Yeguada SK

Alla inlägg under november 2011

Av Sara Karlsson - 29 november 2011 13:56

Jag blir bara så deppig av den här leran. Så nu vet jag varför min kamera börjat samla damm. De är helt enkelt för tråkigt att fota Trots att solen lyser. Man fastnar i gegga Överallt, har en hage som klarat sig bra men de är tack vare att de legat grushögar i den. Överallt annars är de hemskt, lösdriften går knappt att ta sig fram med traktor ens. Att grusa och ha sig skulle va lika med att kasta pengarna i sjön, de skulle bara sjunka ner i leran. Kanske skulle överväga att asfaltera om de ska fortsätta så här.

Jag vill faktiskt ha mer fruset och snö! Ni som önskar er grönvinter måste ju va puckade? Ursäkta men barnet i mig som ALLTID kommer vilja ha snö förstår inte grönvinter urk. Hehe ja är lite bitter. De som klagar på snö kan flytta tycker jag.


Som vanligt sitter jag i funderar tankar. Ska fixa så Pinturero är med i hingstkatalogen iår. Blir stuteriets ansikte, eller vad man säger. Så funderar jag lite över nästa år, championaten. Jag hoppas ju såklart de bli på strömsholm iår igen och fortsätter vara där också. Jag har många jag skulle vilja visa, tex Pinturero, Lugareño och sen även nått sto. Helst Azora och Cereza men som Azora ser ut nu så får hon gömma sig i hagen ett tag till   

Även Corona skulle vara kul att visa nu när hon fyller 3år. Men att ställa upp med 4hästar är INTE billigt och jobbigt, måste ju stå på proffs träning då jue. Lättast är ju att bara visa hingstarna men vill ju ha visade ston, dessutom som jag har en liiiten aning iallafall att de kan gå bra för.

Funderar även över betäcknings säsongen, har nog 2 ston klara för betäckning, MEN ev ha 3 föl 2013, hoppas går ju. Sååå har lite jobbiga funderingar över små grabbarna. Om de inte blir sålda innan våren kanske de blir kastrering. Kan inte ha så många hingstar på gården då tyvärr är ju markerna ganska begränsade, håller på att bygga upp men tar ju sin tid. Så de kastreras ju inte över att de är någon dålig kvalité men ibland så måste man överväga det, de kommer ju i vilket fall som helst bli kanon ridhästar. Både Ventarrón och Damon är framtidslöften.


Nu får de va nog pladdrat hästarna väntar ju på sin lunch(varför sen är för att de har haft mat kvar, fick lite mkt frukost).

Bilder från igår:

         


Stonas utsikt!

    

Av Sara Karlsson - 27 november 2011 18:44

Fortfarande hatar jag blåst. Idag tog de ju i riktigt ordentligt så mina stackars pållar har fått stått inne, men de va nog inte jätte missnöjda, stona som alltid är ivriga att komma ut stod snällt inne. Blir mindre kul för mig att mocka imorgon dock.


Zander skulle ju ha åkt idag, men jag frågade om vi kunda vänta till nästa helg pga ovädret, tack och lov gick de bra. Är ju så trassligt när lösdriften ligger en bit ifrån. Fast Carola och Rickard kom och hälsade på endå och till hästarnas stora glädje hade dom med sig en hörulle och massa gottis. Vi har fått nå slit och släng hö från våran bonde Visst hade slut utan förvarning. Mina inne hästar tycker de inte är super gott, de trycker i sig men skulle nog gärna slippa. Så letar efter hö men inte de lättaste, hösilage finns men inte hö.. Suck! Nu har vi iallafall en rulle som hästarna glatt tuggar i sig.

Stona har vart väldigt lätta att få in nu när de haft äcklig mat ute, så står mkt snällt och väntar vid grinden.

Jag vill såklart ge mina hästar hö som de tycker smakar bra. Lösdriftarna klagar dock inte, tror jag.

Fast idag när vi var ner och fyllde på så tycker jag de är hemskt att ha hästar på lösdrift, lilla Corona fryste massor. Stackarn. Så parkerade hörullen väldigt nära ligghallen så hoppas de kliver in där. De hade stått där imorse och även när vi kom med hörullen, ett väldigt bra tecken alltså.


Idag så är de ju första advent, ja saknar snön nu, sååå lerigt och hemskt precis överallt. Inte en häst har sin orginala färg. Lite kyla och sen snö på de tack. Fast som de ser ut nu får vi vänta, skulle väl ha snöat idag så får väl se, men har ju haft nästan 10grader varmt ute.

Nä nu ska jag ta en pause på soffan, är olidligt trött, trots en power nap. Så får bli tidigt isäng idag känns de som. Imorgon är de slit i stallet igen, 8boxar som ska mockas ur ordentligt.


Bjuder på en bild på min finaste Pinturero IGEN :)  

Av Sara Karlsson - 26 november 2011 15:53

Nu är de snart ett år sedan som våran fina uppfödning Lechuzo el Divino lämnade jorden. 1december 2010 får jag chockmailet från de nya köparna att Ludde inte längre levde. Han hade vart svullen och varm i ca en vecka så de hade bestämt att åka till Strömsholm där de visat sig att ledbandet var av och kotledsinflamation, han kunde bli som bäst promenad häst, OM han ens klarade operationen. Beslutet tog att han skulle få somna in. Ett mkt tugnt beslut.

Vi saknar våran lilla häst, men hans tid var säkert redan bestämt att han bara skulle bli 7månader, han var nog en liten olyckskorp då han redan som 2 dagars föl fick åka akut in till Strömsholm för kolik, nu var de ingen allvarlig kolik utan bara väldigt hård i magen då hans mamma Freja gav honom super mjölk.

Man vet aldrig, de går så himla fort att förlora något man håller så kärt. Jag hoppas att han har de bra där han är nu.

Jag tror dock han lever igenom endel i både Ventarrón och Alma. De är så lik honom så de är inte klokt.

Alma föddes dagen efter som Lechuzo föddes, därför Alma har sitt namn, Pascua de Alma (Påsk skäl).

 

Saknade Lechuzo el Divino


Varför jag skriver om just de här nu är att ännu en avkomma ska lämna boet. De är jobbigt efter de som hände med Ludde. Så ska nu Zander planeras att flytta imorgon. Jag är rädd, orolig och nervös. Såklart glad över att han ska få ett eget hem, men just flytten som skrämmer mig. Tänk OM. Inte nog med det har vi heller inte de bästa förutsättningarna, ska blåsa värre än någonsin plus regn. De är som gjort att allt ska bli pannkaka, så jag är bra sugen på att avlåsa allting, men förstår ju att de nya ägarna vill ha hem sin nya häst.

Hjälper ju inte heller att de andra märrarna har betett sig underligt(gissar på brunst) Så de har vart sååå skriiga. Kan tänka er hur de blir imorgon, skrik från Alvan och sen de här tanterna. PUH!

Jag räknar alltid med de värsta, därför jag alltid är så himla nervös så fort något är utanför mina rutiner.


Vi har haft de riktigt blåsigt nu hela helgen, de gillar jag inte. Hatar verkligen när de blåser, blir tokig, orolig och knäpp. Så igår fick hästarna vara inne, förutom stona då, de blåser nästan lika mkt inne på logen som ute, nej dåå inte så illa men blir att knastra och knaka så mkt mera där. ¨

Så stressad och orolig kan jag säga att min status är på nu, skulle mer än gärna gömma mig under kudden.


Nu ska jag ut och mocka klart, se om hästarna kommer in lite tidigare idag, ska ju börja regna och de har redan mulnat på så de kommer nog nån skvätt snart.


SÅ på återseende. Håll tummarna imorgon att ALLA hästarna sköter sig.

Av Sara Karlsson - 23 november 2011 14:22

Hade mer än gärnat stannat kvar i sängen idag, grått och regnet hängde i luften. Inte nog med det så var hästarna Otroligt stökiga imorse. Allt hade bara gått fel igår kväll, först slut på hö, sen strula vattnet. Tack och lov hade vi hö ute hos stona där vi fick stå och packa sissådär 12 höpåsar. Naturligtvis hade ju alla ätit upp maten när vi väl var klara med höpackningen så de fick kvällsmaten påengång. Vilket störde den vanliga rutinen så imorse va de nog Riktigt hungriga.

Fast stona med föl var riktigt snabba idag, kan kanske bero på en läskig kärra i kanten av en box, en läskig Tiger i deras ögon. Picarona nästan vände, medan Nabrisa titta lite på den, och ställde sig sen breve och tugga gammalt hö, tosan. Olimpia kröp nästan ur skinner när hon såg den medan Damon inte märkte ett smack.

Sedan for du ut alla i hundra knyck, annars brukar de ta evigheter att valla ner dom till hagen, såååå mkt gott gräs på vägen. Det va skönt iallafall.

Medan Pinturero tramsade med täcke så man kände sig onödigt arg. Lugge höll på att tugga sönder boxen, väsnades och härjade. Till slut kom iallafall Putte ut, han har nog aldrig gått så snällt. Matte var ju på hugget.

Vanliga fall går jag med Nisse och Lugareño samtidigt men kände idag att de är nog ingen idé, Lugge är en gangster, full av energi. Gjorde nog rätt då han va väldigt pigg ut, men skötte sig hela vägen in i hagen.


För att förgylla min dag Ännu mera berätta morfar att han fått laga staket igen, lååång strita hade vart trasig men denna gång är nog mina hästar oskyldiga, när så mkt är trasigt skulle de nog inte stått kvar då endast undertråden var där. Nog en älg som hälsat på dom inatt.

Dock hade vi fått laga staket igen, då Cereza(Såklart) Fått med sig en när hon ohundrat tuggar gräs på utsidan. Nu kan man väl inte klandra henne, men ingen annan gör så, skötsamma till skillnad från andra. Vi hade ju slut på hö, och vi kör alltid på FM men leveransen hade inte kommit. Straxt efter lunch kom den äntligen, 8 hungriga hästar nästan anföll traktorn, fast duktiga Alvstjärnan som oftast håller sig låååångt bakom rensade banan från alla ivriga unghästar.


Men fy så geggigt vi har, dock känns de som att de bara är jag som längtar efter lite mer kyla och snö, de här vädret är ju depprimerande. Gegga, uek. Visst snöblask vill man ju heller inte ha, men perfekt med -5minus, strålande sol och 1dm snö, de är livet de. Förra året hade vi ju redan gått igenom ett ex antal snöstormar vid de här laget.

Gnäll gnäll! NU ska jag ner och äta lite lunch innan jag återgår till stall sysslorna. Tack å hej

 

Av Sara Karlsson - 21 november 2011 16:38

Denna hopplösa lilla häst, Cereza med djävulshornen i pannan. Hon är en riktigt pest just nu så jag önskar mig snööö nu. Hon går igenom staketet precis som hon vill, vet inte hur ofta vi fått laga, nu går hon ingentstans men iallafall, de är drygt.

Har inte kunnat haft el på undre tråden då den på sina ställen går emot backen, men banne mig om ja ska fixa de där imorgon. När de blir snö sen så går de ju inte men sålänge. Hopplösa märr. Ja hade hon inte haft den stammen hon har (E. Armas Veleño ) hade hon vart till salu för lääääääänge sen. Fast, kanske ska överväga det ändå? Ja vet inte, man är väl inte så dum och säljer en sån häst?


Vid intaget är Picarona lika grinig, så nu har till och med Alma tröttnat på henne och går så snällt med "mitt" gäng. Så får Picarona stå där. Grabbarna saknar nog egen box, vill helst inte bygga någon ny fören jag vet att jag har riktig box, men de går såååå motvilligt in till sina mammor. Undra om man ska prata lite fint med morfar iallafall.

De är skönt iallafall att de inte stressas in, Picarona tokar sig inte i hagen och fölen hänger på ganska snällt, ska ju stannas och äta på vägen.

Fler bra nyheter är också att vi numera kan uttöka sto hagen, den har vart lite liten, men man tager vad man hager. Nu kan vi nog sträcka ut oss och ge dom lite mer än 1hektar.


Oj va klockan går. Tänkte bara lämna ett avtryck, är nog bänkad i soffan hela kvällen efter hästarna har fått kommit in.

Av Sara Karlsson - 20 november 2011 13:18

För de här håller ju inte.. Jag har fått för bra hästar så jag vill igentligen inte sälja nån av dom    Som jag letar efter fel men icke.. De finns inge, fölen charmar ihjäl mig trots att de kan vara några riktiga terrorister. Damon som alltid tittar med sina rådjursögon på en, Ventarrón som alltid är en sån charmör och så Alma som älskar gos och mys.

Har tittat lite åt att sälja de äldre stona, som tex Picarona, hon är ju också rätt dryg när hon ska in, meeeeeeeeen... Hon är ju alltid snäll och trevlig. Vill gärna se en fölis efter henne och Pinturero.

Olimpia har vi ju som skrivet tidigare övervägt många gånger och vet inte hur många gånger man önskar man haft slaktbilen nära (lite hård skrivet) Nä sånt klarar jag ju inte av. Men nu har har hon lagt in charmen och är sååå snäll och duktig, då skär de i ens hjärta att ens överväga att sälja, men orkar vi med att betäcka henne igen, hon är ju så vaktig med sina föl. Kluven..

Nabrisa, ALDRIG..

Så går vi till lösdriften, Corona, nej.. Azora och Cereza, må den sistnämnda va den största terroristen jag har så NEJ, bara kolla stammen, gången och exteriören är Ännu ganska svårbedömd på en 1åring. Aurora kan ja önska kunde hitta ett bra hem, hon är så snäll och lätt att ha och göra med men hon och jag klickar itne riktigt, känns inte som min häst riktigt. Tuffa är att hon är bästis med Corona, så vad göra?

Femme, mitt travarsto, hur ont de än gör, så måste hon hitta ett nytt hem, hon behöver få mera uppmärksamhet än vad hon får idag. Dessutom passar hon Inte riktigt in i flocken. Så den som söker ett härligt svart travarsto, dock med humör så finns hon här.

Alvstjärnan, NEJ! Hon har nog haft de lite för tufft innan så hon ska stanna. Hon verkar inte vara missnöjd med att få ha lata dagar i hagen.


Hingstarna Pinturero och Lugareño ska inte säljas, ska bli spännande att se vad som blir av dom 2 herrarna.


Hmmm!! Ja, de är inte lätt, och varför ni undrar varför jag skriver detta är i bloggen då jag inte har så många andra att diskutera med, min mor som är medhjälpare säger bara SÄLJ allt. Lätt för henne och säga, alla dessa hästar berör mig nå enormt så vid varje försäljning så känns det.. MEN dom är ju lite för många.

Dessutom hittat lite andra som kliar i mina fingrar men vet inte om de är något jag vill byta bort mot de jag har.


Tänkar söndag idag, ligga i sängen hela dan, stirra i taket och bara fundera. GÅr ju de också. Skönt att få ta igen sig lite men inte bra med vila som ni märker i bloggen, då är ju alla dessa funderingar framme.


Ingen bild har jag med heller, sånt tråkigt väder så min kamera har legat inne och samlat damm. Happ. Nä hitta på nått nu bara, men vad?

Av Sara Karlsson - 18 november 2011 19:54

Skönt med fredag, kanske, fast de har vart riktigt skit väder så jag hade mer än gärnat stanna kvar inne faktistk. Har vart riktigt trött för att jag inte kunde sova inatt. Mamma hade vart ner för att natt mata hästarna och då hade de vart ganska så oroligt då grannen höll på å varva en motorcykel och sånt låter ju inte lite. Hästarna gillar väl inte såna ljud, speciellt när de inte ser va de är. Så jag vet inte hur många timmar jag stod i fönstret, vandra fram och tillbaka, la mig ner men sen snabbt upp igen. Suck. Börjar bli koko i huvet tror jag.


Fortfarande trasslas det vid intag, Picarona ska fortfarande vara kvar ute medan de andra 2 damerna sköter sig perfekt, de tycker nog de är skönt att komma in. Värre med Picarona som har en massa energi och är ett riktigt matvrak.

Igår så då sprang dom som tokar kvar i hagen, typiskt så jag fick vända med mina 2 så de inte skulle gå igenom staketet, Picarona gör de nog absolut inte, men Alma därimot... Till slut kunde hon fångas in, men känns så fånigt att de ska ta över en halvtimme att få in dom.

Idag va de samma visa, men Alma ville verkligen med in, men Inte Picarona. Jag såg att idag stod de lugn i hagen och inte att de skulle gå igenom så jag gick in med Olimpia, Nabrisa och grabbarna, skicka Nabrisa in lös först så gick hon snällt in i sin box. Värre med grabbarna, de hade sååååååå himla roligt, så de sprang som galningar mellan gångarna, in ut in ut in ut. Mammorna stod inne i sina boxar så kom grabbarna in i hundra knyck så ställde jag mig för så de roliga var slut. Virre som INTE ska in skulle inte ge sig men så snart han var fångad blev han snäll som ett litet lamm.

Damon gör Aldrig hyss utan sin bror så han stod snällt och vänta medan Virre fick gå in till sin mamma och så va de bara att leda in Damon till sig. Begav mig ut för att hjälpa mamma där hon väntade på Picarona, båda stod still och va nog ganska griniga båda 2. Vi står mest och pratar med varandra med ryggen mot na så går Picarona saaaaaaagta fram som okej då, de är inge kul att va ute själv. Så kunde hon tas, Alma då som fått sig en åktur med mamma hade grimskaft på sig så var bara att följfölja. De är riktigt läskigt när de sätter igång. Men hon brakade ikull en gång och bara på sidan. Sen gjorde hon några tappra försök att komma lös men icke, jag ger mig Inte. Hon lär sig väldigt fort.

Har även konstaterat att de blir nog ingen hopphäst av den fröken heller, har en tröske på c a2mm, den vägrar hon kliva över.. Stålla. Men såååån sötis så henne kan man aldrig vara arg på länge. När man inte ger henne tillräckligt med uppmärksamhet då har hon kommit på om man lyfter frambenet och sparkar lite så får man geeenast en massa kärlek.

Alla dessa föl är så väldigt charmiga, vill ha kvar dom allihopp men undra hur många hästar man skulle få då. hualigen!


Vart de ett långt inlägg men ska avsluta och parkera mig i soffan, att ha fölkamp tar musten ur en.. See ya!

Av Sara Karlsson - 16 november 2011 20:32

Idag skötte sig faktiskt de flesta hästarna in och ingen var värre än vanligt. Picarona var lika tjurig som vanligt så jag och Mina madamer gick in i förväg men Picarona va nog lite snabbare idag på att bli infångad. In kom även fölisarna, Virre är ju snurrigast som vanligt men kan lätt fångas in och ledas in i boxen men märks nog att de lätt skulle kunna ha en egen box om nätterna, verkar inte alls va sugen att bo med mamma längre, lika så Damon som hellre vill byta mamma helt och hållet, Nabrisa är en bättre mamma tycker han. Brukar förfölja henne istället. Tokiga hästar.

SÅ idag har jag inget mer att rapportera, lite busbilder från dagen:

                   

Man blir riktigt piggelin i de här vädret, hoppas de fortsätter!

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards