Yeguada SK

Alla inlägg under augusti 2013

Av Sara Karlsson - 28 augusti 2013 22:29

Ska alltid ett bra blogginlägg försvinna? Har gått under dagen och klurat lite på vad jag skulle skriva om. MEN nu när jag sitter här, JAAHA, vad har hänt nu då?   

Nåväl, alla mina hästar är numer på plats på hemmaplan förutom Lugareño men han planeras ändå inte tas hem ;) Har de så bra hos Anna.

Men i söndags plockade vi hem Picarona, dom är dräktig med Pinturero, (späääännande) men hon hade inga som helst planer på att lämna Valskog. Till slut fick vi backa till stalldörren och kliva på där. Men när hon skulle hemifrån, ja DÅ gick hon allt på utan problem.

Körde ut henne till stona ute på lösdrift. Innan har hon stått på box men misstänkt att hon inte trivits så nu provar vi lösdrift igen. Så får vi se hur jag gör med försäljningen, hon väntar ju ändå en Pinturero bebis   

Hon håller sig intill flocken men hennes syster håller henne på avstånd, väntar bara så får hon nog snart igen. Picarona har alltid vart hög i rang. Tur Azora tar hand om nykomlingar.

Idag tog jag med kameran ut på tur lite överallt. Man ska vara på rätt plats vid rätt tillfälle, för när jag kom dit låg hela övertråden, ett liiitet kliv å de kunnat hamna utanför. Tack och lov stod alla på plats. Misstänker att hon hamnat i kläm.

Här är lite bilder:

                   


Fölen växer och frodas, tog en tur till dom med. De är så underbara och Ternero är SÅ lik din pappa på alla sätt de bara går. Så nu när de känts lite bättre börjar vi smått med lite hantering. Känt lite som vi överhanterat honom och blivit ganska påstridig. Rätt uppfostran av storebror är han mkt bättre.

Cubanita är alltid så kul att fota (läs med ironi). Rör sig inte en meter till man är straxt breve, DÅ expoderar hon så hinner inte med me kameran utan bara en svart rumpa fariit iväg. Nå lite bra bilder kanske?:

                     

Ska ladda upp lite nya på hemsidan sen också. Eller blir imorgon.


Putte har fått vila nu några dagar. Som vanligt är det något som hamnar i kläm å man tänker Asch tar det imorgon. Igår var jag och min syster plus en vän (inkl ungar) på äventyr. Riktigt häftigt med klarblott vatten. Får bli resa dit fler gånger, men jag rekomenderar att inte sitta mellan 2 barn på 5 och 1år. Döv, och nära på sammanbrott. Tur blev man inte flintskallig på köpet ;)


Nå jag å Pinturero sliter på, båda är relatift lata, men roligt när vi väl rullat ut magarna och jobbar på. Idag körde han testing testing matte. Eftersom vi inte har någon inhägnad vart de på planen utanför stallet, wiiieee, om inte matte är snabb nog kan jag kuta in i stallet igen tyckte Putte. Tur då matte var stark nog och kunde stoppa ångloket och dra honom tillbaka till planen.

Till slut gick han super och avsluta med en liten promenad. Går med fortfarande så får vi se om de blir någon ridning. Måste boka in en ny lektion snart också.

Nej, blev ett långt inlägg, nu ska de sovas, inte blivit många timmar under dessa 2 nätter. Sista natten väckte jag mig själv, att näää jag kunde ju inte sova. Skit smart. SÅ god natt på er alla  

Av Sara Karlsson - 22 augusti 2013 20:34

Denna vecka har vart intensiv med många olika känslor. De roliga är att jag äntligen påbörjat träningen med Pinturero. Han kom hem i söndags och redan på måndagen tog jag mig en tur, även igår vart det en liten sväng. Dock en kort ridtur och ledare.


Sorg fick vi även veta av då ett svårt val fick tas. Vårat fina travarsto har fått somna in och hon lämnade ett stort tomrum efter sig igår.

5 på morgonen klev vi upp och hade henne lastad och klar kvart över sex på morgonen. Även fast jag vet att beslutet var rätt så är det tugnt. Hon var fin men Otroligt speciell.

Tyvärr kan vi inte samla hästar på hög, vilket det blivit nu av olika anledningar. Har SÅ fina hästar i stallet men tiden räcker inte till, inte orken heller att hålla igång alla fina djur. Sådär av säljs de av en hel del. Just så man kan ge

var och en mer pyssel och mys. Vilket de verkligen uppskattar.


Pinturero skiner upp som en liten hundvalp när han får beröm. Aldrig sett så tydligt förut. Stolt som en tupp.

Idag åkte vi till Anna för vår första lektion. Spännande tyckte Pinturero som hela vägen stod snällt. Väl på plats så ska de ju höras att de finns en hingst så han gjorde sig själv välkommen och tala om att han fanns. Men Skötte sig som en riktig pärla. Åh så duktig. Planen var att jag skulle sitta upp och rida men kändes lite vågat såhär tidigt. Så markarbete och de va SÅ nyttigt. Har lärt in oss massor och en mkt Trött Pinturero står och slumrar i stallet.

Jätte kul att äntligen vara igång igen. Nästan sex år sedan jag red ordentligt. Shit liksom. Har gården fullt med vackra PRE hästar men ingen rids, skamligt. MEN nu så.

Anna ger en verkligen energi att vilja jobba och komma igång. Hon har inspirerat kan jag säga.

Å dessutom tror jag även Pinturero har charmat in sig ;) Håller han sig i form till championat så hoppas jag hon stället upp och visar honom också. Men konkurransen är säkert stenhård så får se. Har inte bråttom, heller en frisk häst än tävling.

Nu ska jag ligga lite halvdöd på soffan, känns att man har gjort lite nytta idag. Lite bilder från dagen:

         

   

Av Sara Karlsson - 16 augusti 2013 14:13

Nu när semestern/sommaren lider mot sitt slut har det slagit mig att attans i min lilla brevlåda så har jag ju inte hunnit åkt iväg för att hälsa på avkommorna vi sålt. Skäms att faktiskt inte tänkt på det tidigare. Möjligen blir det ett höst projekt att ta tag i det. Genomresa i Sverige, å Norge där lilla Lavanda bor.


Veckan har farit förbi och ja har känts som jag inte gjort ett smack men pysslat mest vid datorn och ha hållt tråkigt arbete klart. Men de lönar sig. Förhoppningsvis rör de på sig med lite spekulanter och fler hört av sig. Så mina helger är bokade framöver. Glad att de händer lite grejer så även hjärnan arbetar för annars går man mest å grubblar.

Inväntar hösten med skräckblandad förtjusning. MYCKET ska hända och hoppas på bara positivt.

Pinturero ska igång och jag måste verkligen tagga upp mig själv, lat, osäker ja vet inte. Helst skulle jag vilja ha en färdig ridhäst, så man kom igång. Både jag och Pinturero har latat oss i år nu. Kan kanske lätt bli en liten krock när vi snurrar oss fram.


I förrgår for ett jäkla oväder förbi och fick rädda in stona. De står öppet och direkt under en kraftledning, vågar Inte chansa. De andra står lite säkrare Och längre bort så tordes faktiskt inte springa och hämta dom.

Stona dock vägrade röra sig en meter. Lilla Ternero ville verkligen gå in och gnäggade när vi kom men vågade inte lämna mammas sida. Efter flera kraftiga smällar de inne å min puls gick i högvarv.


I helgen kommer 2 hästar hem. Picarona får gå ut med lösdriftarna, blir spännande. Pinturero får komma hem söndag så då kommer även Nisse och Virre stallas upp igenom. De lä få en chock efter att få se stallet, nymålad o allt :)

Nehep, dags att ordna vidare. Ha de fint!

   

Pinturero

Av Sara Karlsson - 12 augusti 2013 13:50

Vår hedliga Medeltidsvecka är nu äntligen över för Arbogaborna. De har nog haft det ganska slitigt under dessa dagar. Själv mår jag finfint, men vad givetvis med under onsdagen och fredagen.


Dagarna rullar på och jag njuter av sista veckorna av "frihet" :) Skulle plockat hem några redan i helgen men då de flesta var lite slitna så får det bli nästa vecka. Längtar väl egentligen inte men skönt att ha dom på plats igen. Mindre att mocka då de är planerat med 3 tomma boxar. Så ev finns boxplats att hyra om någon månad.

Igår rullade det in spekulanter ända från Småland. De fann ganska snart som förmodligen redan var bestämt innan

de åkte den långa resan hit. Mer om det när det är lite mer spikat.

Zac visar fortfarande vilket underbart temperament han har, då några barn besökte hagen. Egentligen vill jag inte ha småbarn i hästhagarna ifall att, de är så lätt att hästarna är lite klumpiga. Zac stod dock blickstilla med barn på vardera sida. Förstod nog att man ska vara försiktig. Annars är de full sprutt på dom båda, Zac tycker det är jätte kul att reta lillebror Ternero som inte alls är lika förtjust och gömmer sig hos mamsen. De är bra söta alltså.


Sitter och funderar över höstens championat. Lugareño är ju spikad eftersom han är i form redan. Krävs bara det sista så är han ju klar. Sålänge han inte återgår till någon växt period och ser ut som ett ök. Annars är jag väldigt sugen att ta med Pinturero. Många säger att jag borde. Jag vet bara inte om jag hinner få upp honom i form, efter kanske 3 år i vila så tar de ett tag att få upp honom i kondition. Vore kul men kanske får satsa mer nästa år och träna upp honom detta år istället. Jaja lite att fundera på.

Lugareño är iallafall anmäld till avelsvärdering, så Anna om du läser detta boka in 13-15 september :)


Jobbar vidare att få lite fler hästar sålda mot hösten. Känns ganska skönt med antalet minskar men fler går. Då har man mer tid över att hantera och jobba med dom man har. Så söker du välstammad, fina ridhästar/avel så kika in hemsidan www.Yeguadask.se

   

Av Sara Karlsson - 8 augusti 2013 22:47

Idag kom äntligen den efterlängtade hovslagaren. Har fått använda Strömsholm för jag har verkligen inte hittat någon annan. Så idag fick Zanquilargo premiär verkning, hovis sa att han såg korrekt och fin ut så behövdes ingen justering (stavas?) Efter att stått snällt vid sin mors sida medans hon verkades så var de hans tur och jag bli så stolt, uppförde sig som man ska, givetvis testa å komma undan men så lugn och cool hela tiden, vilken klippa. Den här fölungen har liksom allt man kan öndska sig, utseende, temperament, gångarterna OCH korrekt exteriör. Den dagen denna häst lämnar gården lär svida. En häst många lägger märka till. Ternero är egentligen inte sämre, lite bitsk kanske men såna goa fölungar. Pinturero levererar :)


Sedan har gör vi en kraftansträngning och minskar ner antalet. Många fina hästar finns till salu.

Picarona och Pinturero kommer att hämtas hem inom kort även fast jag SÅ gärna velat haft Picarona såld. Hennes spekulant ville ha en mer färdig häst att rida. Tror att Picarona kommer bli en riktigt fin ridhäst och kommer behöva komma igång och tränas, men hon är känslig och full av energi så en utmaning. Men väntar dessutom en Säkerligen en glänsar fölunge, 2 i en smäll.

Drömstoet står bakom knuten och väntar så måste sälja mina fina klippor. Många jag egentligen vill spara men de behöver komma till hem där de får jobba :)

Nej nu är de dags för sängen, imorgon vankas kalasande här hemma, jisses, hur ska de sluta. Nattinatt  

Bild på fina Lugareño, kanske blivande avelshingst? Avelsgodkännande och utställning väntas i höst.

Av Sara Karlsson - 4 augusti 2013 23:13

Hinner knappt med själv.. I fredags var vi förbi och hälsade på Anna och fina Lugareño. Tanken var att jag skulle ta nya bilder till annons. Men efter att sett honom, känns det verkligen som att njaaa bra sugen att spara honom trots allt. Vi får se vad allt leder till. Ingen prioett att sälja, hoppas han avelsgodkänns i september och utställning i oktober.. Så möjligen tillgänglig för avel 2014, men visst är han snygg?

                           

Första galoppen fick vi vara med, johooo.. Glada att få vara med.. Han gick dock sitt svettigaste pass så lovar att han sovit gott under helgen :) Han rids bara 2 dagar i veckan och funkar bra för honom, växt en hel del.


Här hemma rullar de på, runt 40 rundbalar har landat, bara en fis i rymden med de 300st som är tingat, jisses.. Tror dock inte allt kommer att gå åt. Färre hästar är ju planen. Å tal om det så rör det på sig, Picarona får besök imorgon och nästa helg väntas ett annat gäng från Småland. Spännande.


Nu måste jag hoppa in i duschen. Ha de fint!

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards