Yeguada SK

Alla inlägg under februari 2012

Av Sara Karlsson - 28 februari 2012 15:58

Bättre än såhär kan det väl nästan inte bli. Helgen har vart fullproppad med saker att göra, hinna vårstäda och allt annat trist som måste göras. Fast sålänge de är fint väder är de ju super skönt att vara ute så då gör de ju inget att man plockar.

Även hästarna verkar tycka de är skönt med sol och vår i luften (trots snöandet igår). De har varit riktigt skötsamma måste jag faktsikt säga. Märks även att de är ljusare längre för nu är man ute mycket senare och har nog inte kommit in fören kl vart 19.30 varje kväll och då är de äta och soffa sittande som gäller.

Jag har vart lite extra flitig idag så fick lite tid över men ska snart ta de sista istallet för snart ska väl odjuren in.


Men tänk vad humöret ändrar sig så fort man får sol, man känner mer glädje och faktiskt (iallafall jag) mer lugn och inte ha en massa måsten.

I söndags fick vi även släkt besök och hade en riktigt trevlig och kul söndag. Sånt går långt in i själen och man tänker hur bra man faktiskt har det. Så fick i sig en hel del fika och lite småprat, även få se systerdotters första bad, va riktigt poppis men stackars unge va omringad av folk, plus de en fotograf (jag) mitt i allt.


Ååå nu har d ehunnit blivit tisdag igen också.. Glömde ladda upp videon på Damon men här är den. Har Är så mycket finare i verkligheten och syns inte jätte bra hur bra steg han faktiskt har.

Av Sara Karlsson - 25 februari 2012 23:49

Tiden går fort när man har kul och lägger in en lite sen uppdate kanske. Igår va en dag då den fylldes med shopping, dock inte speciellt mycket till mig själv men presenter till min mor, syster och systerdotter som snart fyller år.

Till mig själv blev de lite bling bling och ett linne, hade gärna vela handla mer men hitta inget, blivit kräsen då de annars blir att hänga orörda i garderoben.


Ang rubriken så har jag börjat testa Pintureros gränser, jag vill se till så han lyssnar till hundra procent vid betäckning så nu kör vi stenhårda regler.. Jag annars brukar hellre förbi gå problemen än att ta tag i dom och Pinturero som annars är lättsam kan ju ibland vara något stökig. Så igår blåste de rätt duktigt här och både han och jag avskyr blåst så han blir riktigt trippig och får han inte komma framåt går de uppåt, inga höjder så han slår med frambenen men lite panik ångest får han. Så igår va de lite samma visa meeeen nu skulle vi stanna och stå still även fast de va skräckslaget (inne i en spökfas), och han skötte sig perfekt, några omgångar så kunde vi gå in..

Idag så va de väl inge speciellt utan mer upprepning, stanna gå backa utan att röra linan och han följer mig.

Försår inte hur man kommer över en sån här häst, han har allt jag söker i en hingst. Jag har som sagt tidigare haft problem med hingstar och vill så gärna ha en lättsam lugn och trevlig häst. Vilket jag nu har, han har rörelse, temperament och enligt mig och min smak även bra exteriör. Nu fattas de bara ingångsättning så ha nfår muskler.

Fina fina Pinturero, hoppas såå att han lämnar lika fina föl. Längtar såå efter att få se dom.


Även haft en riktigt bra dag idag, lite minus på blåst men man kan inte få allt. Så när solen lyste passade jag på att ta med mig kamerorna för lite foto och filmning av fölen. Tanken var Alma, men hon är i en grymt ful växtfas, vissilegen är de alla tre det. Dock bytte jag ganska snart objekt och följde hellre Damon som förstod precis hur man rör sig framför kameran, han rör sig så lätt och vackert. JAg hoppas verkligen att de fångades på film. Har inte kollat in dom än för jag vart osams med min dator och får se hur den bär sig åt imorgon, kanske slutar med att den ryker ut genom fönstret, den har vart nära flera gånger kan jag ärligt säga.

Fler som glänste idag var även Olimpia, tror hon även tyckte de va kul att visa upp sig då hon trava super vackert och skulle Inte ha någon annan häst i närheten, va hon Själv som skulle glänsa framför kameran. Även bilderna ska laddas upp, tyvärr så fastna ingen "bra" på bild utan jag njöt mer av att se dom i verkligenheten istället.

Picarona var super laddad vid fotodags, så hon drog järnet genom hagen, kul bilder kanske men inte så fina istället ;)

Nabrisa då, ja hon passade på och äta medan alla andra drog runt i hagen som tokar.

Lika bra, hon är inge kul att fota nu då hon tappat jätte mycket i vikt, trots fritillgång på hö ute och inne 12 kg hö och 1kg kraft foder så vill de sig inte så får göra ett mask kontroll på det gänget. Är de inte det som är problemet får hon prova annat hö men känner mig osäker över att blanda. Hon är ju förövrigt pigg och glad så hon är inte sjuk.


Nååväl, bilder och video hoppas jag dyker upp imorgon, antagligen fler bilder då de ska vara bra väder igen så ska nog bråka med Lugareño, han måste verkligen motioneras för sånt monster han är.. Jobbig hingst måste man säga så vet inte hur många gånger man vill lägga ut honom på annons. Har ju även hänt men tog bort den. Han kommer bli en bra häst för utställning och ska bli sååå kul att följa honom MEN kommer man orka? Ja de återstår att se.

Godnatt  

Av Sara Karlsson - 23 februari 2012 12:24

De va inte mycket till vinter vi fick och snacka om vår känslor idag.. Har haft fler vårkänslor men idag är snön istortsett helt borta efter gårdagens regn. Lite trist tycker jag allt att snön försvann men vill verkligen inte ha någon ny snö. Våren får gärna vara på g och massor ska ju ske och man planerar för fullt.

Känner även att det är super trist med att inte få några föl iår men egentligen lika bra, är ju proppat med hästar överallt hehe. Så hoppas att Damon, Alma och Ventarrón hittar nya bra hem där de blir visade och plockar fram deras talanger.

Har redan fullt med unghästar jag vill satsa på och menar jag inte att dessa 3 är sämre, kanske bland de bästa vi har fått?! Återstår att se.

Olimpia som vi haft lite stök med har börjat lugna ner sig nu och är den rara och goa hästen igen och vill mer än gärna komma in och sova om nätterna. Så jag tror hon blir nog bättre som ridhäst än avelssto, hon får de för tufft att vakta sina ungar att hon blir riktigt otrevlig istället. Såklart jätte trist när hon lämnar såna fina avkommor.


Igår fick mina hästar vara inne, eller ja, grabbgänget plus Tacita. Stona går sällan att hålla inne för länge, då klättrar dom på väggarna så oftast får de gå ut i ur å skur men komma in tidigare istället. Fast igår morse var de nog allt trötta, Lugareño hade inga planer på att kliva upp, dock fick jag tvinga honom då han halkade ikull ordentligt så ville se att han kunde stå, vilket han även kunde. In i sto stallet låg även Nabrisa och lilla Virre, dock var båda snabbt uppe på benen.

De fick komma in pga de dåliga vädret tidigare än någonsin kändes de som, men tror nog allt ingen var speciellt upprörd över det.


Pinturero va riktigt humörisk imorse och vet inte alls va de hänt med honom, for runt som en iller i boxen och inte fören ja röt till åt honom så, jahaja okej får väl skärpa till mig då. Knas, han är oftast så snäll och gå men ibland för han knäpp och far runt, men han har ju en hel del energi också. Håller på att leta sadel åt honom och blir nog att kolla in några redan imorgon för ev provningar. Hoppas någon passar som inte kostar multum heller, risk att han växer ur den rätt snart.


Åh, ja har ju även besökt min syster med hennes lilla dotter, sååå bedårande och jag fick tilloch med hålla, livrädd som jag var så gick de bra, bebis går inte sönder av att hålla i dom.. Hoppas de verkligen är hemma snart så man kan hälsa på oftare när tiden finns, som tyvärr är ont av :( Dumma syster att bo så långt bort.

Här är jag och lilla Silje på sjukhuset:

 

Av Sara Karlsson - 21 februari 2012 13:28

De som tog så lång tid för att snön skulle komma har nu redan försvunnit på bara några dagar. Trist, hade gärna haft den snö vi hade kvar några veckor till (inte mer dock). Men de regna bort och ersatt av IS.

Man tar sig med nöd och täppe till hagarna som ännu ser skapliga ut och inte glans is, stona har väl värst men de har sina "torra" fläckar.

Idag fick lösdriftarna äntligen sitt efterlängade hösilage, som dom saknat och vart upprörda över dne maten de fick.

Även Picarona verkra blivit på bättre humör, jag har svurit över hennes beteende nu över helgen men idag va hon som vanligt igen. Antingen har hon haft brunst, ELLER kan hon vart sur över att fått äta "äcklig" mat inne också? HMM

Vi fick hem även några höbuntar de får äta när de kommer in men hade vart slut under helgen och de va inte speciellt poppis. Har man bortskämda hästar eller?? Inte konstigt man blir ruinerad på deras matvanor, hmf  


Förövrigt rullar de mesta på, kommer säkert bli lite dålig uppdate här i bloggen, de händer inte specielt mycket utan vi följer rutinerna. Inte långt kvar innan Pinturero åker iväg på träning, som jag kommer sakna honom. Nu ska jag hälsa på en hel den men kommer såklart bli lite tomt.

Annars får ni gärna hålla koll på till salu hästar, finns några stycken. Jag själv ska nu ut och njuta av solen, är våren verkligen på väg? Nopp, mer snö väntar..... 

Av Sara Karlsson - 19 februari 2012 17:06

Blivit lite dåligt med bloggande och beror nog mest på energin inte funnits och sena kvällar. Har haft en ganska strulig och dryg vecka men även några lyckliga dagar också.

I onsdag blev jag moster och syrran har dessvärre dumpat sina 2 hundar här och de är riktigt bra på att suga musten ur en, och är de inte dom så är det min egen hund som blir tokig tack vare alla andra.

Helgen har heller inte vart speciellt kul, hade iallafall en bra dag i fredags då jag var in till stan och hade fika med en bra vän. Tyvärr fick man lida fört och hungriga hästar fick vänta med lunchen sen va de bara kasta sig in i stallet och va där i 3 timmar.

Igår så under dagen gick de ju rätt så bra, hade det ganska lugnt men med insläpp så visste jag att de skulle blir stök, alla var riktigt ivriga på att komma in eftersom de blåste kraftig och nederbörd.

Värst blev såklart ston med föl, var riktigt bråttom in och trängdes så nått unge rassla till och Alla blev super rädda och vändar och ska UT, varav där var jag och Olimpia ivägen så Ventarrón väljer en Inte bra väg. Satt för som en bräda så man inte ska trassla och fastna varav han tycker att vi hoppar (han är ingen bra hoppare om man säger så). Såklart slår han i, blir half hängandes och som tur va går de ju sönder allt. Lite panik över att nu reser han sig inte mer och att varenda ben har gått sönder på honom. Dock reser han sig upp och far ut i 300knyck.

När alla kom in dit de skulle så gick vi egenom honom och ja de va aj i ett framknä visade han tydligt matte när hon kände på benet. Senare såg jag att han fått ett litet sår bara.


Idag fick de vara inne och invänta hovslagare så de fick en rejäl frukost kan ja säga. Alma tyckte jag skötte sig jätte bra, var ett bakben som var rena pesten men stod sedan snällt. Picarona därimot är i något fas så hon har tagit över Olimpias fjanterier med grimma. Vilket gör mig lite halft galen på sådana onödiga saker.

Samma visa idag, men efter att alla fått mat så fatta hon att jaha, måste ha grimma på så står hon ju super snällt. PUCKO HÄST! Lika fjantig var hon med hovslagaren men lugna ner sig snällt och var sitt vanliga jag igen.

Virre var ganska duktig men han har humör istället och tycker att här ska ingen främmande domdera, men till slut så. Nabrisa var även hon riktigt fjantig med att inte stå still men gick där också, Olimpia Ja, va ska man säga.. Hon är ju riktigt speciellt och får vara super försiktig men gick alla 4 där med. MEN sist så lilla (läs stora) Damon var alldeles för skraj och uppjagad så vi provade inte ens, får träna ett litet tag till. Han är van att lyfta ben så de är inte det men hela situationen gjorde honom väldigt uppjagad.


Jaja nu ska galenpannerna snart in. Hoppas de kan sköta sig men när de gör de så är de ju alltid nått annat som stället till det. Nu är det ju isbana överallt så blir spännande. HÅLL TUMMARNA.

Men som ja brukar säga, de kunde ju vart värre, de är ju trots allt mina stålle hästar så jag tycker om dom ändå.

Tack å hej!

Av Sara Karlsson - 15 februari 2012 12:30

Ja nu har ju Nabrisa 4 avkommor, 2 söner och 2 döttrar, först 2008 föddes Tacita, 2009 Aragorn, 2010 föddes Azora och så sist men blir absolut inte minst 2011 Ventarrón.


Jag fotade ju både Tacita och Azora igår medfler. Undrade just vart deras hopp och bus kommer ifrån. Nabrisa är ju oftast den lugna och lunkar fram, att få vackra roliga bilder på henne är riktigt svårt. Hon är såklart jätte vacker men show i steget som hon har visar hon för sällan. MEN idag, skulle då attan kameran vart med. Hon får omkring som en 2åring och hoppade å skuttade och frustade.. Underbaraste häst så där ser man vart hennes döttrar får sina bus ifrån.

Dock tror jag nog allt Nabrisa hade en plan, att jaga upp alla andra så de skulle springa runt som tokar och hon själv kunde stå och äta i lugn å ro hihi.

Här iallafall kommer bilder på hennes tokiga döttrar, nån som känner sig manad att rida in dessa 2?

                                         

Av Sara Karlsson - 14 februari 2012 22:42

Om ni inte tror mig så titta själva:

Först Putte är de någon som försöker nappa


Sen var de Azoras tur att åka med

  


Å även Tacita va nära att ryka med 

   


MEN jag har såna duktiga hästar så de slingrar sig ur vad som helst och här är landningen:

   

Puh sån tur ja har att hästarna inte nappades. Inte kul.

Hehe..


Ja som ni ser har de varit lite motionstur, och ja, oftast går de ju som de går. Ladda upp fler bilder men de får bli en annan dag. Natti natt gott folk 

   

Av Sara Karlsson - 12 februari 2012 19:32

Ejeuk... Jag hade såååå många foto planer idag så jag visste knappt vart jag skulle börja.

På morgonen hade jag iallafall tid över att ta och fota fölisarna dock ser de ju ut som de gör och den ända som såg bra ut va Damon som bjöd till med sin fina trav.

Under em hade jag plan på att fota resten, iallafall litegrann för solen sken och vart så underbart.

MEN som vanligt när jag tänkt saker så händer de nå, och denna gång fick jag olidligt ont i magen, inte ens 4 verktabletter hjälpte och inte fören jag fick i mig ipren, den femte tabletten gick de över och då hade de hunnit skymma så då var de ingen idé att fota något mera. Typiskt. Hästarna verkar iallafall ha njutit riktigt ordentligt, Lugareño hann inte ens äta sin frukost innan han ställde sig i solen och gjorde lite krumelur övningar, kan får i sig mer solljus då?

Resten av djuren har stått och solat sig hur länge som helst och fölisarna somnade en stund i höet redan på förmiddagen.

Jaja hoppas att vi får fler soliga dagar, men inte med min tur..


Nästa vecka händer de massa saker, en av dom är att jag ska bli moster, de är redan bestämt datum. Hoppas så de ska gå bra. Min syster har ju inte haft den lättaste graviditeten och lille bebisen har numera 2 tumörer på skinkan som ska opereras bort så snart hon är ute. Jobbigt värre. Hoppas så olidligt att de går bra.


Nu så lite bilder för att glömma bort oroligheten:

                     

Damon är en riktig stor bamse, han är inte än stå jätte hög i mankhöjd men när man jämnför med en person (detta läget min mor) på ca 168cm så är inte denna 9månaders hingst så liten...


Sist och kanske minst ;) Min underbaraste Pinturero:

   

   


Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards