Yeguada SK

Alla inlägg under januari 2013

Av Sara Karlsson - 30 januari 2013 23:12

Klockan vet jag inte hur den funkar, dagarna säger bara tjoffs så är de slut. Bra dåligt, hmm jag vet inte.

Jag och mor sätter upp ett mål att försöka vara klara i stallet med mockning och allt sådant till kl 19, men de är sällan vi är klara så tidigt å även fast vi är det och börjar ta in hästarna så har klockan hunnit bli 20.10 eller liknande. Knepigt. Å då undrar man ju vad jag gör under dagarna, ja de kan man undra. Klockan drar iväg fortare än man hinner blinka. Utsläppen tar nu pga halkan 1 timme om inte lite mer, sen är de vatten och annat som ska pysslas med så min frukost brukar ofta bli runt 11-11.30 Morgontrött så får skylla mig själv   

Idag så tyckte jag ändå jag hade flyt men ett telefonsamtal gjorde att ja sackade efter, men ett väldigt bra samtal så de gjorde absolut ingenting. Håller mig lugn ett tag till. Folk kan ha en tendens till att inte vilja lyssna eller Måste ha en syndabock. Jaja, de får hålls om de ska göra att dom mår bättre av det.


Som sagt dagarna går. Jag underhåller mig med att läsa folk statusuppdateringar på fb om hur de tränar och står i. SKIT bra, tycker jag.. Bara olidligt spännande att se när de kommer trappas ner och man får sedan läsa om hur god pizzan var de åt   

Själv är jag jätte lat, tänker att yes nu är jag taggad att börja träna, min sneda rygg å ben gör att jag egentligen måste. Går MAX en vecka med bara enkla övningar man gör hemma, sen glömmer jag bort, eller orkar inte, tar dubbel imorgon, ja ni vet. Så hela grejen med att gå på gym är löjligt i min värld. Alltså att jag ska träna, tror jag vart på gym när jag gick gymnasiet och bodde på internat så gick jag och några vänner och lyfte skrot.. Aldrig att jag skulle betala fört. SNål som jag är, kan man ju lika gärna ta höpåsarna på 5 kg å lyfta upp och ner tex.

Nu ska jag inte säga att jag är en soffpotatis som trycker i mig chips, kakor dagarna i ända. Bara räkna ut vad man pysslar med när man har 17 hästar hemma. 9 boxar ska mockas, man bär hö påsar som väger 4-5 kg i varje påse och alltid i 3. Bara konka dessa 9 höpåsar på sammanlagt 36 kg, 2 gånger om dagen. Tar såklart inte alla 9 påsar samtidigt men 3 i varje omgång så att säga.

Jag har ju även hästar en bit bort som ska in och ut, bara på dom går jag ca 4 km varje dag, sedan promenerar man ner till lösdriften, fram och tillbaka i hagarna med hästar osv, så nog allt får man ihop 7km varje dag.

Men träna, de gör jag inte ;)


Jaja lite vad jag pysslar med om dagarna, bara nu skulle jag sova men happ, fastna här, otippat.

Hästarna mår iallafall bra, på söndag kommer den efterlängtade hovslagaren. Hovarna har nu börjat dra iväg, satan va fort de kan gå. Ofta sliter de riktigt bra själva men nu är de dags.

Vi sliter med isgata, hagarna ser skapliga ut men där imellan, ujujuj inte kul. Tack och lov sandat idag så vart lugnt in, förut Femme som PANIK JAG SER EN ISFLÄCK. Nära att dra armen urled och sedan kasta sig ner i diket för att sedan Hoppa ur diket på mig. Hmm smart pålle. Fick byta häst så fick gå med Kusen och Trasan istället, mycket mer skärpta hästar när de är halt, lyssnar bra och litar på att matte har koll på läget. Otroligt skönt vid såna här underlag, för igår drog morsan i kul, ajaj.. Tur de gick bra.


Nå nu ska jag ta och sova, nya tag imorgon.

Bjuder på en bus film på Virre, spontan som jag gjorde när ajg vart iväg och fotat lösisarna:

Av Sara Karlsson - 28 januari 2013 22:34

Den som beställde detta väder är jag bra sugen på å nita till alltså (grymt så illa är det inte) men fruuuuktansvärt träligt. Släppte ut hästarna i vanliga ordning utan större bekymmer men IN.... Det va katastrof, hela dagen har det legat på plus sidan med bra drag i blåssten. Kan gissa vad det då blir av den fina snön, JO IS. Överallt.. Jag tyckte jag var smart med att salta i backen ner till stallet, jo tjena, vart bara tunna håla efter saltet   

Idéer att få bort detta mottages tacksamt.

Har ju tre hästar stående en bra bit ifrån stallet och att promenera med 2 hästar och så är de IS på hela sträckan lever man farligt, nämde jag att de blåsste utaheeelvete också? Grrr.

Tack och lov kom vi in helskinnade utan att någon halkade, en annan låg lite illa till när man går med 2 travare, den ena tävlar med den andre osv, tur nog höll de sig på lagom nivå.
 Man lär ju se ganska kul ut, en gick hon dit, åå en gick hon där.. Hehe vingel vingel.


Nog allt överlevde vi, får se hur morgondagen ser ut, hoppas på ett under för vettetusan hur jag ska få ut hästarna annars, alla är barfota utan en enda brodd. Värsta fall vara inne men men, känns ju inte kul..

Annars så rullar de väl på, inga större konstigheter att rapportera. Så egentligen är de ganska tråkigt inlägg. Måste ju gnälla nånstans :) Nä nu ska jag glida ner i sängen, fortfarande trött och imorse inte ens vakna av tre skrikande väckarklockor, då är de illa.

Så natti natt

 

Av Sara Karlsson - 24 januari 2013 12:33

Är inte de typiskt? Man planerar å planerar, hoppfull och glad att jippii fler utställningar här i Sverige, whot whot!!

JA, då är våran främsta tävlingshäst Lugareño i växtperiod och ser allmänt skoj ut, TYPISKT. Nå de är ju ett tag kvar och på ett par månader hoppas jag att framdelen hunnit med också ;)

De väntas tydligen 3 tävlingar i år, förut har de bara vart 2, tidigare bara 1 så de här känns jätte kul att fler engagerar sig (sorry stavning). Nu har vi Åstorp 20-21 april sedan har vi 3maj Stockholm och sist men inte minst Strömsholm i Oktober denna gång. Så Spännande.

Kanske bara kanske tar jag med fler hästar, sååå himla sugen att visa Pinturero också, men han kräver låååång tid på sig för att sättas igång och vet inte om den tiden finns, kostar en hel del med eftersom han åker iväg på träning.


För att göra saker och ting mkt lättare med avelssäsongen så har jag nu intressenter på Pinturero ända från Tyskland. Har troligtvis seminstationer redo men jag tycker ju att de är mkt lättare med naturligbetäckning, mindre kostsamt också. Så måste se hur de ska kunna lösas, kommer ev då alltså ha Pinturero via semin om vi får tillräckligt många ston till honom.
Funderar ännu med Lugareño, han ska avelsvärderas så snart de går men förmodligen inte fören i höst. Som ni märker är de en hel del att klura ut.. Tur man inte har en hobby eller normalt privatliv..


Här på gården rullar de på mer eller mindre, låååånga dagar blir det då alla inte samarbetar eller låter en arbeta ifred. Grannar tex, bra på att va ivägen, SUCK. Vänligt tänkt kanske men drygt i längden när man vill ha lite flyt och gärna komma in i värmen innan kl 21.

Hästarna är pigga, iallafall 2. Gammelmannen Nisse och Virre. Nisse som man trodde ska vara gammal och förståndig har börjat vakna på spöksidan. VARJE dag har han betett sig grisigt när han ska ha grimman på. Normala dagar står han snällt över boxdörren och man kan tragla på grimman trots att den hamnar lite varstans hit å dit.

Nu behöver man bara visa grimman så kastar han sig iväg, far runt i boxen, ungefär som jag dragit grimman och smällt den i ansiktet på honom. VIlket ALDRIG ens i närheten har hänt. Man blir liksom HALLÅ va håller hästen på med?? Klart man blir irriterad eftersom han beter sig så dumt åt men man går ju bara och mumlar för sig själv. Man är inte så sugen att ha diskutioner var dag hela tiden när temperaturen är -15 och vantarna frusit till is.


Idag är de några projekt, men TÄNKT se till att vara klar i tid. Men de får man väl inte säga för högt. Då är de väl en annan sate som sätter käppar i hjulen. I denna grad av kyla vill man nästan hellre sitta inne med en kopp kaffe och beundra vädret inifrån. Bra va? Hehe.

Nåja, bara härda ut, snart är våren här.. Å lera, å regn å insekter och allt annat man gnäller över.

Nu ska de arbetas, ha de gött mina vänner!

 

Av Sara Karlsson - 20 januari 2013 23:11

Har haft en riktigt trevlig helg som nu lider åt sitt slut och dags att fortsätta nästa arbetsvecka. Kan nästan tro man jobbar på ett kontor men ICKE. Mina hästar såklart. Klart de underlättar när man är fler som arbetar men ibland är det riktigt skönt att strosa omkring själv, de händer väldigt sällan men oftast vardagsmornar får jag njuta av lugnet och stillheten på gården.

Igår trotsade jag kylan, och min inte allt för samarbetsvilliga kamera, skulle ha lämnat in det förlängesen men har inte tagit tag i det än.

Iallafall så begav jag mig ut åt lösdriftarna, de va längesen de faktiskt fick röra lite på sig och hamna dessutom på bild. Jag är ingen mästerfotograf, ibland har man väl tur med bra kamera och bra motiv men liten känsla har man väl kasnke. Om inte annat är de väldigt roligt när man faktiskt har fått motivation till att fota igen.

Jag hade tänkt försöka blogga lite oftare, men jag kan ju inte garantera det, dagarna är lååånga nu och när man inte är klart från stallet fören 20.30 då är man lite trött och suget att sätta sig vid datorn är minimal.


Jaja, nu till de jag gjorde igår. Strålande sol, -14 begav jag mig ut och detta är resultatet (fler bilder tror jag ligger på Yeguada SKs facebook sida, ganska tjatigt men de är mkt lättare att ladda upp bilder där än här..

                                         

Såna här dagar älskar man verkligen sitt jobb    Godnatt allesammans


Av Sara Karlsson - 13 januari 2013 23:19

Efter några års kämpande med att försöka se upp till andra väljer jag nu min egen väg. Bara av slutet av 2012 har jag insett att jag får lita på min egen instinkt och magskänsla, den säger mer än vad man faktiskt lyssnar på vilket man inser långt efter, då de är försent.

Jag har hållt på med PRE hästar nu i 3½ år, fler kommer det bli. Tidigare har man fått känslan att man blivit behandlad som en snorunge som inte hade rätt till åsikt. Nu kanske man hamnat en liten status högre och får höra helt andra saker. Förr försökte många pracka på en hästar, den är bättre si och så. NU vet jag precis vad jag själv vill avla fram för PRE hästar, typ, temperament och rörelse. Jag har enligt mig själv en väldigt bra linje hästar, väldigt olika några st men varför hålla på med en och samma typ när man kan få fram fler älskvärda hästar.

Dock försöker jag passa ihop ston med hingst, inte ta allt för olika men heller inte för lika.

Lugareño är ju en av mina stoltheter, hans framgång har gjort mig överlycklig, många kanske tycker att han inte förtjänar sin vinst men de är upp till dom. Jag älskar hans rörelse och tror han blir en perfekt dressyrhäst. Jag är inte ute efter att skryta, detta är stort för mig. Jag kommer från en ganska enkelt familj, bonnjänta, nästan iallafall. Så då blir dessa typer av framgångar stort, och såklart super kul. Ja även knäppa vissa på näsan JUST för att visa att jag kan också. Jag hoppas såklart på fler framgånger med mitt stuteri, jag är ofta en dålig förlorare men de går över efter ett tag när man inser att man kan inte alltid vara bäst.


Nu är de inte bara Lugge, utan även Pinturero.. Han står på min topplista av hästar, mitt allt. Han kommer inte stå på någon prispall med massa rosetter, men han kommer alltid stå på nr 1 på min pall. Nu är de inte bara mina hingstar utan även mina ston som finns. Lilla Lavanda som kom senast till världen är en sån klippa, imorse satte hon huvudet på axeln och bara myste. Lika så unghästarna i lösdriften, monster sina dagar men såna goa djur man har. Jag föll för rasen, Inte folket runt det. Jag vet att det alltid kommer finnas skitsnack runt PRE hästar, men de gäller väl folk i allmänhet.

Efter min väg jag gått hoppas jag att jag uppnår något, stark och ärlig person som jag hoppas folk kan lita på. Känna förtroende och kunna fråga. Just nu ingår många i en delning, jag vill hålla mig neutral. Jag har inte behov av att kasta skit på någon, jag hade helt klart annan attityd bara för något år sedan.

Jag håller mig numer lite utanför, ge sig in i diskussioner blir ofta fel, specielt för mig då de lät mkt bättre i hjärnan än när fingrarna når tangentbordet. Sludder hit och dit. Men tar inte vad som helst heller, jag tänker inte låta klampas över längre bara för vissa personer hållt på med PRE sen 1800aldrigtalet.

Många gånger blir jag så trött så trött hur folk orkar men visst de är väl deras sätt att underhålla sina liv. Jag har nog med mitt. Men blanda inte in mig i struntprat.

Jag ser ut över hagarna och vet vad jag har i stallet, och de gör mig så himla glad. Jag har verkligen lyckats, även lika många gånger misslyckats men rest mig upp gång på gång. Just nu vill jag känna mig glad av lycka

vad vi presterade 2012, vad 2013 kommer att ge. Förvätningarna är stora.


De äldre måsarna får väl köra sitt race. Jag hoppas bara de kan ställa upp för gröna folk än att de ska krigas och försöka styra in dom i olika riktningar.

Mitt tips, när du köper PRE, känn efter, är de den hästen du söker? Vad säger magkänslan? Många säljare vill gärna stressa på.. Den kan se fantastisk ut på bild men sedan hallå ÖK. Nej då. men som sagt, lita på din magkänsla.


Nu är detta inlägg inte en tanke att provocera eller liva upp något. Jag är inte sur, är har något emot någon att något blir det på mej så aha, okej? Jag lovar att inte grina. Jag vart 24 och växte upp ;)

God natt folket, hoppas ni har de underbart med era vänner, familj djur och hela fadderuttan. Jag är omringad av de bästa, tack familjer <3

Av Sara Karlsson - 8 januari 2013 22:41

Jag lider... Varför var den underbara snön tvungen att försvinna?? nu ser man is, öööööverallt :( jaja ska inte gnälla mer.

Igår hade Virre vaknat på fel sida. Dessa unghingstar vet hur de retar en på morgonen. Tur han ofta vet hur man sköter sig. Själv är man som en zombie på morgonen, till och med somna sittande innan jag va tvungen att kliva upp. Nej, ja är absolut inte trött.

Idag var en bra dag förutom att jag inte vaknar på morgonen, inte ens 3liter kaffe hjälper. Nåväl, idag kom en spekulant ut för att titta på Corona. Visade runt alla hästarna och till slut lösdriften, gick visst så bra så slet oss inte från hagen fören å stått i iskalla kylan i en och en halv timme. Hästarna var extra gosiga och verka charma in sig riktigt bra :)
Dock blev inte mina andra hästar lika charmiga som stått och stampat efter lunchen i 2 timmar. Surare miner får man leta efter, tur de inte händer så ofta att lunchen är sen ;)

Nehe skriver från mobilen så detta får duga, lite bilder från idag

Av Sara Karlsson - 5 januari 2013 14:14

Början på året hade ju kunnat starta liiiiite bättre. Efter julhelgen fick jag dras med en jäkla förkylning, IGEN. 4e gången på bara några månader, sedan är man sjuk 2 veckor vardera. PUST, orkar inte med detta alls, vill hålla mig frisk.

Planerna för detta år är ju som sagt stor och när tiden finns ska jag skriva en SKA göra lista. Även en lite önskelista som tex ny bil. Vore inte dumt. Önska går ju.

Förövrigt kluras de en hel del över hästarna och kanske redan nästa vecka kommer en spekulant ut och tittar på Corona. De är lite trist egentligen med just henne, hon är min allra första PRE men hon behöver någon som vill pyssla, jsut nu tycker jag om att hålla på med avelsarbetet så tid över unghästarna finns inte. Dessutom är de några st.

Har funderat att skicka iväg ytterligare 2 st 3åringar, bara stallas upp, de är ju lite av den odrägliga sorten och behöver uppfostras endel nu innan de är dags för inridning. Dock är de inte gratis så får se vad för trådar man kan dra i för att lösa detta. Vi har fullt hemma så de går ju inte riktigt. Byggnadsprojekten försätter men är nästintill klara, lite finlir nu bara.

De finns att göra här på gården men jag tänker inte fastna i samma spår som jag gjorde förra året och tro man kan överleva allt. Har vart alldeles för många hästar på en person så de har jag känt fungerar inte. Hade hoppas orka med några år till åtminstone.


Dock är jag ju väldigt tacksam över mina hästar men nu är det dags att leva vidare. Man glömmer lite bort att jag bara är 23 år. hålla på med eget företag och ibland leva lite privat liv har inte funkat tidigare men nu jäklar ska de bli ändringar. Får bara se hur länge de håller :) Lätt att man faller in i gamla vanor.  OCH nej, jag ska Inte sluta med hästar. De går itne, man har dagar såklart man gärna vill ligga kvar i sängen men efter något timme har man konstaterat hur uttråkad man är. Så nej, hästar är min livstil och kommer alltid att vara, men kanske inte Bara.

Måste vidja vyerna lite. Men framförallt orka fortsätta, nu går de tugnt.


2013 är möjlighet till nya tag, nytt liv och storsatsning. Här ska kämpas in i det sista, så snart den förbaskade förkylningen har tagit sin kos och flytt.

Nu väntar hungriga hästar på lunch så bäst man masar sig ut, trötter. Bjuder dock lite bilder på vackra Lavanda, Hoppas så på lika vacker halvsyskon till våren:

   

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards