Yeguada SK

Alla inlägg under juni 2014

Av Sara Karlsson - 27 juni 2014 16:56

Eftersom det inte hänt så mkt under veckan så har det inte vart särskilt mkt att rapportera. I tisdags hämtade vi äntligen hem Cubanita, trodde inte hon skulle ge sig men till slut sa hon ifrån och va nöjd. Körde en Nabrisa.


Idag var de dags för UL och dräktighetsundersökas. Var såklart orolig att Nabrisa inte var dräktiga, nojjar över att hon ser brunstig ut och dessutom "bara" 2 språng. Jo men så klart var hon ju dräktig. Dock måste hon kollas igen för att utesluta tvillingar, kan lika gärna vara en cysta men för att vara säker. De görs i samband med att Cubanita ska kollas också.

Så för första gången väntar vi helsyskon, har tidigare alltid haft olika hingstar men nu blev de allt samma, å varför klaga? De ungarna efter de här stona plus hingst är ju helt klart underbara.


Picarona kollades hur nära brunst hon var, MEN var såklart mitt i mellan. Så avvaktar att åka med henne å tar det slutet på nästa vecka.


Mitt i undersökningen gick åskan.. Tack å lov bara på håll men då jag är själv hemma under kvällen så fick stona stå inne. Även fast man får dåligt samvete och HELST vill ha hästarna ute minst 10 timmar. Men vill inte chansa nu när de är så dåligt väder.


Å tyvärr inga bilder att bjuda på idag. Så får återkomma med det :P Ha en trevlig helg !!

Av Sara Karlsson - 21 juni 2014 12:37

Man är ju som vanligt aldrig nöjd på vädret och nu känns de svinkallt. Att det är 21 juni hade jag nog inte kunnat gissa för fem öre. MEN så länge det inte spöregnar och lera upp till knäna klagar inte jag. FAKTISKT :)


Midsommarfirande är för alla andra, här hemma var det ridning, hästutsläpp och mocka ur boxarna. Visst, maten var inte hemma iallafall, men hos grannen, mormor och morfar :P

Och nog allt fick man i sig onyttigheter, tårta, å lite mer tårta. blev nästan kräkfärdig.


Igår kunde jag äntligen bevisa mitt framsteg med Tacita, har ju som några vet hållt på helt själv speciellt den senaste tiden. Fått lite draghjälp då å då, ev nån fått hålla i kanske alldeles för få gånger.

MEN äntligen kunde jag visa. Longerade i början och nog allt var hon pigg, nu när de är svalare ute är de mer energi i kusarna. Så valde att galopparbeta lite, de behövs. Dessutom lär hon sig att äntligen använda en större volt än å dra sig innåt hela tiden. Tycker de är så avskyvärt tråkigt att longera, och får pressa till max 10 minuter sen har jag fått nog.

Så hoppade upp, försiktigt ifall att, nu när man inte håller på en kanske 2-3 gånger i veckan. Hon är som vanligt väldigt snäll men hon är också ganska osäker på vad jag vill däruppe och svårt när ingen är på marken och visar henne vägen. Men hon försöker förstå hela tiden. Även fast de finns attityd som ibland ska ifrågesätta.

Skrittade runt på banan och ja styrningen är sådär, har knytit grimskaftet i grimman som tyglar då hon inte accepterar bettetsinverkan än. Hon är ju så mjuk att de känns inte vågat alls utan nästan säkrare.

Super nöjd kunde jag hoppa av och pussa å klappa på en nöjd Tacita som tyckte väl att allt var plättlätt.


Hon sadlades av och gjorde sig klar för sommarbete, var dags nu för henne och Kusen. Var riktigt nervöst eftersom Kusen är en bråkmakare när de kommer till rang, alla ston ska vara hans.

Vi hann dock inte särskilt långt utan bara gå förbi stohagen var ett projekt. Nabrisa och Picarona kom i hundra knyck mot oss och såklart sprang runt för å jäklas. Tidigare har våra inte blivit särskilt uppjagade, men nu när de inte var sadlar eller träns på hade de nog allt en aning om vad som var på g. Tyvärr är de väl inte allt för korkade.

Kom i allafall ner till sommarhagen, men där är de ett dike som sticker ut en bit och det är ju DÖÄCKLIGT.

Till slut kom vi in i hagen och Freja och Alvstjärnan stod på behörigt avstånd denna gång. Tänkte säkert VAFAN, Inte fler bråkstakar......

Tacita och Kusen släpptes och såklart drar Kusen förbi damerna och siktar in sig direkt på Nisse, konkurrenten. Genast skulle de sättas på prov men Kusen blev nog lite snopen eftersom Nisse drog iväg.

Även lite snurrande, snackande håll andan moments så var de inga incedenter. Nu kom ju Kusen in i en ny flock, så visst kunde han väl inte ställa till med för mkt men sen är ingen av dom i hagen några som ska slåss och bråka utan håller sig borta från sådant. Freja får jobbigt som ska skydda sin nya BFF Alvstjärnan, så hon får absolut inte hälsa på någon.

Kusen har gjort några försök till att få flocken hänga med honom men de står mest å glor på honom, han har ju Tacita iallafall. Än så länge sitter Guapita som klister på Nisse. De håller sig 2 å 2, ser rätt kul ut.

 

Tätt tätt intill sin kompis

 


Den andra nykomlingarna som rörde om i grytan:

   

 

(kul med skimlar)


Pinturero får också jobba på nu. Jag hade räknat med å få hämta hem Cubanita igår men fick rapport om att hon fortfarande visar intresse för Pinturero så hon fick stanna kvar så kollas hon igen på söndag men då tycker ju jag att hon borde vara klar?! I måndags hade hon ju ägg på g så hmm. Kör en Nabrisa i år.

Så Pinturero är lycklig iallafall :) Hans utomstående sto hade stått med gulkroppar så hon sprutades igång i torsdags så nu bara hålla tummarna att även hon börjar visa intresse för honom.

Picarona ska också köras men inte de lättaste att hålla koll på brunster som inte syns. Så om någon vecka får hon åka. Sedan väntas bete för damerna så för första gången på några år blir de tomt i stallet.

Jag rullar redan tummarna av tristelse. Men ska renoveras och städas upp så man lä ha å göra, men i vanlig ordning kommer de väl saker imellan så allt skiter sig.


Till hösten ger jag mig in i något nytt. Innackorderingar väntas och har 2 ston som ska komma. Spännande men också lite läskigt när man är van och styra och ställa allt själv.

Så nu planeras en hel del vart alla ska stå. De är de bökiga. Dessutom ont om valacker som kan stå som sällskap åt Pinturero när han är hemma igen. Visst blir inte Lugareño såld kommer han stå hemma en stund.

Nehep, nu ska man hitta på nå annat. Ha en fortsatt trevlig midsommar!

Av Sara Karlsson - 16 juni 2014 12:16

Fullrulle under förra veckan och jag tyckte nog allt att jag fick med de jag skulle. Flrutom att de hotat om åska flera gånger under veckan och helt plötsligt kändes de nära så stallet gjordes klart i ett svep. Såklart var åskan inte ens i närheten, men visst, effektiv blev man ju iallafall ;)


Nåväl i lördags packade vi fika väskan och drog iväg mot Strängnäs för att kika på Campeonato Mälardalen eller va de kalla de för. Hela gänget hakade på. Helt okej att ha mindre än en timme till utsällningar, medan vissa får åka fleeeera mil. ;) Klagar inte. Det var riktigt spönnande hästar med och ja, man satt bra på läktarplats. Även fast de hade ju vart roligt att vara med. Som vanligt blir man inte riktigt klok på hur domaren dömde, några var rättvist andra undra man om han gick på crack, jaja låter lite hårt.. Men men, bedömningssport när den är som bäst typ.

Jag tog inte alls många bilder, satt med mobilkameran och ja, kvalitén blir ju som den blir men inte roligt att fota i ridhus och med den vinkeln vi satt i skulle de inte alls bli bra.

MEN på väg hem så hann Jessica med Viva stoppa mig och frågade om bilder, hur kan man motstå. Jag hoppas såklart att hon blev nöjd. Eftersom Viva är en otroligt trygg dam så vart de ju inga show, eller wow utan naaaw mys bilder. Mös med sin matte:

   

Viva VI blev Gångartschampion vuxna hästar- Klassvinnare med (vad jag tror) dagens högsta poäng

Ägd av Prosus PRE


När vi äntligen på väg hem hungriga som vargar, missade såklart avfarten till Max i Eskilstuna så hoppades på Kungsör. Eftersom man ALDRIG åker åt det hållet så har de ju hänt en hel del sen sist. Sibylla låg ju där, engång i tidne. Inte nu längre....... Fick tips en grill mer inne i "centrum", jo tack... STÄNGT......

Jahap, ute på roadtrip men likförbaskat får man äta hemma?! Men japp, Arboga går att lita på, resturanger ÖVERALLT. Som dessutom har öppet.

Efter trygt i sig maten var de bara ta tag i stallet, mina tomtenissar har tyvärr jobbat för dåligt under tiden vi vart borta men hästarna hade iallafall fått lunch. Nått rätt iallafall.

Tur fick man hjälp och de gick undan.


Igår så var det ingen rast ingen ro heller. Dock var jag visst lite trött så stängde av mina väckarklockor och sov vidare. Jag som skulle vart iväg till Carina vid 10. Halv kvicknade jag till, oooops.

Alla hästarna var redan ute, TACK Mamsen. Skönt nog har jag märrar som går rakt på utan tvekan. Så lastade Cubanita och drog iväg. Nabrisa var klar och nu håller jag tummarna, hann inte med och prata så mkt utan bytte sto ute i hagen och lastade Nabrisa som också klev rakt på. Dock är hon mindre kul att köra med, stampar och slår i transorten heeeela vägen.

Pintureros utomstående sto har vart vresig och inte visat intresse till någon av hingstarna. Så veterinären får komma ut och kika, hoppas de kan bli något. Vore riktigt tråkigt annars.

Pinturero hade väl heller inte så lätt, han kom ihåg från förra året med Picarona som inte alls var sugen. Så han hade de lite jobbigt, eller prestationsångest stackarn. Dock blev sista språnget utmärkt så hoppas det räckte. Klart han lär sig väl också ju fler säsonger han får jobba.


När vi iallafall var hemma igen fick märrarna stå inne en stund till så de kunde socialicera. Ingen verkade missnöjd. En annan passade på med frukost. Gick inte lång tid innan syrran dök upp, så var de fullrulle igen.

Skulle prova ut sadel åt Kusen som ska ut på foder i höst, så bra om han har saker. Han var Såååå nöjd över allt pyssel och stod och njöt. Såklart var ju Tacita missnöjd och väldigt svartis, inte poppis när inte hon är i centrum.

När de var klara och gått ut igen så var de dags för Guapita (fröken Gul) och Nisse att gå ut på bete.

Båda traskade med väldigt snällt utan krångel.

Såklart var Freja och Avlstjärnan i närheten och blev trångt i grinden. Gulan tyckte de va för mkt stohej och var inte alls sugen på att gå in i hagen, eller gå förbi ett dike. Till slut så gick det och jag kunde släppa Nisse som lyckligt dansade runt hagen. Freja hade fullt sjå för att spana in alla å se vad de var för gäng. Gulan blev lite kallsvettig när hon tappade bort farbror Nisse. Till slut så var de ihop och sprang runt och kollade läget. Gick så lugnt till och jag behövde inte oroa mig för sparkar eller någon uppgörelse om ledarskap. De accepterade varandra snabbt. Otroligt skönt.

Även fasst Nisse såg ut såhär vid några tillfällen var de inte någon som var i närheten av spark. Vem kan tro att han är 20 år?!

       

Nisse är min stolthet, vackraste travaren..

Guapita hade fullt upp med att ha koll på alla men var såklart ganska stöddig:

           

Även Freja är nog trots allt nöjd med sällskapet så såg hon mer ut som vafan är de här för några:

 


När vi såg att de var lugnt som de vart hela tiden var de på tiden att märrarna fick gå ut. De får gå än i vinterhagarna till de är färdiga så ska de med få gå ut på bete. Hur de ska gå till, vresigar ston får man leta efter som prompt vill komma in på kvällen. Men inte i år.

Valde att sätta ihop dom då de är dags för lilla Llovizna att vänja sig vid flock. Nog allt trodde jag att hon skull vara lite mer försiktig. Nää den nya vita hästen var ju super intressant. Tack å lov för Nabrisa som bara drar öronen bakåt när hon tycker de är för närgångna. Stona brydde sig inte om varandra och behövde inte göra upp, sååå åskönt.

Även fast de bara hann gå tillsammans en dag. Knappt.

Några bilder också, nog allt är Llovizna en blivande dressyrstjärna:

       

Hon dansade fram och ja, man kan inte annat än å njuta. De är ju alltid något extra med dom här fölen efter Pinturero. Klart att jag älskar alla fölen som kommer, men de blir ju lite speciellt när man också äger pappan.

   

Å min vackra vita donna..

Av Sara Karlsson - 8 juni 2014 16:02

Solen skiner och fåglarna kvittrar. Jag sitter å är otroligt nöjd å glad över tillvaron.
Konstaterade idag att jag nådde ju mitt mål med Tacita, trots min systers negativitet ;) jag sa att jag skulle fixa rida på Tacita innan betet och nu har jag ju skrittat, inte bara en gång utan flera gånger.
Nu kanske jag fortsätter arbetet lite till men lite tråkigt för måste hålla på i paddock och de är så grymt tråkigt.
Sedan måste ju Nisse å gul stå inne å vänta, ännu mer träligt.
Tanken var ju att dom 2 skulle ut på bete men såklart blir Gulan halt, misstänkt hovböld eller väldigt öm eftet verkningen.
Satsar nästa helg.

I fredags var de provridning på g så förmodligen blir det en häst mindre i höst, syrrans häst ska ut på foder så ska han få lite eget pyssel.

Å den i helgen har jag följt Lavanda och hennes resultat på utställningen i Norge. Jag har vart så nervös om hur de skulle gå och hur busen skulle sköta sig.
De gick ju Fantastiskt, högst poäng av alla ungston, 1a sin klass, 1a gångarter... Å även sub campion (reserv ungsto) lite synd eftersom hon hade högst poäng men vafan.. Hurra så himla glad också för Cathrines skull. Så rolig framgång.
Lavanda är ju undan Cubanita.
Stort grattis!! Nu hoppas vi att fler YSK hästar våga visa upp sig.

Av Sara Karlsson - 4 juni 2014 17:14

Dagarna rullar på och snart är det betes dags för Nisse och Fröken Gul. Gjorde klart hagen idag så hoppas de blir nöjda för Gul har vart väldigt vresig den senaste veckan. Senaste kom hon på att hon inte skulle in i boxen utan skulle sura i stallgången, innan det då skulle hon inte ens in i stallet. Snacka om surpuppa.
Så till helgen "slipper" vi ett par hästar och kommer bli rätt lugnt och skönt.

Nabrisa åkte till Pinturero i söndags. Inte alls så hon tänkt spendera sin söndag för usch va sur hon var i transporten. Lättlastat och kliver alltid rakt på men väl i ska de stampas och skrapas. Tur nog behöver man inte åka så långt. Väl där fick hon stå inne i stallet för att känna sig hemmastadd, jo tjena, mindre populärt. Hälsade snabbt på båda grabbarna Pinturero och Lugareno som stod jämte varandra ute i hagen. Pinturero hade span på en annan häst så han hälsade bara snabbt på oss innan han gick tillbaka till sin utsiktsplats. Lugareno blev glad att istället bli mutad med gräs.
Skyndade oss snabbt hem för nabrisa hade startat ett jäkla liv inne i stallet så bäst å smita hem igen ;)
Tyvärr verkar de inte vara några brunster alls på g så Pinturero får en så länge bara flörtas med sina 2 damer. Hemma verkar de dock vara på g bara för att.. Attans å välja fel ston då.. Jaja ena stoet ska iallafall inte betäckas.

I måndags hann jag med att träna Tacita. Hon var så fin trots att hon vilat nästan en vecka. Kunde hoppa upp å gå några steg men fortf ganska läskigt att promenera så tar ett steg i taget. Gå till grinden verkar funka iallafall :D
På kvällen ringde hovslagaren som jag försökt fått ut ett bra tag. Först fått avvakta för smittan sen blir de totalt missförstånd när man väntat så länge för att få tid. Hon meddelar att hennes lärling är nu hovslagare och kunde ta mina. Hmm jag som tycker de är jobbigt att ha ny hovslagare och nu få någon som precis gått ut hovslagarskolan. Inte så mkt att välja på då jag verkligen tyckte de var dags. Typiskt nog hade jag dessutom skickat iväg de som sett värst ut till Valskog, men jaja man får utnyttja läget för där är hovslagaren titt som tätt.
Så igår morse rullade hovis in på stallplan. Först ut fick bli Picarona, hon är inte alltid den lättaste hästen då hon så lätt samlar energi och nervar upp sig själv. Lilla Llovizna var inte särskilt hjälpsam heller. Men bättre än förväntat gick det och Picarona var väldigt nöjd över fötterna för när hon kom ut var de en jäkla fart. Trots sin stl är hon jäkligt smidig.

Sedan var de dags för Gul, hon är förmodligen inte verkas innan men vi har ju övat massor. Hon skötte sig exemplariskt, fast raspen var riktigt obehaglig.
Syrrans hästar var drygast, Tacita var på vrångens och bara var tung och odräglig. Kusen skulle jäklas med mig hela tiden. Kl 12 blev vi klara och alla kunde sedan gå ut och äta meda jag hungrig som en varg gå in och äta frukost. Man blir lite seg så länge utan mat. Men de är väl typ standard som hästskötare.

Idag gjordes sommarhagen så Freja och Alvstjärnan ska få lite mer mat, på söndag får de sällskap av Nisse och Gul. Hoppas de sköter sig. Resten får gå ut på bete lite senare.

(Bilden: Freja och alvstjärnan tycker vi kan öppna hagen direkt)

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards