Yeguada SK

Alla inlägg under februari 2013

Av Sara Karlsson - 27 februari 2013 22:46

Jag ska dock först och främst påtala den underbara vårsolen som Idag faktiskt vågade visa sig. Äntligen. Kändes dock lite taskigt att ha grabbarna inne. De andra gänget fick gå ut som vanligt.

Idag va de dags för Virre att förlora manligheten. Strömsholm bilen svängde in på gården halv tio och straxt därefter hade jag en väldigt trött unghingst.
Ingreppet gick bra förutom att han var riktigt envis och drog upp kulorna allt han kunde så stackars praktikant fick de lite svettigt (läs mkt).
De tyckte att han skulle gå ut omgående men jag förklarade hur han normalt varit ute fick han allt stå kvar inne. Imorgon ska han va ute hela dagen och röra på sig en hel del.
Han verkar lyckligt ovetande vad som skett och har snällt stått inne.

Resten av dagen har bestått av en massa fika och sparkåkande haha.
Mamma fyller år idag så vart en ganska lugn och trevlig dag :)

Eftersom jag skriver från mobilen så hör är några bilder:

Av Sara Karlsson - 26 februari 2013 23:15

Puh så vilt till de har vart i "grabb" hagen idag. Nisse gammelman har återvänt och verkar inte lika trött och less längre och ger sig in i Virres vilda lekar. Så båda har farit runt som tokar.

Jag med hjärtat i halsgropen, lätt hänt att någon gör sig illa, för de tar ju inte de lugnt precis.

Nisses grimma rök ganska snart nu när han inte hållt sig undan så fick ta av den som hängde som ett vacker smycke runt hans hals   

Se om de blir lugnare efter imorgon, the big day. Ganska sorgligt men förhoppningsvis blir det litet lugnare lekar härdanefter. Även som sagt så är Virre väldigt snäll och tillgiven i hanteringen så går de För hett till i hagen.


Hela dagen har jag Tänkt å tänkt. 4 års stona som är till salu ska jag försöka få inridna MEN tyvärr är man inte gjord av pengar. JAg har bara en tränare som jag litar till fullo å lämna mina "gangsters" åt. alltid så välskötta, tyvärr kostar det lite därefter, värt det absolut. Inte nog med det, transporten står insnöad med sommardäck. Hmm, lite meningslöst att byta men bilen har inga sommardäck i stället så kanske bättre å köra på vinterdäcken hihi.

Ja, såna här dagar är sådär, mkt att planera och försöka få pusselbitarna på plats, tyvärr är man ganska låst med det tmest. MEN snart har jag en plan.


Solen har btw lyst med sin frånvaro. Den utlovades MEN NEJ DE VA INTE I ARBOGA. Igår såg man bilder på facebook, alla hade underbart vår väder.. HÄR tjock dimma i hela byn   Surt. Idag lyste den vagt på dagen men inte mer innan molen sa tittut.

Ja jag är redigt gnällig på vädret. Imorgon, har de lovat att solen ska lysa, sååååå tanken är att Pinturero ska fotas lite. Grabbarna står inne (såklart när de utlovas sol) så ska jag putsa lite extra. Hade tänkt anlitat syrran, så kanske får lite bättre bilder   

Pinturero är en riktig charmknutte. Har fått ny belysning i hans box och han kunde inte riktigt komma på vad som var nytt när han kom in.. MEN ÅÅÅÅ en ny granne och tittade i fönstret, varav att de va ju hans egen spegelbild han kråma sig så fint för. Fast efter några sekunder kom han på att han väntade ju på maten och återvände med att stirra på mig med sin GE HIT MATEN blick   


Hos oss har de vart fullt ös med trafik, grävare av alla deslag men nu har vi förhoppningsvis godkänt avlopp. Lär märkas. Hästarna vänjer sig snabbt vid de nya fordonen som väsnas.

Jag tycker dock de ska bli skönt när de är lkara så jag kan återvända till mina lugna mornar.


Ooops va klockan e mkt, in i duschen sen soooova.. Natti natt  

Av Sara Karlsson - 24 februari 2013 17:20

Jag sitter här å bloggar lite. Egentligen borde jag vara ute och mocka men va tvungen att vila maten. Jag rekomenderar att Inte äta Mycket mat direkt efter en fika. Puh, magen får de svettigt att mala ner de där   

Tur man har morsan som är ute och jobbar.


Jag har väääääntat heeeeela dagen på den efterlängtade solen, yes tyckte jag. Men den kom aldrig.. Mulet å dimma, Igen.. I en kvar så titt ut syntes den men snart borta igen. Tragist, jag som väntat så. Vi är inte alls bortskämda med sol här i krokarna. De blir verkligen deprimerande när man inte får tillräckligt med solljus.

Hoppas verkligen metrologerna talar sanning den här gånger, för imorgon ska de vara sol.

Inga bilder blev det alltså idag, ingen idé kände jag.

I veckan blir det körigt. Ska få nytt avlopp, och då stängs allt av.. Jippi, utan toa.. KUUUUL :( Förhoppningsvis är det bara för en dag så man får smyga ner till mormor och morfar. Ibland är de posetivt att ha dom som grannar.

Onsdag är det kastrering. Känns sådär, efter att tittat på bilderna på Virre känns de såklart tråkigt men ett förmodligen bättre och lugnare liv väntar. Iallafall för Nisse, han är gammal och skruttig så blir skönt för honom om de är lite lugn och ro i hagen..


Nu får jag nog inte skriva mera, måste ut och arbete. Sådär lagomt skoj när man är mega mätt. Rullar fram.

Tjohopp!

 

Av Sara Karlsson - 23 februari 2013 23:54

Detta ska alltid vara typiskt. Har som sagt fullt i stallarna just nu och såklart hittar man riktiga klipp som man sååååå gärna vill ta hem. Suck. Så har de nog alltid vart och på nå vis har jag lyckats men nu är de svårt.

Men de vore Inte dumt alls, Inte nånstans :) Drömmer och tänker så de knakar.

Sååå jag har några billiga Super fina PRE hästar till salu ;-) Bara välja och vraka, nästan iallafall. 



Förutom mitt frustrerande har jag haft en ganska bra dag. Solen har glimtat och kameran har hängt med ut. Putte, Virre, Nisse och Lavanda hamnade med. Jag har inte laddat upp dom här i bloggen än, tar sån lång tid så de finns på FB som vanligt. Vid detta lag borde ni kunna hitta hehe ;)

Bråkstakarna verkar ha kommit mera överens nu, Nisse verkar må bättre och har inte stått på andra sidan hagen ifrån Ventarrón. Virre är ju en sån snäll häst men full i bus och ska hoppas och klättras på gamla Nisse.

Medan jag var inne i hagen så "lekte" jag ltie med Virre, han hängde med som en hund, stanna jag stanna han, backa så backa han med osv. Inga tecken på hitta på bus. Han är så härlig den stoooora grabben. Mor sin upp i dagen.

Längtar till att få se honom som 5-6åring, dåååå blir han vass tror jag.


Imorgon drar jag ner till lösdriften, får hjälp av mor så ska vi fota och filma lite där också. 4åringarna hoppas jag ska kunna visa sig väl, den jag har ifrån sommras är inge vidare :( men är svårt att filma, de rör sig alltid i en grupp, 7st. Då är de inte lätt att bara ta en.. Hmm.

Får se vad vi kan hitta på. Nu ska jag ut och natta hästar, ingen rast ingen ro.. Jag lär Inte kunna sova, lär tänka ut en plan ;) wooho. Natti natt   

 

Virre tränar

Av Sara Karlsson - 21 februari 2013 16:33

Igår kände jag mig riktigt vrång på Virre. När vi skulle ta in grabbarna för natten ser Nisse helt förstörd, svettig lite svullen på sina ställen. Jag tog förgivet att Virre jagat honom som en tok, å Nisse som dessutom har björnpäls blir så klart varm i kläderna.

För säkerhetsskull tog jag tempen på Nisse Ifall han var sjuk, visst den var lite högre men fortf. inom de normala och eftersom han sprungit så var de ju inte så konstigt.

Såååå idag bokades tid till kastrering. Först svarade inte distriktarna som vi normalt haft så fick bli Strömsholm kliniken, skönt när man kan välja :) Så på onsdag nästa vecka ryker hans manlighet. Känns bra att få de gjort, han är verkligen en kanon häst, meeeen lite mkt hingst.


MEN såklart nu på em när jag ska luncha hästarna ser jag Nisse, han ser ganska hängig ut, och så ser man skapet ser svullet ut. I boxen hade han knappt rört sin mat och låg mest utspridd överallt i boxen, å ute nu på lunchen stod han och åt lite grann innan han ställde sig bakom Virre och titta på medan han åt.

Stackarn.. De har fått lite mer sprutt i höet och om det är det som skapar detta. Hmm, ingen ändrad adning mer än att han är lite hängig. Så har vi skyllt på Virre också för att vart taskig men då är de bara Nisse som absolut inte har orkat lekt med busiga Ventarrón och därav hållt sig undan. Inte heller orkat säga åt Virre på skarpen.

Nu kastreras Virre iallafall, de är lika bra att ha det gjort.


Snart dags att fortsätta med det sista ute i stallet innan de är dags att ta in buspållarna som stått och njutit i den efterlängtade solen. Sååååå skönt med sol     


         

Busiga hingstar för ett år sedan, tiden går fort :)

Av Sara Karlsson - 20 februari 2013 12:33

Pälsarna ryker av hästarna utav bara den.. Man blir själv att se ut som en hårboll bara av att peta på någon utav isbjörnarna. Men då vankas de ju vår (kanske). Fast nu är de snorkallt, iskalla vindar och mulet med inslag av snö, WOHO :( Ja jag är lite bara trött på vinter iallafall kylan.  Mest längtar jag till maj, då händer det grejer.


Imorgon ska de bokas tid för kastering av Virre. De känns ganska tråkigt men de är för det bästa. Vi själva vill inte hålla så många hingstar och plats senare för bete är dåligt. Dessutom är han inne i en ganska dryg fas. Inga konstigheter att hålla på med honom men hans hagkompis Nisse fullkomligt avskyr honom. Knappt att han får komma nära så drar Nisse som en avlöning, å då blir Virre ganska utråkad och börjar rikta sin energi och nyfikenhet åt Putte och står och hänger över grinden mot honom. Strömmen är lite sissådär där vi har avstängd så de inte riktigt kommer åt varandra och detta var Virre tvungen att inspektera, när de kändes lite för näsan ja då kör man upp hoven   

Som sagt, den hästen har alltid haft idéer och påhitt för sig, ingen rymmare så men de ska testas och sedan leka lajban. Han är ju ursnäll meeeen det blir nog lite för mkt hingst av honom. Bättre att ta nu innan vårkänslorna blir ännu mera väckta. Kommer blir UUUURSNYGG valack, han har växt i kroppen bra nu så kommer inte se ut som en spetvalack.

SÅ om någon är intresserad av att köpa honom som hingst hojta till i tid, sen är det försent. Han är till salu just nu.

   


Har ju även 2 ston till som är till salu och säljes nu förmånligt. Måste minska ner antalet och dom behöver mer egen tid så som fler utav hästarna speciellt på lösdriften behöver. Vi hinner helt enkelt inte med, orken vill sig inte riktigt heller.

Förr kunde man lätt hitta folk som gärna ville göra jobbet själva, men jag vet inte om man blir latare och latare numer och få allt serverat och ha klart. Men men, de här ston förtjänar det bästa och jag får vänta till rätt hem dyker upp helt enkelt. Ni nyfikna kan alltid kolla in hemsidan www.yeguadask.se


Här ute händer det mkt saker. Imorse vakna jag otroligen nog av mig själv och stängde inte av klockorna i sömnen.

Väl ute fick jag se en brandbil med blåljus på, hmm hänt en olycka på vägen eller så. Kommer bara runt kröken på huset och tittar upp mot villaområdet en bit bort från oss ryker de kraftigt från ett hus. Slänger ut höet i hagarna och kommer ner till stallet och då ser man även lågorna ifrån denna villa. Fruktansvärt otäckt och jag hoppas verkligen alla tog sig ut och även alla djur. Inte lätt med brand att få med sig sitt kära husdjur, en hund är lite lättare men katter, de springer gärna och gömmer sig. Otäckt...

När utsläppet var klart såg de iallafall som de fått hejd på elden.. Puh.


Nu ska jag snar tta tag i em jobben, fodring och mockning står på schemat. Tjolahopp!

Av Sara Karlsson - 17 februari 2013 22:57

Veckorna springer visst iväg för en fortfarande.. Fasiken va de går fort. Tidigare i veckan har vi haft en ganska schyst flyt tror jag, de gick relatift bra utan konstigheter. Förutom att man blir väckt tidigt på morgonen av att en bil står och oväsnas utanför fönstret för att "väcka" hundarna och drar sedan iväg, hmm. Liite lätt sådär läskigt kan man tycka men tänkte inte mer på det förutom att jag faktiskt låste dörren, gjorde de sällan när jag bara var istallet men nu är den låst ständigt.


Har haft Hur många måsten som helst känns de som och bara hälften har blivit gjorda. Endel blev klara nu i helgen.

Å såklart så hade grannen haft inbrott under torsdagen. Jag såg en bil stod parkerad en bit bort från husena när jag var ut för att släppa ut hästarna, stirrade bra länge på den och undrade vad han pysslade med. När jag var tillbaka med att släppa ut Putte var han borta. Sedan på kvällen ringde mormor och berätta att grannarna haft inbrott. Sååå himla obehagligt. Såklart hade ju även mamma bestämt sig för att dra iväg på Ålands resa och jag själv hemma. KUL!!! Hela fredagen gick till att stressa så jag kunde få hjälp med insläppet av hästarna. Hela tiden med en klump i magen över inbrottet, kanske låter fånigt när de inte ens var sitt eget hus men bara tanken att de kan ju ha vart dom som stod här och spana under måndagsmorgonen. Tur man har en schäferhund och en border collie, de låter ju endel när de är inkräktare.

Ja å fredagen fortsatte i fullfart, hästarna kom in rekord tidigt till deras stora förtjusning, inte någon satte in bromsen trots att de nästan blev 2 timmar tidigare än normalt.

Jag hade dock inte mer tid över att slappna av för att de va inne tidigt, var bara kasta sig in i duschen för att sedan dra iväg och gratta bästa Silje, syster dotter som fyller hela 1år. Även träffa min far som man ser sissådär en gång per år.

Tårta och hade de trevlig med lite film på kvällskvisten också och kom in hem fören vid 2 på natta. Fortfarande tanken att jag var själv.. Läskigt..

Sov faktiskt ändå trots allt. Hade hundarna under sängen så kändes hmm lite tryggt.


Igår kom även farsan hit och hälsade på innan han tog resan upp till Dalarna igen. Då som vanligt blir de mesta föresenat. Men kom sedan ut för att visa lite hästar för honom och börja lunch fodra varav Virre talar direkt om att de fattas nått (jag antog direkt att de va maten han gorma efter) varav när vi kommer ner mot backen för att träffa märrarna ser vi GALNA Cubanita. Jöööösses vad de hade tagit fart i den damen, hon körde race som Lavanda gör som har lite mer legalt och springa runt som en galen höna. Hon bocka å galoppera o gnägga som hon vore alldeles ensam å övergiven i hagen. Vilket hon såklart inte var. Såklart hakade även Lavanda på, då hennes balans eller bedömnings skills inte är där de ska vara än så halkar hon till sätter sig på häcken och far rakt igneom tråden... Hoppsido tyckte hon, jag är ju på fel sida. Cubanita är ju uppe i varv fortfarande, pappa får lite lätt panik. Jag känner att jag måste ha fast Cubanita så inte både mamma hästoch föl är lösa, då vet man aldrig. Fölungarna brukar ju hålla sig i närheten. Lavanda knatade mest runt och spana in läget medan jag försökte ge order till pappa om öppna stalldörren och ge mig ett grimskaft. När jag precis hinner få på grimskaftet på Cuban sätter Lavanda iväg i en jäkla fart, bort över.. Liiite lätt panik över ev en bil skulle dyka upp i krönet (väldigt skymt men inte speciellt trfikerad)... Ropar på henne och hon duktiga lilla häst vänder och kommer tillbaka i trav, SHIIIIIIITTT va hon trava.. Till å med att pappa vart impad.. Hon kan hon   

De fick stå inne en stund och äta lite medan staktet lagades och resten av lunch påsarna packades. Lugnade ner sig rätt snart och kunde sedan gå ut igen. Vad som tog åt Cubanita kan man ju undra, nog första gånger jag sett henne så. Oftast knatar hon runt snäll som hon är men nu jäklar satte hon sprätt. Vårkänslor tro?


Återigen tycker inte klockan om mig och de fick inte komma in fören kl 21. Var tvungen att åka och hämta mor på station efter hennes resa. Å farsan hade dragit sig hemåt.

Trött och sliten JAPP!! Tog mig en sovmorgon och sedan släppte ut hästarna i ruskväder, bläää.

Så idag har tiden gått åt Igen,, fick sitta vid datorn igen och skriva ihop ett brev som ska rekas iväg. Mormor går i taket efter att blivit lurad av telefon bolad. Så passa er för Svea Telecom, de är bara idiot företag som kan ta sig någonstans, lurad medvetet gammalt folk och de gör mig så förbannad. Fick det klart iallafall och mailet endel.

Sen var de bara att ut och luncha hästar för att sedan åka på retur för att gratta Silje för andra gången men med mormor och mamma i släptåg. Tårta kan man aldrig få för mkt av. Hem till hästarna å inte var vi tidigare idag heller, de blev nattade påengång eftersom de blev så sent. Se hur skojiga dom är imorgon.


Nu ska jag bara dra iväg lite mail igen. Börja planera, Igen. Måste försöka fixa iordning en besiktning på Lugareño så han är ren innan betäckningarna börjar ske. Inte behöver man ha tråkigt iallafall :)

Nej, jag struntar i bild idag, en annan gång. Natti natt   

Av Sara Karlsson - 11 februari 2013 22:52

Det är NÄSTAN så jag känner mig lite trött på allt det här snöandet, Inte mot snön men att de ska snöa hela tiden. Täcken på, täcken av heeela tiden och Pinturero tycker det är pest och pina med täcke och hinner knappt in innan han kastar sig i halmen och rullar sig. Även stooooora protester när täcket ska på.

Dock tror jag våren bara ligger runt hörnet trots all snö. Stona i lösdriften börjar fälla och hingstarna är relatift på hugget just nu. Funderar på om stona börjar brunsta lite inne i deras stalldel och det är det grabbarna känner av. Nu är de inte odrägliga och hemska men lite smått dryga.

Putte flörtades med boxgrannen (gamla valacken) bara för han lyften svansen, och Virre demostrera och sa att de va HANS kompis minsann.

Virre har blivit en riktig pina på starkars Nisse som i år blir 19 år, inte gammal egentligen men efter 3 år med klättrande unghingstar blir man lite trött på dom. När de dessutom är över 163 cm och större än sig självt.

Virre har hamnat i sin 2 års trots, den ska gnagas grimma vid påsättning, och duger inte det så sätter han upp huvudet och försök nå mig nu om du kan. Då han är 163 cm i mankhöjd är han Otroligt högrest. Så jag på mina korta 167 får de kämpigt. Nu är han ju snäll, men de är lite hingsterier i honom och jag funderar starkt på kastrering. Har hingstar så de räcker och han blir så stoooor när han sätter den sidan till, som sagt jag är själv inte så lång så mamma brukar alltid gå bakom och skratta åt oss då jag ser ut som en dvärg. De tråkiga är att han blir nog Nabrisas snyggaste avkomma. Men han har tyvärr även haft fångkänningar, trodde hovslagare. Han bodde ju ett tag i Skultuna och betet blev nog alldeles för grovt för honom. Veterinären var ju ut men hon kunde inte fastslå vad denna mystiska hälta kom ifrån och höga febern, tror inte fång ens nämndes. När hovis var ut så var hon snabb att påpeka och direkt tyckte att nog allt kunde de vart fång då hon klart och tydligt såg dessa "foderränder" tror jag hon kalla dom för. Men han är bra fin, och rar häst och jag är bra sugen att kastrera sen faktiskt spara honom åt mig själv som framtida ridhäst. Kanske inte så bra tänkt affärsmässigt men ändå, har ju redan så många hästar ;)


Avelsäsongen närmar sig och jag vet fortfarande inte hur jag ska bära mig åt. De funka ju väldigt bra förra året med naturligbetäckningarna på stona men i år ville vi prova semin om vi får tillräckligt med ston till Pinturero och Lugareño. Nu tycks inte seminstation jag var i kontakt med förra året svara på mitt mail så får se lite hur det blir. Har ju grannstationen på bara nån km härifrån men tror inte de har hingstar. Planera planera.. Svårt att försöka anpassa sig till alla.


JA just, jobbar med en ny hemsida, den är Mycket bättre än den gamla fast den gamla var Liiite lättare. Ska fixa en egen domän men kika gärna in och titta, tyck till ;) www.Yeguadask.hemsida24.se

Tack och godnatt!

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards