Yeguada SK

Alla inlägg under juni 2011

Av Sara Karlsson - 14 juni 2011 20:49

Äntligen kan jag räkna ner antalet hästar. Ärligt så har de vart lite för många och tufft nu under våren men nu har 2 hästar åkt så lugnet börjar närma sig.

Igår åkte Kusen som stått här i 2½ månad till bete med sin kompis Tacita(nabrisas älsta dotter) som vart lite busig på sitt ställe. Eftersom jag haft en Riktigt dålig dag igår så jag höll mig ifrån lastning allt vad jag kunde, Kusen gick dock snällt in. Åkte med till hagen och fick stå där nästan en timme och vänta på att Tacita som skulle dyka upp, hon hade vart mindre rolig att lasta. Sent på kvällen, kall och frusen dessutom jätte hungrig kunde vi åka hem igen och äta lite snabbmat.

Så var de bara in i duschen sen sova.


Idag har vi även säkrat bete, åkte till bonden och gjort klart betalningen så nu har vi 5h till åt hästarna. Fråga även om mera mark som arrende till ev vinterhagar, lät inte helt omöjligt. Då har vi väldigt bra läge, gångavstånd till seminstation när man bedriver avel är inte heltfel, även ridhus när man inte har lyxen själv att ha ett eget. Jaja inget är klart men stona hålls där nu så lite bra har man väl det.

Nu har det inte betäcks något iår och kommer inte göra det heller utan satsar på nästa år.

Nehep, bilder från bete:

                  Har inte redigerat alla..

Av Sara Karlsson - 12 juni 2011 18:54

Fick sova lite extra idag då mor min skötte utsläppen. Brukar göra lite så att hon tar dom åtminstonde 1dag i veckan så då kan man få sova lite längre, skönt. Ja är en typiskt sömntuta, kan ligga länge i sängen men kanske inte sova, men bara ligga och fiddulera. Så idag fick vi äntligen ltie regn, hela 4mm har de kommit. Svalare har de även varit, riktigt skönt och glada föl kom de ut idag, typiskt va inte kameran med då jag förväntade mig mer regn men hela em var solen framme. Skutt och bus. Även fick jag lite oväntat besök, en spekulant ringde och ville så gärna komma förbi och titta på Aurora. Jovisst jag var ju ändå där så, visst kanske inte super kul att visa en grå häst(gottat sig ordentligt i lera efter regnet) men men. Gick även och tittade på fölisarna där hon vart överförtjust i Ventarrõn, han är ju en sån charmör och stilig herre. Ingen av fölisarna har jag annonserat ut och inte riktigt bestämt mig om vem som ska säljas av grabbarna. Alma ska vara kvar, eller så svindyr och räknar då inte med att hon ska bli såld heller. Ganska dålig uppfödare ;) Vill ha kvar alla sina gosingar haha. Iallafall så ska de funderas lite, men han var en klar favorit hos henne. Så blir spännande och se. Är ju ett tag kvar innan han ska säljas, slutet på december som tidigast. Så har jag även tänkt lite på och småkolla lite fodervärdar. Har vart lite intresse för det. Och jag har inte direkt intresse för tävling men vill ju ha meriterade avelsdjur, speciellt hingstarna. Nu är de ju små ännu så ingen direkt bråska. Kanske tittar lite åt stona också, de som ska sparas för senare avel. Corona och Aurora ska nog köras in och ha som parhästar, kul de skulle vara, de är verkligen bill och bull. Så tänker lite. Om de nu någon som är intresserad är ju svårt att säga. Dock de hästar som är till salu nu är till salu och lånas Inte ut. Joyero har flyttat redan så mkt och ville inte han ska ha ytterligare en ny ryttare innan han hittar rätt hem. Sedan har jag ju bara unghästar till salu. Påtal om Joyero lite snabbt så planerar vi lite smått hopptävling i slutet på juni. Super skoj, Anna säger att han inte har någon medfödd talang för hoppning MEN tycker de är roligt så varför inte? Utsätta dom för lite annorlunda och de ska ju vara roligt att tävla. Så de här görs inte för tävlandets skull utan mer för skoj och erfarenheter. Han har blivit riktigt duktig nu hälsar Anna som är så nöjd. Tyvärr inge nya bilder på honom så bjuder på fölis bilder från igår istället:

                       

Av Sara Karlsson - 11 juni 2011 22:18

Detta börjar bli riktigt träligt. Torrt som öknen själv och man ser hur kostnaderna för höet stigs och betena tynar bort.


Idag lovades det regn och endel åska! Under em började mulna på och åskan lät nära, tog in grabbgänget, brukar inte göra det men eftersom jag skulle ta rätt på fölisarna ifall de vart riktigt nära så ville ja inte ha dom ute. Väl till stona kom de några regn droppar och mullret tina bort, ptts. Jaja de mullrade fortfarande runt ikring så gjorde klart stallet och titta till hästarna i lösdriften: som tidigare skrivet har de redan fått bete, men idag dög de tydligen inte för då har de gått intill under tråden och trycker sig emot för att äta gräs, eller ja CEREZA gör. Ogillar hästar som inte har respekt för tråden och ond som vanligt står jag och fnissar när de är på staketen och får en stöt. Denna gång kunde jag inte mixtra om elen till understa tråden som gjorde mig riktigt frustrerad ich SUR   Eftersom de tydligen inte hålls vid betet så va de bara köra in en hörulle för att underhålla. Får stänga av så vinterhagen får vila och de håller sig på betet. Varför de går tillbaka kan man ju undra, men men dessa djur blir man väl aldrig klok på.

Ska även passa på att köpa nya flughuvor till Nisse, Putte och Femme som mest berört sig av alla knott som är här. Så Putte ska få gå i helmondering med flugtäcke, han tål verkligen inte dessa otäckingar och vandrar väldigt mkt. De andra 2 ruskar sig vilt på huvudet. Flugspray är fortfarande inget hit.


Iallafall så på kvällen när vi tagit in stona släppte vi ut grabbarna igen så man kunde göra rent och fint åt dom. Tyckte även de kändes onödigt att ta in dom när vi var klara så de fick vara ute till 22 idag, inte så populärt men men hehe..

Har tagit några bilder men just nu orkar jag inte ladda upp dom. Nästa gång :)

Av Sara Karlsson - 9 juni 2011 21:46
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Sara Karlsson - 8 juni 2011 21:16

Igår mullrade åskan och lite regn hade vi väntat på men Icke, torkan är olidlig.

Idag sa dom att de skulle regna men ICKE. Hoppas de kommer nått så betena håller sig ett tag. Ska planera att göra fölis hage snart också, Ventarrõn börjar sakta men säkertgå åt det bättre hållet men vågar inte riktigt släppa iväg dom än.


Annars rullar de på, Putte fick ha på sig flugtäcke idag och de andra trodde de va spöken som de såg, hehe. Inte lätt. Ska leta på en luva med öron också då han är riktigt irreterad på alla dessa knott.

Även överlycklig att de är PRE tävlingarna på Strömsholm iår även fast de va snack om Grevagården. Tror inte de va mitt ihållande gnäll som avgjorde men kanske Lite ;) Så nu planerar jag vilka som ska vara med. Putte vet jag inte, de är ridprov och han har inte blivit riden specielt mkt. Stona med föl pallar jag nog inte att köra iväg.

Så står och väger lite på om Aurora och Corona ska få åka, men då är de i samma klass, och man måste ha en till med.

Vad tror ni har de chans??     Jaja de är lite olippta ;)


Imorgon planeras att Fjant ska åka till sitt nya hem. Guldklimpen! Han kommer vara så saknad. Kommer åka med och se hur han får det. Som tur va är han riktigt nära hihi. Kommer lätt konkurrera med resten av PRE hingstarna här i Sverige de kan ja lova. Han ska behållas som hingst och även vara i aveln när åldern är rätt. Planeras också att han ska visas, tyvärr kanske de inte hinns till Strömsholm men skulle vara otroligt kul. Han har inte fått sitt pass och jag tror de måste ha de för att få anmäla.

Ska nog smyga med kameran imorgon och fota lite när han är med sina nya kompisar, och på BETE. Så glad han kommer bli   

 

Och så för de som undrar om jag inte svarar så lever mobilen sitt eget liv, ring igen isf. Har bytt telefon och nr så tjoa till om ni ska ha det.

Imorgon väntas en intensiv dag så funderar på att sova.

Av Sara Karlsson - 7 juni 2011 22:23

Har vart lite fotojobb idag hehe. Va dock inte meningen med fölsarna men tänkte fota lite när de skulle gå in, speciellt Ventarrõn dom börjat börna förbi mammsen och sen raka vägen in till sin box långt före innan Nabrisa ens hittat trösken in till stallet   

Dock klanta morsan sig och släpper Nabrisa som traskar på väg in själv hon, men Virre vart då lite fundersam och skulle Inte gå in, springa fram å tillbaka är roligare. Sen så.

Olimpia och Damon gick så snällt in så de va ingen idé att fota dom inte.

SÅÅÅ kom vi till dårarna, Picarona hade riktigt bråttom och drar ofta järnet innan hon blir insläppt. Vi lät de va kvar i första hagen en liten stund, eller Picarona satt "fast" kliad i örat av mamma, FAVVO! Så hon stod snällt still medan Alma, fick nå bus för sig. Men OJ så fin hon är, riktigt GAH! Saknar ord så här är bilderna istället:

                         

Här på kvällen har de mullrat lite, många blixtar har de vart men på avstånd. Inge regn, de behövs så fruktansvärt torrt ute nu. Inte kul för höskörden eller betena.

dags för regn dansen, tjingeling!

Av Sara Karlsson - 6 juni 2011 21:37

Äntligen bjöds de på grillat i den lilla kojjan, dock var jag inte speciellt hungrig när maten väl vart klar men man måste ju äta när de serveras. Kanske borde äta med måtta meeeen icke här ska de tryckas i allt vad som får plats och lite till   

Inte alla dar man äter grillat inte.


Hästeriet rullar på som de ska, äntligen har vi haft stona med föl ute en hel dag, har inte haft de tidigare då Ventarrõn måste vila sina ben men han är på bättringsvägen.

Dock när vi kom dit hängde tråden och gissar på att tokdamerna bråkat igen, dock släpper de ganska lätta så de inte ska fastna och riva sönder sig. Nu vet jag inte om de är så men blir inte direkt förvånad med surstropparna. Självklart gäller de inte Nabrisa, hon bråkar då inte i onödan.

Även går vart de svansryckning på Zander, i 4mån har jag väntat på hans förbaskade pass men inte sätt eller hört nått om det så till slut kontaktade jag svenska hästavelsförbundet. Där fick jag svaret om jag fått DNA typningen skulle jag skicka det till dom. Skulle DNA typa han och hans mor så Alvstjärnan kunde stå med i passet, gör tydligen inte det annars om de är äldre än 6mån osv. Hade dock tagit förgivet att alla papper jag skickat inte skulle till SLU för vad ska föreningen med hans tagel till. Hade även mail kontakt med SLU och där lät de som de hade hans DNA och ordna det men när jag kontaktar dom igen 4mån senare så säger de att dom har ju inte fått in något alls   . Man blir ju då lite fundersam över va dom håller på med? Men men säkert jag som tabba till det och kontaktar föreningen Igen och då säger dom att klart de har alla handlingar lagrade men skickar då inge till SLU de får hästägaren själv göra(vilket jag trodde man gjorde i samband med alla andra papper) SUCK!

Pratade då igen med SLU och de skickade ny provtagning så pälsen är ryckt och inskickad så får vi se hur lång tid detta tar då.

Inte så kul när detta händer, man kan ju tycka att de kunde ju meddelat en eller något sådant. Jaja.


Nu ska jag fläska vidare, lite chips går alltid att få ner, hehe. Ha en trevlig nationaldag!

Av Sara Karlsson - 5 juni 2011 16:43

Igår hann jag inte med någon uppdatering igår då de va fullrulle för att göra sig lite tjusig. Skulle iväg till en bra vän och även träffa på gamla klasskompisar från högstadiet vilket var jätte roligt att se dom igen, blir ju så långt imellan man ses.

Dock fick jag i mig alldeles för mkt vin och min mage tålde inte alls och så hela morgon och fm fick ja ha en hink breve sängen och kunde inte röra mig en meter.

Inte roligt alls så kunde inte åka iväg till Joyero då de va provridning, men de hade gått väldigt bra sa Anna. Joyero skötte sig bättre än någonsin och Anna var super nöjd med honom, spekulanten får såklart tänka lite om de kan vara något intressant.


Börjar även minska ner nu lite på hästar, redan i veckan ska 2 hästar åka. Fjant ska till sitt nya hem då hans hage och kompisar är klara, äntligen ska han få äta gräs och vara med gämnåriga. Kusen som lånat box ska också åka till bete och vara med sin matte.

Så ska bli skönt att plocka ner uteboxarna som dessa 2 busar har tuggat sönder, ska såklart fortsätta använda den men inte där den står nu utan planerar lite annat :)


Har även bokat in Olimpia för inridning hos Anna, de måste hända något med henne då igår hamna vi lite tvist. Skulle försöka med grimträning av Damon som nu är inne i en rädd fas, då Olimpia vaktar oerhört så för säkerhetensskulle vart de bara social träning. Tror Anna och hon kan få en bra kontakt då hon har väldigt bra tillit till de hästar hon har på träning. Ska bli roligt att se vad de blir av damen, dock inte fören i december då Damon ska avvänjas först.

  Bild på Aurora.

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards