart och verkar inte ge med sig.. urk.

Ha de fint :)

Av Sara Karlsson - 5 januari 2014 13:06

Som sagt vet jag inte om flytet på det nya året kommit bort. Visst det hade givitvis kunnat vart värre så jag är verkligen inte bitter på det sättet.


Tankarna går i hundra tio och planerna är ju så många men sen ska de ju bara. Den som återkommer i tankarna är ju Lugareño. Jag tycker ju om honom för vardag som går även fast han lika gärna förpestar ens morgon vissa dagar.

Nu känner jag bara det är synd han står å går i hagen. Tänk om man kunde hitta den perfekta fodervärden, som är van vid hingstar, rider utahelsike å kan tävla. Jag själv är alldeles för feg, å satsa på tävla, EH nej tack.

Så tankarna är ju å ev kastrera och sälja, MEN jag tycker fortfarande han är bland de bästa unghingstarna som finns här i Sverige. Nått föl vill jag gärna ha.. Att ha honom kvar hemma är nu jätte svårt, jag behöver platsen. Vi har ont om

hagar så i den hagen han går i kan egentligen fler gå i. Dessutom står en tom box breve honom dessutom.

MEN ända gången han egentligen får vara hemma, då får han nog vara valack.

Kan någon komma på en smart lösning till mig?


Pinturero förstår nog många redan nu att han är ju en hingst jag aldrig gör mig av med. Han är lätt att ha med å in med nya hästar brukar sällan störa honom. Även fast han vart lite vaken när vi spana in lite brudar vid utsläppet.


Har även bestämt att prova se om vi finner nya hem till Picarona och Tacita. Tacita känns sååå himla tråkigt isf för hon är himla snäll. Men jag har sagt att vi kan inte ha fler sällskapshästar, så rätt hem sökes.

Picarona är ett jätte bra sto egentligen men känns inte som hon kommer som nr, de är fortfarande bökigt med henne å hon passar inte riktigt in. Sådärav säljes till någon som vill avla men även kunna jobba med henne mkt från marken. Hennes halvsyster har blivit en toppen häst nu när hon får göra lite nytta.


Såklart har man ju hittat 2 guldkorn som skulle passa perfekt här. Suck... Drömmer å drömmer ;)

Nästa vecka kommer de lite spekulanter för att titta på hingstfölen, hoppas det verkligen är någon som passar, de åker ju riktigt långt.

Nåja, nu kallar plikten så bäst å ge sig ut.


Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards