Yeguada SK

Alla inlägg under december 2012

Av Sara Karlsson - 27 december 2012 13:01

Äntligen så närmar sig slutet av 2012. De har vart både upp och ner detta år med mycket jobbiga saker men även Massor av roliga saker också.

Julen gick över fort men den var faktiskt riktigt trevlig iår, vi är väldigt få i våran julfirande och de passar mig ypperligt. God mat och umgänge, utan att mormor gick i taket för att det var så stressigt och jobbigt att laga all mat, nu fick hon faktiskt en hel del hjälp.

Men men, nu närmar sig nyårsafton, INGEN höjdar fest för våran del med djur som inte alls gillar smällare. Så de lär bli en lugn kväll med djuren och se till så de håller sig där de ska. Morfar är dock väldigt orolig över lösdriftarna, de va rätt uppjagade 2010 och sprang och sprang, tydligen men tyvärr kan man inte göra så mkt. Att va inne i hagen och försöka stoppa hästar över 600kg går inte. Förra året höll de sig lugna när vi var ner, men slut på höet, mitt i natten såklart så var bara och kör straxt innan tolvslaget.

Iår ska vi vara bättre förberedda men jag tänker inte sitta i hagen 24/7. 


För att sammanfatta 2012 då, haft ganska bra med försäljningar ändå. Har fortfarande några till salu och fler blir det säkert nästa år. Hoppas på lite bättre framgång och en hel del ändringar ska ske.

Vi fick ju även hem en dräktig Cubanita, som sedan fölade de vackraste stofölet man kan tänka sig. Som nu snart ska flytta till Norge. Ev, kommer jag spara nästa kommande föl efter Cubanita, om den blir lika fin som Lavanda.

Under samma tid flyttade även Alma till sthlm, men funkade inte så bra men verkar nu äntlgien funnit sitt rätta hem.

Sommaren höll sig relativt lugnt, Pinturero visade sig duglig för avel, som jag vart så nervös över, man vet ju aldrig. Trots att Cubanita var riktigt bökig och bråkig under betäckningen så gick det hem, visade sig vara dräktig på första försöket. Även hans andra sto som inte var lika bråkig lyckades han med på första försöket. Kanon, Pinturero är min drömmars hingst och är verkligen allt jag söker i en häst. Trots att han kan driva sin matte till vansinne ibland.


Våran andra storsatsningen och bland den större glädjen Lugareño. Han var ju riktigt besvärlig för mig ett tag, inte att han var dum, men han kunde verkligen reta upp en med sin dryga "ton". Nu visade sig att han var rätt uttråkad, såsnart han fick något att göra så sköter han sig ypperligt. Vilket jag även visste.

Utan direkt förhoppning så tillslut anmälde honom till Strömsholm PRE championat. Vilket jag inte ångrar en sekund. Jag hoppades ju verkligen att han skulle komma minst 2a i sin klass, av 4deltagande. Var faktiskt fina hingstar med så jag vart tveksam, meeeeen de visade sig att domaren tyckte även om Lugareño och han fick höga poäng och vann sin klass. Gångartspoängen höll han högt och var i samma liga som de äldre hingstarna och de visar sina i galopp, vet dock inte hur de räknar med procent mellan unghästarna och de äldre.

Även dag 2 kamp om gångartstiteln kände jag mig nervös, äldre hingsten kuuunde kanske slå Lugareño, meeen Inte, Lugareño glänste och kammade hem gångartschampion unghästar 2012. Vi var ju även med att slåss om unghäst champion, klart man hoppades lite men visste att 3åringarna var mycket mer utvecklade än Lugareño som ännu var ganska kantig. Nöjda och glada åkte vi hem igen. Lugareño är fortfarande kvar hos Anna, inridning ska ske ivår och ev kommer han även att betäcka fåtal ston. Avelsvärderingen är ju inte fören hösten så blir lite klurigt.

DOCK ska vi försöka delta på fler utställningar nu när man fått upp smaken för det. Han ska få satsa iår, sedan tar jag nog inte med honom som 4 åring.

 

 


Hösten var sedan rejält seg, tung och fullt med ångest och stress. Allt har försökts i regn, allt var lera smutsigt och hemskt. Bra sugen att gå i ide och komma fram när snön äntlgien skulle visa sig. Kämpade in i det sista OCH till slut fick jag min efterlängtade snö. Även hästarna var nöjda och har busat och lekt massor, även gamla tanterna. Picarona som är ganska stor och kraftig, rör sig med en sån lätthet att man inte tror de är sant. Hon kan många konster, tur hon visar dom i hagen bara.


Unghästarna växer så de knagar och har dåligt samvete att tiden inte räcker till. Corona väntar fortfarande på sin nya kompis. Tanken är att flera hästar ska ridas in nu under våren, hela 5 hästar hoppas jag ska hinnas med för att sedan säljas.


Så 2013 ska de satsas stenhårt, bara blicka framåt och inte bakåt. Förhoppningsvis kunna få ett avslutat kapilet i våran dystra och tunga sten som fortfarande hänger över oss som en mörk skugga.

Föl ska födas och jag väntar med spänning. Alltid lika roligt men nu är de ju extra spännande eftersom det är med egen hingst.

Nåväl, Vi hoppas mycket, och vill iallafall önska alla bekanta och hästköpare ett riktigt gott nytt år!

Bilder från året;

         


           


   


       


         


     

BYYYEEEE,, Syns 2013 igen      

Av Sara Karlsson - 19 december 2012 13:05

Oj, nu har det gått en månad sen den sista uppdateringen men de är ju inte hänt så mycket under den tiden.

Har äntligen fått snö, som jag längtat men lite här har du din tjatmajja, för de va inte lite snö vi fått.

Jag älskar snö och hästarna blev ganska nöjda också när snön kom, värre när kylan dök upp från ingenstans. När tempen sjunker såpass och graden ligger på -18 till 21 minus är man inte stöddig. Jag tycker värst om hästarna, speciellt dom som står på logen. Dock får de massa mat så borde klara sig men ändå.

Tack och lov har vi haft vatten, inget har frusit ÄN peppar peppar.


När den värsta kylan kom hade jag och mor de riktigt tufft den veckan i stallet, inte fören 21 oftast var vi inne på kvällarna och kanske inte behöver säga att vi var helt slut. Blir helt klart lite kämpigare när allt är bitande kallt.

Täcken ska på och av. Fixa frusna vattenhinkar och ge hästarna ljummet vatten, packa hösilage som frusit ihop då de va annan sort än vad vi haft tidigare. DET, var inte kul... Skällt på bonden men han mena att de inget han kan veta då de beror jju på vart på åkern de vart. Så hoppas vi får vårat vanliga hösilage.


Snart slut på detta slitsamma år, hoppas för fullt på ett bättre 2013, planerna är många så är hoppfull över det bästa. Måååånga hästar som ska iväg på inridning dessutom. Lugareño en av dom, fast inte fören i vår.


Jag har fotat än del, och ska ladda upp fler såsmåningom annars ligger de flesta på facebook där det uppdateras mest, bara in och gilla sidan :) Yeguada SK

               


Om jag inte uppdaterar något mer under denna vecka (lär inte göra det) så önskar jag alla läsare en God jul!

Hoppas ni får de julklappar ni önskat er och en fantastisk helg med släkt och familj.

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards