Yeguada SK

Direktlänk till inlägg 28 april 2012

Går inte som planerat!

Av Sara Karlsson - 28 april 2012 21:13

Har vart en sån där funderar dag igen och en tanke har slagit mig att inte ha Pinturero i aveln förutom på mina egna ston iår. Har väl egentligen inte velat haft honom till allmän avel med som de flesta som har hingst vill man väl kunna tjäna en kr.

Tanken var ju att han skulle stå hos Anna på träning men pga ekonomi och tvugna att betala ännu en stallhyra för unghingstarna fanns de ingen möjlighet att skicka iväg honom dit. Hemma är de ju även fullt på hästar så finns heller ingen rum att ta emot nya ston. Jag personligen blir nog aldrig en hingsthållare, jag är nöjd med tillvaron att hantera dom dagligen men utsetta mig för mer njae. Mkt är nog fortfarande är för att jag är lite bekväm, inte att jag är rädd för mina hingstar, absolut inte. Pinturero har heller inte ställt till med något utan har vart snäll som ett ljus sen vårat tjafs, till och med Lugareño har taggat ner soms vanligtvis retar gallfeber på en.

Pinturero hoppas jag kunna betäcka mina egna ston, hoppas kunna komma på en lösning med sto och föl då jag gärna vill betäcka Cubanita med honom. Även Picarona men hon är jag inte lika säker, hoppas få 3 ston men ska bara lyckas övertala mor min.

Eftersom vi ska ha lite ny start så måste vi minska ner hästantalet, mina avelston är liksom klara och har de 3 inne. Dock ungston kvar, några ska säljas några behålls till framtiden.

Unghingstarna Virre och Damon hoppas jag verkligen blir sålda, de behöver komma till ägare som vill satsa. Saknar dom jätte mkt men vet att de har det bra hos Therese.

Lugareño blir nog kvar han med, han ska vi ha storsatsning på och VILL så gärna ha honom kvalificerad godkänd så han får jobba ordentligt. Tänkte visa honom på Strömsholm iår så ska blir spännande, han har blivit suuuper snygg.


Med nya stoet Cubanita tycker jag det går riktigt bra, hon är så snäll men har kommit på våra rutiner så in ska gå FORT, inte alltid man hänger med. Hon har närmat sig flocken men håller sig undan om de närmar sig, å lilla Alma är ju så nyfiken på Cuban så hon nästan spricker. Har gjort alla möjliga knep för att se om hon vill leka.

Cubans juver har växt något sen hon kom hit, men tippar på att de är Minst 2 veckor kvar, men gissar på 4 veckor kvar innan de är dags. Så svårt att veta då hon är förstföderska. Ska kanske snart dra upp kameran så man har de klart, lite för bra på att göra allt i sista stund.


Ååå just ja, igår va de ett jääävla väder, första åskan för iår men vi fick värst med blåst, hagel och massa regn. Många frusna hästar kom in.

Idag har de vart rätt blåsigt men man ser hur fort hagarna torkar upp, MEN med värme kommer även hemska flugor. Som dessutom täntke äta upp hästarna, trodde varenda kotte skulle dra iväg med en och in i stallet.

Putte han jag precis få av grimman så kasta han ner sig i halmen och rulla.

Nä nu är de rörigt i min lilla hjärna, här är dagens bilder:

Lugareño

               


Pinturero:(skönheten själv)

     


Alma och Pickan:

   


Och så Cubabuba. hehe hon har många namn:

   

Gissar på att hon väntar sto, meeen vad har ni andra för tycke?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Karlsson - 9 juni 2016 20:27

De händer väldigt mkt nu och hästantalet har minskat som de känns nu rejält. Sorpreza och Guapita (fröken Gul) är sålda men Sorpreza hade ingen plan alls att lämna Arboga. Gulan däremot klev på utan som helst bekymmer och åkte till sitt nya hem. Nu...

Av Sara Karlsson - 9 maj 2016 15:52

Sitter och tar en paus utanför stallet och tänkte att asch, varför inte dra till med ett blogginlägg. Tänk vad solen och vår kan göra med humöret. Glädjen till hästarna är tillbaka och de har hållt sin matte på gott humör. Trots det går det trots a...

Av Sara Karlsson - 25 april 2016 14:04

Tröttheten sitter som en smäck i kroppen, jippi. Man vill så mkt men de är som man trampar i kvicksand och kommer ingenstans. Vart ska man börja, hur ska man börja? Ja just nu är huvudet fullt i tankar. Betes perioden längtar jag efter då de känns ...

Av Sara Karlsson - 26 mars 2016 13:51

Ibland går de fort, vissa saker tar frustrerande lång tid. Nu är det påsk och jag får iallafall några lediga dagar förutom idag. Som vanligt far man runt för att slippa med vissa saker men man har fortfarande stallet att sköta. Mitt komma bort å bara...

Av Sara Karlsson - 20 mars 2016 12:20

Just nu känns de som man inte gör annat än å sitter i bilen och far runt mellan städerna Arboga och Köping. Eller så är man ute å jobbar och sitter och kör för det. Nog allt har man å göra, och det märks när man inte har det för då går man nästan i t...

Presentation


Yeguada SK

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards