Yeguada SK

Alla inlägg under juli 2012

Av Sara Karlsson - 30 juli 2012 19:45

Oj ja efter att haft en helt underbar dag igår med familj och vänner på parkens zoo. Det är sällan man tar sig iväg någonstans, klart man kan åka och besöka folk osv men inte såhär.

Strosade omkring en hel dag och faschinerade av alla djur som fanns på plats. Till sist slog vi ner häcken på gräset och inväntade Markolioo, tror nog vi äldre var mer på hugget än barnen som var med hehe.

Efter en lång och spännande dag åkte vi hem och tog reda på sura hästar, de hade sprungit som galningar men antagligen för alla knott. Hemska är dom här.


Idag har vi inte haft lika underbar dag. Fick helt plötsligt hundra projekt att göra klart. Hästarna börjar nu ramla hemåt. Imorgon hämtar vi Cubanita och Lavanda från Carina som gjort ett kanon jobb, lyckats verka Cubanita och vi är ännu ej portade så verkat gått ganska bra.

Typiskt nog så har vi en häst för mkt, eftersom bara stona är inne så vet jag inte vart jag ska göra av Nisse nu när Cubanita kommer hem igen och tar tillbaka sin box och hage. Dock kom jag på briljanta idén att han får låna Lugges box som nu är färdig, måste spika dörren klart bara sen så. Då var de ju bara att ha dörren öppen mellan så då ser han dom också, perfekt.. Hoppas jag iallafall, inte så mkt att välja på.

Eftersom Pintureros box inte är klar får han stå kvar ett tag till.


Så ny sommarhage ska göras så ska damerna få stå ut att vara ute dygnet runt, den räcker inte i evigheter men för långt bort att ta in och ut dom hela tiden så då ska vi försöka göra klart det stallet också. Men det får bli efter den 13e då Cubanita ska dräktighets undersökas. Jag är tyvärr skeptisk till att det är något, tror det blev försent sen efter att hon strulat endel. Får isf hoppas att det blir lugnare nästa år.


Sååå i samband med Strömsholm så kommer Pinturero hem, damerna ska iväg på bete och så kommer ju även Lugareño hem efteråt. Får väl se om man hinner tappa tålamodet på honom. Han är speciellt den grabben, finns väl inget ont i honom men testar gränser, får Aldrig ge efter då tar han över med att klampa på en eller liknande. Så han kommer bli en krävande häst MEN sålänge han kommer visa kvalité är det värt det, han är ju inte dum i huvudet och är elack. Anna verkar hålla hoppet uppe om honom iallafall så det är ju bra haha.


Oj nu vart det mkt, säkert en hel del svammel. Tappar tråden ibland och hamnar i skrivandes sstund läsandes någon annantans, hehe. Jaja, borde ha lärt er vid det här laget.

Så, nu ska jag iallafall ta igen mig med lite kaffe och tv tittande, tjolahopp.


Av Sara Karlsson - 27 juli 2012 12:16

Äntligen har vi fått ett språng på Cubanita, kan säga att det inte varit det lättaste. Nu har inte jag vart med men kan tänka mig. Hon är en dam som är Väldigt olik mina andra. De andra menar jag då Picarona och Olimpia, nog Aurora delvis. Otroligt känsliga damer där man kan inte kan gå på för fort eller hastigt, då skiter dom i byxan typ. Lämnar inte alls sådana avkommor, de flesta har vart otroligt coola och inte alls fjantiga.

Nabrisa är ju i klass för sig så, men Cubanita är ganska tuff, inte alls skygg/rädd utan hon är mer än bulldoser men såklart ingen dumhäst. Mkt vilja bara.

Hennes "problem" är att hon vart så väldigt vaktig på sitt föl, inte mot oss människor (iallafall inte hemma) och inte velat lämna ungen kvar i boxen. Så har säkert vart väldigt knepigt. Jag är också tveksam att det blir något, självklart hoppas man ju och vill sååå gärna ha föl med dom 2. Eftersom veterinären skrev betäckning bör ske tisd-onsd och blev igår då känns det som ägget redan släppt. Håll alla tummar och tår!


Som vanligt ska jag hinna med många projekt, eftersom nu när Cubanita äntligen är betäckt börjar ju avelssäsongen lida mot sitt slut. Både hon och Pinturero ska komma hem och då vill jag gärna ha hunnit måla stallet till dess. Vilket är snart, dessutom fixa och laga Pintureros hage. Rådjuren har traschat den nu när han vart borta snart 2 månader.

Finns en viss möjlighet att boka honom ändå, men lär ju då ske ganska snart, kommer han hem tar jag inte emot fler bokningar. Sålänge han är kvar går det ju bra.

Funderar lite på om han ska gå på semin nästa år, men då de vart rätt lugna år så får vi se, ev ska jag prova ha honom på fryst då jag gärna skulle vilja spara sedan skicka till några kunder i Tyskland som vill använda honom nästa år. Så då har vi iallafall 2 ston bokade. Hör av er isf om ni skulle tänka er att använda Pinturero på semin.


Nu ska jag ut och måla, ha de gött (i äntligen sommarvärmen)

 

Av Sara Karlsson - 26 juli 2012 16:14

Från att få massor gjort till nästintill ingenting idag. Igår vart halva stallet målat med vit färg, vart såkalrt mkt bättre än innan. Idag var tanken att jag skulle fortsatt men skulle bara göra några ärenden på banken.

Väl påväg hem vill inte min bil starta,    kul.. Tack och lov hade jag mött upp mor så kunde ta hennes bil hem och fråga morfar om förstärkning.

Tillbaka igen och fick bogsera sattyget hem, inget kul med skållande hetta och ingen fungerande ac. Whot whot!!

Mutter.. Ingen billig historia blir det väl inte heller men tur man har morfar som kan laga.


Igår kväll tänkte jag vila matten så ringer telefon, mormor, inte bra nyheter när hon ringder vid den tiden. Hästarna börnade som tokar ute och de va oroliga en bi svärm kommit. Då var de bara sätta sprutt i stallet och sedan ta in dom 3, va  en hel svärm med knott pluss hundra tals mygg och bromsar. Fyyyyfan... Hästarna till och med småtravade in, (vanliga fall får man springa själv och släpa hästen om de ska gå fortare). Usch så mkt ohyra det är ute. Börjar ju fundera om de verkligen går att ha dom här ute även nattetid. Lösdriftarna står i en hel klunge och hela dagarna går åt att vifta med svansarna, men dom står iallafall still. Dessa 3 var så svettiga att de faktistk rann om dom. Inget kul.


Förövrigt har jag en hel ny energi, haft massor att göra och har till och med inte latat till mig som jag lätt gör. Full sprutt på mig också men är ändå ganska kul att hålla på, speciellt när man ser skillnad.


Nehepp, dags att göra klart stallet och ta in hästarna INNAN de blir tokiga men idag har de iallafall fått bada i flugmedel.

Tjolahopp

Av Sara Karlsson - 24 juli 2012 23:55

Är jag äntligen klar med mitt hamrande och spikande inne i Lugareños box, jösses vad illa de gick vissa gånger med ett ex antal böjda spikar, svordommar och hammare som fick sig en flugtur.

Visseligen är vi inte klara på fem ören men en bra bit påväg iallafall, ska inhandlas lite mer material så.


I hästväg har vi som alla andra Otroligt mkt flygfän, helt otroligt värsta är att vi inte kan göra så mkt, hur mkt spray man än har på. Att köpa täcken till alla kan bli svårt. Idag tog vi in de hästar som går in i rättans tid, först Nisse för han ska kollas igenom smörjas för sitt ny upptäckta mugg?! Boven i dramat tro? Hann knappt in med honom i boxen innan larmet gick, Nabban larm.. Hon säger då till när hon är missnöjd och de va hon rejält den här gången, var bara att skynda sig ut och ta in henne och Picarona. Usch, ja som vill ha hästarna ute så mkt de går :( Hopplöst.


Har ännu ej fått rapport om Cubanita idag heller, så antar att de inte lyckas så återstår bara imorgon innan ägget farit iväg. Fick veterinär rapporten idag och stod massa saker jag inte förstod alls förutom att hon kunde testas för hingst på söndag men gick bra att vänta till tisd-ons, så tiden är knapp. Hoppas att de blir något senast imorgon.


Lugareño har kommit till sin rätt och testar nu även Anna. Han är inte som många verkar tro en galen hingst, absolut inte men han vet hur han ska tömma en på energi, vanliga ouppfostrade stilen med in med bogen och fightas med huvudet. Men då väldigt tacksam över hjälpen av Anna, han får trots allt många vitsord också. Fick även några bilder de tog häromdagen, han har blviit sååååå himla fin, tänk honom som 5-6åring, kan bli en riktig pärla med rätt träning:

       

såå ni som ser era hopplösa 1åringar, jag lovar de kan vända och bli vackra svanar, såhär såg Lugareño ut i Spanien för ca 1år sedan:

 

Av Sara Karlsson - 22 juli 2012 19:39

Sliter å står i istallet, igår revs dörrar, brädor och galler ner. Grabbstallet är ju tomt så passar på. Funderar på om man hinner måla om innan hästarna kommer tillbaka igen vilket kan ske ganska snart. Vill ju inte det ska lukta stark målarfärg för hästarna.

Idag blev de inte lika mkt stall byggnation, men jag fixade med en dörr som ska tas bort och bytas ut, även ett galler revs ner. Men usch så man blir att må, vet inte om jag är känslig mot damm, för jösses vad illa jag mått idag, huvudverk till en förbannelse.


Nisse trivs inne hos damerna och ser så nöjd ut förutom hans onda tass men verkar liiiiiite bättre. Dock hade jag hoppas att hovslagaren kunnat komma och tittat på honom. Får tjata under veckan, de är jag bra på.


Cubanita har vart borta länge nu, saknar lilla skrutt fölis även Pinturero såklart. Hon är fortfarande vrång trots ägg vill hon inte stå. Klockan tickar känns det som och hinner man betäcka om hon hade ägg i fredags? Är det inte försent?

Suck.. Rätt frustrerande men hon är ju ingen dålig mamma då hon oroar sig för fölis. Hoppas verkligen hon släpper till snart, vill så gärna ha en fölis med henne och Pinturero, tror den kan blir väldigt bra och Riktigt fin.


Nej nu ska jag faktsikt trycka i mig lite tårta och glass, har jag inte haft ont i magen har jag det nu. Tack och godnatt!

Av Sara Karlsson - 20 juli 2012 23:25

Ja såklart ska han ju få jätte ont stackarn när det är helg.
Imorse snackade han när vi kom in i stallet och de gör han aldrig, morsan trodde att han säkert var hungrig men jag vet att då står han bara och tuggar.

Tog ut damerna för att sedan gå dit med Nisse också. Men när jag tar ut honom så står han och skakar och är rejält halt. Inte svullen eller nått men redigt halt. Trodde han var uppskrämd därav skakningen. Eftersom han stått själv i grabb stallet ville ja att han skulle ut och få sällskap.
Det blev faktiskt bättre förutom hältan :/ såklart hade betes hästarna synts till och ser man lite dåligt kan dom se ut som vilddjur hehe! Då fick de ju fart på honom igen. Var bara plocka in och göra bandage, misstänker starkt hovböld så hade hoppas Hovis kunde komma ut men typiskt skulle iväg.
Då han nu flyttats in i sto stallet hade han sällskap åtminstone. Verkat lugna ner sig betydligt men inte helt ok. Något febrig så visar han inga tecken på förbättring så ringer vi veterinären.
Han är väldigt smärt känslig så därför tror jag att han skakar men fy så jobbigt att se honom så. Aldrig haft någon skada under de 6åren han har vart här. Dock aldrig helt fräsch men är pensionerad och går nu endast som sällskap.
Håller tummarna att han snart är frisk och kry igen.

Lugareno verkar sköta sig bra trots allt. Hållet sig lugn i hagen men samma där som här hemma mkt knott och broms :( dessutom kan de ju aldrig sluta regna så mindre knott blir de ju inte :/

Nej nu ska jag sova, så man kan kolla till grabben imorgon.
God natt

Av Sara Karlsson - 19 juli 2012 23:38

Har tagit en pause från denna blogg men bloggat lite via hemsidan i mindre skala. Fick dock höra att de inte var så inbjudande att läsa via den. Vet inte hur många som förstås följer än där. Nu är jag här en stund, lättare att lägga upp bilder osv.


Mkt har ju hänt sedan sist, från att ha nio hästar på box till just nu Bara 3, det ni. Rena semestern men rastlös blir man tack och lov har man det räddat. Nu är stallet påbörjat iallafall, galler ska bytas ut/förbättras. Sätter dit inner fönster sedan tvättas och skrubbas det.

Så ska extra dörrlås sättas på också, även stärkas vilket jag påbörjat och klart på Cubanitas box som ännu ej är hemma än. Imorgon ska veterinären kika på henne än, då hon inte visar brunst. Så borde se om hon är på gång eller inte.


Sen är även Lugareño nu anmäld till championatet på Strömsholm 18-19 augusti. Hoppas såklart mkt på honom och ställer ju inte ut en häst som kanske inte har en chans. Nu vet jag ju att de flesta hästar har nog en del att hämta iallafall :)

Så ikväll lastades han efter vi såklart blivit sena, morfar packade inte ihop fören 17 och vi skulle ha gjort klart stallet och vart hos Anna på storgården kl 18. Typiskt. In med hästarna och skulle prova och lasta, raaaaka vägen in, nästin till så att jag inte ens hann med. Bra med step up transport. MEEEn problemet fick vi ju sen, hönätet nådde han knappt vilket gjorde honom frustrerad men jag kände mig inte sugen på att stå i släpet och tjafsa med en grinig unghäst så hoppade i bilen å drog iväg. Under hela resan levde han rövare och en sväng gick hela ekipaget över hela vägen så fick dra på varningsblinkersen och näst in till tvärnita. Just att han skulle skärpa till sig. Då smalen var rätt smal och väldigt trafikerad kunde vi inte stanna men efter någon km stannade vi upp och kollade läget. Jo allt levde han men fått ner höpåsen som han stod på. Suck, såklart såpass så man inte kunde få dän ett. Var ju snart framme så fortsattet och faktiskt med en något lugnare Lugareño, kanske trodde vi glömt honom och påminde. Vad vet jag?!

Väl hos Anna så öppna vi släpet, klart,,,, smarto har då traslat in sig i detta nät. Som tur va var han lugnt som en filbunke och vi nemas problemas att skära bort det, har alltid kniv med mig och försöker att ha med även vid transport åkning, man vet aldrig.

Klev sedan ut och var rena ängeln, konstigt, alla hyss han brukar ha för sig så skötte han sig galant. Slagit i skallen? Så nu är det trimma för att få honom på topp, och Anna är ju verkligen rätt person för detta. Man behöver aldrig oroa sig över hur hästen mår eller hur den kommer vara när den kommer hem. Dock kan man få någon dåligt samvete när man inte är lika duktig själv. Vi kommer få rapport, och ska givetvis hälsa på så ofta de går. Äntligen en häst i träning igen, så mkt roligare att fota då. Så numer kommer de nog bli mkt utvecklingen av Lugareño.


Nisse som stått med Lugareño är nu själv också, men vem kunde bry sig mer? Inte han inte. Sköööönt att slippa ligisten, han hör ju damerna och imorgon får han gå ut och stå breve Picarona och Nabrisa. Äntligen äta lite gräs. Hoppas bara de kan ge tusan att ha sönder staketet imellan, har bara en tråd imellan så får hoppas de inte blir några kärring sparkar.


Nu ska jag sova, upp tidigt imorgon för att se hur de går med dom. Håll tummarna.


Bilder på något helt annat än de som jag skrivit om. Inne katterna numera ute katter på drift:

                         

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards